Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Na een nachtje slapen

Geschreven door Henk Roovers om 30. Dec 2002 09:42:35:

In reactie op: Re: Daar lig ik wakker van geschreven door Henk Roovers om 30. Dec 2002 02:09:47:

Na nog een nachtje geslapen te hebben, kom ik nog even terug op de schakeling van de 204u. Ik beweerde dat het schema fout was, dat geldt althans voor het onderhavige toestel, waarin de dubbelelco rechtstreeks aan massa zit. Dit kan geen ordinaire montagefout zijn, want het toestel zou zeer slecht of niet spelen, doordat de buizen geen negatieve voorspanning hebben.
Het is dus in de praktijk aangepast, wellicht tengevolge van materiaalschaarste.
Ik heb alleen een blauwdruk van het schema, dat is van 1942 of eerder en dat is in elk geval hetzelfde, hoewel de onderdelen andere schemanummers hebben.
Het ontwerp is in elk geval goed (het schema dus).

Verschil praktijkgeval met het schema
Zoals ik vertelde loopt door weerstand R75 de gehele opgenomen pulserende gelijkstroom van het
toestel. Over de weerstand ontstaat daardoor een pulserende negatieve gelijkspanning, die door C75 afgevlakt wordt.(Gloeidraden niet meegerekend)
De eventuele rimpel zal ook op het rooster staan van de buizen, met brom als gevolg.

Volgens het schema wordt echter de aardrail door de gelijkstroomopname stroom van het toestel "opgetild". De aardrail wordt dus positief t.o.v. de bekers van C1 en C2. De spanning die hierover ontstaat is praktisch al een zuivere gelijkspanning door de aanwezigheid van voornamelijk C1. Om geen ongewenste koppeling te krijgen via de katodes van de buizen, wordt weerstand R75 voor wisselspanning kortgesloten door C 75. Deze condensator zal tevens de laatste rimpel over de weerstand teniet doen. Het toestel zou dus via deze weg niet meer mogen brommen. Het is duidelijk dat de hulzen van zowel C1, C2, als C75 vrij van aarde moeten zijn en zij liggen in dit geval wel degelijk aan elkaar. Het is wellicht verstandig om het betreffende toestel nog eens onder de loep te nemen en de praktijk aan te passen aan het schema. Dat is in elk geval beter. Wellicht is het probleem met de brom dan een stuk minder.

Simpel "vergeten" is de isolatiering dus niet. Hij is fabrieksmatig weggelaten. Het waarom? Was er in 1942 al materiaalschaarste?


mvg Henk Roovers
ik vind het een alleraardigst discussiestuksmile




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s