Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Marconiphone

Geschreven door andre veys op 28. Aug 2003 07:34:01:

In reactie op: Re: Marconiphone geschreven door andre_veys op 27. Aug 2003 20:35:05:

>>>>Wouter schreef:
>>>>ik geloof niet dat er fabrikanten geweest zijn die vanuit de fabriek zo'n multisectie elko vast aan elkaar verbonden, dat zou immers niet kosten-effectief zijn!!
>>Dat gebeurde wel degelijk, en je hebt het zelfs in huis: schroef je
>>BX998A maar eens open! Die heeft zoveel stroom nodig dat een normale
>>voeding met EZ80 en 50+50 uF niet voldeed, daarom is alles dubbel
>>uitgevoerd. Twee stuks EZ80 en twee elco's van 50+50. De EZ80 zijn
>>elk voor een fase van de gelijkrichting, de twee anodes van die buis
>>zitten aan elkaar! (Ik zou verwachten: gebruik voor elke fase de
>>helft van een buis om de katode te ontzien.) In de afvlakking zitten
>>de twee dubbele elco's elk met hun twee helften aan elkaar.
>>> Er is nauwelijks rimpelspanning te zien en de scope laat een praktisch rechtlijnige gelijkspanning noteren.
>>En toch sterke brom? Als je zo'n mooie buizentester hebt, kijk dan eens
>>of een van de pitten soms een gloeidraad-katode lek vertoont. (Je kunt
>>ook met de scoop kijken of er "rommel" op de katodes staat.-----Bedankt voor de tips!Nu heb ik heb weer een kluif om op te bijten.Wat me opviel is de hoge temperatuur van de EL41(120°C,maar constant).Ik heb inderdaad nog niet met andere buizen getest behalve de AZ41-geen verbetering!Overigens zijn de meeste Rimlocks nog origineel en ik heb op het forum nog gelezen dat een buis volgens een tester in optimale conditie verkeert en bij een wissel het probleem oplost.Vermits de meeste condensators vervangen zijn moeten we de oorzaak niet meer bij deze componenten zoeken.Ik hou jullie op de hoogte.Van overdaad gesproken:er zitten 4 schaallampjes verticaal onder elkaar gemonteerd en bij elke verandering van bandkeuze gaat 1 lampje uit en brandt het volgende!Ook al geen enkel nut,want behalve een flits tijdens het schakelen is buitenaf niets te zien.Groeten en tot horens!
Hallo Wouter en collega's:ik bedacht het volgende -stel dat we enkel de AZ41 laten zitten en aale andere buizen wegnemen.Ingeplugd en geen brom uit de voedingstrap.Vervolgens de eindpethode(EL41)toegevoegd:probleem terug,ook na 3 andere EL 41-pitten geprobeerd.De overige buizen nl EAF42;EF41 en ECH41 leveren qua brom geen enkele invloed op.Het blijft tot nu toe voor mij een zetduivel!




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s