Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


208U-chassis blijkt 203/204U-chassis te zijn

Geschreven door Paul Brouwer op 13. Mei 2007 22:58:10:

Enkele maanden geleden had ik in verband met mijn 208U-restauratie een sloopchassis gekocht, waarbij het mij om de groene serieweerstand te doen was.

Toen het chassis binnengekomen was, bleek algauw dat het hier om een serieweerstand te gaan met andere waardes. Gelukkig had ik toen ook een serieweerstand met de juiste waardes op de kop kunnen tikken.

Het viel mij op dat er in het sloopchassis heel veel Tesla-onderdelen zaten en had op dit forum de vraag geplaatst "welk Tesla toestel zoveel op de 208U leek". Helaas bleef het antwoord op deze vraag uit.

Het was mij intussen ook opgevallen dat de speaker (die er nog op zat) een onbekrachtigd exemplaar was, wat voor een 208U tamelijk ongebruikelijk was. Ook was mij reeds opgevallen dat de bevestigingspunten voor de R43 van een 208U op dat chassis ontbraken.

Derhalve vandaag het intussen kale chassis nog maar eens goed bekeken en met het 208U-chassis en het 203U-chassis vergeleken. Hoewel de chassisses identiek gestanst waren, bleek dat een 208U-serieweerstand op geen enkele wijze op het chassis te bevestigen was. Het bevestigingspunt voor de R40 zat één gat teveel naar binnen. De 203/204U-serieweerstand past hier wel precies op.

Het werd hoe langer hoe duidelijker dat het chassis wat mij als 208U-chassis verkocht was een Praagse 203/204U-chassis is geweest. Het vreemde is echter wel dat er een voet voor een UY1N op gemonteerd was en er geen ingeslagen chassisnummer te bekennen was.

Dit bewijst eens en temeer mijn stelling dat een UY21 maar zéér weinig in Duitse of oost-europese toestellen voorkomt. Ik weet dat de eerste Duitse 203/204U-tjes met de UY21 waren uitgerust. Voor zover bij mij bekend heeft deze UY21 daar snel plaats moeten maken voor de UY1N, zijnde de gelijkrichter die destijds in Duitsland en Tsjecho-Slowakije doorgaans in U-tjes werd gebruikt.

Het feit dat chassisbakken voor de 203U, 204U een 208U identiek zijn en de 203U alleen MG + LG kon ontvangen, de 204U alleen MG + KG kon ontvangen en de 208U LG, MG en KG kon ontvangen, roept bij mij de vraag op welk 'spelletje' Philips met deze radio's heeft gespeeld danwel heeft willen spelen en hoe oud de 208U (danwel het principe van deze radio) werkelijk is.

De L-M-K radio's werden in de 30-er jaren al gebouwd, doch waren in vergelijking met de 203/204/208U erg duur. Als Philips met deze toestellen een nieuw "arbeiderskastje" heeft willen creëren, zijn ze daar naar mijn mening aardig in geslaagd. Maar waarom ze dat kastje dan in 3 uitvoeringen hebben gebracht is mij volstrekt onduidelijk.

Het zijn en blijven fascinerende toestellen.... knipoog

Groet,
Paul





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's