|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Wijze les
Geschreven door Patrick Meersman op 07. Apr 2007 19:07:31:
In reactie op: Wijze les geschreven door Erik op 07. Apr 2007 16:58:42:
Zoals je nu zelf ondervonden hebt is een emissietest op zich volstrekt waardeloos.
Het kan best zijn dat je defekte buis ofwel onderbroken aansluitingen heeft (draadjes geknapt) ofwel een of meerdere kortsluitingen heeft.
Ik weet niet welke buizentester je gebruikt hebt maar op de meeste Hickok buizentesters staat een schakelaar (foto 1) waarmee je de buis kan controleren op inwendige kortsluitingen. Er zijn nog meer buizentesters die zo'n schakelaar hebben, ik noem slechts een merk als voorbeeld.
Foto 1In de manual van de buizentester staat een tabel (foto 2) waarin je kan terugvinden over welke kortsluiting het gaat.
Foto 2Dit is de procedure die Hickok aanbeveelt bij het testen van buizen:
1) Altijd eerst controleren op kortsluitingen.
2) Daarna pas de meting uitvoeren. Op een Hickok is dat een steilheidsmeting (mutual conductance gm).Het spreekt voor zich dat een buis met inwendige kortsluitingen niet verder getest mag worden omdat anders je buizentester ernstige schade kan oplopen (en je radio misschien ook). Zo'n buis kieper ik dan ook onverbiddelijk de vuilbak in.
Een steilheidsmeting geniet de voorkeur boven een emissietest omdat hiermee het dynamisch gedrag van de buis beoordeeld kan worden. Met een emissietest weet je alleen of de kathode nog elektronen uitstraalt, maar dat garandeert op zich niet dat de buis nog goed werkt in een schakeling.
mvg,
Patrick
- Re: Wijze les John Hupse 07.4.2007 20:57 (2)
- Re: Wijze les Patrick Meersman 07.4.2007 21:45 (1)
- Re: Wijze les John Hupse 07.4.2007 22:54 (0)