Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Negatieve spanningen van een Philips 695A20

Geschreven door Ed van der Weele op 22. Dec 2005 21:40:17:

In reactie op: Re: Negatieve spanningen van een Philips 695A20 geschreven door Wim Sanders op 22. Dec 2005 18:01:53:

Wim,

De linkse diode van B3 is de detector voor het laagfrequent en tevens wordt de gelijkspanning die wordt opgewekt gebruikt als AVR voor de middenfrequentversterkerbuis, de groene lijn.
De rechtse diode verzorgt de AVR voor de mengbuis, de oranje lijn.
Bij oplopende sterkte van een ontvangstsignaal wordt eerst de middenfrequentbuis teruggeregeld, als het signaal nog verder toeneemt wordt ook de versterking van de mengbuis teruggeregeld.

Het schema is rond B1, de mengbuis, wat slordig getekend. Het lijkt of het stuurrooster zowel links als rechts is aangesloten.

http://www.radionics.demon.nl/temp/695a_mix.jpg

De rechtse draad (rood) loopt naar de hoogspanning via een spanningsdeler. Dat kan natuurlijk niet voor een stuurrooster.

http://www.radionics.demon.nl/temp/ek2.jpg

Hier is de EK2 duidelijker getekend en is te zien dat de rechtse aansluiting van de schermroosters op punt 7 is.



De AVR heeft geen invloed op het volume van de pickupaansluiting. De AVR is immers niet verbonden met de stuurroosters van de EBC3 en de EL3.
Als op het stuurrooster van de eindbuis EL3 geen positieve spanning is te meten is de koppelcondensator C40 in orde. Met een draad aan het stuurrooster van de EL3 moet al een duidelijke brom zijn te horen. Als je het stuurrooster van de EBC3 aanraakt moet de brom veel harder zijn.
Met de volumeregelaar geheel open moet je in de stand 'pickup' en je vinger op de pickupingang de zelfde brom krijgen als op het stuurrooster van de EBC3.

Ed




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's