Nederlands Forum over Oude Radio's
Onafhankelijk medium voor liefhebbers en verzamelaars van oude radio's en gerelateerde zaken


Re: Negatieve spanningen van een Philips 695A20

Geschreven door Ed van der Weele op 22. Dec 2005 05:24:39:

In reactie op: Re: Negatieve spanningen van een Philips 695A20 geschreven door Wim Sanders op 21. Dec 2005 23:07:27:

Ik moet de roosterspanningen nog nameten.
Ik ging er altijd vanuit dat de kathodes een negatieve spanning moesten hebben.

Hierboven een sterk vereenvoudigd schema met alleen de gelijkrichter en de eindbuis.
Om het begrip van de 'negatieve roosterspanning' en de kathodespanning te verduidelijken heb ik met rode pijlen de stroom van + naar - aangegeven. 'De loodgietersstroom' zoals mijn leraar dat vroeger noemde, waarmee hij bedoelde dat de elektronenstroom toch écht de andere richting op ging. Maar dat doet in dit voorbeeld niet terzake.

Door de elektronenbuis loopt de 'loodgietersstroom' van plus naar min - van de anode naar de kathode - en dus ook door de kathodeweerstand R9 van boven naar beneden. Daardoor is de bovenkant van de weerstand positief ten opzichte van de onderkant.
De onderkant is verbonden met het chassis, dus als je meet tussen het chassis en de kathode zal je een positieve kathodespanning aantreffen.

Het stuurrooster is met de weerstanden R19 en R20 verbonden met het chassis. En omdat door het stuurrooster geen stroom MAG lopen, heeft dit rooster het zelfde potentiaal als het chassis = 0 Volt.
Hieruit volgt dat het stuurrooster negatief is ten opzichte van de kathode, die immers positief is ten opzichte van het chassis.

Als je echter een positieve spanning meet op het stuurrooster van de eindbuis ten opzichte van het chassis, dan is de koppelcondensator C40 lek. De andere kant van C40 is verbonden met de anode van B3 en de gelijkspanning op die anode moet worden tegengehouden door C40.



Veel radio's zijn uitgevoerd met een 'vaste negatieve roosterspanning'. Bij zo'n schakeling zijn de kathodes van de buizen direct verbonden met het chassis; de kathodeweerstanden ontbreken. In plaats daarvan is de middenaftakking van de hoogspanningswikkeling van de voedingstrafo niet direct met het chassis verbonden, maar via een weerstand. Over die weerstand ontstaat een negatieve spanning ten opzichte van het chassis, die wordt gebruikt om de stuurroosters van de buizen te voorzien van een negatieve voorspanning.
Vergelijk de schema's van verschillende radio's maar eens, dan zal je het verschil zien.

Ed




Reacties / Answers:


Terug naar Nederlands Forum over Oude Radio's