Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Buizen tester zelf bouwen?

Geschreven door Ron Kremer op 29. Maa 2003 01:48:11:

In reactie op: Re: Buizen tester zelf bouwen? geschreven door h.tan op 28. Maa 2003 15:56:07:

>Ik wist niet dat die oude buizentesters met een wisselspanning werken. Hoe wordt het gedecteerd? WORDT De wisselspanning aan de uitgang gelijkgericht en naar een meter gestuurd? Wat voor amplitude en wat voor frekwentie?

Dat gaat nogal verschillend afhankelijk van het fabrikaat. Ze werken ook nooit met de volledige wisselspanning maar met pulserende gelijkspanning. Dus met een niet afgevlakte maar wel gelijkgerichte spanning. Dat kan dan enkelfasige (AVO) of dubbelfasige gelijkrichting ( Hickock, US Army TV..) zijn. Bij AVO zijn ALLE spanningen, ook de stuurroosterspanning, pulserend, dus niet afgevlakt. Alle apparaten werken gewoon op de netfrequentie; veelal werden ze ook militair gebruikt, dus dat kan varieren van 50 tot 400Hz.

Een AVO( behalve de VCM163) werkt grofweg als volgt: In de anodeleiding wordt via een brugschakeling de gemiddelde anodestroom gemeten. Om tot een steilheidsmeting te komen moet de 'staande' stroom in deze brugschakeling weggeregeld worden. Daartoe is een regelbare "zwevende" hulpspanning aanwezig van omgekeerde polariteit als die door de buisstroom in het brugcircuit wordt veroorzaakt. Als de anodestroommeter op nul is geregeld wordt deze in een gevoeliger stand gezet. Vervolgens wordt om de steilheid te meten de stuurroosterspanning een fractie verlegd. De op nul geregelde anodestroommeter slaat vervolgens weer uit omdat de brug uit balans raakt. Deze spanning is dan maat voor de steilheid. De AVO's zijn werkelijk zeer slim van opzet. Als je meer wilt weten over de werking dan moet je bij The Patent Office de patenten 480752 en 606707 eens downloaden.

Hickoks werken totaal anders. Die hebben ook een brugschakeling maar in het dubbelfasig gelijkgerichte, niet afgevlakte, anodevoedingscircuit. Die voeding bestaat uit twee wikkelingen met 0 in het midden, dus net als in een oude radio met gelijkrichtbuis. Deze 0 kan gescheiden uitgevoerd zijn als daar de meetbrug tussen hangt. Schermrooster- en stuurroosterspanningen zijn wel afgevlakte DC. Voor een steilheidsmeting gebeurt daar grofweg het volgende: Zonder signaal op de roosterspanning loopt er beurteling dezelfde stroom door iedere anodewikkeling. De anodestroombrug levert daarom gemiddeld 0 Volt; de steilheidsmeter slaat niet uit. Met het bijschakelen van een wisselspanning (gesuperponeerd op het negatief )op het rooster is een steilheidsmeting mogelijk. Deze roosterwisselspanning heeft een fase relatie met de anodevoedingsspanning. In de ene helft van de periode trekt de buis iets meer stroom dan zonder signaal, in de andere helf van de periode trekt de buis iets minder stroom dan zonder signaal. De brug raakt dus uit balans en levert een spanning voor de steilheidsmeter.

>De steilheid is afhankelijk van de frekwentie.

Dat is niet juist tenzij je een triode neemt met een complexe anodelast die binnen het te versterken frequentiegebied verschillende impedanties laat zien.

>Je verhaal over Ri en Ra begrijp ik niet. Wat bedoel je Ri? Dat is normaal de ingangsweerstand en heeft geen invloed op de steilheid.

Ri is niet de ingangsweerstand maar de inwendige (wisselstroom)weerstand van de buis.
Het is de weerstandswaarde die je krijgt door bij (kleine) veranderende anodespanning de anodespanningsvariatie te delen door de anodestroomvariatie en dat bij gelijk blijvende roosterspanning(en). Ri is een normale continentaal Europese notatie voor de inwendige weerstand van een buis. Er is overigens wel gevaar voor verwarring: in Engelse en Amerikaanse literaratuur wordt resp. over "anode resistance" Ra of " plate resistance" Rp gesproken voor hetzelfde begrip "inwendige weerstand". Ra is bij ons de uitwendige anodeweerstand en dat is in de Engelstalige wereld de "load resistance" Rl.

>Omdat je het in verband brengt met trioden vermoed ik dat je de terugwerkings vervangingsweerstand bedoelt. S21 in s parameters termen. De invloed vande anodspanning op de ingangsspanning en dus de steilheid. Bedoel je dit?

S parameters zijn hier helemaal niet aan de orde tenzij je erg "HF denkt" en dan moet je nog hoog in frequentie gaan ook alvorens dat werkbaar wordt. Het is mij ook niet duidelijk wat je met "terugwerkingsweerstand" bedoelt. De anodespanning heeft normaal geen invloed op de ingangspanning tenzij door capacitieve terugkoppeling maar dan zit je al weer redelijk in de hogere frequenties. Bij trioden komt daar nog bij dat de Millercapaciteit een rol kan spelen maar dat is goed te neutraliseren door een laagohmige signaalbron te gebruiken. Dergelijke invloeden van anodespanning op de ingangspanning hebben geen teruglopende steilheid tot gevolg, wel instabiliteit (vooral bij HF) en/of afnemende versterking bij hogere frequenties( Miller C)hetgeen al bij LF versterkers kan spelen. Voor terugwerking moet je overigens in S termen S12 hanteren.

>Deze weerstand die fictif is staat tussen anode en stuurrooster. .

Tussen stuurrooster en anode bestaat geen (fictieve) weerstand; die komt ook in geen enkel vervangingsschema voor. Wel is er een capaciteit(-tje) waar je 'last' van kunt hebben.

>Bij een triode is die klein en bij een pentode heel grooot omdat er praktisch geen terugwerking is door de schermrooster

Wat je hier bedoelt is Ri.

> Ook deze weerstand zie je terug in de dynamische meting doordat de Ia/Ugk karakteristiek rechts schuin omhoog gaat. Aan de helling kan je de terugwerkingsweerstand afleiden.

De kreet 'terugwerkingsweerstand' is na 35 jaar buizenervaring geheel nieuw voor mij, ben het in al mijn boeken ook nog nooit tegengekomen. Bedoel je hier de invloed van een anodeweerstand op de Ia/Ugk karakteristiek in een dynamische meetopstelling ? In dat geval geldt ook hier, bij tetroden en pentoden zal dat verwaarloosbaar zijn. Bij trioden wordt die sterkt beinvloed door de anodeweerstand omdat Sd= S * Ri/(Ri + Ra). De hellingshoek van de karakteristiek wordt hier bepaald door Sd.

Vr. groet,
Ron





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s