|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Repareren voor derden
Geschreven door Otto Tuil om 09. Jul 2002 11:20:29:
In reactie op: Repareren voor derden geschreven door Gerard Tel om 09. Jul 2002 10:45:17:
>Ik ben dus benieuwd of er veel mensen
>hier zijn die wel eens radios repareren voor vreemden.
>Wat vinden jullie van de bovengenoemde bezwaren?Gerard,
Ook ik krijg regelmatig mailtjes binnen van mensen die op zoek zijn naar iemand die hun defecte radio kunnen repareren. (Uiteraard een beetje met de ondertoon of ik het zelf ook doe). Ook ik hou de boot af, maar dan vooral uit oogpunt van tijdgebrek en het niet willen opnemen van verantwoordelijkheid. Met mijn drukke baan, gezin, en ook nog dit forum in goede banen leiden, blijft er amper tijd over voor mijn eigen toestellen.
>Als je voor vreemden repareert, heb je dan bepaalde standaard
>voorwaarden over garantie en tijdslimiet?Af en toe vraagt er iemand uit de buurt of ik een naar zijn radio wil kijken. Die sporadische keren dat ik daarop toch in ga, bied ik aan een diagnose van de radio te maken. Ik bied dan aan om er na te kijken zonder de garantie hem ook te repareren. Meestal is er een kleinigheidje aan de hand, wat tijdens zo'n diagnose zo verholpen is. Een andere keer zie ik de fout, maar zie ook dat repareren iets meer werk is. Dan vraag ik of de radio mag blijven, met als voorwaarde dat ze niet moeten rekenen op een tijd wanneer hij klaar is. Ik zeg dan ook dat het afhankelijk van mijn beschikbaare tijd wel een paar weken kan duren. Voor de meesten is dat ook geen bezwaar, die beestjes zijn al zo oud, een paar weken extra maakt dan ook niet uit. Ik blijf echter altijd hameren dat het vrijblijvend is, en dat repareren een kans van slagen heeft.
>Wat voor kosten breng je in rekening? Maak je hierover vantevoren
>afspraken?De kosten gaan een beetje op gevoel. Afhankelijk van de hoeveelheid werk en vervangen onderdelen reken ik niets tot een paar tientjes.
>Accepteer je alle reparaties of ben je selectief, en als je selectief
>bent waar selecteer je dan op?In principe selecteer ik op het gevoel. Een dik vooroorlogse weet ik dat er veel werk aan zit, dus die zal ik minder snel aan nemen. Een naoorlogse is dan vaak makkelijker, en onderdelen zijn goed te vinden. Ook het merk maakt wat uit, een Philips is makkelijker omdat er veel slooponderdelen zijn en documentatie er van is.
>Heb je wel eens problemen gehad met een klant?
Nee, maar daarvoor heb ik denk ik ook nog niet genoeg gehad.
>Adverteer je ook op je website voor deze service of doe je het alleen
>als het je gevraagd wordt?Alleen dus op uitdrukklijk verzoek.
Otto