|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: Na een nachtje slapen
Geschreven door Henk Roovers om 30. Dec 2002 09:42:35:
In reactie op: Re: Daar lig ik wakker van geschreven door Henk Roovers om 30. Dec 2002 02:09:47:
Na nog een nachtje geslapen te hebben, kom ik nog even terug op de schakeling van de 204u. Ik beweerde dat het schema fout was, dat geldt althans voor het onderhavige toestel, waarin de dubbelelco rechtstreeks aan massa zit. Dit kan geen ordinaire montagefout zijn, want het toestel zou zeer slecht of niet spelen, doordat de buizen geen negatieve voorspanning hebben.
Het is dus in de praktijk aangepast, wellicht tengevolge van materiaalschaarste.
Ik heb alleen een blauwdruk van het schema, dat is van 1942 of eerder en dat is in elk geval hetzelfde, hoewel de onderdelen andere schemanummers hebben.
Het ontwerp is in elk geval goed (het schema dus).Verschil praktijkgeval met het schema
Zoals ik vertelde loopt door weerstand R75 de gehele opgenomen pulserende gelijkstroom van het
toestel. Over de weerstand ontstaat daardoor een pulserende negatieve gelijkspanning, die door C75 afgevlakt wordt.(Gloeidraden niet meegerekend)
De eventuele rimpel zal ook op het rooster staan van de buizen, met brom als gevolg.
Volgens het schema wordt echter de aardrail door de gelijkstroomopname stroom van het toestel "opgetild". De aardrail wordt dus positief t.o.v. de bekers van C1 en C2. De spanning die hierover ontstaat is praktisch al een zuivere gelijkspanning door de aanwezigheid van voornamelijk C1. Om geen ongewenste koppeling te krijgen via de katodes van de buizen, wordt weerstand R75 voor wisselspanning kortgesloten door C 75. Deze condensator zal tevens de laatste rimpel over de weerstand teniet doen. Het toestel zou dus via deze weg niet meer mogen brommen. Het is duidelijk dat de hulzen van zowel C1, C2, als C75 vrij van aarde moeten zijn en zij liggen in dit geval wel degelijk aan elkaar. Het is wellicht verstandig om het betreffende toestel nog eens onder de loep te nemen en de praktijk aan te passen aan het schema. Dat is in elk geval beter. Wellicht is het probleem met de brom dan een stuk minder.Simpel "vergeten" is de isolatiering dus niet. Hij is fabrieksmatig weggelaten. Het waarom? Was er in 1942 al materiaalschaarste?
mvg Henk Roovers
ik vind het een alleraardigst discussiestuk![]()
- Pulserende gelijkspanning? Ed van der Weele 30.12.2002 16:09 (0)
- Re: Na een nachtje slapen Ed van der Weele 30.12.2002 14:09 (9)
- Re: Na een nachtje slapen Henk Roovers 30.12.2002 17:30 (8)
- Re: Na een nachtje slapen Ed van der Weele 30.12.2002 21:27 (7)
- Re: Na een nachtje slapen Henk Roovers 30.12.2002 23:20 (6)
- Nog wat meer uitleg Ed van der Weele 31.12.2002 01:59 (5)
- Re: Nog wat meer uitleg Henk Roovers 31.12.2002 12:12 (4)
- Voeding Philips 204U (slot) Ed van der Weele 04.1.2003 01:11 (2)
- Goh Henk Roovers 04.1.2003 15:35 (0)
- Re: Voeding Philips 204U (slot) Goh 04.1.2003 15:31 (0)
- Re: Na een nachtje slapen Paul Welther 30.12.2002 10:14 (3)
- Tesla Rytmus Ed van der Weele 30.12.2002 22:01 (1)
- Re: Tesla Rytmus Paul Welther 31.12.2002 17:41 (0)
- Re: Na een nachtje slapen Henk Roovers 30.12.2002 14:54 (0)