Hoi
Al vele jaren gebruik ik een cd-speler op mijn buizenradio en nu op mijn vintage
hifi set. Daarbij combineer ik de beide kanalen met elkaar, en de aarde.
Dit doe ik in een tulpstekker omdat die nodig is bij de AG9004 voorversterker.
Mij is door diverse heren technici op het forum altijd weerstandjes geadviseerd.
Ik deed het nooit en na een vorige discussie hierover toch maar eens gedaan.
Gevolg: brom.
Weg dus , die dingen, en de weergave van de cd speler was weer prima.
Onlangs heb ik voor mijn laatste versie hifi'fifties een wat betere cd-speler
aangeschaft om de draagbare cd speler te vervangen; een Tivoli CD.
Deze cd-speler sluit zich naadloos aan op de hifi set en de weergave en is
geheel gelijkwaardig met de platenspeler. Zelfs bijstelling van de toonregeling
is niet nodig. Ook hier pas ik bewust géén weerstandjes toe. Mijn technische
adviseur vind het ook totaal overbodig.
Ik heb de Tivoli aangesloten op de reserve-ingang van de AG9004 met een
ingangsgevoeligheid van 50mV. De potmeter bij deze ingang heb ik niet gebruikt,
daar de cd speler een eigen volume regeling heeft op de afstandbediening.
Kortom, die weerstandjes zijn totaal overbodig.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.08.2011, 05:33 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Tja René.....
Ik zou benieuwd kunnen zijn hoeveel ohm de weerstandjes waren die je gebruikte; mijn advies lag altijd tussen de 100 ohm en 470 ohm. Bij zulke lage waarden is brom erg onwaarschijnlijk; bovendien kan een afscherming nooit kwaad. Als je de (luidspreker) uitgangen van een speler aan elkaar hebt doorverbonden loop je de kans dat de boel stukgaat. Bij een verschil tussen de signalen van L en R kan de éne eindversterker vermogen gaan leveren aan de andere, of vice versa. Sommige eindversterkers kunnen daar niet tegen en je krijgt hoe dan ook vervorming in het geluid. Maar als jij behoefte hebt om eigenwijs te zijn zal ik je niet tegenhouden
Nico
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 06:07 (4854 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door RR1957, 11.08.2011, 06:24
Beste Nico
Om mij dan maar meteen als eigenwijs te bestempelen vind ik een beetje minnetjes
van je en is nergens voor nodig. Beetje beleefd blijven graag, dat ben ik naar
jou toe ook, zoals gisteren bij onze ontmoeting.
Bij mij bewijst de praktijk gewoon anders dan de theorie. Ik gebruik al meer dan
tien jaar een cd speler op een MONO installatie, eerst op de diverse Hi-Q radio's
die ik gehad heb en nu op de hifi vintage installatie, eerst de AG9006 en nu de
getoonde set op de foto. Voorheen gebruikte ik een draagbare cd-speler, uit het
zicht opgeborgen in een sigarenkistje, en nu de Tivoli-CD. Enkele cd's met een
'ruimtelijke' opname die bij de draagbare speler problemen gaven (een deel van de
opname viel weg) geven nu geen enkel probleem meer. Dit was bijvoorbeeld het
geval bij de opera 'Achnaton' van Philip Glass. De weergave is nu probleemloos.
Van enige vervorming bij de weergave is totaal géén sprake bij cd-weergave.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door jan van eijck, 11.08.2011, 07:21 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Heb het idee dat René en Nico elkaar verkeerd begrepen hebben. René heeft het over parallel schakelen van de twee uitgangen van zijn CD speler om eem mono signaal te krijgen, dit kan zonder meer, en is iets anders dan de luidspreker uitgangen parallel schakelen. Het nut van tussenplaatsen van weerstanden zie ik ook niet.
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.08.2011, 07:50 (4854 dagen geleden) @ jan van eijck
Waar het om gaat Jan....
Is het parallel schakelen van de uitgangen van twee eindversterkers. Als die vermogen aan elkáár proberen te leveren, omdat de signalen verschillend zijn, kan het misgaan. Het relaas van René stelt dat de volumeregelaar van de speler invloed heeft op het signaal. Bij de "line out" aansluiting van een speler is dat ongebruikelijk; de "line out" uitgangen kunnen gewoonlijk wèl zonder meer parallel gezet worden
Nico
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 08:01 (4854 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Bewerkt door RR1957, 11.08.2011, 08:15
Nico
Ik gebruik gewoon de signaaluitgangen (line-out) van de cd-speler
(het is een audio cd-speler en geen draagbaar dingetje).
Dus de signaaluitgangen die naar iedere versterker moeten gaan,
niet die van bijvoorbeeld een koptelefoon, zoals bij draagbare spelertjes.
De volumeregeling zit standaard in de cd-speler zelf. Daarom hoef ik de
potmeter van de versterker-ingang niet aan te passen om op eenzelfde
niveau te komen als bijvoorbeeld de platenspeler. De speler start automatisch
op het volumeniveau 5 (van de 14). Je kan het volume dus met de versterker
regelen, zoals bij de platenspeler, of die op je gebruikelijke afspeelniveau
zetten en dan de speler daar naar toe brengen, of harder dus.
Het gaat hier dus om een mono-installatie en niet om een stereo-installatie.
Dat is mijn verhaal en niet anders.
Met het gebruik van luidsprekeruitgangen heeft het niets te maken.
Als je een stereo-element in een mono installatie gebruikt, dan combineer
je links en rechts van dat element ook. Aldus kan je stereo-platen veilig
afspelen, naast de mono-lp's.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door jan van eijck, 11.08.2011, 09:40 (4854 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Ook het parallel schakelen van de eindtrappen van een stereoversterker geeft normaal geen problemen, zou wel zo zijn als er inderdaad signalen in voorkwamen met dezelfde frequentie die in tegenfase zouden zijn. Stereoopnamen worden met minimaal 2 maar meestal met meerdere microfoons opgenomen. Heb je al een uitgerekend hoe ver die microfoons uit elkaar zouden moeten staan voordat het signaal van een instrument in tegenfase uit de andere microfoon zou komen.
weerstandjes
door Laurens , Zaandam, 11.08.2011, 11:09 (4854 dagen geleden) @ jan van eijck
Ook signalen van andere bronnen kunnen in tegenfase met het signaal zijn, en je kan prima een stereo bron maken met slechts één microfoon - multitrack opnames. In de grote studio's worden doorgaans tientallen opnamesporen gebruikt.
Overigens heb ik het niet over 100% in tegenfase, maar als er een verschil van bijvoorbeeld 25 graden is, dan loopt er toch een stroom die er niet hoort te lopen.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
weerstandjes
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.08.2011, 16:06 (4854 dagen geleden) @ Laurens
Ook signalen van andere bronnen kunnen in tegenfase met het signaal zijn, en je kan prima een stereo bron maken met slechts één microfoon - multitrack opnames. In de grote studio's worden doorgaans tientallen opnamesporen gebruikt.
Overigens heb ik het niet over 100% in tegenfase, maar als er een verschil van bijvoorbeeld 25 graden is, dan loopt er toch een stroom die er niet hoort te lopen.
Stroom die de eindtrap wellicht niet opblaast, maar die wel degelijk vervorming introduceert.
weerstandjes
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 11.08.2011, 15:59 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Maarten Bakker, 11.08.2011, 16:31
Hoi René,
Ik ga er zonder meer van uit dat Nico dat eigenwijze puur technisch bedoelt, en niet als disrespect naar jou persoonlijk. Jouw praktijkervaring is immers technisch op het eerste gezicht niet te rijmen met de theorie die zegt dat het geheel niet kan gaan brommen van het toevoegen van een paar weerstandjes.
Waar ik nu toch nieuwsgierig naar ben is de waarde van de weerstandjes, en de manier waarop je ze gemonteerd had. Daar zou toch de verklaring voor het brommen kunnen liggen.
Dit alles overigens ongeacht het wel of niet nodig zijn; ik begrijp dat het in jouw geval om een lijnuitgang gaat die zelf wellicht al de nodige uitgangsimpedantie heeft, waardoor weerstandjes niet noodzakelijk zijn. Dat zorgde eerst ook nog voor een bijkomend misverstand.
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.08.2011, 16:43 (4854 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Zeer gewaardeerd Maarten
Eigenlijk jammer dat dit forum geen "wij willen U bedanken" optie kent zoals BRCF
Nico
weerstandjes
door doeve , Borgercompagnie, 11.08.2011, 05:34 (4854 dagen geleden) @ RR1957
René
Tuurlijk gaat dit meestal goed. Dat er brom onstaat door in serie met de twee signaal leidingen weerstanden op te nemen is niet normaal. De noodzaak van die weerstandjes mag hier uit duidelijk worden. Dat mono geluid twee identiek spanningen bevatten. L=R. In het stereo signaal ziten ook tegenfaze signalen dwz 180 graden in faze gedraaid. L=-R. wat op de ene uitgang plus is is bij de andere min en andersom.
En die sluit jij dan kort! Nou is het zo dat de meeste uitgangen redelijk kortsluitvast zijn zodat het ook meestal goed gaat. Maar als het fout gaat heb je het wel aan jezelf te danken.
MVG Henk
--
HJD
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 06:14 (4854 dagen geleden) @ doeve
Hoi
MET weerstanden brom, ZONDER weerstanden volkomen stil,
behalve de muziek dan, zonder enige vervorming.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Marcel L , noord Friesland, 11.08.2011, 07:56 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Marcel L, 11.08.2011, 08:03
Hoi
MET weerstanden brom, ZONDER weerstanden volkomen stil,
behalve de muziek dan, zonder enige vervorming.Vriendelijke groet
René (R)
Hoi,
Volgens mij hebben we het hier al eens over gehad.
Henk Doeve heeft volkomen gelijk: als er geluid in tegenfase is op links en rechts, dan vreet dat elkaar als het ware op omdat het tegengesteld is.
De stereoklank van bijvoorbeeld de galm van een trompet zal totaal in de vergetelheid verdwijnen. Uiteraard zonder enige vervorming!
Links en rechts bij elkaar knopen is alleen dan geen probleem als er puur mono signaal afgespeeld wordt. Maar dan kan je net zo goed het signaal van alleen links of alleen rechts aansluiten.
Als je er prat op gaat om het signaal zo origineel mogelijk te beluisteren, dan is het bij elkaar knopen van links en rechts zeker geen goed idee!
Groeten van Marcel
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 08:04 (4854 dagen geleden) @ Marcel L
Bewerkt door RR1957, 11.08.2011, 08:32
Ik heb diverse cd's ook op lp en de weergave is volkomen gelijkwaardig.
Er gaat totaal géén signaal verloren.
En ik had het niet over vervorming, ik zei alleen als reactie dat ik die niet heb.
We hebben het er inderdaad eerder over gehad (en onlangs nog een MP3 speler op
een 2511 door iemand anders en toen werden weer die weerstandjes aanbevolen).
Ik heb indertijd het advies van enkele technici op het forum opgevolgd (en tegen
het advies van mijn technische adviseur in), met nadelige gevolgen.
Daarom breng ik het ook weer naar voren.
Ik draai nu met veel plezier mijn oude cd's (jazz en klassiek, zeker dit laatste
alleen moderne stereo opnames) die ik van haven tot gort ken en die zonder enig
verlies van signaal zijn aan te horen.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Laurens , Zaandam, 11.08.2011, 11:05 (4854 dagen geleden) @ RR1957
We hebben het er inderdaad eerder over gehad (en onlangs nog een MP3 speler op
een 2511 door iemand anders en toen werden weer die weerstandjes aanbevolen).
Dat komt omdat ze in veel sitaties ook daadwerkelijk nodig zijn.
Op een circuit rijden auto's vaak op banden zonder profiel. Maar dat betekent niet dat je op de weg ook het beste resultaat zonder profiel haalt.
Brom kan je overigens oplossen door te spelen met de weerstandswaardes. Soms is een 10k weerstand een goede oplossing, soms 100 ohm. Mijn radiodistributiespeaker heeft een lage ingangsimpedantie en met een 10k weerstand schiet je dan niks op.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
weerstandjes
door Paul Brouwer , Haarlem, 11.08.2011, 18:36 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Hoi Rene,
Normaliter ben jij behoorlijk scheutig met foto's. In dit geval zou een foto van de bedrading MET weerstanden en de vermelding van de weerstand van deze weerstanden zeer nuttige informatie zijn.
In de TWEAMZ AM-modulator van Otto zijn ook twee 470 Ohm weerstanden opgenomen, een in elke ingang zodat van een Ipod of CD-speler het stereo geluid probleemloos tot mono geluid omgevormd wordt.
Ik heb toch echt het gevoel dat er in de door jou geprobeerde schakeling een foutje geslopen is wat tot die bromtoon leidde.
Groeten,
Paul
--
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 02:50 (4853 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door RR1957, 12.08.2011, 03:15
Hoi Paul.
Dank voor je reactie.
Helaas heb ik de verbinding (volgens het 'schilderij'van Soundman 2) niet meer.
Ook de apparaten (AG9006 en de kleine cd-speler) waar ik de verbinding
op toepaste heb ik niet meer. Deze had ik echter gemaakt naast het cd-spelertje
in het sigarenkistje en zonder afscherming. Volgens Peter 1952 zou dat
misschien de oorzaak van de (lichte) brom kunnen zijn geweest, toen ik hem gisteren
sprak (zie ook mijn reactie onderaan de discussie, in de 'tak' van Frans).
Bij mijn huidige apparaten (AG9004/9007 en de Tivoli CD) heb ik een 'normale'
verbinding (dus zonder de weerstandjes) gemaakt via de line-out van de cd-speler.
De weergave resultaten zijn uitstekend.
Voorlopig ga ik uit van de conclusie van Frans Hamer (e.a.) dat de Tivoli tot
één van de apparaten behoort waar de weerstanden niet nodig zijn. Ik begrijp
dat het ene apparaat de andere niet is, maar gezien de goede weergave resultaten
dit bij de Tivoli wel in orde is. Neemt niet weg dat ik in de toekomst 'voor
de zekerheid' een verbinding met weerstandjes kan maken.
Baat het niet, dan schaadt het niet. Heb ik althans begrepen in enkele reacties.
Ik respecteer dus zowel de voorstanders voor het gebruik van weerstanden als
diegenen die zeggen dat weerstanden via de line-out uitgang niet nodig zijn.
Als ik de weerstanden ga toepassen zal ik dat op het forum rapporteren.
Ik neem aan dat er niemand anders is die zijn praktijkervaringen kan vertellen
met dezelfde apparaten, anders had die zich wel gemeld. Peter 1952 is de enige
in de discussie die daadwerkelijke ervaringen vertelt met de verbinding:
"Ik heb deze schakeling ook op mijn werk al meermalen toegepast omdat inderdaad
veel CD spelers of MP3 spelers het niet zo leuk vinden als je L en R zomaar bij
elkaar knoopt, vooral bij koptelefoon uitgangen". Daar kan ik dus alleen mijn
voormalige ervaring aan toevoegen en mijn huidige, waarvan de laatste dus een
probleemloze weergave is.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Armand , 12.08.2011, 05:55 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Hallo René,
"...Voorlopig ga ik uit van de conclusie van Frans Hamer(e.a.) dat de Tivoli tot één van de apparaten behoort waar de weerstanden niet nodig zijn..."
Klopt volgens de opmerkingen hieronder.
Vriendelijke groeten, Armand
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 06:02 (4853 dagen geleden) @ Armand
Hoi Armand.
Potjandrie.
Dat had ik niet eens gezien!
Je bent een held.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Matthias Meijer , Dordrecht, 12.08.2011, 07:36 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Hoi Armand.
Potjandrie.
Dat had ik niet eens gezien!
Je bent een held.
Kleine kanttekening, die valt in dezelfde categorie van een mus is een vogel maar niet alle vogels zijn mussen:
De cd speler kan aangesloten worden op een mono radio, maar hier wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Tivoli mono radio bedoeld. Zal mij niks verbazen als op die Tivoli mono radio gewoon twee aansluitingen zitten voor L+R die binnenin die radio voldoende beveiligd zijn om een willekeurige stereo bron aan te sluiten.
Groeten,
Matthias
weerstandjes
door Hans Op den Camp , Leusden, 12.08.2011, 07:59 (4853 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Bewerkt door Hans Op den Camp, 12.08.2011, 08:25
De cd speler kan aangesloten worden op een mono radio, maar hier wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Tivoli mono radio bedoeld. Zal mij niks verbazen als op die Tivoli mono radio gewoon twee aansluitingen zitten voor L+R die binnenin die radio voldoende beveiligd zijn om een willekeurige stereo bron aan te sluiten.
Hallo Matthias,
Zoals ik heb begrepen is de Tivoli juist de stereo cd speler en geen radio. De line-out kanalen zijn kennelijk beschermd met afsluitweerstandjes.
Dat vind ik altijd het bezwaar van erg lange antwoord-bijdragen op het forum. Zo'n lap tekst wordt (althans door mij ) in de haast maar half gelezen en zou ik eenieder willen aanraden om een antwoord kort en bondig te houden. Dat komt de duidelijkheid van een reactie alleen maar ten goede.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Lap tekst samengevat
door Henk vdB , 12.08.2011, 16:32 (4853 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
1) René heeft de twee uitgangen van zijn CD-speler samengevoegd zonder weerstanden. Hij (en daar gaat het toch om) is zéér tevreden over het resulterende monoresultaat. In zijn specifieke geval is er dus GEEN probleem.
2) Als René nu een ander stereotoestel op zijn monoset aansluit met hetzelfde kabeltje, dan weet hij NIET of het dan OOK goed werkt want het is niet bekend of er weerstanden in de uitgangen van het nieuwe apparaat aanwezig zijn. Kwestie van proberen dus.
3) Indien René zekerheid wil dat het aansluiten van een stereoapparaat op zijn monoset ZONDER het eerst te proberen goed gaat, dan neemt hij een kabeltje met weerstanden in de signaaladers. Dat is tevens de normaliter toegepaste en technisch correcte methode.
------>. (punt)
Lap tekst samengevat
door soundman2 , Wouw, 12.08.2011, 16:42 (4853 dagen geleden) @ Henk vdB
Dat is kort en bondig, niets mis mee, maar.......
Er werd ook aangegeven dat de apparatuur met de weerstandjes bromt en zonder niet, dus blijven ze weg.
Je kunt dan bijna niets anders dan een uitleg geven hoe de vork in de steel zit en wat de neven effecten van het onderhavige geval zijn. Dat kost wat meer tekst, maar is ook leerzaam voor de mensen die zich altijd al afgevraagd hebben hoe het eigenlijk hoort. Ook constateringen kun je dan over praten over het hoe en waarom of waarom niet.
Soundman2
Lap tekst samengevat
door Henk vdB , 12.08.2011, 17:37 (4853 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk,
mijn samenvatting was eigenlijk voor Hans Op den Camp bedoeld ( ), die gaf immers aan dat hij bij grote lappen tekst wel eens over dingen heen leest.
Uiteraard vind ik het zelf ook interessanter om de achtergronden toe te lichten of anderen daarover te zien schrijven
Lap tekst samengevat
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 12.08.2011, 16:50 (4853 dagen geleden) @ Henk vdB
"Dat is tevens de normaliter toegepaste en technisch correcte methode."
Geen spèld tussen te krijgen Henk....
En is ook de essentie van mijn allereerste reactie in deze draad.
Maar wat doe je eraan als iemand z'n hakken in het zand zet?
Nico
Lap tekst samengevat
door Henk vdB , 12.08.2011, 17:41 (4853 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Nico,
we kennen onze pappenheimers die al wat langer meedraaien onderhand toch wel. Ondanks de lange lappen en de wat typische eigenzinnigheid (eind fifties eigenzinnigheid misschien?) van René mag ik (als ik de tijd ervoor heb) zijn bijdragen graag lezen hoor...
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 18:07 (4853 dagen geleden) @ Henk vdB
Bewerkt door RR1957, 12.08.2011, 18:55
Geachte (drie) heren.
Dit is echt mijn laatste bijdrage in deze discussie.
Ik heb echt ongelooflijk veel respect voor jullie technisch kunnen.
Ik kreeg helaas zelfs ruzie met iemand die ik absoluut respecteer.
Ik meen het, ik heb van jullie bijdragen gelezen die ik zéér waardevol vind.
U moet niet vergeten dat ik de discussie BEWUST in de categorie
techniek-BEGINNER gezet heb. Men schijnt dat over het hoofd te zien.
En ik herhaal het nogmaals: ik heb HEEL VEEL respect voor jullie technisch
kunnen, echt heel veel, naast dat jullie ook aardige kerels zijn.
Laat dit even duidelijk zijn.
Maar ongelooflijk, wat wordt er heel, heel, heel slecht gelezen.
Ik zou jullie haast alle drie uit willen nodigen om eens bij mij te
komen luisteren. Ik ben er van overtuigd dat jullie overtuigd zijn van de
kwaliteit van een mono hifi installatie zoals ik die thuis heb staan, qua
weergave het beste wat Philips op de markt bracht in de tweede helft van de
jaren vijftig. OOK wat betreft mijn cd speler DIE IK NU HEB STAAN, sinds 2 maanden.
De hakken in het zand? Léés dan eens goed... echt sorry hoor.
Maar nogmaals, door de hele discussie wordt er door enkelen heel erg slecht
gelezen. Er worden nu conclusies getrokken die alleen kunnen ontstaan door
slecht lezen. Wat ik vertel in mijn bijdragen. En zelfs in bijdragen van anderen.
Echt sorry, duizend maal excuus.
Ik wilde het niet zeggen, maar het moet gewoon.
Enkele opmerkingen naar mij vind ik ook echt niet kunnen.
Ik ben er echt verdrietig van. Zo ontzettend jammer.
Echt duizend maal excuus voor mijn definitieve conclusie in deze.
Excuus, excuus, excuus en nogmaals excuus.
Het is absoluut geen stemmingmakerij. Ik respecteer jullie beslist. Ik zeg dit
zo nadrukkelijk en zo vaak omdat ik HOOP dat jullie daar van overtuigd zijn.
Maar ongelooflijk, wat wordt er slecht gelezen.
Het lijkt me echt verstandig om deze discussie te sluiten.
Maar dat is aan het beheer uiteraard.
Een respectvolle en zeer vriendelijke en welgemeende groet
René (R)
Ik ga weer genieten van mooie muziek, want daar gaat het tenslotte om.
Eerst maar eens een toepasselijke plaat.
--
Vriendelijke groet, René
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door Henk vdB , 12.08.2011, 18:23 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Wat mij betreft onnodig dat ge-excuus.
En een samenvatting is toch geen conclusie?
Het is een kort overzicht van de essentie van deze draad. Wellicht onvolledig, maar daar is het dan ook een samenvatting voor.
En nu stop ik. Trusten allemaal en slaap lekker.
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door francois129 , Aartselaar - België, 12.08.2011, 19:22 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Prachtige muziek deze pianowerken van Beethoven.
Een aanrader voor iedereen, werkt kalmerend, in elk geval voor mij.
François
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 13.08.2011, 05:05 (4852 dagen geleden) @ RR1957
"Echt duizend maal excuus voor mijn definitieve conclusie in deze.
Excuus, excuus, excuus en nogmaals excuus."
Duizend is zo véél René...
Eentje zou naar mijn mening voldoende zijn geweest.
En probeer dan ook te snappen: als ik iemand "eigenwijs" noem is dat niet uit gebrek aan respect.
N.
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door kris , Gent België, 13.08.2011, 08:26 (4852 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
een geschreven conversatie geeft sneller aanleiding tot een hoogoplopende discussie dan de gesproken versie. Geschreven teksten wordt gauw anders geënterpreteerd, en je ziet de andere persoon niet waardoor misverstanden niet snel vebaal kunnnen worden rechtgezet. Discussieformum alom...
@René, Ik ben er van overtuigd dat je jaren 50 installatie geweldig klinkt, ik luister zelf heel graag naar een gelijkaardige installatie.
Louter Technisch gesproken en gemeten is deze installatie nochtans compleet achterhaald, bvb kwa vervorming, ruisniveau weergavecurve.
Dit dit geluid toch zo aangenaam klnkt heeft niet alleen vandoen met de fysika maar ook met de fysiologie van het horen en de wijze hoe onze hersenen dit interpreteren. bvb 1% buisvervorming klinkt warm, 0,1% transistorvervorming klinkt akelig schril, mijn vervormingsmeter kan dit onderscheid tussen warm en koud niet maken, hij reageert niet op fysiologiche verschijnselen. Dit laatste alleen al geeft aanleiding voor ernstige meningsverschillen tussen techneuten en muziekliefhebbers. (en verkopers maken hier handig gebruik van)
Het gedrag van ons oor en de reactie op harmonischen, dissonant en consonant etc..is ooit onderzocht door een Duits fysicus met wereldfaam (150 jaar geleden al) Zijn naam : Hermann Helmholtz, zijn lijvig boek "On the sensations of tone"
een aanrader!
Het zou me niet verbazen mochten de Philips ontwerpers in de jaren 50 deze kennis toepassen in de toenmalige installatie's. Naarmate de techniek vorderde werd de fysiologie achteruit geduwd ten behoeve van de cijfertjes en een absurd vlakke weergavecurve.
groeten
Kris
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door Achim , Stadskanaal, 13.08.2011, 08:57 (4852 dagen geleden) @ kris
Oftewel het zit allemaal tussen de oortjes
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door RR1957 , Haarlem, 13.08.2011, 10:03 (4852 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door RR1957, 13.08.2011, 10:18
Kris
Bedankt voor je geweldige bijdrage.
Gezien het belang ervan wilde ik toch nog even reageren.
Ik sta er helemaal achter.
Een filosofie waar ik het geheel mee eens ben.
Ik ben dus erg blij met mijn vintage hifi set.
Vanmorgen nog een gerenommeerde buizenradio- en hifi-liefhebber op
bezoek gehad.
Hij was bijzonder onder de indruk van de weergave!
OOK die van de Tivoli CD aangesloten op de AG9004/9007-I.
Maar niets wint het natuurlijk van een goede platenspeler en mooie
opnames op vinyl. Dat blijft gewoon zo.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
Excuus , excuus, excuus en nogmaals excuus.
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 13.08.2011, 13:31 (4852 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door Ben Dijkman, 13.08.2011, 13:37
Hallo Kris
Perfect en vooral kort omschreven!
Ik ben het 100% met jou eens.
Als ex-beroepsmusicus weet ik uiteraard hoe een opname gemaakt word.
Doorgaans komt er een glimlach op mijn gezicht als een "high-end" freak of scoop o'fiel techneut mij weet te vertellen hoe muziek nu werkelijk hoort te klinken.
Het verschil tussen een gelijkrichtbuis van merk A of B kunnen ze zelfs nog horen.
Hoe een trompet of Fender/Gibson/Yamaha instrument in werkelijkheid klinkt............en wat hun specifieke klank eigenschappen zijn...
Daar ontbreekt de kennis dikwijls totaal.
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 08:04 (4853 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Bewerkt door RR1957, 12.08.2011, 08:29
Hoi Matthias.
Zou kunnen.
Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat de Tivoli-CD op elke hifi versterker is
aan te sluiten. Gezien het feit dat Tivoli commercieel denkt en het doel heeft
dat hun cd speler op ELKE hifi installatie moet passen (dus ook mono, zoals ze
zelf zeggen), zullen ze geen risico nemen en de cd speler daarvoor universeel aanpassen.
Daarnaast strookt het dus niet met mijn luister ervaringen die gewoon goed zijn.
Zie daarover andere bijdragen van mij.
Het één en ander combinerende is het samenvoegen van de beide line-out kanalen
van DEZE cd-speler naar mijn idee geen probleem, ook de meningen van anderen in
ogenschouw nemende in deze discussie.
Maar we kunnen natuurlijk altijd pessimistisch blijven.
Uiteindelijk maakt dus ook het Tivoli systeem van stereo mono, althans, ze geven
die mogelijkheid. Gezien het feit dat dit merk in de hifi wereld bekend staat
als zeer goed neem ik dus aan dat het mono signaal gelijkwaardig is met het
stereo signaal en dat strookt niet met de bijdrage van bijvoorbeeld Kris.
Tivoli zal heus geen spullen verkopen waarbij in het mono signaal verlies
optreedt. Zoals gezegd ervaar ik dat ook niet, zelfs niet op een vintage mono hifi set.
Maar Kris hoeft helemaal geen ongelijk te hebben als zijn bewering dermate
marginaal is dat het menselijk gehoor het niet eens waarneemt.
Dan haalt de praktijk de theorie in. Dat gebeurd wel vaker in het hifi wereldje.
Zoals Peter1952 schrijft moet er echter bij veel andere moderne apparaten goed
opgelet worden of de beide signaal kanalen 'zomaar' gecombineerd worden, zeker
als men de koptelefoon uitgang gebruikt.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door kris , Gent België, 12.08.2011, 11:49 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Beste René,
Mag ik je er op wijzen dat "je wordt het gewoon" niet hetzelde betekend als marginaal.
Of je CD speler nu een Tivoli is of niet, je kan niet om fyschische wetten heen. Stereo opnames waarbij het ruimtelijk beeld gevormd wordt door te spelen met de faze (meestal gebeurt dit door toepassen van oa delay) verliezen het stuk van het hoog waarin het ruimtelijk beeld het sterkste is (bvb het hoogste slagwerk en de schhht scchhht scccht)
Signalen met een kleine delay die je mengt ondergaan een cosinusfiltering (noemt zo omdat het afvallend verloop de vorm heeft van een cosinus)
"Je wordt het gewoon" moet je als volgt interpreteren: Als je altijd mono luistert weet je niet wat er weg is, want je bent het zo gewoon. Tevens is daar niks mis mee, dit formum bestaat uit mensen die dagelijks naar mono ontvangers luisteren (ik incluis) en de betere exemplaren klinken zéér aangenaam.
Als je echter de vergelijkende test kan doen, (schakelen tussen stereo en mono) op een stereoinstallatie zal je merken dat je wat hoog verliest, of soms hele instrumenten vanwege hierboven uitgelegd verschijnsel. Ik dacht dat Walking in the rain van grace Jones zich uitstekend leent voor dit experiment.
Overigens, kan je de hoget tonen bewaren door slechts één (L of R)uitgang van de Tivoli aan je voorversterker aan te bieden (uiteraard niet voor ping-pong opnamen)
Wist je dat de AG9014, de bekende OTL stereoversterker bij omschakeling naar mono (knop vooraan) dit al zo deed?
groeten
Kris
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 12.08.2011, 11:57 (4853 dagen geleden) @ kris
"Overigens, kan je de hoget tonen bewaren door slechts één (L of R)uitgang van de Tivoli aan je voorversterker aan te bieden (uiteraard niet voor ping-pong opnamen)"
Even over je verhaal dóórdenkend Kris....
Zou ik tot het experiment kunnen komen om één kanaal door een filtertje te sturen dat de hoge tonen verzwakt.
Niet eens echt laag- doorlaat, ik denk aan een kantelfrequentie van 6000 Hertz
Graag jouw opinie hierover
Nico
weerstandjes
door kris , Gent België, 12.08.2011, 13:05 (4853 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
beste Nico,
lijkt me een schitterend idee. Meteen met een knoppenregisterkastje waarin je kan kiezen hoe je het wil omzetten naar mono afhankelijk van de opname: ping-pong stereo, moderne stereo (R + l), moderne stereo (L +r), L en R. (de kleine l, r duiden op het laaggefilterde kanaal) en dat alles in een kastje met een gouden randje.
Overigens, als het faze effect zich uit over verscheidene octaven spreekt men niet meer van een cosinusfilter, maar een kamfilter, omdat de filterkarakteristiek kamvormig is.
Voor oud Pal techneuten welgekend, iedere Pal ontvanger heeft een delay line en een van zijn funkties is het uitfilteren van de kleuren uit het composietsignaal met kamfiterkarakteristiek. (niet iedere PAL ontvanger doet het zo)
groeten
Kris
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 12.08.2011, 16:57 (4853 dagen geleden) @ kris
Voor oud Pal techneuten welgekend, iedere Pal ontvanger heeft een delay line en een van zijn funkties is het uitfilteren van de kleuren uit het composietsignaal met kamfiterkarakteristiek. (niet iedere PAL ontvanger doet het zo)
groeten
Kris
We gaan eenmaal helemaal off-topic.
In een PAL KTV zitten inderdaad twee vertragingslijnen. Een er van dient om het verschil te elimineren van de kortere weg die het zw/w signaal aflegt t.o,v. de kleurinformatie. De tweede, de Pal vertragingslijn, is niet om het kleursignaal uit het composiet te filteren, dat was al gebeurd. Er vindt echter lijn voor lijn een fasesprong plaats in de kleurdraaggolf. Een lijn wordt opgeslagen en vervolgens bij de volgende lijn opgeteld. Dat is de wezenlijke verandering ten opzichte van NTSC.
Tijdens het transport van het tvsignaal tussen zender en ontvangantenne, treden fasefouten op. Om dat de kleur afhankelijk is van een vector, zullen de kleuren kunnen veranderen. Gelukkig is dat per situatie wel een redelijk vast fenomeen. De Amerikaanse toestellen hebben dan ook een extra knopje (HUE), om de opgetreden fout weg te regelen. Pal doet dat automatisch, door twee lijnen met achtereenvolgens een linksdraaiende fout en een rechtsdraaiende fout (we hebben het over vectoren) bij elkaar op te tellen. De resultante is dan een fout van nul graden. Een kleurfout wordt door pal omgezet in een intensiteitsfout, maar dat is veel minder storend, dan dat de nieuwslezer met een paars gezicht kennelijk zit te blauwbekken van de kou.
Dit is een korte populaire uitleg. Het pal systeem is zeer vernuftig en er is genoeg literatuur over.
Ik ga er in deze thread niet verder op in, maar wilde wel even deze foute bewering rechtzetten.
Soundman2
weerstandjes
door kris , Gent België, 12.08.2011, 18:24 (4853 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door kris, 12.08.2011, 18:31
tja beste soundman, deze reactie had ik wel verwacht,maar niet zo hevig
even een lichtjes offtopic antwoord;
Het is grappig vast te stellen dat in ieder handboek over KTV (bvb Dirksen, Aisberg) ooit verschenen in geuren en kleuren (allicht) uitgelegd wordt dat de hulpdraaggolfrekwentie (4433618,25Hz) zodanig gekozen is dat de kleurzijbanden mooi tussen de harmonischen van de 15625 Hz vallen echter, geen van hen verteld hoe je die weer uit elkaar haalt met behoudt van de voordelen (een klassiek 4,43 doorlaatfilter is echt niet de goede oplossing)
Walter Bruch was een slimme jongen en beschreef reeds in 1963 een luma /chroma scheidingsfilter gebaseerd op het kamfilterprincipe, dit filtert de luma en chroma harmonische perfect uit elkaar. Key component in dit verhaal is een delay line, het is niet perse dezelfde als die die -R-Y uitmiddeld met R-Y om de fazefouten om te zetten in amplitudefouten, maar er zijn ideeën genoeg geweest om dezelfde lijn daarvoor te gebruiken . Blijkbaar is deze lectuur toch niet zo wijd verspreid.
conclusie : tel een signaal op met hetzelde signaal maar een beteke vertraagd en je bekomt een gekamfiltert signaal, dit geld voor geluid en PAL, alsook voor de staande golven in je magnetronoven.
Kris
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 13.08.2011, 04:57 (4852 dagen geleden) @ kris
"in een kastje met een gouden randje."
Wel Kris....
Als jij dat gouden randje nuttig en nodig vindt....
Moet het geaard worden? Anders zie ik de toegevoegde waarde niet
Nico
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 12:32 (4853 dagen geleden) @ kris
Dank voor je uitleg.
Ik interpreteerde "je wordt het gewoon" niet met marginaal.
In mijn tekst heeft het één niets met het ander te maken.
Het laatste was mij bekend.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 12.08.2011, 11:36 (4853 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Citaat:
"neem ik dus aan dat het mono signaal gelijkwaardig is met het
stereo signaal en dat strookt niet met de bijdrage van bijvoorbeeld Kris."
Dat is afhankelijk van wat er op de schijf staat, en niet van de speler
N.
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 12:30 (4853 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Dat is wederom niet wat ik bedoel.
RR
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Paul Brouwer , Haarlem, 12.08.2011, 21:46 (4853 dagen geleden) @ RR1957
Hoi Rene,
In deze toch weer lange bijdrage geef jij niet de gevraagde gegevens.
Die bromtoon is zondermeer te wijten aan een slechtmassacontact(buitenader). De weerstand zelf zal geenbromaan het geluid toevoegen maar eerder enigevorm van scheiding tussen L en R realseren die safe samengevoegd kunnen worden.
Groeten
Paul
--
weerstandjes
door Forumbeheer , 11.08.2011, 10:49 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Een bijdrage werd verwijderd.
Aan stemmingmakerij (door wie dan ook) bestaat geen behoefte.
Op e-mail's kan per e-mail geantwoord worden.
Het zou jammer zijn wanneer wij de draad moeten sluiten of verwijderen.
Forumbeheer.
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 11:02 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Hoi
Indertijd hebben we het er ook over gehad en heb ik het advies van het plaatsen
van twee weerstanden (waarden volgens het toenmalige advies en met de hulp van
een ervaren technicus) opgevolgd na jarenlange ervaring ZONDER die weerstanden.
Bij plaatsing had ik een brom en heb ze dus weer verwijderd.
Ik kwam op het idee dit nog eens te melden op het forum naar aanleiding van
de draad met de MP3 speler op de 2511. Daar ik die draad niet wilde verstoren
ben ik een eigen draad begonnen. Naar mijn idee heel netjes.
De opmerking van Jan klopt helemaal:
"Heb het idee dat René en Nico elkaar verkeerd begrepen hebben. René heeft het
over parallel schakelen van de twee uitgangen van zijn CD speler om eem mono
signaal te krijgen, dit kan zonder meer, en is iets anders dan de luidspreker
uitgangen parallel schakelen. Het nut van tussenplaatsen van weerstanden zie ik ook niet".
Het gaat om de line-out uitgangen van de cd speler naar de (mono) versterker.
Nu ik de Tivoli CD aangesloten heb en in twee maanden veel cd's heb gedraaid
kan ik alleen maar zeggen dat ik uitstekende praktijkervaringen heb met de
weergave van mijn cd's. Alle genres muziek, mono en heel veel stereo opnames.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Willem.H.N , Enschede, 11.08.2011, 12:25 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Bij plaatsing had ik een brom en heb ze dus weer verwijderd
Rene, dat komt omdat je een afgeschermde binnenader onderbreekt en daar een weerstand tussenplaatst maar de afscherming dan buitenom de weerstand loopt.
Zodoende is de afscherming rondom niet meer en dus brom.
grt. willem.
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 11.08.2011, 13:31 (4854 dagen geleden) @ Willem.H.N
Bewerkt door soundman2, 11.08.2011, 13:56
Er moet toch wel iets grondig fout gedaan zijn, als de zaak gaat brommen.
De noodzaak van de weerstandjes is duidelijk, ook bij een lineuitgang. De uitgangen van opamps kunnen dermate laagohmig zijn, dat de uitgangen elkaar kortsluiten. Stel je maar een stereo opname voor, waarbij een kanaal wordt uitgestuurd ,dat is niet zo'n extreem geval. Zeker niet bij de eerste stereoplaten, waar de nadruk vaak extra op het stereoeffect werd gelegd. Het ene kanaal wordt dan belast door de lage impedantie van het andere kanaal en dat kan problemen geven.
Evenwel zijn veel apparaten al voorzien van weerstandjes in de uitgangen. De documentatie geeft daar uitsluitsel over. Weet je het niet en wil je toch zeker zijn, dan zet je gewoon in iedere uitgang een weerstandje van één kilo ohm en verbindt die aan de andere einde met elkaar. In de afschermleiding komen uiteraard geen weerstanden. De uitgang blijft dermate laagohmig, dat brom nauwelijks invloed heeft. Ook de weergave wordt niet aangetast. Zelf gebruik ik op professsionele basis tussenkabeltjes, met aan een zijde twee tulpstekers en ander andere zijde een mono plug. In mijn geval is dat meestal een 6,3mm jackplug, maar het kunnen net zo goed twee bananenstekers zijn,
De weerstandjes zitten in een klein plastic doosje om er een practisch geheel van te maken. Voor het snoer wordt gewoon een stukje diodekabel gebruikt. In het doosje komen dus drie afschermingen bij elkaar. Het doosje zelf heeft geen afscherming, en dat is vanwege het laagohmige karakter ook niet nodig.
Als het zou brommen, zou ik een fors probleem hebben. Gaat het bij een radio of een vintage hi-fi set om enkele tot tientallen watts, de installaties die ik gebruik gaan tot ruim 10.000 watt en dat is echt niet iets om fouten te maken.
Ik lees dat bij sommige gebruikers toch brom op treedt. Ik vraag me af hoe ze de zaak dan hebben aangesloten. De uitgangen van de muziekbron brommen niet en weerstanden ook niet. Een ingang die door met een lage impedantie wordt aangesloten kan ook nauwelijks brommen. Het signaal neemt nauwelijks af, omdat ingangen meestal een ingangsweerstand hebben van 10 kilo ohm of meer en buizen apparatuur zelfs wel tot ca een mega ohm.
Ik lees verder ook dat de apparatuur wordt aangesloten op ingangen met een gevoeligheid van 50mV. Dat wil zeggen dat de installatie volledig wordt uitgestuurd bij een ingangsspanning van 50mV. Een beetje CD speler geeft al auw een paar volt af. Het is heel goed mogelijk dat een dergelijke ingang zwaar overstuurd wordt en dat bovendien de ruisvloer veel te hoog komt te liggen, waardoor deze hoorbaar is als ruis en brom.
In dat geval moet gebruik gemaakt worden van een andere ingang of van een spanningsdeler. In het geval van de stereo lijnuitgang, die twee volt afgeeft, zou die kunnen bestaan uit twee weerstanden van 10 kilo ohm voor links en rechts,
vervolgens aan de andere zijde de twee weerstanden samenknopen en met een weerstand van 250 ohm naar aarde. Over de weerstand van 250 ohm wordt dan het signaal afgenomen. Het wordt door 40 gedeeld , van de twee volt (2000mV) blijft dan dus 50 mV over.
Omdat niet alle uitgangen gelijk zijn, kan de weerstand van 250 ohm ook vervangen worden door een instelpotmeter van bijvoorbeeld vijf kilo ohm. Je hebt dan een heel ruime instelmarge. De volumeregelaar van de versterker wordt in een normale stand gezet en de instelpotentiometer zodanig, dat het volume overeenkomt met de andere apparatuur (platenspeler bijv.) in dezelfde stand van de regelaar.
Jammer dat er over dit probleem zo'n heftige discussie is ontstaan, maar kennelijk weten maar weinigen van de hoed en de rand. Daarom voelde ik me geroepen om dan maar eens uit te leggen hoe het echt zit en hoort.
Ik bestrijd niet dat het bij sommigen bromt als weerstanden worden toegevoegd, ik weet vrijwel zeker dat er dan iets fout aangesloten zit.
Edit:
Ik heb voor de aardigheid een een doc van een Philips cd-speler gepakt, in dit geval, totaal willekeurig de CD 600.
Het blijkt dat daar in de uitgangen weerstanden zitten en in dat geval mag je links en rechts zondermeer samenknopen.
Het gaat hier over de weerstanden R3677 en R3679 voor het ene kanaal en R3678 en R3689 voor het andere kanaal. Elk weerstandje is 470 ohm, komt dus aardig in de buurt van de door mij voorgestelde 1000 ohm. Op de weerstandjes heeft Philips ook nog vier transistoren aangesloten. Deze zijn voor muting van het signaal. Als er geen CD wordt afgespeeld, wordt de uitgang door deze transistors kortgesloten, zodat eventueel aanwezige klik en stoorsignalen niet op de uitgang verschijnen. Tijdens afspelen hebben de transistoren geen functie.
Er is geen garantie dat dit bij andere cdspelers ook zo is. Van de besproken Tivoli cd-spelers heb ik helaas geen schema's en kan daar dus geen uitspraak over doen. Ik zou dus mijn tussensnoertje gewoon gebruiken bij monoweergave.
Soundman2
weerstandjes
door Willem.H.N , Enschede, 11.08.2011, 13:38 (4854 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Soundman 2 , het was toch niet de bedoeling mij de les te lezen? want ik
weet heel goed bij dergelijke goede afscherming te maken met zo kortmogelijke verbindingen.
grt. willem.
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 11.08.2011, 13:49 (4854 dagen geleden) @ Willem.H.N
Ik dacht niet dat ik adviezen had gegeven over de afscherming en lengte van leidingen.
Ik lees ook niet de les aan iemand, ik heb alleen verteld hoe de vork in de steel zit. Als je (of desgewenst men) het allemaal al weet, dan snap ik niet dat er enig probleem is met het toepassen van de weerstandjes en en het ontstaan van brom.
Soundman2
weerstandjes
door Willem.H.N , Enschede, 11.08.2011, 13:58 (4854 dagen geleden) @ soundman2
Ik dacht niet dat ik adviezen had gegeven over de afscherming en lengte van leidingen.
Ik lees ook niet de les aan iemand, ik heb alleen verteld hoe de vork in de steel zit. Als je (of desgewenst men) het allemaal al weet, dan snap ik niet dat er enig probleem is met het toepassen van de weerstandjes en en het ontstaan van brom.Soundman2
Ik geef een reactie naar Rene en krijg daarop een heel verhaal van jouw kant.
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 11.08.2011, 15:40 (4854 dagen geleden) @ Willem.H.N
Ik geef een reactie naar Rene en krijg daarop een heel verhaal van jouw kant.
Dat vind ik persoonlijk een probleem van het forum. Je kunt alleen maar een bijdrage plaatsen door bij iemand "aan te haken" Ik heb geen quote gebruikt, maar liefst zou ik mijn bijdrage aan de thread willen toevoegen, zonder ergens aan te pikken. Het is dan ook meteen duidelijk dat de bijdrage een algemeen karakter heeft en niet als zodanig een reactie is op de bijdrage van andere deelnemers aan het forum.
Het was dus zeker niet persoonlijk bedoeld, maar aan alle deelnemers van deze thread.
Soundman2
weerstandjes
door snameroc, 11.08.2011, 14:03 (4854 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door snameroc, 11.08.2011, 14:17
De enige reden die ik nog kan bedenken is dat de pwm eindversterker van de toen gebruikte discman geen raad weet met een te hoog ohmige belasting.
Verder sluit ik me geheel bij henk aan dat bij juist gebruik het toevoegen van weerstanden geen brom toevoegd en wenselijk is voor een voledig geluidsbeeld.
(immers als er alleen een signaal is op bijvoorbeeld links en er zit nergens een weerstand in de keten tussen de opamp en de uitgang dan zal de tegenkoppeling van de op dat moment stille rechter kanaal het signaal van links tegenwerken)
Misschien is het een idee voor rene om eens een cd met de pcop te nemen met beurtelings audio op links daar na rechts en dan nog een keer op beide kanalen om te bepalen of er weerstanden in zijn huidige speler zitten.
Maar als rene er te vreden mee is zoals het nu klinkt dan is het goed toch.
Vriendelijke groet Johan
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 14:20 (4854 dagen geleden) @ snameroc
Bewerkt door RR1957, 11.08.2011, 14:34
Waarbij ik alleen mijn ervaringen vertel
en evengoed alle respect heb voor de meningen van de heren technici,
die toch niet helemaal op één lijn liggen.
Dat is voor mij dan een klein probleem.
Ik schuif de meningen beslist niet opzij, heb gedaan wat ze toen adviseerden
en had nadelige gevolgen. Dan kan ik niet anders dan de oude situatie
weer terugbrengen.
Ik wil het echt nog wel eens proberen hoor, de verhalen van de heren
die vóór de weerstandjes zijn, klinken overtuigend.
Gelukkig is nu wel duidelijk dat we het over de line-out uitgangen hebben,
aangesloten op een mono installatie.
Wellicht wil iemand voor mij een juiste aansluitkabel maken, met de weerstandjes
en wat allemaal nodig is.... .
Voor de cd-speler twee tulpstekkers, voor de AG9004 één.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.08.2011, 12:07 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Ouwe Schipper, 11.08.2011, 12:33
"Het heeft dus ook niets te maken met "het parallel schakelen van de uitgangen
van twee eindversterkers".
Het gaat om de line-out uitgangen van de cd speler naar de (mono) versterker."
Kijk René....
Als je nu met die mededeling was begònnen, was er geen ruimte geweest voor een misverstand dat veel hoger is opgelopen dan nodig was
In de winkels staan honderden verschillende CD spelers; je verwacht toch hoop ik niet dat iemand de specificaties van één bepaalde machine paraat heeft?
Nico
weerstandjes
door Armand , 11.08.2011, 12:54 (4854 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
... of misschien hadden de anderen beter moeten lezen. René sprak over een CD speler met electronische (uitgangs)volumeregeling via de afstandsbediening en zijn AG9004 (=Mono HiFi voorversterker).
René brengt de 2 uitgangen van zijn CD speler samen om een monosignaal te hebben voor zijn voorversterker.
Vriendelijke groeten, Armand
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 11.08.2011, 12:55 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Veel line uitgangen hebben weerstandjes naar buiten, maar er zijn er ook waar de uitgangen van de op-amps direct met de uitgangspluggen verbonden zijn. Omdat de constructie van de op-amp uitgangen zodanig is, dat de inwendige weerstand vaak heel laag is, is het verstandig om extern weerstandjes aan te brengen, zodat de uitgangsversterkers elkaar niet kortsluiten, met een slechtere weergave als gevolg.
Voor een lijnuitgang kun je gewoon twee weerstandjes nemen van pakweg één kilo ohm. Je hoeft je dan niet af te vragen of de uitgangen wel of niet geschikt is, het gaat dan altijd goed.
Soundman2
Schilderij
door soundman2 , Wouw, 11.08.2011, 16:14 (4854 dagen geleden) @ soundman2
Ik heb met paint een schetsje proberen te maken, van een snoertje Stereo naar mono. De in en uitgangen hebben cinch (tulp) stekers, maar dat kan natuurlijk gewijzigd worden.
Het is met de muis geschilderd, dus mooi is het niet maar dat hoeft bij kunstwerken ook niet
Gewoonlijk doe ik over de uitlopers en de weerstandjes een stukje krimpkous, maar ieder kan het naar eigen inzicht in elkaar zetten.
weerstandjes
door Frans Hamer , Den Helder, 11.08.2011, 15:44 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Hallo allemaal.
Zoals ik uit de bijdrage van René R. begrijp gaat dit over
het aansluiten van een cd speler met line uitgang.
In tegenstelling tot cd spelers met een eindtrap voor koptelefoons
zijn deze line uitgangen wel gebufferd en is volgens mij geen
ontkoppelweerstand nodig.
Koppel je de output van een speler met koptelefoonuitgang aan elkaar neem dan
inderdaad in serie met de signaallijnen (dus niet de afscherming)
een weerstand van zo'n 100 Ohm tot 1K op en knoop deze aan elkaar.
Met vriendelijke groet,Frans Hamer.
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 11.08.2011, 16:46 (4854 dagen geleden) @ Frans Hamer
Hélemaal correct Frans
Het hele misverstand komt voort uit de veronderstelling dat iedereen de specificaties van de Tivoli speler kent. Mij persoonlijk lijkt me dat wat veel gevraagd
Nico
weerstandjes
door Peter1952 , 11.08.2011, 17:06 (4854 dagen geleden) @ Frans Hamer
Het is toch echt niet te geloven: De mooiste dingen komen hier voorbij op het forum en dat gaat allemaal heel netjes. Er komt iemand met een simpel probleem en de heren techneuten kunnen het niet met elkaar eens zijn (en dan zeg ik het nog netjes).
Het is heel simpel: René R heeft een CD speler met een stereo lijnuitgang en een mono versterker. Voor het "nette" moet je het L en R signaal bij elkaar voegen via weerstanden. Dat is bekend. Het probleem dat René heeft is dat er brom optreedt. De discussie gaat NIET over het feit of er wel of geen weerstanden tussen moeten.
Ik heb deze schakeling ook op mijn werk al meermalen toegepast omdat inderdaad veel CD spelers of MP3 spelers het niet zo leuk vinden als je L en R zomaar bij elkaar knoopt, vooral bij koptelefoon uitgangen.
Bij geen van deze gevallen heb ik brom gehad, terwijl de boel gewoon "in de lucht" was gemonteerd. Misschien toch een (onbedoeld) foutje gemaakt?
Het is precies gedaan zoals hierboven beschreven.
Maar waar komt die brom dan vandaan? Die weerstandjes pikken nauwelijks brom op.
Ik weet niet hoe gevoelig de ingang van René zijn versterker staat, maar het beste lijkt mij het volume van de CD-speler op bijv. 75 % in te stellen en dan de potmeter aan de achterkant van de 9004 zo in te stellen dat het volume op de 9004 goed te regelen is. Dan is de signaal/ruis verhouding veel gunstiger.
Het moet gewoon goed kunnen zonder brom.
Tussen haakjes: Ik gebruik weerstanden van 10 kOhm. Is altijd bruikbaar.
Groeten,
Peter
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 11.08.2011, 17:14 (4854 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door RR1957, 11.08.2011, 18:10
Hoi Peter.
Ter correctie wil ik even vermelden (en dat was ook in die
volgorde te lezen in mijn eerste bijdrage) dat de aansluiting met de
weerstandjes toegepast was bij de draagbare cd speler met de uitgang
van de koptelefoon, waardoor het signaal gelijk getrokken kon worden
met die van de platenspeler. Ook praat ik nog over de AG9006 periode.
Toen ik dus geen goede ervaring had met deze aansluiting heb ik die
weer teruggebracht in de oude situatie en gebruikte ik weer de line-out
van het cd spelertje. Helaas heb ik de aansluiting met weerstanden niet
geprobeerd op die line-out uitgang.
Bij de Tivoli en de AG9004/9007 heb ik een aansluiting van de line-out
uitgangen nooit toegepast met de weerstanden. Ik heb die cd speler nog
maar net acht weken. De ervaringen hiermede zijn zoals reeds beschreven
door mij. Daardoor schaar ik me maar achter de conclusie van Frans e.a.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door kris , Gent België, 11.08.2011, 21:45 (4854 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door kris, 11.08.2011, 22:34
beste medeforummers, René,
Mag ik ik jullie er even op wijzen dat je van "stereomuziek" nooit meer een correct monosignaal kunt maken. Tegenfazesgnalen (en dat zijn vooral de hoge tonen, zelfs bij dichte microfoonopstellingen kan dit gezien de korte golflengte) heffen mekaar gedeeltelijk of geheel op (afhankelijk van faze en amplitudeverschil), en dit met of zonder mengweerstanden in de line out/in kabel.
In de praktijk komt het er op neer dat je bij monobeluisteren van stereo-opnames hoge tonen verliest (gelukkig word je dat gewoon)
Uiteraard bestaat er stereo en stereo... begin jaren 60 werd er vooral ping-pong stereo opgenomen (los machucambos in phase 4 uit 1961 is hier een uitstekend voorbeeld van) en dit kan je zonder enig probleem in mono beluisteren.
The Beatles,en al wat daar op volgt, al dan niet onder invloed van... begonnen ook duchtig met de faze te spelen. Het kan niet anders of je verliest een deel van je muziek, helaas blijft de vervorming over...
Over de weerstandjes...
Bij sommige toestellen mag je L en R line out straffeloos verbinden, andere toestellen vinden dit echt niet leuk, en zullen dat bij iedere diepe tegenfaze bas heel duidelijk maken.
Aangezien je graag eens van speler wisselt lijkt het me logisch een universele snoer te maken ( = incluis weerstanden)
Beste René, als volgens voorschrift geplaatste weerstanden aanleiding geven tot brom is er ergens iets grondig fout, en het loont echt de moeite om te onderzoeken / laten onderzoeken wat hiervan de fundamentele oorzaak is (bvb een gevaarlijke lekstroom) Een ding is zeker, het ligt niet aan de weerstanden, ze zijn slechts een indicator van een dieper gelegen probleem.
In de hoop hiermmee de verdeelde meningen wat dichter bij elkaar te brengen
groeten
Kris
weerstandjes
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 12.08.2011, 01:07 (4853 dagen geleden) @ kris
Perfecte samenvatting Kris....
Mijn dank
Nico
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 12.08.2011, 04:03 (4853 dagen geleden) @ kris
Bewerkt door RR1957, 12.08.2011, 04:58
Hoi Kris.
Dank voor je deskundige reactie.
Theorie en praktijk gaan kennelijk niet altijd samen.
"In de praktijk komt het er op neer dat je bij monobeluisteren van stereo-
opnames hoge tonen verliest (gelukkig word je dat gewoon)".
De weergave van mijn huidige (mono) installatie is zonder meer uitstekend.
Het aardige is dat ik vergelijkingen kan maken door van bepaalde opnames zowel
de lp als de cd te beluisteren. Ik zal niet beweren dat ze exact hetzelfde
klinken, maar de overeenkomsten zijn beslist groot en in ieder geval in
beide gevallen absoluut niet slecht, rekening houdend met het feit dat we het
wel over een hifi-installatie uit de tweede helft van de jaren vijftig hebben.
Ook daarmee rekening houdende is de weergave van zowel mono als stereo opnames
(al dan niet in ping-pong versie) bij cd's uitstekend, zonder dat ik 'gewoon'
ben om niet te constateren dat ik verlies in de weergave heb. Ik vraag me af of
dat zo is (het niet constateren) , want ik luister naast de cd-speler veel vaker
naar de platenspeler en dan zal je 'gebreken' in de weergave van die cd's toch
echt wel ervaren.
Probleem is bij de cd's dat er heel erg veel verschillende soorten opnames
zijn (mono, stereo, oude stereo, mono wat stereo gemaakt is, enzovoorts),
terwijl mijn platencollectie grotendeels uit oude mono opnames bestaat en dus
veel consequenter is. Wat de opname ook is, met mijn installatie maak ik het
eigenlijk allemaal universeel mono, met een ruimtelijke weergave.
Helaas is het moeilijk om deze ervaringen te delen, omdat er maar weinig van
dergelijke mono hifi installaties in de praktijk (met de juiste opstelling) in
gebruik zijn. Ik ken er twee, waarvan bij de één contact ontbreekt en de ander
een totaal afwijkende opstelling heeft dan zoals het authentiek hoort te wezen.
Op termijn heeft Peter1952 bij zijn AG9006 een bijpassende zeldzame luidspreker
(de AD5040, voorheen in mijn bezit geweest) en dan kunnen wij in ieder geval
ervaringen gaan uitwisselen, al is zijn opstelling dan natuurlijk anders dan
die van mij. Het zijn echter wel twee authentieke hifi installaties uit
dezelfde tijd. Dus kan ik bijvoorbeeld de Tivoli-CD bij hem uitproberen.
Daarnaast heb ik mijn AG9006 verkocht aan iemand die daar nu zelf bijpassende
luidsprekers voor aan het bouwen is.
Vriendelijke groet
René (R)
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 12.08.2011, 11:43 (4853 dagen geleden) @ kris
beste medeforummers, René,
Mag ik ik jullie er even op wijzen dat je van "stereomuziek" nooit meer een correct monosignaal kunt maken.
Dat kan inderdaad zo wezen. In studio's zijn de instrumenten vaak ook niet gelijktijdig aanwezig en wordt het "orkest" naderhand ineen gemixed. Sinds de DSP's is alles mogelijk, zoals fase correctie, delay en wat er nog meer met audio gedaan kan worden, dat alles in stereo of nog meer kanalen. Dat kun je inderdaad niet zomaar optellen, maar eigenlijk is er geen alternatief voor de weergave van stereoopnames via mono apparatuur. Het is niet anders.
Overigens heb ik onlangs een ander fenomeen opgelost bij mono weergave. De klacht (in een kerk) was dat bij sommige cd's delen van de muziek en zang wegvielen of een rare klank hadden. Ook hier was de bedoeling stereo naar mono. Evenwel had de dinplug van de versterker een symmetrische ingang. Zo werd het linkersignaal op de hot (+) en het rechter kanaal op return (-) aangesloten. Op deze manier werden links en rechts in tegenfase bij elkaar opgeteld, met het genoemde effect. Vele mensen hadden het fenomeen onderzocht en er was zelfs een nieuwe cd-speler gekocht.
Maar als je niet weet wat er aan de hand is ,of de apparatuur niet kent, kun je er lang over l*llen, maar dat levert geen oplossing.
Na correct aansluiten, was in elk geval het fenomeen van uitdovende signalen verdwenen.
Soundman2
weerstandjes
door soundman2 , Wouw, 19.08.2011, 10:44 (4846 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door soundman2, 19.08.2011, 10:55
Ik heb toch nog wat meer informatie over de weerstanden bij monobedrijf van de TIVOLI model CD.
Ik heb gecorrespondeerd met de fabrikant en druk hierbij de correspondentie integraal af. Uit privacyoverwegingen heb ik sommige emailadressen onleesbaar gemaakt.
De conclusie is duidelijk.
Zoals gebruikelijk bij email, staan de nieuwste berichten bovenaan,
Henk,
Thank you for your patience while I spoke with our engineers. It seems that you will need the resistors to connect the Model CD to your monophonic amplifier. If you have any further questions feel free to contact me. Have a great day.
Sincerely,
Sarah Thompson
Tivoli Audio
70 Fargo Street, Suite 903
Boston, MA 02210
877-297-9479
www.tivoliaudio.com
facebook.com/tivoliaudio
twitter.com/tivoliaudio
--------------------------------------------------------------------------------
From: Henk Roovers [mailto:audioman]
Sent: Tuesday, August 16, 2011 5:06 PM
To: Sarah Thompson
Subject: RE: Tivoli model CD
Dear Miss Thompson,
thanks for your answer.
It was evident that i needed a kind of Y cable, ending in one mono connector, in this case an 1/4 inch phono jack.
Do i need to insert two resistors, e.g. 1 kilo ohm , one in each channel, or may both channels left and right hardwired tied together?
Thanks in advance for your answer
Henk Roovers
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Sarah Thompson [mailto:sthompson@tivoliaudio.com]
Verzonden: dinsdag 16 augustus 2011 15:02
Aan: Henk Roovers
Onderwerp: RE: Tivoli model CD
Henk,
Thank you for taking the time to contact us. The Model CD has a left and right RCA output for audio, you are correct. The Model CD comes with a "y-cable" to connect to another audio device. This Y cable takes the left and right outputs of the Model CD and ties them into a single 1/8" stereo mini jack. If the device you are attaching the radio to only has a mono audio input, you should be able to purchase a cable like this, only with a mono jack at the single end instead of the stereo one that comes with the radio. I hope this has answered your question. If you have any further questions feel free to contact me. Have a great day.
Sincerely,
Sarah Thompson
Tivoli Audio
70 Fargo Street, Suite 903
Boston, MA 02210
877-297-9479
facebook.com/tivoliaudio
twitter.com/tivoliaudio
-----Original Message-----
From: Henk Roovers [mailto:audioman]
Sent: Friday, August 12, 2011 3:20 PM
To: Sarah Thompson
Subject: Tivoli model CD
L.s.
i intend to connect my Tivoli model CD to a monophonic amplifier. So i have
to tie both audiosignals (left and right) together. That can be done by
inserting a resistor in each audioline.
Question: Are those resistors needed, or are they already present in modelCD
and is it allowed to tie left and right hard together.
Thanks in advance for your answer.
Greetings from Holland
Henk Roovers
Soundman2
weerstandjes
door Paul Brouwer , Haarlem, 19.08.2011, 20:12 (4846 dagen geleden) @ soundman2
Hallo Henk,
Deze mailwisseling bevestigd jouw, mijn en diverse andere forumgebruikers hun vermoeden dat in een geval als deze de beide (line-) audiouitgangen via een weerstand met elkaar verbonden moeten worden om het uitgestuurde signaal geschikt te maken voor weergave op een mono versterker.
Rene mag hier dan heel eigenwijs over zijn en doen maar dat hij een fout in de schakeling had gemaakt, lijkt mij overduidelijk.
Groeten,
Paul
--
weerstandjes
door RR1957 , Haarlem, 10.11.2011, 10:23 (4763 dagen geleden) @ soundman2
Bewerkt door RR1957, 10.11.2011, 10:50
Hoi Henk
Naar aanleiding van wederom de weerstanden zocht ik mijn oude draad even op en zag nu pas je aanvulling dat je TIVOLI gemaild had.
Dit was mij geheel ontgaan.
Erg goede actie van je. Waarvoor dank.
Je moet echter toegeven dat de heren technici het in deze draad niet met elkaar eens waren en dat ik dan de raad van een vriend (ook technicus) aanneem. Zijn Mening was dat de weerstanden onnodig zijn.
Het heeft niets met eigenwijsheid te maken, want dat kan ik niet zijn als niet- technicus. Ik moet een raad opvolgen en als men op het forum in de clinch ligt over het onderwerp zal ik toch een richting op moeten gaan door uit de verschillende reacties een keuze te maken.
Men schijnt hier ook te vergeten dat ik de draad in de categorie 'techniek beginner' heb geplaatst. De opmerking van Paul is dan ook erg flauw.
Met name omdat ik dat al eerder had gezegd.
Maar jij hebt gelijk en TIVOLI bevestigde het dus kennelijk.
Ik zal de weerstanden dus eens toepassen, hoewel ik tot nu toe geen enkele klacht heb (van de afgelopen tien jaar) over de weergave en al helemaal niet wat betreft de TIVOLI CD in de afgelopen vijf maanden. Daarvóór heb ik vele jaren met plezier een draagbare cd speler beluisterd op mijn diverse HiQ installaties. Uiteraard is de weergave van de TivoliCD op de vintage hifi set aanzienlijk beter en doet niet veel onder van de platenspeler. Je verwacht ook niet anders van een cd-speler voor die prijs. Voorkeur gaat uiteraard uit naar de platenspeler.
De weergave van de TivoliCD is zonder meer uitstekend nu (zonder de weerstanden).
Er was ergens ook nog een opmerking dat ik door mijn mono-set gewend was om naar de muziek te luisteren zoals die nu wordt weergegeven en dus de gebreken/gemis van eventuele weergave niet hoor.
Ook dit is niet steekhoudend want het betreffen allemaal cd's die ik reeds lang heb en veelvuldig op mijn stereo hifi set heb afgespeeld. Een gemis van weergave zou ik meteen horen. Ik ben geen amateur als het op luisteren naar muziek aangaat. Bij enkele cd's (drie van de 500) ging het mis en was de weergave niet compleet (bij de draagbare cd speler op de HiQ set), het betreffen zeer ruimtelijke opnames. Maar bij de Tivoli/hifi set is dat bij twee van die drie opgelost en is de weergave goed. Bij één cd (Pink Floyd, Meddle) gaat het dus nog steeds niet goed. ALLE andere cd's hebben een juiste en goede weergave nu. Een andere cd was bijvoorbeeld Achnaton van Philip Glass. Bij de TivoliCD is dat probleem opgelost.
Daarnaast heb ik vernomen dat het gebruik (praktijkervaring) van de weerstanden de weergave wel degelijk beïnvloed. "Het klinkt anders dan zonder de weerstanden" was de opmerking van een andere (goede technische) vriend die het onlangs heeft uitgetest.
We gaan het uitproberen en hoop ik dat de weergave MET de weerstanden voldoet.
Er staat bij de reactie van Tivoli overigens WILL NEED en niet MUST NEED. De juiste vertaling is: het SCHIJNT dat u de weerstanden nodig ZULT hebben.
Maar dat is muggenziften over woorden uiteraard.
Groet
René
--
Vriendelijke groet, René
weerstandjes
door Remko Brugman , Almere, 10.11.2011, 12:09 (4763 dagen geleden) @ RR1957
Het hangt helemaal van het apparaat af, en hoe ver de versterkers in dat apparaat worden uitgestuurd. Ik heb een laptop en een draadloos audiostation van Apple en zolang ik onder 50% uitsturing blijf kan ik ongestraft links en rechts aan elkaar knopen. Zet ik het volume hoger dan begint het geluid te vervormen. Dat hoor je vooral als je redelijk zuivere tonen speelt, zoals meerstemmige fluiten of elektrische piano.
Natuurlijk is dit voor elk apparaat anders, maar het kán dus wel degelijk misgaan.