Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: vervolg op EAF41(N)

Geschreven door John Hupse op 03. Jun 2005 10:25:22:

In reactie op: Re: vervolg op EAF41(N) geschreven door Pieter de Kock op 03. Jun 2005 09:03:00:

Hallo Pieter,

Dat is inderdaad de bedoeling van de "ic" specificatie. De betekenis van "intern verbonden" is dat je alleen specificeert dat die pin (bijvoorbeeld pin 4 van de EAF41) intern ergens mee verbonden kan zijn. Je verbergt hiermee de werkelijke situatie. Immers, die pin 4 kan nergens mee zijn verbonden, hij kan zijn verbonden met het keerrooster (zoals bij de EAF41N) en het is zelfs mogelijk dat deze pin verbonden is met b.v. de anode. Een EAF41 met pin 4 verbonden met de anode voldoet geheel aan de specificaties, maar veroorzaakt wel een flinke sluiting wanneer je 'm zou gebruiken in een BX480 radio.

Tegenwoordig zou men dat "information hiding" noemen. Philips maakte zowel de buizen als de radiotoestellen, en had dus meer mogelijkheden om hiermee "creatief" om te gaan.

Bij de 40-serie leidde dit ook wel tot slordigheden, zoals je al signaleert.

Een ander voorbeeld van slordig omgaan met de typenummers is de UY41-UY42. De UY42 was aanvankelijk bedoeld voor landen met 110-127 Volt lichtnetten, en was niet geschikt voor 220 Volt. Maar had wel een lage inwendige weerstand. De UY41 is wel geschikt voor 220 Volt netten en heeft een hogere inwendige weerstand. Begin jaren '50 lukte het om een buis te maken die beide eigenschappen combineert, dit werd de verbeterde UY42. De UY41 werd toen niet meer gemaakt.
Het gevolg hiervan is dat wanneer je een oudere UY42 gebruikt in een toestel dat is ontworpen voor de verbeterde UY42 de kans vrij groot is dat de UY42 uitfikt. Dit is niet denkbeeldig, heb er een voorbeeld van.

>>>Ik vind het vooral ook interessant om te zien dat de EAF41 (niet N) wel hun weg naar Philips BX480/490 serie radio's vonden. Ik zag het een van mijn radio's (BX495A) plus nog een BX485V. Minstens dan alleen in de MF-stadia. Volgens mij waarschijnlijk als originele toerusting (?) - buisjes met metalen voeten en rode opdruk.

Kan het zijn dat Philips wisten hun eigen EAF41's hebben k en g3 doorverbonden, en dus in de BX480/490 stroombanen (pennen 4 en 7 allebei direct aan chassis) bruikbaar waren? Maar dat ze de EAF41 niet als vervanger wilde tonen omdat het kon gaan om een buis van een andere vervaardiger (met iets anders, g2 bv., aan pen 4 verbonden?

Of kan het zijn dat een service-technicus op goede geluk af een EAF41 greep in plaats van een EAF42?






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's