Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: AVO buizentester model 160 (koffer)

Geschreven door Ed van der Weele op 29. Aug 2007 17:59:54:

In reactie op: AVO buizentester model 160 (koffer) geschreven door Hein Ros op 29. Aug 2007 16:40:46:

binnenkort zit ik weer een tijdje in Thailand

groeten
Hein
huilen

Als je zo moet huilen omdat je naar Thailand gaat dan blijf je toch gewoon in Zweden!? knipoog (grapje)

Net als Sander ben ik in bezit van een ex-Koninklijke Landmacht CT160. Met uitzondering van een defect aan het stroombeveilingscircuit (een aansluitdraad van de rode lamp was afbroken) is me nooit iets bijzonders opgevallen. Ik ben dus erg benieuwd naar jouw bevindingen.

Bij het zoeken naar de storing in het beveiligingscircuit ben ik op internet gaan zoeken naar de werking van het relais. Geen afdoende verklaring te vinden.
Bij een te hoge stroom wordt het relais aangetrokken waardoor de stroomkring wordt onderbroken. Door de serieschakeling van 1 van de 3 spoelen met de rode alarmlamp valt het relais vervolgens weer af, zodat de stroomkring wordt hersteld. Als de serieschakeling van rode lamp en relaisspoel is onderbroken (bijvoorbeeld door een defecte lamp) blijft het relais "plakken" en blijft de tester buiten werking.
Dit "plakken" kan, zo lijkt mij, alleen worden veroorzaakt door remanent magnetisme van de relaiskern. Dat remanent magnetisme kan ik alleen niet verklaren omdat het relais uitsluitend met wisselstroom wordt aangestuurd. Bovendien is het niet mogelijk door het relaisanker weer tegen de kern aan te duwen het relais opnieuw te laten "plakken". Dat spreekt remanent magnetisme weer tegen.
Ik ben erg nieuwsgierig naar een verklaring voor dit merkwaardige gedrag van het relais, dus als iemand hier een duidelijk antwoord op weet . . . graag.

Erg tegenvallen vond ik de "lampfitting". Was het monteren van een échte fitting nu zoveel duurder of moeilijker geweest dan het prullerige slangenklemmetje dat er nu in zit? Draden solderen aan een schroeffitting doet ook al weinig professioneel aan.
Maar wellicht vond men deze oplossing bij AVO destijds wel betrouwbaarder dan een echte schroeffitting waarbij een kleine kans aanwezig is dat de lamp lostrilt. Wie zal het zeggen?

Hein, ik wens je een plezierig verblijf in Thailand (jij liever dan ik; ik vind deze Nederlandse zomer al te warm) en ik ben benieuwd naar je ontboezemingen over de CT160.





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's