|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Maar wat vind je er nu van?
Geschreven door Ben Dijkman op 31. Maa 2005 23:43:58:
In reactie op: Re: Maar wat vind je er nu van? geschreven door Piet Blaas op 31. Maa 2005 22:34:21:
aaa, dat is een goed idee en het is ook modern: kwaliteitskeurmerken! Misschien kunnen we een eigen ISO standaard ontwikkelen voor radioverkopers en radiokopers...
En nog iets extra's ter onderscheiding.
Verkopers die goeie, schaarse spullen verkopen tegen lage prijzen krijgen een predikaat van excellentie. okee
Kopers die (zonder het te weten) troep kopen tegen woekerprijzen en dan daar zonder enig misbaar genoegen mee nemen krijgen ook een certificaat. duivel
Schept zeker een hoop duidelijkheid.Bedoel je zo iets?
_______________________________________________---
Hmmmmoaa.Zoiets.
Het was meer als grap geschreven.Omdat zoiets in de praktijk niet goed uitvoerbaar is denk ik.
Maar nu je er toch over .........
Gewoon :
Een eerlijk verkoper=goede prijs kwaliteit,netjes de gemaakte
afspraken(uiteindelijk)nakomen,eerlijke info gegeven.
Kent zijn klanten en weet welk toestel voor wie geschikt is om aan te verkopen.
Doet niet moeilijk als de klant erg veel spijt van zijn aankoop heeft, en treft een
vervolgens een regeling naar bijder tevredenheid.Goede klanten zijn in meerder types onder te verdelen:
Type A)
Vraagt exacte gegevens over de optische en meetbare staat ,zelfs van bijna elk component,
en wil daar ook nog graag een foto van, als bewijsmateriaal bij latere geschillen.Kost uren aan
Email/ foto/demontage/meet/werk
En mocht er toch een kraakje in de potmeter zitten wat niet vermeld was,dan voelt hij zich vreselijk besodemietert en wil natuurlijk ook onmiddenlijk zijn geld terug.
Maar.. deze klant betaald graag zeer goed(lees:veel) voor een eerlijk toestel.
Niks mis dus met dit type klant.Het type B)
Weet wat hij wil,kent de mankementen van elk toestel inmiddels al uit z'n hoofd,en heeft aan een half woord info genoeg.Repareert graag zelf en herkend de kwaliteit van een toestel a.d.h van 2 foto's en een paar vraagjes.
Deze klant koopt onmiddenlijk....of niet.
Later weer zeuren doet deze klant NOOIT of het moet echt erg zijn:
bijvb.L.s trafo& speaker ontbreekt,kast gebarsten.logisch dus.
Deze klant betaald liever "niet zo veel".
Vlotte handel dus, zonder gezeur,maar het mag allemaal niet te veel kosten
Niks mis dus ook met dit type klant.Het type C)
Wil wel maar kan niet.
Reageert op elke advertentie met 1 euro op zak.
Is dolenthousiast en steld allehande enthousiaste vragen over dit fraaie toestel.
De prijs zal uitwijzen dat alle moeite in deze klant gestoken je niets zal opleveren.
Het is altijd HELAAS MENEER ik vind het te duur.
Maar als je dan eens een dingetje voor 1 euro hebt dan is die ook dolblij.
Ook een fijne klant dus.E.e.a hangt dan ook sterk af van de ervaring die je als verkoper hebt of je iemand
een goede of slechte klant vind.Als verkoper heb je dan ook vaak al zo'n idee van:
Dit is een mooi toestel voor klant type X
Alleen kun je dat op het forum niet maken om dat te zeggen:
A)Dit toestel kost een paar duiten teveel maar u mag dan ook e.e.a. aan info van mij verlangen,en volledige garantie op al mijn uilatingen over dit toestel.
B)Dit toestel is alleen voor de vergevordere handige hobby techneut&doe-het-zelver onder ons.
C)Een waardeloos dingentje voor de handel en mag voor 1 euro weg aan diegene die nooit geen cent te makken heeft maar toch graag met radio's doet.Slechte klanten daar kan ik kort over zijn:
A)Komen hun afspraken/bod niet na,en vertikken het om op Email/telefoon/vragen te reageren.
B)Betalen uiteindelijk nooit,maar worden wel boos als je het toestel na 2 in bewaring
te hebben moeten nemen,het toestel maar aan een ander hebt verkocht.
C)Willen alles maar dan ook alles weten,laten je het hele toestel doormeten en
houden je zo "uren" bezig,en hadden dan uiteindelijk eigenlijk helemaal geen interesse.
(Tenzij het toestel in nieuwstaat is met een geldig garantiebewijs er nog bij)
D)Tonen eerst gretige interesse maar:Wat je ook vraagt het is ALTIJD te duur.
Deze klanten willen helemaal niet kopen ,maar willen graag door anderen gezien worden of
zijn simpelweg alleen maar om aandacht/aanspraak verlegen.Wat een verhaal he?
Nou ja zoiets dus,maar dat is nooit objectief te beoordelen toch??
- Re: Maar wat vind je er nu van? Piet Blaas 01.4.2005 00:37 (0)