|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets...
Geschreven door Pieter de Kock op 21. Jul 2006 11:50:58:
In reactie op: Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... geschreven door Paul Brouwer op 21. Jul 2006 01:59:10:
"
Dat het een bijzondere radio is, ben ik helemaal met jou eens. Qua chassis en opbouw lijkt hij heel veel op de 554A, wat ik al een bijzonder toestel vond.
De gebruikte buizen en techniek in die 554A waren voor 1947 echter niet meer van 'die tijd'.
"Ik ben het eens, de 900X is een interessante radio. Voor mij vooral, daar het eigenlijk stamt van een tropenradio die alleen maar voor export was, de 313A.
De 313A-chassis kwam in de 709A en 707A gramradio's. Ook in de Mullard MAS-95.
Later (1946) werd de 313A zo voortgebouwd als de 256A.De 256A werd snel gevolgd door de 256A-02, met ECH4 en EF9(i.p.v. ECH3 en EF8) als ook vroege droge elco's
Daarvan stamde de 554A weer - maar met LG.Bijna gelijk aan de 900X was de 314X van 1940, met een ander buis (een tweede EBF2 i.p.v. EF9).
De 900X-chassis kwam ook later voor, in de 916X (maar weer met opgedateerde buizen a la 256A-02). De 916X was een radio die duidelijk voor de BX660X-klasse bedoeld was, maar nog met een oude chassis erin.Zelf heb ik er een aantal van deze radio's (te zien op mijn site) : een 314X, een 495X (in weze een 900X), een 256A-02, een Mullard MAS95. Ik heb een 916X (zonder schaal natuurlijk....) in de vooruitzicht en misschien, hopelijk, een 313A ook.
Ja in 1946-47 waren de chassis niet meer van de tijd. Maar wanneer ik een 256A-02 eens laat spelen en vergelijken met een BX465A van ongeveer gelijke prijs dat tijd ... dat chassis was niet voor niets goed genoeg gerekend om na-oorlogs nog eens te worden gebruikt, hoor!
Je inititief met nieuwe buizen is leuk maar... ik vond vaak oude, originele buizen die na 60-70 jaar nog goed zijn en 100... dat chassis was niet voor niets goed genoeg gerekend om na-oorlogs nog eens te worden gebruikt, hoor!
Je inititief met nieuwe buizen is leuk maar... ik vond vaak oude, originele buizen die na 60-70 jaar nog goed zijn en 100% testen (beter dan menige nieuw-in-doos 1950s-60s exemplaren). Welke kies ik : de nieuwe, of de oude die origineel is en zich reeds bewezen heeft... ?Groeten
Pieter
- Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... Piet Blaas 23.7.2006 23:18 (0)
- Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... Paul Brouwer 22.7.2006 23:03 (3)
- Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... Ed van der Weele 23.7.2006 00:23 (2)
- Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... Paul Brouwer 26.7.2006 00:18 (1)
- Re: ECH3 of ECH3B.... vraag was niet voor niets... Ed van der Weele 26.7.2006 01:20 (0)