Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: variac vraag

Geschreven door Frans Bleijenbergh op 26. Maa 2003 16:32:41:

In reactie op: variac vraag geschreven door F. van Heusden op 25. Maa 2003 22:34:44:

>wat is de juiste werkwijze om een radio welke jaren heeft "stilgestaan" middels een variac weer op te starten?
>groet,
>Frans
Dag Frans,

Om een oude radio, die heel lang niet meer gebruikt is, op juiste wijze met een variac uit coma te halen is niet zo moeilijk.
Hierbij neem ik aan dat het om een toestel gaat met een transformator wat gewoon op het lichtnet wordt gebruikt, de gelijkrichter een elektronenbuis is, in het afvlakfilter en andere condensatoren die een hoge werkspanning moeten weerstaan van het elektrolytische type zijn.

Verwijder de achterwand en eventueel een aanwezige bodemplaat.
Bekijk alle elektrolytische condensatoren (elco’s) of dat er op bevestigingsplaatsen oxidatie is ontstaan, een drukveiligheid heeft gewerkt of andere ongerechtigheden zichtbaar zijn, als dat zo is dan is het niet zinvol met een variac aan de slag te gaan.

Als alles er visueel goed uitziet sluit dan een ohmmeter of circuitmeter aan op de netstekker van het “netsnoer” dat ook verbonden is met de radio.
Dan kan je, als de netschakelaar op “aan” staat tot en met de primaire wikkeling van de trafo
meten of dat deel in orde is, b.v. geen kortsluiting, of de schakelaar werkt, indien er een zekering aanwezig is of die goed is en zet meteen de spanningscarrousel een stap hoger dan 220 V. (als de radio later weer werkt is dat beter, het netvoltage is nu hoger dan 220V.

Als voorgaande goed is, verwijder alle lampen met uitzondering van de gelijkrichter (noteer indien nodig de plaats waar ze zaten).
Sluit een Vmeter aan op de laatste elco van het afvlakfilter.
Zet de variac eerst op nul en sluit de netstekker aan op de variac.
Draai langzaam in stappen de spanning hoger totdat Vmeter reageert en wacht enige tijd.
Mocht de variac overmatig gaan brommen dan is er ergens kortsluiting.
Als de Vmeter uitslaat weet je o.a. dat de gelijkrichter niet echt stuk is.
Verhoog langzaam de spanning en wacht steeds weer even.
Let op of de schaalverlichting begint te gloeien en de gelijkspanning ook hoger wordt.
Als de gelijkspanning steeds lager blijft dan de variac spanning kan er iets fout zijn.
Mogelijk is de immissie van de gelijkrichter laag, de elco’s nog niet voldoende geformeerd of er is ergens een te lage weerstand ontstaan in het overige deel van de radio.
Tot zover, anders wordt het verhaal te lang, nog een tip, als een variac in bedrijf is en op nul staat is het ongezond om metaal van de aansluitklemmen aan te raken. Mocht je meer vragen hebben inzake dit onderwerp je hebt mijn mailadres.
Succes, Frans Bleijenbergh





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s