|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Re: Matig presterende BX453A-vervolg
Geschreven door Ed van der Weele op 27. Aug 2006 13:11:43:
In reactie op: Re: Matig presterende BX453A-vervolg geschreven door Ed van der Weele op 26. Aug 2006 19:39:22:
Nadat ik het schema van de golflengte schakelaar nog eens goed bekeek viel eindelijk het kwartje
In de eerste plaats bestaat er geen schakelaar voor middengolf. In de stand MG staan de beide schakelaars SKK en SKL in de ruststand, zoals op het schema. Verder was het mij gisteren ontgaan dat de contacten binnen de rode cirkel ook op één lijn liggen met de contacten daarboven.
Voor de oscillator betekent dit:
Middengolf
- S25/C33 is via C24 verbonden met de anode van de triode
- S22 en S24 staan in serie en zijn via C29 verbonden met het rooster van de triode
Langegolf
- C70 en C17 worden parallelgeschakeld aan S25/C33
- verder gelijk aan de middengolf
Kortegolf
- S23/C32 is via C24 verbonden met de anode van de triode
- S24 wordt kortgesloten naar massa
- van S22 wordt de onderzijde met massa verbonden, de bovenzijde is via C29 verbonden met het rooster van de triodeVoor de antennekringen betekent het:
Middengolf
- S6 en S7 zijn aan de respectievelijke onderzijden vast met elkaar doorverbonden (dit had ik mee moeten kopiëren)
- via SKL worden de beide bovenzijden met elkaar verbonden, S6 en S7 staan nu parallel.
- de afstemming gebeurt met C3, de afstemcondensator, en C10 de trimmer.
- via C13, sperkring S11/C14 en de FM-schakelaar loopt de verbinding naar het stuurrooster van de heptode.
Langegolf
- S6 is losgekoppeld.
- C69 wordt parallel aan S7, C3 en C10 geschakeld.
- via C13, sperkring S11/C14 en de FM-schakelaar loopt de verbinding naar het stuurrooster van de heptode.
Kortegolf
- De kortsluiting naar massa van de bovenzijde van S4 wordt opgeheven.
- S5/C9 wordt via SKK met C13 en de afstemcondensator C3 en trimmer C10 verbonden. S7 speelt nauwelijks een rol omdat hiervan de zelfinductie veel groter is dan van S5. Via sperkring S11/C14 en de FM-schakelaar loopt de verbinding naar het stuurrooster van de heptode.Een slim ontwerp, waarbij zo min mogelijk schakelaars en schakelcontacten zijn gebruikt.
Dat C69 in de afregelprocedure niet is genoemd is een slordigheid. C70 is ook zo'n draadgewonden c'tje en die wordt wél genoemd.Voor alle duidelijkheid: het besproken schema is dat van de BX453A, niet van de BX453A/90.
mvg, Ed
- Re: Matig presterende BX453A-vervolg Henk van den Broek 27.8.2006 14:48 (0)