NSF - Aristona schema (Gezocht)

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 11.08.2011, 16:55 (4902 dagen geleden)

Ik heb inmiddels begrepen dat ik een NSF Aristona H9A op de reparatie tafel heb staan. Dank hiervoor aan Gidi voor de info. Ik heb wat foto's bijgevoegd, type plaatje is erg onduidelijk, dus moet ik over doen. Ook staan er nog wat getallen in de kast, is ook niet gelukt. Fotograferen is niet mijn hobby.

Ik ben dus op zoek naar een schema, heb het www al afgezocht. Misschien is een vergelijkbaar schema toepasbaar.

Verder op zoek naar een gebruikte EM4. die er in zit is op. De signaalspanning die er op komt is 1.1 - 3.0 VDC negatief, klopt dit. EM4 is toch tot 16 volt dacht ik of wordt de 5 volt gebruikt.

De kast moet uiteraard opnieuw gefineerd worden, dus op zoek naar fineer plaatjes, als ik het goed zeg.

[image][image][image][image]

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

NSF - Aristona schema

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 11.08.2011, 17:05 (4902 dagen geleden) @ hkruis

Hallo Henk,

http://www.buizenradioclub.nl/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=5&...
Wat is het voor oog, nu een EM4?

Gezien het chassis (of liever dus 3 stukken) dat in de radio zit en de op het buizenradioclubforum genoemde buizen, moet ik direct aan de 461A van Philips denken. Die heeft dan wel geen oog, maar dat is met een handje vol onderdelen toe te voegen.

Het schaaltje en de metalen plaat daarachter op die NSF zit ook op o.a. de 667A, 750A, 890A van Philips, maar die radio's hebben E-buizen en een enkel chassis.

Groeten,

Matthias

NSF - Aristona schema

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 11.08.2011, 17:13 (4902 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Dank je matthias, het is een EM4. Ik ge eens kijken bij de genoemde modellen.

Handig hoor die wandelende bibliotheken :-D :-D

Henk

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

NSF - Aristona schema

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 11.08.2011, 17:29 (4902 dagen geleden) @ hkruis

Overeenkomsten van het chassis zijn groot. De philips heeft nog 2 knoppen aan de voorkant. De NSF heeft alles aan de zijkant.

De constructie rond de EM4 zit er bij de NSF dus extra in.
Het schema zou best wel eens aardig in de richting kunnen komen.

De H9A, zoals die op de werkbank staat.
[image]


De Philips 461A
[image]

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

NSF - Aristona schema

door Henk vdB @, 11.08.2011, 17:53 (4902 dagen geleden) @ hkruis

461A chassis inderdaad. Ik heb ook nog twee Siera S16A's uit dezelfde tijd die gebruik maken van hetzelfde driedelige chassis, alleen zijn de drie delen iets anders opgesteld, waardoor de kast breder maar lager is. De knoppen zitten dan alle vier aan de voorkant van de radio, en de luidspreker linksvoor (van achteraf gezien dus rechts, met het voedingsdeel eveneens rechts.
Je ziet, een "flexibel" ontwerp dat chassis. De S16A heeft overigens ook geen afstemoog, maar de schema,s van S16A en 461A (versie met A-buizen) zijn identiek als je ze vergelijkt.

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.08.2011, 18:20 (4902 dagen geleden) @ hkruis

Hallo Henk,

Het heeft er alle schijn van dat de Philips 461A overeenkomt met deze NSF/Aristona H9A. Ik vraag mij wel af wat die EM4 in deze radio (tussen al die A-buizen) doet. Het lijkt mij dat een AM1 hier beter op zijn plaats zou zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona schema

door Henk vdB @, 11.08.2011, 18:58 (4902 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Henk,

Het heeft er alle schijn van dat de Philips 461A overeenkomt met deze NSF/Aristona H9A. Ik vraag mij wel af wat die EM4 in deze radio (tussen al die A-buizen) doet. Het lijkt mij dat een AM1 hier beter op zijn plaats zou zijn.

Groeten,
Paul

Op radiomuseum.org staat een H9A waarbij allemaal A-buizen genoemd worden, inderdaad inclusief de AM1.

Maar het zou me niet eens verbazen als er ook versies met allemaal E-buizen gemaakt zijn, of dat de vermelding op bovengenoemde site misschien niet juist is.

NSF - Aristona schema

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 11.08.2011, 19:13 (4902 dagen geleden) @ Henk vdB

Maar het zou me niet eens verbazen als er ook versies met allemaal E-buizen gemaakt zijn, of dat de vermelding op bovengenoemde site misschien niet juist is.

Bestaan er ook 'gouden' E-buizen in de p-voet serie?

Groeten,

Matthias

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.08.2011, 19:25 (4902 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Bij mijn weten alleen 'gouden' EM4's en EM34's. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona schema

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 11.08.2011, 19:39 (4902 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat is inderdaad zo, Paul ;-) En de prijs is er ook vaak naar.
Die EM34 heeft dan weer geen p-voet.

Groeten,

Matthias

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.08.2011, 19:46 (4902 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Die EM34 heeft dan weer geen p-voet.

Inderdaad waar. Die had een octal-voet. :-)

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.08.2011, 19:41 (4902 dagen geleden) @ Henk vdB

Hallo Henk,

Ik ken geen Philips 461A met E-buizen. Of dit met NSF of Aristona toestellen wel het geval is geweest, weet ik niet maar komt mij enigszins onwaarschijnlijk over.

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona met E-buizen

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 11.08.2011, 21:43 (4902 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

De in Leuven (B) gebouwde NSF-Aristona-toestellen zijn vaak, in afwijking van de overeenkomstige in Nederland gebouwde NSF-toestellen, voorzien van wat jij E-buizen noemt.
Voorbeelden: de types H12A, H24A, H25A, H42A, H56A, H57A, H67A, H68A, H90A en H94A.
Die E-buizen komen dus best frequent voor.

Gidi

NSF - Aristona H9A - buizenbezetting

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 11.08.2011, 21:36 (4902 dagen geleden) @ Henk vdB
Bewerkt door Gidi Verheijen, 11.08.2011, 21:49

Henk,

De vermelding op de genoemde site is van mijn hand en is o.a. gebaseerd op de volgende documentatie. In dit type documentatie worden afstemogen niet genoemd.

[image]

Dezelfde buizenbezetting wordt overigens ook genoemd in "Radio Handboek 1940" van G. van Cortenberghe.

Het zijn dus allemaal A-buizen. De H9A ken ik overigens alleen maar als een NSF-Aristona-toestel (in Leuven (B) gebouwd). Een overeenkomstig NSF-type ken ik niet en is denk ik ook nooit gemaakt.

Gidi

NSF - Aristona schema

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 11.08.2011, 19:06 (4902 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hi paul, Nu je het zegt. Ik ga dat nog even nakijken, volgens org en de achterwand is de buizenbezetting AK2, AF3, ABC1, AL4, AM1, AZ1, Wellicht hoort de EM4 er niet in thuis. Zou ook beter kloppen met de Neg. spanning op de buis die ik gemeten heb. ik heb er nog een liggen, dus moet er zo in kunnen.

Gr. henk

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

NSF - Aristona schema

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 11.08.2011, 19:09 (4902 dagen geleden) @ hkruis

Volgens het boekje 'wegwijzer voor de toepassing van Philips Miniwatt en speciale electronenbuizen' uit 1948, wordt door Philips zelf de mededeling gedaan dat een AM1 bij niet meer beschikbaar zijn van die buis 1:1 vervangen kan worden door een EM1. De lagere gloeispanning kun je dan voor lief nemen óf een autotrafo monteren om van 4V naar 6.3V te gaan, óf een extra gloeitrafo in te bouwen.

Verderop in dat boekje staat in een tabel beschreven hoe een EM1 door een EM4 te vervangen.

Groeten,

Matthias

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 11.08.2011, 19:36 (4902 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hoi Matthias,

Dat lijkt mij niet echt zinnig om een 6,3V-buis op 4V te laten werken. Zo'n EM zal het in het begin wel doen maar door de te lage gloeispanning zal de gloeidraad (veel) sneller verstuiven wat de buis versneld doet slijten.

Als je een AM1 door een EM1 of EM4 gaat vervangen, lijkt een aanpassing (extra trafo) op zijn plaats of bijvoorbeeld een brugcel in die 4V-lijn plaatsen waardoor je ongeveer 6V= krijgt om die EM te voeden.

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona schema

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 11.08.2011, 19:47 (4902 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat lijkt mij niet echt zinnig om een 6,3V-buis op 4V te laten werken. Zo'n EM zal het in het begin wel doen maar door de te lage gloeispanning zal de gloeidraad (veel) sneller verstuiven wat de buis versneld doet slijten.

[image]

Zoals Philips ook aangeeft: minder licht. Dat die buis harder achteruit zal gaan, was alleen maar goed voor de commercie.

Als je een AM1 door een EM1 of EM4 gaat vervangen, lijkt een aanpassing (extra trafo) op zijn plaats of bijvoorbeeld een brugcel in die 4V-lijn plaatsen waardoor je ongeveer 6V= krijgt om die EM te voeden.

Zoals ook voorgesteld wordt. Kost alleen een paar centen meer.
Of een brugcel bij die lage spanningen veel effect heeft? Houd rekening met de spanningsval over de dioden, en je houdt niet veel meer over dan de oorspronkelijke 4V.

Groeten,

Matthias

NSF - Aristona schema

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 11.08.2011, 23:22 (4902 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Paul, Matthias,

Of de buis op 4V harder achteruitgaat hangt m.i. van de constructie af. Er zal in elk geval niets verstuiven, maar er kan eventueel kathodevergiftiging optreden die de levensduur bekort. Aan de andere kant zou een eventueel mechanisme waarbij de kathode vervuild wordt door losgelaten deeltjes van de fosoforlaag misschien juist minder snel optreden. Over de levensduur durf ik zelf in elk geval niet zomaar iets te zeggen. Er zullen behalve die ik hier bedenk en die jullie al bedacht hadden, wellicht nog wel meer factoren meespelen.

Wat de brugcel betreft: Even rekenen levert op dat er minder dan 4V overblijft na deze gelijkrichting en afvlakking (zonder afvlakking was de operatie om te beginnen al kansloos omdat het gewenste effect van spanningsverhoging dan niet optreedt, dit even ter verduidelijking voor de lezer dezes aangezien dit niet vermeld werd).

NSF - Aristona schema

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12.08.2011, 21:22 (4901 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten,

Zowel een te lage spanning als een te hoge spanning veroorzaakt een overmatig verstuiven van de gloeidraad. Bij gloeilampen wordt dat zichbaar door een donkere aanslag aan de binnenkant van de ballon. Toevoeging van halogenen verminderd dit verstuiven aanzienlijk wat tot een hogere lichtopbrengst en levensduur leidt.

Aangezien men bij radiobuizen niet zit te wachten op een hogere lichtopbrengst is de toevoeging van halogenen mede uit kostenoogpunt achterwege gelaten en is het zaak de buis op de juiste spanning te laten gloeien voor de langst mogelijke levensduur.

Juist deze verstuiving is hetgeen wat mij zo tegenstaat bij het regenereren van EM's bij een veel hogere gloeispanning (tot wel 3x dan toegestaan) dan waar de buis op hoort te werken.

Groeten,
Paul

--
[image]

NSF - Aristona schema

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 12.08.2011, 23:27 (4901 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hoi Paul,

Ik ben nog niet helemaal met je mee dat een te lage spanning iets anders dan kathodevergiftiging zou kunnen veroorzaken. Bij halogeenlampen is dat (verstuiven van de gloeidraad bij een lage spanning) wel het geval doordat de halogeencyclus stopt, maar de levensduur stijgt alsnog weer als de spanning nog wat meer zakt (ook daar meerdere effecten die elkaar tegenwerken, gloeidraadslijtage hangt met een zeer steile functie van spanning af dus neemt op een gegeven moment harder af).

Ik ben bang dat de zaken aanzienlijk ingewikkelder liggen en hoop hier nog wat meer over te vinden zodat ik uitspraken met meer zekerheid kan doen.

Types 461A met A- EN met E-buizen

door Henk vdB @, 12.08.2011, 16:00 (4901 dagen geleden) @ hkruis
Bewerkt door Henk vdB, 12.08.2011, 16:53

Beste Henk en andere lezers van dit forum

Ik schreef in een vorige posting dat het mij niet zou VERBAZEN als er 461A toestellen met E-buizen zouden zijn geproduceerd.
Ik zei dus NIET DAT ze er zouden zijn.

Toen ik ooit naar toestellen zocht met soortgelijke chassis als de Siera S16A had ik dat (dacht ik) gezien en
dus heb ik het even nagezocht.


Versies 461A:

A-04
A-29
A-30
A-32
A-33
A-38

De NSF H43A heeft ook een chassis uit deze familie.


Er zijn er vast meer, maar deze info heb ik uit diverse docs en servicekaarten.
Ook zijn er versies 461A die in andere landen geproduceerd zijn.

Verschillen zitten o.a. in:
* wel/geen KG-band,
* MF van 128kHz of 118kHz

* 2 types luidspreker van 5 ohm en één van 2,5 ohm

* Verschillende buizenbezettingen:
AK2 - AF3 - ABC1 - AL4 - AZ1
of
EK2 - EF5 - EBC3 - EL3 - AZ1

Verder bestaat er nog een U-versie met C-gloeidraadtype buizen,
het chassis daarvan lijkt ook heel sterk op de A-versies.

Een foto van de Siera S16A (waarvan ik er twee heb, met verschillende schalen...) is te vinden op de NVHR-site.
Deze bevatten beide de A-buizen.

Arie Schets heeft ooit op dit forum een 461A in HOUTEN kast gepresenteert. Die kast heeft veel weg van de H9A
van Henk Kruis, maar is toch weer net ietsje anders

Dan is er nog de Philips 462A, met dezelfde (bakelieten) kast als de 461A, en eveneens een driedelig chassis,
maar dat chassis wijkt qua componentenopstelling nogal af.
Buizen in de 462A: EK2 - EF5 - EBF1 - EL3 - AZ1 (die EBF1 zit dus weer niet in de E-versie van de 461A).

Mijn vermoeden is dat de doc van de 461A met A-buizen of de doc van de Siera S16A de situatie van de H9A van
Henk Kruis het meest benadert (zolang de echte H9A doc niet boven water komt...)

Servicekaart met diverse types is van de schemasite van de NVHR te downloaden.

Mvg,

Henk (vdB)

Types 461A met A- EN met E-buizen

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 12.08.2011, 17:21 (4901 dagen geleden) @ Henk vdB

Hallo Henk, mooie aanvulling.

En de originele doc. van de H9A tot nu toe niet gevonden. wel een mail gehad van een spanjaard die iets zou mailen, maar helaas nog niet gezien.

Bedankt.

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

Types 461A met A- EN met E-buizen

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12.08.2011, 21:29 (4901 dagen geleden) @ Henk vdB

Hallo Henk,

Zo zie je maar weer. Niets veranderlijker dan Philips & Co. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum