|
Nederlands Forum over Oude Radio´s |
Treinen: was Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet?
Geschreven door Piet Blaas op 14. Jul 2003 23:12:07:
In reactie op: Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet? geschreven door Evert de Keijzer op 14. Jul 2003 22:59:18:
Dat er nog steeds gelijkstroom wordt gebruikt bij treinen is omdat er bij het wegrijden dus vanuit stilstand een enorm koppel nodig is hierbij zijn de motoren geschakeld als seriemotor d.w.z anker en veld in serie op snelheid gekomen worden ze in parallel geschakeld
alleen door draaistroom technieken is dit vermogen ook te verwezenlijken maar stuit op andere bezwarenNou had ik begrepen dat in de Benelux inderdaad (nog?) gelijkstroom wordt gebruikt: 1500 V in Nederland en 3000 V in België. Maar in Frankrijk schijnen ze toch wisselstroom te gebruiken, 15 kV (of zoiets?).
En ik had ook begrepen dat de Hogesnelheidstrein ook op hoogspanning zou moeten gaan rijden. En de nieuwe dubbeldekkers zijn eigenlijk voor wisselstroom bedoeld, maar door middel van grote omvormers, die zo'n kenmerkend gefluit veroorzaken (waar de reizigers zo over klagen), maken ze van de gelijkspanning eerst een hoge wisselspanning. Of heb ik het nu helemaal mis?Groeten,
Piet.
- Re: Treinen: was Re: Hoe plat was een gelijkstroomnet? Evert de Keijzer 15.7.2003 00:00 (0)