|
|
|
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken (zoals oude TV´s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiëren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom. |
Re: NSF4
Geschreven door René Engels om 17. Jul 2001 08:16:09:
In reactie op: Re: NSF4 geschreven door Michiel van der Smeede om 16. Jul 2001 16:10:40:
>>>>>>>>>>>>>>Ik ben in het bezit gekomen van een NSF 4 radio maar helaas ontbreken alle buizen en is er in de bedrading behoorlijk geknoeid.
>>>>>>>>>>>>>>Daarom ben ik op zoek naar het schema en eventueel een bedradings schema.
>>>>>>>>>>>>>>Tevens ontbreekt het houten kader wat achter de deurtjes voor het front hoort te zitten.
>>>>>>>>>>>>>>Als iemand die nog een over heeft dan hou ik me aanbevolen.
>>>>>>>>>>>>>>Over de prijs/ruil worden wij het wel eens.
>>>>>>>>>>>>>>Groeten,
>>>>>>>>>>>>>>René Engels
>>>>>>>>>>>>>Beste René,
>>>>>>>>>>>>>Gefeliciteerd!!!
>>>>>>>>>>>>>Ik heb het schema voor je en zal hem naar je emailen, echter ik moet wel weten welke NSF4 je hebt.
>>>>>>>>>>>>>Is het er 1 met een open chassie (Je kan alle spoelen zien en de middelste schakelaar is vertikaal Zie foto van mijn restauratie object)
>>>>>>>>>>>>>Of is het er 1 met een discht chassie (Je ziet enkel een plaat waar de onderdelen op gemonteerd zijn)
>>>>>>>>>>>>>Dan zijn er in beide uitvoeringen ook nog in (half)wisselstroom en batterij uitvoering en het dichte chassie heb je ook nog gehad in een gelijkstroom uitvoering.
>>>>>>>>>>>>>Laat even weten wat voor 1 je er hebt en welke onderdelen buiten de lijst je nog meer nodig hebt.
>>>>>>>>>>>>>Michiel
>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>Michiel
>>>>>>>>>>>>>Als je weet welke buizen erin horen
>>>>>>>>>>>> Hallo Michiel,
>>>>>>>>>>>>Ik moet thuis eerst kijken welke uitvoering het is, Ik laat dit maandag weten.
>>>>>>>>>>>>Ik wist niet dat er verschillende uitvoeringen waren.
>>>>>>>>>>>>Het zal nog een hele klus worden om dit toestel weer tiptop in orde te krijgen, Maar dat hoort nu eenmaal bij de hobby nietwaar?
>>>>>>>>>>>>alvast bedankt voor de reactie
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>=================================================================================
>>>>>>>>>>Beste Rene leuk restaratie object heb je als je een wisselstroom uitvoering hebt dan zijn die ook nog in 127 en 220 wissel uitvoering dus let op! ik zelf heb de 127volt uitvoering en
>>>>>>>>>>met de buisbezetting zijn alle het nog niet een als de schema's bekijk is mijn uitvoering
>>>>>>>>>>zeg maar een tussenvorm maar n.m.i. wel orgineel .
>>>>>>>>>>De buisbezettig van mij is E442 ,E 415 2X , B443 alle met zijaansluiting de 506 en een 2504
>>>>>>>>>>voor de negatieve voorspanning in de schema's staat dat de eindbuis een E 443 moet zijn
>>>>>>>>>>maar variaties te over.
>>>>>>>>>>Wat ik je eigenlijk aanraad is bij het doc archief N V H R ALLE schema's van de N S F 4
>>>>>>>>>>te bestellen dit om oeverloze discusies voor te zijn .
>>>>>>>>>>Ook heb je de baterijuitvoering met A 442 , A 415 2X, en b443 het is bijna het zelfde maar dan
>>>>>>>>>>zonder voedingsblok .
>>>>>>>>>>Ook zitten er tweemaal laagfreqenttrafo's in en wees daar maar zuinig op nou veel sucses met de reparatie en als hij speelt of je hebt vragen laat het ons weten Groet Philip!!!!
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>Hallo allemal.
>>>>>>>>>Ik heb mijn NSF4 (serienr. 27911) nog eens goed bekeken en het toestel heeft een dicht chassis met 4 buisvoeten erop waarvan een in een soort rubber ophanging, Verder zitten er 3 LF trafo's in en de golfbereikschakelaar is een draaiknop.
>>>>>>>>>Verder heb ik niets kunnen vinden wat op een netvoeding lijkt, Dus het is vrijwel zeker een batterij toestel, Ook zit op het chassis een knop om te schakelen tussen Radio en Gramm.
>>>>>>>>> Alvast bedankt voor de reactie.
>>>>>>>>>René.
>>>>>>>>Beste René,
>>>>>>>>
>>>>>>>>Zie je mailbox
>>>>>>>>
>>>>>>>>Michiel
>>>>>>>Hallo Michiel,
>>>>>>>Ik heb de foto's die jij gemaild hebt eens goed bekeken en mijn toestel lijkt er ontzettend veel op.
>>>>>>>Ik zie aan de achterzijde langs de rand van het chassis aansluitstroken die naar een onder het chassis gemonteerd blok gaan, Deze strippen zitten ook in mijn toestel, Ik vermoed dat dit voedingsblok in mijn toestel verdwenen is!
>>>>>>>Ik vond al dat er onder het chassis zoveel loze ruimte was.
>>>>>>>Er zit overigens geen aan en uit schakelaar op mijn toestel.
>>>>>>>Ook de gaten waar de netentree zichtbaar is zitten in mijn toestel.
>>>>>>>De twee verende lippen aan de zijkant van het voedingsblok worden waarschijnlijk doorverbonden zodra het deksel gesloten wordt, In mijn toestel zit inderdaat een hevel die dat doet.
>>>>>>>Ik heb het vermoeden dat ik op zoek moet gaan naar een voedingsblok!
>>>>>>>Groeten,
>>>>>>>René
>>>>>>Beste René,
>>>>>>Ik denk dat je de batterij uitvoeing hebt, omdat er geen aan en uit schakelaar op jouw kast zit. Deze was , naar ik weet, altijd aanwezig bij het wisselstroom uitvoering.
>>>>>>En er zit geen voedingsblok in.
>>>>>>De gaten van de net-entree zijn naar mijn idee altijd aanwezig. De hevel die aan de deksel zit kan natuurlijk vervangen zijn.
>>>>>>Gelukkig voor je zijn de buizen makkelijker te krijgen van een batterij uitvoering (A442, A415 en B443) zijn dan de wisselstroom uitvoering.
>>>>>>Ik stuur je per email de schema's van de batterij uitvoering. Mocht je de andere schema's ook nodig hebben laat het even weten.
>>>>>>
>>>>>>Succes en mocht je hulp of onderdelen nodig hebben laat het even weten.
>>>>>>
>>>>>>Michiel
>>>>>Hallo Michiel,
>>>>>Het gedeelte wat links naast het chassis zichtbaar is zit er bij mij niet (meer) in.
>>>>>Tevens is er geen schakelaar (9) voor de schaalverlichting gemonteerd.
>>>>>Ik lees op pagina 66 dat bij het toestel met 300 V plaatspanningsapparaat voor gramm. weergave een schakelaar op de motageplaat is gemonteerd, Dat is bij mij ook het geval!
>>>>>Groetten René
>>>>Nu zie ik op een van de foto's dat links naast het houten kader een schakelaar zit,Dit kan natuurlijk de netschakelaar zijn, Maar aangezien het houten kader en dus ook de zijkantjes daarvan verdwenen zijn kan het dus toch een netgevoed apparaat zijn.
>>>> René
>>>=======================================================================
>>>Wat ook handig kan zijn is kijken naar het achterschot al deze er bij zit natuurlijk.
>>>Is het een achterschot met daain een lange sleuf uitgezaagd dan is het een baterijtoestel
>>>is het een achterschot met enkele gaatjes op een rij dan is het een wisselstroomtoestel
>>>N.M.I. hadden bijde uitvoeringen links een schakelaar zitten voor de een om wisselstroom in en uit te schakelen voor de ander was dit de gloeistroomaccu in en uit te schakelen.
>>>Nu weet uit ervaring dat zo'n plaatspanningsbak van zo,n N S F 4 niet zo makkelijk te vinden
>>>is.
>>>Dan zou je ook naar een batterij uitvoering toe kunnen werken het kost je minder onderdelen
>>>opzoeken als ze al te vinden zijn enkel dan een aanpassing van het achterschot kan wonderen
>>>doen.
>>>Maar dat is maar een schot voor de boeg de keuze is aan jou Groet Philip!!!
>>
>>Hallo Philip,
>>In mijn achterschot zitten enkele ronde gaten op een rij dus zal het wel geen batterijtoestel zijn.
>>Ik heb op de zolder nog 2 lege kasten staan,misschien zit er daar een bij met een lange sleuf maar dan zou ik ze tevoorschijn moeten halen.(dit als optie als ik de voedingsblok niet kan vinden)Dan kan ik er altijd nog een batterij toestel van maken.
>>Maar eerst eens goed zoeken.
>>Groeten,
>>René
>Beste René,
>Ik stuur je de schema's op van het wisselstroom toestel.
>P.S. als er een schakelaar links heeft gezeten dan moet er een uitsparing gemaakt zijn in de kast zelf, anders past de schakelaar niet. Als deze uitsparing er zit heb je zeker een wisselstroomtoestel en moet je op zoek gaan naar een voedingsblok (Sterkte daarmee).
>Michiel
Hallo Michiel,
Hartelijk dank voor de schema's.
Ook de zijlatjes waar de schakelaar gezeten heeft zijn verdwenen, In een andere kast die ik heb zitten de latjes nog wel in maar daar zitten geen uitsparingen in ook de gaten voor de LS en GRAM bussen zitten op een andere plaats dus dat zal wel een andere uitvoering zijn.
Ik ga nu eerst naarstig op zoek naar een voedingsblok DUS ALS IEMAND ER EEN OVER HEEFT ???Groeten,
René