Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Antibrom wikkeling?

Geschreven door Henk Roovers op 05. Dec 2005 10:18:00:

In reactie op: Re: Antibrom wikkeling? geschreven door Ron Kremer op 05. Dec 2005 02:25:18:

******Het gebruik van een weerstandsverzwakker tussen versterker en luidspreker is vanuit het oogpunt van het verder verslechteren van de vaak toch al magere dempingsfactor af te raden. Een extra step-down trafo wil je op die plaats m.i. ook niet, daar moeten bovendien voorziening rond getroffen worden (bijv. extra wikkeling met dummy) om het teveel aan vermogen op te stoken anders kamp je met een niet juist aangepaste "te grote" eindtrap.*******

Het klopt niet dat er teveel aan vermogen is. En waar staat iets wetenschappelijks over een benodigde dummybelasting?
Een buizenversterker met de belasting in de anodekring is een spanningsversterker. De versterker zal zich gedragen als een spanningsbron. (dat zou ideaal zijn voor de wisselende luidsprekerimpedantie). Deze spanningsbron kan tot op zekere hoogte een stroom leveren aan de belasting. Omdat de spanningsbron niet ideaal is, zal deze op zeker moment bij een te grote belasting in elkaar zakken. De ideale aanpasweerstand is deze waarbij de spanningsbron de maximale spanning en stroom levert. De energieoverdracht is dan het grootst. Daarbij moeten nog wel de beperkingen van de buis bij in acht genomen worden, zoals de inwendige weerstand etc. Zo kan de opgegeven belastingsweerstand in de buizen boeken afwijken van het ideaal.
Een goed gedimensioneerde versterker kan dus werken zonder belasting. Dit geldt evenwel alleen als de versterker niet boven de grenswaardes wordt uitgestuurd en waardoor hij dus vast zou lopen.

Het idee van de transformator is helemaal niet vreemd. Normaal gesproken zit in elke buizenversterker een transformator in de uitgang (behoudens een enkel ontwerp) en op die transformator kun je gewoon een andere aftakking gebruiken voor zover het signaal veel te groot mocht zijn voor de luidspreker. Een luidspreker reageert alleen op een aangelegde spanning en is die spanning kleiner dan gaat hij zachter, of even hard als een ongevoelige luidspreker op een hogere spanning. Het grote voordeel is dat op deze manier het nuttige signaal kleiner wordt, maar ook dat de ruis en brom evenveel verzwakt worden. De versterker zal echter op deze wijze nimmer het vermogen kunnen leveren, waarvoor hij is ontworpen. Een actueel voorbeeld is het gebruik van zware distributieversterkers, in kantoren en gebouwen. Zou je op zo'n grootvermogenversterker direct een luidspreker aansluiten, dan ruist en bromt dat de pan uit. Bovendien gaat de luidspreker veel te hard. Omdat op een kantoor bijv slechts enkele milliwatts benodigd zijn, schakelt men daartussen een transformator. De geluidssterkte is dan op een acceptabel niveau gebracht en de ruis en brom zijn gereduceerd tot een met het oor niet waarneembare waarde. Dit wordt miljoenen keren en al jarenlang met succes wereldwijd toegepast.
Overigens is het belangrijk om komponenten te kiezen die in de zelfde orde van grootte werken. Een middenklasse auto met een dieselmotor van 1000pk is absoluut geen pretje om mee te rijden, al was het alleen al door de trillingen en het geluid van de motor.

mvg H. Roovers






Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's