|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Tesla 305u *** Nieuwe metingen***
Geschreven door petrus bitbyter op 04. Okt 2004 16:21:42:
In reactie op: Re: Tesla 305u *** Nieuwe metingen*** geschreven door Rudy op 04. Okt 2004 11:07:13:
Rudy,
De spanning op de tweede elco (C19) moet 145V zijn. Dat mag best wat afwijken. 147V is best
acceptabel. Die 232V op C20 is echt veel te hoog. Daar kunnen een paar oorzaken voor zijn. Ik
zou de volgende volgorde hanteren.
1. De lampjes. De spanning staat niet aangegeven maar erg hoog mag die niet zijn. Het mooiste
zou zijn als je de oorspronkelijke lampjes kon achterhalen. Ik schat dat ze ergens tussen de
3V en de 5V hebben gezeten met 6,3V als bovengrens. De stroom is veel belangrijker. Bij 220V
moeten ze minstens 200mA kunnen hebben en bij 120V zelfs 300mA. Erg veel hoger mag ook niet
anders geven ze te weinig licht. Bovendien vervullen de lampjes in dit toestel tevens de rol
van zekering. Je zou zelfs om lampjes te sparen tijdelijk een lampje door een 200mA zekering
kunnen vervangen. Wat hoger kan ook, zolang de maximale stroom voor de zekering maar lager is
dan die voor het overgebleven lampje. Het moet ook wel een traag type zijn anders vliegt hij
er met het aanzetten van het toestel al meteen uit.
2. Controleer weerstand R2 die 200-220 Ohm moet zijn en minstens 2W. Als hij stuk is zou ik
hem door een 3W of 5W type vervangen. Als hij niet stuk is gewoon laten zitten.
3. Die hoge spanning op C20 komt waarschijnlijk doordat de eindbuis - UBL21 - geen stroom
trekt. Je kunt in het schema zien dat die buis zijn anodespanning uit de eerste elco, C20,
krijgt. Het kan zijn dat er ergens een onderbreking zit. Heb je de weerstand van de primaire
van die uitgangstrafo al eens gemeten? Bij een onderbreking meet je geen spanning op de
anode.
Het kan ook zijn dat de buis dichtgedrukt wordt doordat de spanning op het stuurrooster te
laag is dat wil zeggen te veel negatief. Zoals al eerder uitgelegd, kun je de stroom meten
met stroommeter over de primaire van de uitgangstransformator. Er moet volgens het schema
iets van 44mA lopen. Meet je geen of veel te weinig stroom dan moet de spanning op het
stuurrooster onderzoeken. Zo moet je met de ohmmeter (toestel uiten een paar minuten wachten,
zonodig C19 en C20 met een weerstand van een paarhonderd ohm ontladen) een weerstand van 800k
à 1M meten tussen het stuurrooster (pen 3) en de kathode (pen 7) van de eindbuis. Zo niet,
R18, R15, R6 en R7 afzonderlijk onderzoeken en zonodig vervangen.
De spanning op het stuurrooster (toestel weer aan) kun je met een hoogohmige voltmeter direct
tussen pen 7 en pen 3 van de eindbuis meten. Alleen, door daar te meten voeg je een extra
weerstand toe die de meting kan beïnvloeden. Je zou een spanning van ongeveer 4V moeten
meten. Over R6 en R7 samen moet ook ongeveer 4V staan. Zo niet R6 en R7 afzonderlijk
onderzoeken en zonodig vervangen.
Dit is nog steeds niet alles, maar je kunt hier vast wel even mee vooruit.petrus bitbyter
- Re: Tesla 305u *** Nieuwe metingen*** Rudy 04.10.2004 22:24 (0)