Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: BX480A: AZ1 om een eitje op te bakken... (L)

Geschreven door Gerard op 19. Sep 2007 12:35:10:

In reactie op: Re: BX480A: AZ1 om een eitje op te bakken... (L) geschreven door Misha op 19. Sep 2007 12:23:04:


> In dat geval krijg ik ongeveer het dubbele van de berekeningen,
> R1 ongeveer 14 a 15V en R5 10V (analoge meter). Of doe ik het fout?

Ik denk dat je het heel goed doet en op het spoor van de oorzaak van
je problemen bent. Het gebeurt in oude radios vaker, dat er teveel
stroom wordt afgenomen, en dan krijg je brom, ook als de C1/2 in orde is.

De meting die Ed suggereerde heeft je geholpen, dit verschijnsel vast
te stellen. Volgende stap: erachter komen waar die stroom precies
heen gaat, en dan oplossen.

Ik denk dat er eigenlijk maar 1 oorzaak voor de te hoge stroom kan zijn:
de eindbuis EBL21! Vaak heeft deze op het stuurrooster een te hoge spanning.
Je merkte geloof ik al op, dat de R5 dient om negatieve voorspanning voor de
eindbuis te geven. Inderdaad is het rooster ermee verbonden via een weerstand.
Om het audiosignaal er ook op te krijgen, is datzelfde stuurrooster via een
condensator verbonden met de anode van de voorversterker (ECH21). Als
die condensator goed is, heeft dat geen effect op de gelijkspanning op het
rooster, want een goede condensator blokkeert gelijkspanning. Echter, als
die condensator onvoldoende blokkeert (lekt noemen we dat), trekt die
voorversterker de spanning op het stuurrrooster omhoog, met gevolg dat
de eindbuis veel meer stroom trekt. Je moet daarom de spanning op het
stuurrooster meten en, als dat minder negatief is dan de spanning op R5,
die koppelcondensator opsporen in de spaghetti onder het chassis, en vervangen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's