Nederlands Forum over Oude Radio"s
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio´s en gerelateerde zaken


Re: EBL 1 probleem

Geschreven door ruud op 25. Mei 2004 01:33:44:

In reactie op: EBL 1 probleem geschreven door Stef van Aalst op 22. Mei 2004 23:21:09:

Ik zou t zo doen.

Sluit de gloeidraden aan op 6 V.
Neem een simpele multimeter in de "weerstand meten" stand, bvb 10kOhm.
de zwarte draad is +, de rode -!!
Zet de rode draad op 1 draad van de buis, ga nu met de zwarte alle andere na, en kijk op er uitslag vd meter is. Alser niets gebeurd, de rode aansluiting op de volgende en weer rond met de andere. Op een gegeven moment zie je dat er stroom loop. Laat de rode aansluiting van de multimeter op zn plaats, dit is de gezamelijke kathode, de zwarte + aansluiting maakt nu contact met een van de anodes van de 2 diodes OF met het stuurrooster van de penthode.
Ga nu met de + de andere anode's cq stuurrooster opzoeken, geven 2 aansluitingen dezelfde uitslag dan zijn dit waarschijnlijk de anode's van de diodes, en de 3e de g1 vd penthode.
(Je kan natuurlijk ook eerst even de "weerstanden" meten van een EBL1 waarvan je de aansluitingen wel weet, deze weerstnden zijn wel afhankelijk vd conditie vd buis).
Het zal duidelijk zijn dat het kleine stroompje vd multimeter geen enkele schade kan veroorzaken.

Sluit nu alle drie de aansluitingen vd buis die geleiding geven kort met de kathode.
Nu heb je een iets hogere spanning nodig bvb 100 V, liefst met een grote serie weertand van minsens 100 kOhm.
Je hebt nu nog 2 onbekende aansluitingen vd buis over, een is de anode, de andere het schermrooster. Sluit hier voorzichtig de + hoogspaning op aan, de min gaat uiteraard naar de kathode. Gaat er een stroom lopen dan is dit het schermrooster dat even als anode fungeert. Wil je zeker weten dat de andere de anode is, sluit dan op het schermrooster ca 100 V aan, en ook 100 V op de vermoedelijke anode. Nu moet er anode stroom lopen. Immers de buis staat door de oV van het stuurrrooster niet afgeknepen.
Als je een voor een de sluitingen vd 2 anodes diodes/stuurrooster weghaalt en de anode stroom veandert, dan was DAT dus het stuurrooster, en zijn de andere de diode's. Ik denk dat er geen verschil is tussen diode 1 en 2.

Succes,
ruud




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio"s