|
|
|
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio“s en gerelateerde zaken (zoals oude TV“s, versterkers, meetapparatuur). Hier kunt u discussiėren en chatten over uw hobby. Voorbeelden zijn: identificatie of datering van oude toestellen, vragen over documentatie, hulp bij reparaties en restauraties. De voertaal op dit forum is Nederlands, maar bijdragen in andere talen zijn ook welkom. |
Re: vergeten......
Geschreven door Rob van der Es om 12. Nov 2001 14:25:29:
In reactie op: Re: vergeten...... geschreven door Jaap Wolterson om 12. Nov 2001 13:26:26:
>Hallo Rob,
>Die kerntjes, die je zoekt zijn niet erg kritisch. In praktisch elk Philips B..X...A toestel met FM zitten deze of soortgelijke spoeltjes. De wikkelingsverhoudingen kunnen verschillen, maar de kernen niet. Koop op de NVHR-beurs (waar je natuurlijk al lang lid van bent!!!!) een willekeurig wrak voor ca. Fl. 10,- en je bent klaar. Zelfs nieuw kom je ze nog wel tegen. Draai de kerntjes er vooral uit met een nylon trimschroevendraaier en verwarm het geheel een beetje voor met een haardroger, dan draai je de zaak niet verrot. Succes ermee, bedenk, dat de BX700 een groot rampenplan is, waarvan je het FM-gedeelte hooguit werkend kunt krijgen, maar niet meer. De Foster-Seeley detector en omgeving zou ik voorzien van eersteklas 1% weerstanden en dito condensatoren anders wordt het helemaal niks.
Hallo Jaap,
Dank je voor je snelle reactie, ik begrijp dat je in principe dus iedere kern kunt gebruiken mits van de goede diameter en de juiste lengte .By the way, lidmaatschap NVHR is net geregeld, op tijd voor Doorn dus :).
Waarom is trouwens die BX 700A een rampenplan ? De instelling van de Foster-Seeley detector kan toch niet zo kritisch zijn dat er 1% componenten noodzakelijk zijn? Die bestonden nog niet eens in 1950 ! Van de vorige eigenaar begreep ik juist dat het een heel fijn toestel was die tot ca 1996 dagelijks in gebruik was als FM ontvanger, terwijl er ook veel geluisterd werd naar AM middengolf (geheime zenders). Ik neem toch aan dat in '50 alle banden gewerkt hebben, dus dan moet het met de stand van techniek in 2001 toch wel weer lukken om het toestel goed werkend te krijgen.Ik neem aan dat je dus zelf ook al eens een 700A onder handen hebt genomen? Vertel eens wat meer over je ervaringen als je wilt ? De mijne ligt nu nog uitelkaar op de werkbank, dus elke tip is meegenomen. Ik zit bv. zelf nog te klooien met de golfbandindicator, het draadje is gebroken en ik kan niet goed zien hoe die gelopen heeft. Vanavond nog maar eens rustig voor gaan zitten!
Als je nog materiaal over hebt van de 700A dan houd ik mij aanbevolen.
groetjes,
Rob