|
Nederlands Forum over Oude Radio's |
Restauratie Air King pockette chassis 494
Geschreven door Loek Riemens op 11. Feb 2007 21:03:48:
Hallo forum lezers,
Hierbij het restauratie verslag van een portable radio van Air King type pockette chassis no 494. Deze radio had ik al twee jaar in huis en was nu aan de beurt.
Ik heb eerst geprobeerd aan een schema te komen van deze radio. Dit is niet gelukt bij alle bekende sites is niets over deze radio te vinden. Ook niet bij sites die tegen betaling een schema leveren. Op één site is een foto te zien van deze radio in een zwarte uitvoering met een chroom front. Toch raar dat er verder niets te vinden is over deze radio???
Omdat de schema’s onderling vaak niet veel afwijken, heb ik maar een schema van een andere radio genomen met dezelfde buizen bezetting.
De eerste stap was alle vier de buizen controleren op een tester. Van alle buizen was de gloeidraad defect. Dus eerst alle buizen vervangen door nieuwe typen.
Hierna voorzichtig via externe voeding (met stroom begrenzing) de 45 volt aangesloten. Er zat een totale sluiting in.
De oorzaak was een elco van 10 uF die direct over de 45 volt voeding staat.
De oude elco behuizing netjes opengemaakt (nu dankzij een tip op dit forum met een slangenklem) en voorzien van een nieuw type.
Opnieuw de spanning er op en ……… nog steeds geen geluid. Wel wat brom bij aanraken potmeter dus de versterker/eindtrap werkte.
Na wat metingen te hebben uitgevoerd bleek dat op de IF-buis en de detectie buis op veel punten, daar waar dat niet kon (en mag), 45 volt te meten was. De condensatoren waren goed (geen lek), dus als je het rechtlijnig beredeneerde dan kon de oorzaak alleen maar sluiting zijn in de MF-transformatoren. Dus contact tussen de wikkelingen onderling.
Omdat ik dit nog nooit eerder had meegemaakt, geloofde ik het ook niet. Uiteindelijk lag de oorzaak ergens anders.
Toen ik het IF buisje DF91 (type 1T4) nogmaals vervangen had door weer een nieuwe speelde de radio weer.
De sluiting (of iets dergelijks) zat dus in de 1T4 die ik de eerste keer geplaatst had. Bij het bekijken van deze buis blijkt dat er totaal andere aansluitingen in zitten dan bij andere buizen van het type 1T4. Als ik er vanuit ga hoe de aansluitingen in deze buis zitten en kijk naar de opbouw dan kan het alleen maar een 3S4 (DL92) zijn. Dus er staat gewoon een verkeerde stempel op. Ik had dit nog nooit meegemaakt. Het merk is ZAEUX.
De reden dat er op vele punten 45 volt stond was dat de buispennen die bij de 1T4 niet gebruikt worden in de radio wel benut worden als extra montagepunten voor de bedrading. Bij de 3S4 zijn deze punten wel in gebruik en intern met elkaar doorverbonden.
De radio speelt goed en ik heb er speciaal een 45 volt replica batterij type Eveready 255 voor gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Loek
- Re: Restauratie Air King pockette chassis 494 John Hupse 11.2.2007 23:05 (2)
- Re: Restauratie Air King pockette chassis 494 Loek Riemens 13.2.2007 13:01 (1)
- Re: Restauratie Air King pockette chassis 494 John Hupse 13.2.2007 16:26 (0)