Nederlands Forum over Oude Radio´s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: antieke radio philips type 753A

Geschreven door Ben Dijkman op 02. Nov 2003 19:41:06:

In reactie op: Re: antieke radio philips type 733A geschreven door h spijkers op 02. Nov 2003 16:14:04:

>>>>>wie heeft hier enige informatie over?
>>>>ik heb hem net maar hij werkt wel maar hij bezit over een knoppe systeem waarbij zenders al voor geprogameerd
>>>het is de 753A
>>====================================================================================
>>Hallo :Als het de radio is waarvan de foto's laat zien is het zeker geen verkeerde ,hoe hij werkt helaas ik bezit hem niet, maar als je echt geintresseerd bent wordt dan eens lid bij de
>>N.V.H.R. en als je dat al bent bestel dan eens de documentatie ,daaruit kan je veel te weten komen hoe e.e.a. functioneerd .Sucses met je nieuwe aanwinst. Philip.okee
>bedankt het is een best leuke radio ik heb hem gekregen nu maaar kijken of we heb weer werkende kunnen krijgen
========================================================================================
Het is een zeer fraai toestel.Gefeleciteerd!!
Als je deze wilt repareren,dan is het te hopen dat
je al veel ervaring hebt met deze "klapschaal serie" Philips
toestellen.Het chassies en de electronica daarin is niet zo'n
groot probleem,doch daarna weer afregelen
(dat moet geheid gebeuren)is niet echt moeilijk op zich,
maar je moet wel verduld goed weten waar je mee bezig bent.
(Ik heb er ooit 2 stuks van gehad,en na vervanging van alle slechte C's
kwam er zeg maar gerust geen 1ne zender meer fatsoenlijk door.)
Je bent dus gewaarschuwd.Voordat je aan het "rollenmechanisme"
(het geheugen voor de voorkeuze) begint, MOET je eerst
heel goed weten hoe het werkt.(hoort te werken)
Gegarandeerd dat als je dat niet weet, je meer vernield dan
dat je repareert!!
De rollen moeten onderling los van elkaar (redelijk zwaar)kunnen
draaien op de as.Bijna altijd zitten de platte schijfveren
(onzichtbaar!!tussen de rollen) zo vast als een huis,door de
uitgeharde /vervuilde smering.Dit wrik je dus niet zomaar ff los,
want dan zijn gegarandeerd!! die veren stuk!!.OOk de groeven in de
rollen zijn ZEER kwetsbaar:Oppassen en nog eens Oppassen dus.
De (verende) contactjes welke het tijdig aan en afslaan van de motor
bedienen zijn een verhaal appart.Als er maar 1 dingetje niet goed op
z'n plaats zit,werk de hele reutemeteut niet goed
en is er al snel zeer veel vernield.
Ik blijf dus waarschuwen:
LEES JE EERST HEEL GOED IN,VOORDAT JE ERAAN BEGINT!!!!
Weet je PRECIES hoe het mechanisme werkt,pas dan heel voorzichtig
beginnen met het losdraaien
en heel goed kijken hoe het zit/zat.

Onthoud ook even deze tip van Ben:
Na preciese afstelling van het voorkeuze-mechanisme,zal na het
terugplaatsen van het toestel in de kast,door tordering,die afstelling
niet meer kloppen,en de motor lekker doordraaien waar dat niet moet.
Controlleer al dit soort dingen dus altijd 10x vooraf!!

Als je eenmaal met succes zo'n toestel gerepareerd hebt is de 2e toestel
geen probleem meer.Het is dus eigenlijk niet echt moeilijk,maar er zijn zeer veel "valkuilen",welke grote schade als gevolg kunnen hebben.
Heel veel succes en plezier,maar wees a.u.b. heel voorzichtig met dit mooie toestel!
Ben Dijkman






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio´s