Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: Televisie theorie gevraagd

Geschreven door Henk Roovers op 03. Mei 2004 21:12:36:

In reactie op: Re: Televisie theorie gevraagd geschreven door petrus bitbyter op 03. Mei 2004 19:35:24:

|3) Het contrast is ook nooit helemaal perfect te krijgen. Met bv een raam in beeld is het
|raam overbelicht, terwijl de donkere partijen bijna zwart zijn. Bij terugdraaien v/h
|contrast wordt het beeld flets.

Uiteraard ook de videoversterker. Hij versterkt niet genoeg meer of de buis staat verkeerd
ingesteld. Allebei kan ook.


***Hoeft niet perse. Ik heb het schema helaas niet, maar bij Philips werd al vrij snel de methode toegepast om het contrast te regelen met behulp van de versterking van de MF versterker. Maw als je de versterking van de MF terugregelt, wordt de videoamplitude kleiner en heb je dus minder contrast. Bijkomend voordeel dat eventueel aanwezige ruis ook gereduceerd wordt.

|3) bij zwart beeld is het beeld niet egaal zwart. Boven en onder grijs, midden zwart, (elke
|ongeveer 1/3 deel van de hoogte, niet scherp begrensd). De zwarte balk loopt heel langzaam
|naar boven.

Alweer de videoversterker. Het lijkt er op dat er een brommetje inzit. Kan een katode-
gloeidraad lekje zijn of een niet meer goed werkend afvlakfilter in de voeding. Kan trouwens
ook in de beeldbuis zitten, maar dat is zeldzaam.


***Een brommende MFbuis geeft ook een amplitudevariatie en kan dus ook een brombalk veroorzaken.

Videoversterkers zijn vaak dc gekoppeld. Toch kan het voorkomen, dat een videosignaal niet aan de norm voldoet, waardoor er toch nog DC shift optreedt, dus het zwart heeft dan niet de juiste waarde. Voor dat doel wordt de achterstoep van de lijnsync meegzonden, waarin het absolute niveau zwart zit. Door dat niveau in het toestel weer constant te houden (clamp) treedt ook geen zwartverschuiving meer op.

***Dan heb ik nog wel een vraag die niemand mij ooit beantwoord heeft.
Veel toestellen (zwart/wit) van vaak japanse of amerikaanse makelij hadden aan de ingang van de videoversterker een condensator zitten en werdt er geen gebruik gemaakt van clampschakelingen . De toestellen waren dus behept met een zwartverschuiving, afhankelijk van de inhoud van het videosignaal. Een scene opgenomen bij weinig licht, leverde dus een grijs scherm op. Ook gerenommeerde merken als Sony, Toshiba etc hadden daar last van. Ik kan mij niet voorstellen dat dat in die streken de bedoeling was. Hoe werd het probleem dan ondervangen?


mvg Henk Roovers






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's