Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: brom onstaat door een lek

Geschreven door Ed van der Weele op 27. Jun 2004 14:54:11:

In reactie op: Re: brom onstaat door een lek geschreven door Van de Velde Thomas op 27. Jun 2004 14:18:06:

Uit je reactie maak ik op dat je nog steeds vrij ongestructureerd te werk gaat. Op die manier heeft het geven van aanwijzingen weinig nut.

Allereerst moet je de oorzaak van de spanning op het chassis opheffen, want dat is gevaarlijk.
Met je universeelmeter (die heb je toch wel, mag ik hopen?) meet je de weerstand tussen de pennen van de netstekker en het chassis. De meter zet je op het hoogste Ohm-bereik. Hierbij moet de aan/uit-schakelaar van de radio op AAN staan. De weerstand moet oneindig hoog zijn. Raak bij het meten niet de blanke delen van de meetpennen aan, noch het chassis, noch de pennen van de stekker want dan meet je de weerstand van je eigen lichaam.
Als je wel een weerstand meet tussen de netstekker en het chassis zit er een sluiting in het primaire circuit van het netsnoer, aan/uit-schakelaar, trafo of de condensator van 10 nF die vanaf de primaire wikkeling van de trafo naar het chassis zit. Door de bedrading te volgen, eventueel hier en daar een draad los te nemen is de plaats van de sluiting heel eenvoudig te lokaliseren.

Een 100 Hertz brom kan alleen veroorzaakt worden door defecte elco's in de afvlakking van de hoogspanning. Op het schema dat ik van je kreeg zijn die elco's 16 en 8 uF. Je hebt daarbij aangegeven dat je ze hebt vernieuwd. Maar heb je ze ook goed gemonteerd? En hebben ze de juiste werkspanning (minimaal 400 Volt)?





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's