Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet?

Geschreven door Ph van Apeldoorn op 14. Jul 2003 23:41:48:

In reactie op: Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet? geschreven door Evert de Keijzer op 14. Jul 2003 22:59:18:

>Johan die gelijkstroomnetten waren echt plat behalve als er netvervuiling optrad d.m.v de aangesloten apparaten
>hierbij ontstond ook een erg wisselende noem het maar een golvende beweging van dat gelijkstroom net
>denk hierbij aan de inwendige weerstand van dat net
>Om deze nadelen te verhelpen is men overgegaan tot het wisselstroomnet hier is het immers mogelijk per regio de spanning constant te houden d.m.v onderstations
===============================================================================
Hallo Evert : Als ik dit zo lees geef jij met netvervuiling aan de spanningvariatie van het gelijkstroomnet en de (inwendige weerstand) Het aantal gebruikers die er mogelijk op zouden kunnen zitten , dus het stroomverbruik het aantal ampere's is konstant.Maar hoe meer verbruik hoe hoger de vraag naar het aantal amper's de verbruikte stroom dus.
Als je dat bedoelt klopt de wet van ohm niet of kan je dan een gelijkstoomnet niet plat noemen
maar variabel en is dat de reden dat ze naar wisselstroom gingen (beter Transporteerbaar).
Ook schrijf je in het stukje naar de heer Tan over gelijkstoommotoren ook wel coumpoundmotoren genoemd deze heb je met lange en korte schunt en het veranderen van die schunt geeft snelheid aan die motoren en aanloop van uit nulstand mogelijk daarna vermeld je dat het anker een veld parralel geschakeld worden ,ik denk dat dat vuurwerk gaat geven wat wel gedaan wordt is een aantal motoren in serie en daarna worden de motoren opzich parralel
geschakeld. Met vriendelijke Groet Philip.
---------------------------------------------------------------------------------------
>Uitleg speciaal voor meneer Tan
>Voor treinen wordt er in de onderstations de Nuon gelijkgericht ik kan je vertellen dat dit erg imponerend is om te zien
>Dat er nog steeds gelijkstroom wordt gebruikt bij treinen is omdat er bij het wegrijden dus vanuit stilstand een enorm koppel nodig is hierbij zijn de motoren geschakeld als seriemotor
>d.w.z anker en veld in serie op snelheid gekomen worden ze in parallel geschakeld
>alleen door draaistroom technieken is dit vermogen ook te verwezenlijken maar stuit op andere bezwaren
>die 16hz is enorme onzin je hebt weer eens de klok horen luiden
>er wordt wisselstroom gebruikt in die orde van frequentie maar wordt toegevoegd aan de spoorstaven alleen om beveiligingsapparatuur aan te sturen nl er wordt geteld als je bv 130km rijd hoeveel pulsjes je bent gepasseerd op die manier kun je de snelheid controleren en in de hand houden
>vriendelijke groet
>Evert





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s