|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Philips l.f. trafo 4000
Geschreven door Nico den Haak op 03. Jul 2005 00:46:38:
In reactie op: Re: Philips l.f. trafo 4000 geschreven door John Hupse op 30. Jun 2005 19:27:14:
Hallo John,
De gaten zitten bij de Errestrafo uitvoering nét even anders dan bij een 4000. Het scheelt maar enkele millimeters. Maar weer nét genoeg om het anders niet vlekkeloos te laten passen. Meende me te herrinderen dat de gaten iets dichter bij elkaar stonden. Zal ook eens kijken of er in mijn KY107 ook slobgaten zitten. Waarschijnlijk wel, aangezien de W uitvoering het laatste type van de 107 is.
Over die W zijn de meningen ook nogal verdeelt. Boze tongen beweren dat het eigenlijk gewone batterij KY107's zijn, die met behulp van een standaard ombouwset naderhand zijn omgebouwd. De W uitvoering zou dus niet een seriematig geproduceerde originele radio zijn, maar eentje die achteraf is geschikt gemaakt voor een wisselstroomnet. Deze stelling is echter niet houdbaar, aangezien de sleufgaten in de kast fabrieksmatig en altijd op gelijke afstand zijn aangebracht. Probeer dat maar een met los handgereedschap achteraf voor elkaar te krijgen...
Natuurlijk is de W een doorontwikkeling van de eerste batterijuitvoering, en waarschijnlijk een beetje gehaast in elkaar gesleuteld. Daardoor ziet het er een beetje knullig uit, maar men moest wel tegengas geven aan de Philips concurentie!
Ik zal in elk geval de exacte maten van de trafo nog doorgeven,
Fijn weekend,
Nico.
Ik ben er echtervan overtuigd dat de W wel degelijk een origineel fabriekswisselstroomtoestel is. Men heeft misschien wel ombouwsetjes in de handel gebracht, om de eerste batterijuitveoringen van klanten alsnog om te kunnen bouwen.