|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic]
Geschreven door Ben Koehorst op 05. Mei 2005 12:13:30:
In reactie op: Re: Waarom eigenlijk? [Tikkeltje off-topic] geschreven door Ed van der Weele op 05. Mei 2005 03:10:45:
Ed,
Ik heb de wetenschappelijke onderbouwing niet direct meer paraat, maar ik heb vroeger geleerd dat het ioniseren van het gasmengsel in de verbrandingsruimte het makkelijkst gaat als de warmste bougie-elektrode negatief is t.o.v. de koude elektrode. Dat betekent dus een "positieve massavonk" omdat de massa elektrode als gevolg van het directe contact met de cilinderkop relatief koel wordt gehouden. De centrale elektrode wordt daarentegen via het porcelein slechts zeer beperkt gekoeld. Verder is er sprake van materiaaloverdracht van en naar de elektroden. Hier is met de juiste materiaalkeuze en met de juiste stroomrichting slijtagewinst te boeken.
En dan even naar de tekening van de bobine in het rechter plaatje op http://www.ideacy.com/healey/bobine6.html
Bobines van dit type waren na de oorlog zowel bij de fabrikanten als in het servicecircuit erg geliefd. Aansluiting 4 is de opgewekte hoogspanning, die moet dus negatief gepolariseerd zijn. De opgewekte spanning is het hoogst als je de primaire en de secundaire wikkeling in serie schakelt. Dat is hier gebeurd: het knooppunt zit bij aansluiting 1. Klem 15 gaat via het contactslot naar de +-pool van de batterij. Klem 1 is in rust met massa (-) verbonden en er loopt een gelijkstroom door de primaire. Als nu de verbinding tussen klem 1 en massa wordt verbroken ontstaat er in de primaire een EMK van enkele honderden volts, conform de wet van Lenz. Klem 1 wordt dus enkelen honderden volts negatief t.o.v. de +12V. De in de secundaire wikkeling opgewekte (ook negatieve) spanning van vele kiloVolts wordt daarbij opgeteld en de centrale bougie-elektrode trekt m.b.v. de totale negatieve spanning een ontstekingsvonk.Dit principe werkt niet meer als je de bobine ompoolt, dus klem 4 naar massa en klem 1 aan de plus. Om te beginnen staan de opgewekte spanningen effektief niet meer in serie, want klem 1 heeft nu een vaste potentiaal van +12V. Verder heeft de hoogspanning de verkeerde polariteit. Gevolg: de motor loopt minder mooi rond. Dit probleem kwam vaak voor als een amateur zelf zijn bobine had vernieuwd. Je ziet het in de werkplaats direct want het scoopbeeld staat dan op zijn kop.
Bij een auto met de batterijplus aan massa had je ook een probleem. Want als je dan de wikkelingen effectief in serie wilde gebruiken bij een negatieve hoogspanning, dan moet klem 15 aan massa en klem 1 aan het contactslot komen. Dat resulteerde dan in volledig geïsoleerd opgestelde contactpunten. Geen aanlokkelijke constructie van de verdeler dus.
Ik betwijfel trouwens of deze kennis vroeger een overweging vormde bij de keuze van de polariteit van het boordcircuit, want bij veel klassieke auto's staat het scoopbeeld hardnekkig op zijn kop. En met bobines waarvan 1 primaire aansluiting uitgevoerd is als een direct uit de behuizing stekende massaveer valt daar weinig aan te veranderen. Overigens heeft mijn A Ford uit 1929 ook last van dat verschijnsel. Verder zit de plus in die auto origineel aan massa. Bij Ford Amerika was dat al sinds het allereerste begin doodnormaal. De plus aan massa is dus absoluut niet typisch Engels.
groeten, Ben
- Plus of min aan massa: ik ben er nog niet uit Ed van der Weele 08.5.2005 03:02 (2)
- Ik wel ;-) Ben Koehorst 09.5.2005 11:01 (1)
- Re: Broodje aap? Ed van der Weele 09.5.2005 18:52 (0)