|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: philips gelijkrichter No.450
Geschreven door Matthias Meijer op 09. Jan 2007 00:15:46:
In reactie op: Re: philips gelijkrichter No.450 geschreven door Martin Deubel op 08. Jan 2007 19:27:39:
Dat de kleur op de foto afwijkt van wat je normaal gesproken ziet (of denkt te zien) heeft in veel gevallen helemaal niks met UV licht te maken, maar veel meer met de kleurtemperatuur van het licht. Toevoegen van een UV filter heeft dan in de meeste gevallen geen enkel nut. Zeker bij digitale camera's waar er altijd al zo'n filter voor de CCD of CMOS sensor ingebouwd zit.
Zichtbaar zonlicht bestaat uit een continu spectrum dat zich uitstrekt vanaf het infrarood tot aan het ultra violet. Iedere frequentie zit daar dus in.
In TL licht domineren 3 frequenties. Namelijk rood, groen en blauw. Net zoals je ziet als je met je neus tegen het (kleuren) televisiescherm gaat zitten. Dan zie je ook de afzonderlijke componenten van het licht in de fosforiserende laag. Dus als je het spectrum van een TL gaat bekijken zie je maar drie smalle pieken in plaats van een continue band. Dit kun je eenvoudig zien als je bijvoorbeeld een cd schijfje wat schuin houdt om de zogenaamde regenboog te zien. In zonlicht zie je alle kleuren, in TL licht maar drie smalle banden.
Hetzelfde geldt voor de kwiklamp in de gelijkrichter. Die straalt alleen op de emissielijnen van kwik. Zie bijvoorbeeld http://www.lamptech.co.uk/Documents/M3%20Spectra.htmHet probleem van de fotografie is nu dat film of de digitale camera alleen correcte kleuren geeft bij een bepaalde verdeling van de frequenties in het spectrum.
Dit is heel eenvoudig te zien met een digitale camera waar je zelf de witbalans kunt instellen. Met de witbalans op zonlicht zal de camera zo ingesteld staan dat als je een foto maakt van een echt wit vlak, dat alle frequenties reflecteert, de foto ook daadwerkelijk een wit vlak laat zien. Ga je echter met dezelfde instelling van de camera dat witte vlak onder gloeilamplicht fotograferen, dan zie je dat het vlak niet wit meer is, maar naar het oranje neigt. Dat komt omdat het licht van een gloeilamp wat meer intensiteit naar het rode gedeelte van het spectrum heeft, waardoor de witbalans niet meer klopt.Een ander probleem met digitale camera's is dat ze vaak in de war raken met de (automatische) witbalans als het licht niet in een continu spectrum straalt. De camera probeert dan ergens een herkenningspunt binnen het spectrum te zoeken wat er niet is. Een beetje experimenteren met de witbalans instelling kan dan helpen een juiste kleurweergave te krijgen.
Maar het lastigst is misschien nog wel het menselijk oog en brein. Die maakt van alle waargenomen kleuren vaak helemaal een warboel, en kleurwaarneming is daardoor zeer subjectief. Iets wat perfect wit lijkt onder gloeilamplicht hoeft dat in zonlicht helemaal niet te zijn, etc.
Groeten,
Matthias Meijer