Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Prijskaartje..

Geschreven door Ed van der Weele op 15. Apr 2007 01:52:11:

In reactie op: Re: Prijskaartje.. geschreven door Ben Dijkman op 15. Apr 2007 00:53:17:

Zelfs de snaar van een viool welke met de strijkstok bespeeld word,is vervorming t.o.v. de natuurlijke klank welke ontstaat als je diezelfde snaar met een plectrum of vinger aan zou slaan.
De demper voor een trompet...idem doto
Een metalen smalgeboord mondstuk op een sax...idem dito.:Dat genereerd een scheurgeluid 1e klas dat niet te vergelijken is met diezelfde sax die met de fanfare mee zou lopen,met een "meer normaal(conventioneel)" mondstuk erop.

Hallo Ben,

Ik had even afgehaakt in deze discussie omdat het mij te technisch werd; ik ben zo muzikaal als een aardappel en mijn kennis van muziekinstrumenten is van het zelfde niveau. Voor muziek heb ik maar twee criteria: het klinkt mij aangenaam of onaangenaam in de oren.
Maar ik heb nu uit je betoog - dat recht uit je muzikantenhart komt - begrepen dat er sprake is van verschillende uitleg van het begrip vervorming. De vervorming die jij als muzikant noemt is een totaal andere dan de vervorming die een elektronicus hoort of ziet (op de oscilloscoop).

Elektronische vervorming bestaat over het algemeen uit geclipte sinussen, dat wil zeggen dat de bovenkant van een sinusvormige golf afgeplat is. Dat kan zelfs zover gaan dat de sinusvorm niet meer herkenbaar is en alleen een blokgolf overblijft.
Een viool, trompet, saxofoon, de menselijke stem of wat voor mechanisch instrument dan ook kan nooit of te nimmer een blokgolf produceren. Het kan zo vals klinken als de neten, maar het is geen blokgolf.

Je noemde Barbra Streisand die je kon irriteren. Van haar kan ik een aantal opnamen juist erg waarderen. Terwijl ik heel beroemde operazangers en -zangeressen bij sommige uitvoeringen verschrikkelijk vind. Er zijn opnamen van Maria Callas waarbij me de rillingen van afschuw over de rug lopen terwijl er ook opnamen zijn die ik een genot vind om naar te luisteren. De veel geroemde tenor Luciano Pavarotti vind ik een kwelling; een afschuwelijke stem heeft die man.
Beide voorbeelden hebben te maken met de "vervorming" die ik hoor, maar het is een heel andere vervorming dan die ontstaat door een te ver uitgestuurde versterker of een defecte condensator.

Muziek en elektronica, ze kunnen niet zonder elkaar, maar het zijn heel verschillende werelden.

Groet, Ed




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's