|
|
|
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio“s en gerelateerde zaken (zoals oude TV“s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiėren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom. |
Re: Duur schema ?
Geschreven door Henk Roovers om 28. Nov 2001 10:02:27:
In reactie op: Re: Duur schema ? geschreven door koos vendel om 27. Nov 2001 21:43:41:
Op verzoek van diverse mensen heb ik wel documentatie verzonden met het verzoek om in elk geval de verzendkosten en mogelijk een vrijwillige bijdrage in de copieerkosten te vergoeden. De bedragen die daar bij op geheel vrijwillige basis aan mij werden betaald, lagen altijd tussen 25 en maximaal 70 gulden. Ik trek daaruit de konklusie dat het begrip "duur" dus relatief is en dat dus kennelijk van een aantal (niet alleen financiele) factoren afhankelijk is. Zo lijkt mij 45,00 voor een professioneel aangeleverde documentatie geen onbehoorlijk hoog bedrag. Inderdaad lijkt het er tegenwoordig soms wel op alsof technische diensten het moeten hebben van verkoop van service docs. Als je ze niet helemaal gratis krijgt, zijn ze vaak steen duur, of je bent verplicht een duur abbonnement te nemen, op docs, waarvan je er maar een paar nodig hebt. Eenmaal spande men de kroon om voor vier a-4 copietjes, 63 gulden te vragen, waarvan nog een dubbel (uiteraard onder rembours verstuurd!) En dat was niet eens de kleinste onder mijn leveranciers. Ik kan er boekdelen over schrijven en waarschijnlijk wel meer mensen
Met vr. gr. H. Roovers
>>>IK had laatst een schema aangevraagd bij philips archief Eindhoven omdat onze radioclub archief
>>>deze niet heeft.(Ph bandrec.3517).
>>>krijg ik deze met de post hebben ze het hele documentatie boekje gecopieerd.
>>>Met de rekening erbij, dus 50 A4 velletjes waarvan ik alleen het schema van gebruik, voor de prijs van. FL 43,- ik heb naar philips gebeld. dat dit niet de bedoeling was.
>>> Maar hun weerwoord is alles of niets dus betalen.
>>>Clubleden kijk dus uit voordat je bij Philips archief besteld.
>>>Heeft iemand anders hier ook dergelijke ervaringen mee?
>>Hallo Koos en andere lezers.
>>
>>De ervaring van Koos is, hoe vervelend ook, toch niet zo vreemd. Gegevens uit het Archief van de documentatie dienst van de NVHR worden voor kostprijs verzonden. Dat kan, omdat er geen arbeidsloon of winst wordt berekend. Zendingen vanuit het Philips concernarchief worden verzonden nadat er een betaalde archivaris tijd aan heeft besteed. Het is naar mijn mening zakelijk niet meer dan normaal dat iemand die diensten levert daarvoor ook kosten in rekening mag brengen. Het feit dat de complete documentatie wordt verzonden is ook begrijpelijk. Iemand die archivaris is, hoeft geen technicus te zijn en kan dus niet beoordele
>n of en wat hij zal versturen. Het gedeelte van het concernarchief dat de documentatie bevat, is slecht een klein deeltje van hetgeen daar is opgeslagen omdat dit archief alles bewaart wat in de afgelopen 125 jaar zakelijk gezien bewaard moet worden. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld het bedrijf Lange in Berlijn. Dit bedrijf houdt zich professioneel bezig met het leveren van documentatie. Als er iemand is die daar al eens iets heeft besteld, zal hij ogenblikkelijk bevestigen dat een bestelling bij Philips spotgoedkoop is. Ik heb daar over rekeningen gehoord van ver over de 150 DM., dat is nog eens andere koek. De samenwerking van de NVHR en het concernarchief van Philips is overigens meer dan voortreffelijk. Reeds vele jaren is het archief ons, en zijn wij hen, behulpzaam met het leveren van gegevens.
>>Misschien geeft dit extra duidelijk weer, hoeveel besparing iemand kan hebben als hij lid is van de NVHR en gebruik kan maken van het archief van deze vereniging.
>>
>>Jacques Hermans
>Je hebt gelijk Jacques, en ik hoop dat de goede samenwerking tussen de N.V.H.R en philips
>dan ook goed mag blijven.