buisvoet (P) probleempjes (Techniek Radio/TV)
door Jaap, 17.08.2011, 16:45 (4848 dagen geleden)
Hallo forummers,
Ik zit met een probleempje met de buisvoeten (P voet) van de AL4....
2 radio's (456A en 695A) met het zelfde probleempje, de gloeidraad contacten maken geen goed contact met de voet.
Eerst de buis en voet contacten schoongemaakt maar geen resultaat, meten aan de buis 100% goed (dus geen losse draad in buisvoet) dan maar beide buisvoetjes los geboord en door nieuwe vervangen, helaas geen verbetering.
Buizen omgewisseld ook geen verschil. Toen de gloeistroom contacten een beetje verbreed d.m.v. een likje soldeer, gaat nu moeilijker in de voet maar nadat hij door de klik is.... zelfde preobleem.
Een beetje aan de buis rommelen en dan gloeit hij soms weer even, de contacten op de buis worden ook flink warm. Lijkt dus op overgangs weerstand.
Wat ik zo vreemd vind is dat beide radio's dit probleem vertonen, zijn er meer mensen die dit herkennen? Is er misschien iemand die enig idee heeft wat daar dan de oorzaak van is?
Ik heb voor de zekerheid net maar 2 exemplaren besteld in de hoop dat het probleem toch in de beide buizen zit. Ook bij andere buizen met deze P voetjes is het vaak een paar keer rommelen om weer goed contact te krijgen.
Dus lekkere contacten zijn het zeker niet, maar deze keer is het wel erg hardnekkig zelf met een splinter nieuwe voet er onder.
Alvast bedankt voor de tips!
Thx, Jaap
Jaap
buisvoet (P) probleempjes
door Matthias Meijer , Dordrecht, 17.08.2011, 16:54 (4848 dagen geleden) @ Jaap
Wat ik zo vreemd vind is dat beide radio's dit probleem vertonen, zijn er meer mensen die dit herkennen? Is er misschien iemand die enig idee heeft wat daar dan de oorzaak van is?
Ja, is herkenbaar. Als je naar de vorm van de lipjes in de buishouder kijkt, dan zie je dat die aan de onderzijde wat naar binnen gebogen zijn. Halverwege zit er een knik in.
Bij het insteken van de buis in de buishouder gaat dat tot halverwege makkelijk, dan even hard duwen tot voorbij die knik, en het laatste stukje valt de buis vaak bijna naar beneden zonder kracht te zetten.
Wat er dus aan de hand kan zijn, is dat de lipjes niet genoeg veren.
Je zou met een pincet de onderkant iets naar binnen kunnen buigen, of wat ook nogal eens gedaan wordt is een rond kartonnetje onderin de buishouder leggen, zodat de buis wat verder naar boven steekt.
Ook heb ik het idee dat soms de contactjes aan de buisvoet zelf wat verder of minder ver uitsteken. Bepaalde buizen zijn meestal vrij makkelijk te verwijderen uit de buishouders (ALTIJD aan de bakelieten buisvoet een buis uit de buishouder trekken), maar met name de afstemogen zijn berucht om het muurvast zitten. De vorm van de buis speelt daarbij ook mee dat je met je vingers nauwelijks grip hebt op het bakelieten voetje.
In veel gevallen kun je vanaf de onderkant van de buishouder met een dun plat schroevendraaiertje de buis wel wat omhoog duwen om een beetje te helpen met het eruit trekken.
Let even op de benaming, ik doe dat zelf ook niet altijd consequent: buisvoet in dit geval het bakelieten gedeelte dat onderaan de glasballon van de buis zit, en buishouder het bakelieten/pertinax/keramische ding dat aan het chassis vast zit waar je de buis in steekt.
Groeten,
Matthias
buisvoet (P) probleempjes
door Jaap, 17.08.2011, 17:19 (4848 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Wat er dus aan de hand kan zijn, is dat de lipjes niet genoeg veren.
Je zou met een pincet de onderkant iets naar binnen kunnen buigen,
Had ik ook al geprobeerd, buishouder (wist de juiste benaming niet, maar nu dus wel ha ha) er uitgehaald alle lipjes los gehaald, netjes met een tangetje de hoek iets gewijzigd, weer alles netjes in elkaar gezet, geen verbetering.
of wat ook nogal eens gedaan wordt is een rond kartonnetje onderin de buishouder leggen, zodat de buis wat verder naar boven steekt.
Dit lijkt mij wel een goed idee, want ik heb het gevoel dat als hij voorbij de klik is het contact weg is. Soms lukt het om hem net niet voorbij die klik te drukken, maar ja dat is dan maar voor eventjes een remedie.
Ook heb ik het idee dat soms de contactjes aan de buisvoet zelf wat verder of minder ver uitsteken.
Vandaar dat ik geprobeerd heb ze iets te verbreden met een beetje soldeer in het verleden heb ik daar soms wel succes mee gehad, maar ik denk dat op den duur ook geen oplossing is i.v.m. de warmte....
Bedankt voor de juiste benaming en de tips Matthias.
buisvoet (P) probleempjes
door son111 , Lage Mierde, 17.08.2011, 17:29 (4848 dagen geleden) @ Jaap
heb dit meermalen meegemaakt. o.a. bij een 990A waarbij de AVR niet wilde werken. Bij rommelen aan de EAB1 ging het af en toe goed. Uiteindelijk na heel wat gebuig en gemier aan de buisvoet deze toch maar vervangen door een splinternieuwe (bij BACO gekocht).... weg probleem. Bij een ander project werd de anode mooi rood en was de uiteindelijke remedie het vervangen van de buisvoet door een nieuwe.
Na deze belevenissen heb ik mijn voorraadje P voeten streng aangekeken en meer dan de helft weggemikt, omdat ik ze niet vertrouwde.
Succes
Rinus
buisvoet (P) probleempjes
door Jaap, 17.08.2011, 17:33 (4848 dagen geleden) @ son111
Na al het gemier om de houder goed te krijgen heb ik dat dus ook gedaan (trouwens ook ook die verzilverde versies van Baco).
Maar dit bleek dus, voor mij althans, niet de oplossing te zijn.
buisvoet (P) probleempjes
door Ed van der Weele † , Zeist, 17.08.2011, 18:28 (4848 dagen geleden) @ Jaap
Bij een aantal radio's heb ik het probleem van de slechte contacten kunnen oplossen door alle contactveren uit de bakelieten houder te halen. Dus lossolderen, haakjes waarmee de veren zitten verankerd voorzichtig terugbuigen en de contactveer eruit halen.
Als ze alle 8 op de werkbank liggen kan je zien dat er verschil zit in de hoek van de knik. De veren die het verst zijn doorgeknikt staan aan de onderkant het verst van de buisvoet af. Dat zijn de boosdoeners waardoor ze geen contact meer maken.
Ik boog de veren iets meer recht en maakte van de gelegenheid gebruik om de contactveren te poetsen met Brasso. Ze worden dan weer glad waardoor de buisvoet ook makkelijker in en uit de houder gaat. Na het poetsen met Brasso de veer goed schoonmaken zodat er geen resten overblijven.
Dan de contactveren weer in de sleuven priegelen, haakjes ombuigen en alle draden weer vastsolderen. Daarna maakten de buishouders weer goed contact met de buisvoet. Het is even wat werk, maar dat moet je voor een goed werkende radio overhebben.
Kartonnetjes onder de buis is een lapmiddel dat meestal maar tijdelijk helpt.
De buishouders die Baco verkoopt zijn volgens mij van mindere kwaliteit dan de houders die oorspronkelijk in de radio's zitten.
buisvoet (P) probleempjes
door Jaap, 17.08.2011, 18:53 (4848 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bij een aantal radio's heb ik het probleem van de slechte contacten kunnen oplossen door alle contactveren uit de bakelieten houder te halen.
Had ik ook al gedaan Ed maar ook dat mocht niet baten.
Het lijkt net of het aan de buizen en niet de houders ligt.
contactveren poetsen met Brasso.
Dit doe ik met een staafje met e.o.a. vezel (ook bij Baco) werkt werkelijk perfect! Krast niet geen vet (zoals contact spray) en geen restanten zoals met Brasso. Ook super voor schakelaars zoalang je de contacten maar kunt zien.
Het is even wat werk, maar dat moet je voor een goed werkende radio overhebben.
Ja het is niet iets wat je "ff" doet. In en uit solderen is meestal nog het meeste werk, Philips was kampioen proppen namelijk
Kartonnetjes onder de buis is een lapmiddel dat meestal maar tijdelijk helpt.
Geen idee, ik heb het nog niet geprobeerd maar gezien de sympthomen lijkt het mij wel een aardige oplossing. Ik hoef maar iets aan de buis te trekken en hij doet het weer (nou ja, even)
De buishouders die Baco verkoopt zijn volgens mij van mindere kwaliteit dan de houders die oorspronkelijk in de radio's zitten.
Klopt volgens mij verchroomde? lipjes, de originele houders zijn ook iets kleiner en hebben een uitsparing. Die Baco houder moet je dus ook eerst nog afslijpen, gat in het chassis ruimen en de oude bevestigings gaatjes aanpassen.
Kortom het is niet echt 1:1 vervangen.
buisvoet (P) probleempjes
door Ed van der Weele † , Zeist, 17.08.2011, 19:06 (4848 dagen geleden) @ Jaap
Bij een aantal radio's heb ik het probleem van de slechte contacten kunnen oplossen door alle contactveren uit de bakelieten houder te halen.
Had ik ook al gedaan Ed maar ook dat mocht niet baten.
Het lijkt net of het aan de buizen en niet de houders ligt.
Dat heb ik nog niet meegemaakt bij buishouders die ik heb behandeld zoals ik beschreef.
contactveren poetsen met Brasso.
Dit doe ik met een staafje met e.o.a. vezel (ook bij Baco) werkt werkelijk perfect! Krast niet geen vet (zoals contact spray) en geen restanten zoals met Brasso. Ook super voor schakelaars zoalang je de contacten maar kunt zien.
Een fiberglasborsteltje is in dit geval wel een paardemiddel. Ze krassen namelijk uitstekend. Oorspronkelijk zijn die borsteltjes ontwikkeld voor gebruik in tekenkamers. Bij wijzigingen of fouten in een tekening op calquepapier moet de Oost-Indische inkt worden weggekrabd. Dat gebeurde eerst met een scherp mesje, tot iemand op het idee kwam hiervoor een bosje glasvezels te gebruiken. Met het glasvezelborsteltje wordt een laagje van het calquepapier afgekrabd en daarmee de Oost-Indische inkt.
Kijk maar eens goed met een sterke loep naar een behandeld oppervlak.
Met Brasso wordt het oppervlak gepolijst, het wordt echt glad.
buisvoet (P) probleempjes
door Jaap, 17.08.2011, 19:21 (4848 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Dat heb ik nog niet meegemaakt bij buishouders die ik heb behandeld zoals ik beschreef.
Maar ik heb dan ook speciale buizen
Een fiberglasborsteltje is in dit geval wel een paardemiddel. Ze krassen namelijk uitstekend. Oorspronkelijk zijn die borsteltjes ontwikkeld voor gebruik in tekenkamers. Bij wijzigingen of fouten in een tekening op calquepapier moet de Oost-Indische inkt worden weggekrabd. Dat gebeurde eerst met een scherp mesje, tot iemand op het idee kwam hiervoor een bosje glasvezels te gebruiken. Met het glasvezelborsteltje wordt een laagje van het calquepapier afgekrabd en daarmee de Oost-Indische inkt.
Kijk maar eens goed met een sterke loep naar een behandeld oppervlak.
Met Brasso wordt het oppervlak gepolijst, het wordt echt glad.
Kijk alweer iets bijgeleerd vanavond! Klopt ze krassen inderdaad wel maar dat is volgens mij verwaarloosbaar miniscuul. 100% beter dan schuurpapier of krassen met een mesje of weet ik wat er allemaal gedaan word.
En calquepapier is natuurlijk wel heel wat anders dan een messing of goudlaagje da's toch wel ietsie harder denk ik.
buisvoet (P) probleempjes
door Ed van der Weele † , Zeist, 17.08.2011, 21:34 (4848 dagen geleden) @ Jaap
Dat heb ik nog niet meegemaakt bij buishouders die ik heb behandeld zoals ik beschreef.
Maar ik heb dan ook speciale buizen
Dat waag ik te betwijfelen. Ik heb inmiddels een stuk of 6 radio's op deze manier tot de orde geroepen, dat zullen dus ongeveer 25 buishouders zijn geweest. Het resultaat was altijd goed.
Een fiberglasborsteltje is in dit geval wel een paardemiddel. Ze krassen namelijk uitstekend. Oorspronkelijk zijn die borsteltjes ontwikkeld voor gebruik in tekenkamers. Bij wijzigingen of fouten in een tekening op calquepapier moet de Oost-Indische inkt worden weggekrabd. Dat gebeurde eerst met een scherp mesje, tot iemand op het idee kwam hiervoor een bosje glasvezels te gebruiken. Met het glasvezelborsteltje wordt een laagje van het calquepapier afgekrabd en daarmee de Oost-Indische inkt.
Kijk maar eens goed met een sterke loep naar een behandeld oppervlak.
Met Brasso wordt het oppervlak gepolijst, het wordt echt glad.
Kijk alweer iets bijgeleerd vanavond! Klopt ze krassen inderdaad wel maar dat is volgens mij verwaarloosbaar miniscuul. 100% beter dan schuurpapier of krassen met een mesje of weet ik wat er allemaal gedaan word.
Een glasvezelborstel verschilt qua werking weinig van schuurpapier Nr. 500.
En calquepapier is natuurlijk wel heel wat anders dan een messing of goudlaagje da's toch wel ietsie harder denk ik.
Het uiterst dunne laagje zilver dat op buishouders zit is er binnen de kortste keren afgeschuurd, net als de heel dunne goudlaag op schakelaars.
De laatste hoef je al helemaal niet schuren omdat goud niet oxideert. Schoonmaken met een reinigend middel op een wattenstaafje is voldoende.
Glasvezelborstels zijn goed om dikke lagen oxide te verwijderen van ijzer of koper, maar bij verzilverde of vergulde contacten zal ik ze nooit gebruiken.
buisvoet (P) probleempjes
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.08.2011, 21:54 (4848 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Het uiterst dunne laagje zilver dat op buishouders zit is er binnen de kortste keren afgeschuurd, net als de heel dunne goudlaag op schakelaars.
De laatste hoef je al helemaal niet schuren omdat goud niet oxideert. Schoonmaken met een reinigend middel op een wattenstaafje is voldoende.
In deze werkt zilverpoets nog het mooiste. dit is fijner dan Brasso en verwijderdde aanslag (doorgaans zilvernitraat) uitstekend.
Glasvezelborstels zijn goed om dikke lagen oxide te verwijderen van ijzer of koper, maar bij verzilverde of vergulde contacten zal ik ze nooit gebruiken.
Mee eens.
Ikzelf het eigenlijk maar twee keer een probleem met deze (originele) buishouders meegemaakt. Eenmaal met een EM4 en eenmaal met een EF5 die in de houder van een EF9 zat. De EM4 moest eruit omdat deze 'dood' wat en de EF5 moets eruit onder de ballon losstond van de voet. Met veel engelengeduld is het gelukt deze buizen met behulp van een schroevendraaiertje uit de houder te wrikken zonder de buis en houder te vernietigen. Wat mij wel opviel was de royalere contacten op de buis. Een nieuwe EM4 en een nieuwe EF9 gingen zonder pardon in de houders en functioneerde naar behoren.
Groeten
Paul
--
opgelost!
door Jaap, 18.08.2011, 06:24 (4847 dagen geleden) @ Jaap
Ja hoor, na heel veel geduld heb ik het eindelijk gevonden....
Vanmorgen eerst de truuc met het kartonnentje eronder geprobeerd maar helaas.
De buis er weer uit en nu maar eens goed onder de loep bekeken en toen zag ik een enigzins verdachte soldeerverbinding op op de voet.
Lekker opgestookt en nieuw tin toegevoegd en hupsakee, weer helemaal toppie.
Ga ik nu de 2e nazien met hetzelfde probleem, hopelijk dus ook zo'n rottige las van het draadje aan het contactlipje.
Soms kan je door toeval aardig op het verkeerde been gezet worden, 2 radio's met beide hetzelfde probleem in de eindbuis.
Tja dan heeft buizen wisselen natuurlijk ook weinig zin ha ha.