|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Re: 2511
Geschreven door Nico den Haak om 27. Mei 2002 12:25:35:
In reactie op: 2511 geschreven door Gerard Tel om 27. Mei 2002 10:50:01:
>> > Overigens is mijn serienummer nog lager, in de 6000.
>>Nou je hebt altijd baas boven baas. 6000 is extreem laag.
>Baas ONDER baas in dit geval dus... :-)
>> Ik begrijp uit je schrijven dat je de originele E442 buizen er nog bij hebt.
>Wat heet... er zitten wel vijf buizen in het toestel maar die zijn
>allevijf verschillend, dus ik denk niet dat het originele E442s zijn.
>Zie foto!
>De zwarte randen zijn nogal beschadigd, kan ik die gewoon licht
>afschuren en met een spuitbus weer zwart verven? En hoe kan ik
>dan het koperen dekplaatje verwijderen, dit zit nl. geklonken.
>Hoe kun je die pertinax panelen behandelen, met koperpoets net
>als bakeliet?
>Tussen de afstemschaal en de golfschakelaar zit een slot, is
>het de bedoeling dat je hiermee het deksel kunt afsluiten?
>(Zit geen sleutel bij uiteraard.)
>Ik heb er geen handeltje van de golfschakelaar bij en van de
>volumeknop is de as gebroken.
>De stang die het toestel uitschakelt bij geopend deksel is los
>zoals je ziet. Is te plakken natuurlijk.
>Het netsnoer is vervangen door plastic met eurostekker. Wat
>hoort er op?
>Ik heb het toestel nog niet gedemonteerd dus ik weet niet wat
>er binnenin nog voor verrassingen op me wachten. Nog niet
>aangezet ook, maar het schijnt defect te zijn. Er zitten nogal
>forse condensatoren in zag ik op het schema, ontkoppelcondensatoren
>van 500 nF! Waar was dat goed voor? Wisten ze in 1928 nog niet
>dat 50 of 100 nF ook prima werkt of zijn de circuits hier veel
>laagohmiger?
===============================================================================================
Hallo Gerard,Inderdaad kun je met een simpele spuitbus de randen op nieuw spuiten. Het lijkt me namelijk nogal lastig om de koperen spijkertje's er heel uit te krijgen. Een kameraad van mij heeft alle koperen delen netjes afgeplakt, de randen lichtje's opgeschuurd, en met een spuitbus gespoten. Het resultaat mag er zeker zijn. Het ziet er mooi authentiek uit. Origineel zat er namelijk nauwlijks lak op het ding, volgens mij alleen een laagje zwarte lak, zonder grondverf. Ook ken ik mensen die de boel poedercoaten, het beste maar wel een duur alternatief. Bovendien: hoe krijg je de spijkertje's eruit?
De platen kun je het beste oppoetsen met een niet al te agressieve autowas. Het vlammenmotief zit er redelijk dik op, maar ook hier geldt: niet het noodlot tarten. Liever geen commandant vier, dat polijst net even te sterk. Koperpoets lijkt me een redelijk altenatief. Maar kijk aub UIT! Voor je de platen eruit gaat schuiven, is het slim om de profielen die erachter zitten een beetje naar binnen te buigen. Deze dingen zorgen er namelijk o.a. voor dat de platen mooi geklemd zitten. Maar als de platen te vast worden geklemd met uitschuiven krijg je aan de randen mooie krassen.
Ik zie op de foto nog een oorspronkelijke E442, de andere lamp lijkt me een E462 o.i.d. Ook de detektorbuis is een vervanger, bij deze vroege serie hoort er een E415 in. Jou eindlamp en gelijkrichter lijken origineel, er horen een C443 en een 506 in. Doordat 1 van de twee E442 ooit is verwisseld, paste de HF afschermkap niet meer en is deze weggenomen. Een E462 is namelijk langer. Dus die mis je ook nog. Het toestel kan met deze buizen zeker spelen. Wil je die getest hebben, geen probleem.
De steun naar de bovenplaat is met bison tweekomponentenlijm prima te repareren. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat de as van de potmeter breekt?? Het netsnoer was katoenomsponnen zoals bij alle Philips toestellen uit die tijd.
Succes met de restauratie,
Nico.