|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Meer vragen
Geschreven door Henk Roovers op 04. Jan 2006 18:22:28:
In reactie op: Oorlogsslachtoffer geschreven door Henk Roovers op 03. Jan 2006 14:44:59:
Na ontvangst van het schema, waarvoor mijn dank aan de inzenders, heb ik mijn KY126 wat nader onderzocht, temeer omdat er niet de originele buizen in zaten. Op de foto is te zien wat er momenteel in zit.
Bij de REN924 is het toch wel een beetje misgegaan.
Daar hoort volgens mij een E462, dat is een tetrode en daar staat nu een triode met extra diode. Op de plaats van G2 zit daar de anode en men heeft simpelweg die poot losgemaakt van R8 en R9 en die poot vervolgens met een nieuw draadje vastgemaakt aan spoel S13. De originele anodeleiding naar de top is niets van terug te vinden. Ik denk dat die door het gaatje op de hoek van de vierkante bus tussen de E443 en de E499 ter hoogte van het kruisje heeft gezeten.Hoe er dat uit heeft gezien weet ik niet. In elk geval is er bij de spoel ook iets aan de hand. Het nieuwe draadje zit aan een zeer dun uitlopertje van die spoel. Volgens mij is daar bij de ombouw wat weggevallen in de vorm van een soldeervlakje of steunpunt (er zitten nog drie draden aan die spoel). Heeft iemand een foto van hoe dat heeft gezeten? Zat er een rubber tule in het gaatje of wat anders? Lijkt de draad naar de topaansluiting op die van de E445 op mijn foto. Die is kennelijk afgeschermd met een veer, waarin isolatiekraaltjes. Ik vond het vreemd dat de top van de REN924 niet was aangesloten, maar nu snap ik het wel.
Verder lijkt de radio helemaal origineel. De buitenste elco van 16 uF is overbrugd met een nieuwere condensator aan de onderzijde.Ik ben nog in het bezit van een E462, maar weet absoluut niet of hij in orde is. Hij mist in elk geval de topaansluiting en het draadje is in het glas afgebroken. Ik wil nog wel een ultieme poging doen om dat te herstellen. Heeft iemand toevallig zo'n losse topaansluiting liggen? Wellicht ook de originele anodeleiding?
Met het schema in de hand heb ik nog niet precies vast kunnen stellen wat er in de dichtgefelsde doos zit tussen de E443 en de E499. Hij heeft 6 aansluitpunten en ik dacht eerst dat het een koppeltrafo was oid, nu denk ik dat niet meer. Is het een meervoudige condensator?
Overigens kom ik daar eventueel wel uit met het schema als ik weet of ik de juiste buizen opstelling te pakken heb.Die is volgens mijn inzicht de volgende
REN924, moet zijn E462
E443 is ok, moet zijn E443H
E499 is ok
E445, mz E455. Ik moet nog uitzoeken of dat nadelig is, dan wel een modernere vervanger
PV495, mz 1823. Daar zit ik niet zo mee, het is een van de vele duo gelijkrichtersVerder nog wat dingen, zoals een niet werkende netschakelaar en wat slechte soldeerverbindingen tgv de aangegeven reparaties.
Vragen genoeg dus.
Verder overweeg ik een replika kast te maken. Dat lijkt me wel doenlijk voor dit model, beter dan de blikken behuizing. Een originele kast reken ik niet tot de onmogelijkheden, maar ik weet wel dat ze niet zomaar uit de lucht komen vallen.Dat was het wel zo'n beetje
mvg Henk Roovers
- Re: Meer vragen Wouter Nieuwlaat 05.1.2006 00:54 (1)
- Re: Meer vragen Henk Roovers 05.1.2006 12:09 (0)
- Re: Nog meer vragen Henk Roovers 04.1.2006 21:11 (11)
- Re: Nog meer vragen Ben Dijkman 04.1.2006 21:35 (10)
- Re: Nog meer vragen Henk Roovers 04.1.2006 22:06 (9)
- Re: Nog meer vragen Ben Dijkman 05.1.2006 11:35 (0)
- Re: Nog meer vragen leo van vreeswijk 05.1.2006 00:18 (6)
- Re: Nog meer vragen Henk Roovers 05.1.2006 12:24 (2)
- Re: Nog meer vragen leo van vreeswijk 05.1.2006 22:07 (1)
- Re: Nog meer vragen Henk Roovers 06.1.2006 00:37 (0)
- Re: Nog meer vragen Hans Op den Camp 05.1.2006 08:11 (0)
- Re: Nog meer vragen leo van vreeswijk 05.1.2006 00:22 (1)
- Re: Nog meer vragen Henk Roovers 05.1.2006 12:17 (0)
- Re: Nog meer vragen Ramon Pool 04.1.2006 22:18 (0)