Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Anodebelasting, vraagje

Geschreven door anton tan op 05. Maa 2005 17:45:47:

In reactie op: Re: Anodebelasting, vraagje geschreven door John Hupse op 05. Maa 2005 17:32:37:

Hallo Marcel,

Je opmerkingen over de eigenschappen van de uitgangstrafo zijn zeer terecht, de zelfinductie moet hoog zijn, de eigen capaciteit laag, de magnetische kwaliteit van het kernmateriaal moet voldoende zijn.

** Ik ga nu toch wel twijfelen aan je kennis......Een trafo moet juis zo min mogelijk inductie hebben. Inductie bij een trfao onstaat omdat een deel van het magnetisch veld niet door de secundaire wikkeling wordt omvat. Of wel energie die je primair nstopt komt niet alles aan de andere kant uit. Dat is L spreiding. Bij een moderne trafo is dat erg klein. Aantal wikkelingen moet zodanig zijn dat bij de hoogste spanning de kern niet in verzadiging komt. Dat is waar een trafo aan moet voldoen. Hoge zelfinduktie....nou ja.


>>>Het addertje onder het gras is echter dat dit verhaal alleen voor lineaire tijd-invariante netwerken geldt. Neem bijvoorbeeld een stopcontact (wandcontactdoos). De open spanning is 230V effectief, laten we even aannemen dat de inwendige weerstand 1 ohm is. Het maximale vermogen wordt dan afgegeven aan een belasting van 1 ohm: 115V bij 115A, dus 13225W. Probeer je het in het echt, dan wordt dat vermogen inderdaad een paar honderd milliseconden afgegeven. Daarna treedt een sterk niet-lineair verschijnsel op: de zekering brandt door. Daarna wordt er in plaats van de verwachte 13225W helemaal geen vermogen meer afgegeven.

Het lijkt mij vrij logisch dat de zekering in dit geval doorsmelt.


>>>Net zoiets heb je met pentodes. Stel dat een buis is ingesteld op 40mA en 200V, en dat de Ri 100kohm is. Als er maar een heel klein signaaltje op het stuurrooster staat, kun je aannemen dat alles bij benadering lineair is, en krijg je er inderdaad het grootste signaalvermogen uit met 100kohm belastingsimpedanties.

Dit is het geval bij een klein-signaal versterker (zoals b.v. een m.f. versterker). Vandaar dat men in dit geval optimaliseert op Ri=Ro


** grote onzin zoials eerder en zo uitgebreid uitgelegd. Waar het om gaat is de spanning. Een buis werkt op spanning en niet vermogen. Een buis is in principe een spanning-stroom omzetter.

>>>Stuur je het stuurrooster zo ver uit dat de momentane anodestroom bij constant gehouden anodespanning tussen 0mA en 80mA op en neer gaat, dan is het een heel ander verhaal. Bij belasting met 100kohm zou de momentane anodespanning dan in de negatieve pieken 200V-0,5*40mA*100kohm=-1800V moeten worden. Dat kan natuurlijk helemaal niet, want de buis loopt vast als de momentane anodespanning te laag wordt. Dat is een grof niet-lineair verschijnsel, zodat de theorie voor lineaire tijd-invariante netwerken niet meer van toepassing is.

Een "niet-lineair verschijnsel" zoals je hier beschrijft is natuurlijk zeer ongewenst in een geluidsversterker. We kunnen dus maar beter zorgen dat we de buis niet zover uitsturen dat deze vastloopt.

** een versterker analyser je ALTIJD in het lineaire gebied.

>>>Vandaar dat het maximale (min of meer onvervormde) signaalvermogen wordt afgegeven bij de hoogste belastingsimpedantie die nog net niet tot een te lage momentane anodespanning leidt. Als de minimale anodespanning waarbij de buis nog werkt verwaarloosbaar is vergeleken met de anodeinstelspanning, komt dat neer op een optimale belasting die ongeveer gelijk is aan VA/IA, waarbij VA de anodeinstelspanning (200V) en IA de anodeinstelstroom (40mA) is. Vandaar die vuistregel.


** vuistregel is prima maar moet kloppen met de theorie.


In feite zeg je hiermee dat je bij het uitsturen van de buis er voor moet zorgen dat deze blijft werken in z'n lineaire gebied. Mee eens. De vuistregel komt echter niet uit de lucht vallen, deze kan je afleiden, zie http://f16.parsimony.net/forum28305/messages/61424.htm


John's Radio Web





Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's