Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: het begrip Stereo(fonie)

Geschreven door Rob Krabbendam op 26. Apr 2004 11:15:57:

In reactie op: Re: het begrip Stereo(fonie) geschreven door John Hupse op 26. Apr 2004 10:45:43:

In de begindagen van de stereofonie (jaren '30) gingen de Amerikanen voor de "meerkanaals" opname, waarbij 3 of meer microfoons werden gebruikt (soms heel veel meer). Deze werden in een rij opgesteld, gewoon van links naar rechts voor het orkest. De weergave ging eigenlijk net zo, elk kanaal had z'n eigen luidspreker.

Het "kunsthoofd" (met 2 microfoons op de plaats van de oren) is in Europa en Japan ontstaan, en berust simpelweg op het idee dat de mens 2 oren heeft, 2 microfoons moet dus voldoende zijn. Het Japanse merk Stax b.v. heeft veel kunsthoofd grammofoonopnames in de handel gebracht en bereikte hier goede resultaten mee. Ook bij de Nederlandse omroep werd het kunsthoofd gebruikt. Toch lijkt het er sterk op dat de meerkanaals aanpak uiteindelijk heeft gewonnen. Het is echter de vraag of dit nog iets met stereofonie, dus ruimtelijke weergave, te maken heeft of dat het hier meer gaat om het gemakkelijk kunnen manipuleren van geluid om een bepaald effect te kunnen bereiken.

--> Dat laatste, denk ik. Of het moet zijn dat de gemiddelde Europeaan gewoon graag blind achter Amerikanen aanholt :-)...


...je moet dit ook zien in het licht van de tijd. Eind jaren '50 werd stereo vaak gezien als een "geluidseffect", Bi-Ampli klonk in die tijd ook zo. De eerste stereo platen lijden hier soms ook aan. Je kan dit zien als pseudo-stereo, en dat is lang niet altijd een verbetering t.o.v. mono.

--> Een leuk voorbeeld van zo'n plaat is "It's not unusual" van Tom Jones. Heeft met ruimtelijk helemaal niks te maken maar het geeft wel een geinig effect.







Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's