|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout.
Geschreven door Henk Roovers op 31. Aug 2005 22:06:36:
In reactie op: Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. geschreven door Nico den Haak op 31. Aug 2005 18:25:44:
......Was het niet zo dat de BX 750 van die kleine rechthoedige bandfiltertjes had met hele dunne koperkerntjes, waar zo graag het binnnenwerk van los gaat zitten......
Net wat je zegt. In dat geval zullen de spoelen dus bij een beetje verdraaien geen reactie geven. Toch is het een manier om een fout te vinden. Een probleem doet zich ook voor als ijzerpoederkerntjes met het verkeerde gereedschap verdraaid worden. Ze zullen dan opensplijten en muurvast gaan zitten. Uiteraard zijn er meer methodes om te hunnen vaststellen of een mf versterker , oscillator etc werkt. Ik zou daar heden ten dage nog wel een scope aan hangen. Dan zie je vaak gauw genoeg wat er schort. Ik ben er echter voor om op het forum elementaire reparatietips te geven. Deze tips zijn voor alle radio's geldig, omdat ze het basisprincipe volgen. Bovendien, houd ik er rekening mee dat veel radioliefhebbers niet allemaal techneuten zijn met een uitgebreide serie meetapparatuur. Velen moeten zelfs een eenvoudige meetzender of een goede voltmeter ontberen.
Laatst kwam iemand voorbij op het forum, die een PHILIPS signaltracertje in zijn bezit had. Samen met een meetzender is dat natuurlijk een heel fijn apparaatje om een radio zijn fouten te ontfutselen. Het toestelletje kan LF meten, maar met de HF instelling op de meetkop kun je ook in mftrappen meten. Bovendien kun je in kombinatie met het afstemoog op dat instrument de versterking van een trap inschatten. Helaas wordt dat soort apparatuur niet zoveel aangeboden of worden de mogelijkheden onderschat.Wat betreft de bandbreedte, worden de meeste mf trappen toch op maximum afgeregeld, anders dan bij FM, waar je een grote bandbreedte moet hebben. Als bij de constructie blijkt dat bandfilters te smal worden na afregeling, zijn er tal van ontwerptrucjes om dat te voorkomen, zoals de manier van koppeling, demping van kringen etc. Ik zou me daar dus niet direct zorgen over maken.Als het echt nodig is, dan staat het meestal aangegeven in het trimvoorschrift. fabrieksmatig wordt er vaker met een wobbelgenerator afgeregeld, waarbij de doorlaatkrome op een scherm tussen twee grenzen wordt afgeregeld. Ik denk echter dat dat voor veel mensen op het forum wat te ver gaat.
mvg H. Roovers
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Nico den Haak 02.9.2005 23:09 (8)
- Re: Wobbelen of pieken? John Hupse 04.9.2005 15:58 (1)
- Re: Wobbelen of pieken? Nico den Haak 04.9.2005 18:20 (0)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Ph van Apeldoorn 03.9.2005 11:15 (5)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Nico den Haak 03.9.2005 21:22 (4)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Ph van Apeldoorn 03.9.2005 21:45 (3)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Nico den Haak 04.9.2005 09:07 (2)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Ph van Apeldoorn 04.9.2005 10:09 (1)
- Re: Hoe kan dat toch allemaal? De 1e was ff fout. Nico den Haak 04.9.2005 18:31 (0)