Raadselachtige buisvoet?? (Techniek Radio/TV)
door Jaap, 31.08.2011, 17:32 (4834 dagen geleden)
Ik heb vandaag een AEG DKE ontvangen en kon het natuurlijk niet laten om gelijk maar even de binnenkant te aanschouwen
Volgens de vorige eigenaar zaten er geen buizen meer in en voor zover ze wist hadden die er ook nooit in gezeten.
Er is zo te zien het nodige aan de radio gewijzigd maar wat mij het meest verbaasde waren de buisvoeten.... volgens de achterwand zou er een VY1 en VCL11 in gezeten hebben. Maar deze voetjes kan ik niet thuis brengen er zit "iets" aan bakkeliet in.
Wie heeft er enig idee wat dit is?????
m.v.g.
Jaap
Raadselachtige buisvoet??
door Ed van der Weele † , Zeist, 31.08.2011, 17:38 (4834 dagen geleden) @ Jaap
Er zitten wel degelijk buizen in het toestel, zogenaamde 'eikelbuizen'. Die worden op z'n kop in de buishouder gestoken.
Om ze uit de buishouder te kunnen trekken zit er een knopje opgeschroefd.
Raadselachtige buisvoet??
door radiowizzard † , Venlo, 31.08.2011, 17:44 (4834 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hallo
Dit zijn zogenaamde Wehrmachtsröhren,type RV12P2000.
groeten
Theo
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 31.08.2011, 17:49 (4834 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Wat een eikel dat ik dat niet wist!
Nog niet tegengekomen, heerlijk om op je oude dag nog iets nieuws te ontdekken uit de oude doos.
Ik neem dan aan dat de opschriften de buisnummers zijn?
Kan haast niet wachten om te zien of er nog iets aan geluid uit komt.
Raadselachtige buisvoet??
door Ed van der Weele † , Zeist, 31.08.2011, 17:53 (4834 dagen geleden) @ Jaap
Het typenummer zal iets zijn van RV12P2000.
http://hupse.eu/radio/tubes/RV12P2000.htm
Er zijn nog een paar andere typenummers.
Datasheets zijn te vinden op de site van Frank Philipse http://frank.pocnet.net/
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 31.08.2011, 18:05 (4834 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bedankt voor de info Ed, zo te zien staat er 2x 2644 en BA613 en 156599?
Nu is mij die raadselachtige aansluiting aan de onderkant ook gelijk helder.
Raadselachtige buisvoet??
door electronenbuizen , Hellevoetsluis, 31.08.2011, 18:26 (4834 dagen geleden) @ Jaap
Bewerkt door electronenbuizen, 31.08.2011, 18:37
2944 is de 29 ste week van 1944 - een datum dus
BA913 = Betriebs Abnahme 913 BA913 is van de Opta fabriek - daar is de lamp gekeurd
156599 is een productienummer - geen typenummer
Het witte driehoekje geeft aan dat een RV12P2000 is maar dat staat ook meestal op het glas van de buis als je hem eruit trekt
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 31.08.2011, 18:36 (4834 dagen geleden) @ electronenbuizen
2944 is de 29 ste week van 1944 - een datum dus
BA913 = Betriebs Abnahme 913 De lamp is door die instantie goedgekeurd
156599 is een productienummer - geen typenummer
Het witte driehoekje geeft aan dat een RV12P2000 is maar dat staat ook meestal op het glas van de buis als je hem eruit trekt
Thank You
Raadselachtige buisvoet??
door hennie1944, 31.08.2011, 17:43 (4834 dagen geleden) @ Jaap
jaap, dat zijn duitse buisvoeten voor de duitse buis RP12. die werden veel gebruikt in het duitse leger in de oorlog. er zijn meer toestellen omgebouwd met deze buizen omdat deze vrij makkelijk voorhanden waren. de orginele waren moeilijker te krijgen in 40-45
Raadselachtige buisvoet??
door Hans van der Marel , Hilversum, 31.08.2011, 17:46 (4834 dagen geleden) @ hennie1944
Wat ik me afvraag is of de originele voet er nog onder zit en er een verloopvoet in is geplaatst ?
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 31.08.2011, 17:51 (4834 dagen geleden) @ Hans van der Marel
nee Hans ze zien er aan de onderkant net zo uit als de extra buis die ze op stuk alu hebben gebouwd.
Raadselachtige buisvoet??
door Hans van der Marel , Hilversum, 31.08.2011, 17:56 (4834 dagen geleden) @ Jaap
Dan is het hele toestel flink verbouwd. Je zult dan zelf een schema moeten tekenen ben ik bang.
Inderdaad een uitdaging om er weer geluid uit te krijgen.
Hoewel de eikelbuizen destijds in grote getalen zijn gedumpt zijn ze nu niet erg gangbaar meer. Maar hopen dat er nog wat leven in zit....
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 31.08.2011, 18:10 (4834 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Aan de onderzijde is ook het nodige aan snoepgoed toegevoegd.....
Om dat op schema te zetten ben ik wel een stief kwartiertje bezig.....
Het wachten is op hele lange winteravonden en veel vrije tijd
Raadselachtige -
door Maurice , Dordrecht, 31.08.2011, 20:18 (4834 dagen geleden) @ Jaap
Er zijn meer toestellen met deze buizen
http://www.oldradioworld.de/volks.htm
en verder nog wel op internet
Waar onder ook op die site te vinden schema met jouw buis RV12P2000
http://www.oldradioworld.de/volks.htm
Netjes opknappen wordt ie net zo mooi als mijn VE301wn
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=98009
Raadselachtige -
door Jaap, 01.09.2011, 04:31 (4833 dagen geleden) @ Maurice
Er zijn meer toestellen met deze buizen
Waar onder ook op die site te vinden schema met jouw buis RV12P2000
http://www.oldradioworld.de/volks.htm
Hoi Maurice, bedankt voor de tip ik had deze er nog niet uit gevist.
Dit zijn inderdaad ook 2 aangepaste jongens maar het gros heeft toch gewoon de standaard buizen uit die tijd.
Volgens de achterwand zou het een AEG DKE GW zijn. Het type is niet vermeld maar als ik op de (originele) buizen zoek kom ik ook bij een 38 GW, helaas nog niets van de firma AEG gevonden.
Er zit verder nog een KG aanpassing op de achterwand en er zit een 3e eikelbuis in.
Netjes opknappen wordt ie net zo mooi als mijn VE301wn
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=98009
Een VE 301 Dyn GW van Sachsenwerk heb ik inmiddels gereed.
Zo'n VE301 WN als die van jou (van Schaleco) heb ik ook nog als project staan, die mist helaas nog de voedingstrafo, knoppen en achterwand. Dus mocht er iemand zijn????
Raadselachtige -
door Maurice , Dordrecht, 02.09.2011, 22:24 (4832 dagen geleden) @ Jaap
Er is over de diverse sites nodige geschreven, zal er vast ergens wel bijstaan en anders heb je er en taak bij de betreffende sites van juiste informatie te voorzien
http://home.snafu.de/wumpus/volksd.htm#Produzenten
AEG
http://www.historische-radios.info/firmen/aeg/geraete04.htm
Raadselachtige -
door Jaap, 03.09.2011, 04:11 (4831 dagen geleden) @ Maurice
Er is over de diverse sites nodige geschreven, zal er vast ergens wel bijstaan en anders heb je er en taak bij de betreffende sites van juiste informatie te voorzien
Ik denk inderdaad dat ik het apparaat maar eens netjes op de foto moet zetten en e.e.a. documenteren. Leuk klusje voor de komende winteravonden als we weer voor de loeiende kolenkachel zitten
Raadselachtige buisvoet??
door Armand , 01.09.2011, 05:13 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Hoi Jaap,
Zulke buisjes zaten ook in mijn Philips A42U van 1940 ter vervanging van een ECF1 en CBL1 ... en de radio speelt nog goed ook met deze creaties.
Vriendelijke groeten, Armand
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 01.09.2011, 05:25 (4833 dagen geleden) @ Armand
Wat zijn er toch een hoop creatieve radiobouwers geweest he?
Petje af voor dit soort creaties. Heb je hem in deze staat gehouden of weer in originele staat terug gebracht?
Groet,
Jaap
Raadselachtige buisvoet??
door Armand , 01.09.2011, 06:43 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Beiden De juiste buizen zitten er momenteel in en een doosje met die vernuftige creaties ligt erbij en kunnen zo uitgewisseld worden..Dit hoort bij de geschiedenis van het radiootje.
Vriendelijke groeten,Armand
Geloof het of niet!
door Jaap, 01.09.2011, 05:30 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Zojuist het ding aan het gas gelegd en wat schertst mijn verbazing?
Er zit nog leven in!
Met een stukje draad van 2M komen er nog een paar zenders op de MG binnen.
Wel met het oor voor de speaker, maar tóch hij doet nog iets.
Raadselachtige buisvoet??
door hein, 01.09.2011, 07:01 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Hoi Jaap
volgens RM maakten verschillende fabrikanten de DKE met de buizen VCL11 en VY2, documentatie op de site van RM onder DKE38 en DKE40 onder letter D
groeten
Hein
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 01.09.2011, 07:44 (4833 dagen geleden) @ hein
volgens RM maakten verschillende fabrikanten de DKE met de buizen VCL11 en VY2, documentatie op de site van RM onder DKE38 en DKE40 onder letter D
Klopt Hein deze lijkt op een DKE38 (Göbels Snaut of zo). Zo'n beetje elke fabrikant uit die tijd maakte er wel een geloof ik.
Ik vroeg mij af of er ergens info over deze versie van AEG was.
Niet de omgebouwde versie natuurlijk want dat lijkt mij huisvlijt.
Raadselachtige buisvoet??
door Paul Brouwer , Haarlem, 03.09.2011, 21:27 (4831 dagen geleden) @ Jaap
Als ik wel geinformeerd ben, heeft zelfs Philips deze DKE's geproduceerd.
Groeten,
Paul
--
Raadselachtige buisvoet??
door Jaap, 04.09.2011, 06:24 (4830 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Lijkt mij niet onlogisch, Philips was tenslotte in Duitse handen geraakt dus die moesten waarschijnlijk ook volkswagens maken
Ik ben ze zelf alleen nog nergens op intenet tegen gekomen.
Konden ze misschien weer onderdelen van gebruiken voor de illegale doosjes die ze voor de Nederlandse ondergrondse maakten..... ?
Raadselachtige buisvoet??
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 04.09.2011, 08:45 (4830 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Inderdaad Paul,
Ook Philips heeft de DKE gemaakt!
Hier enkele foto's van mijn toestel.
Vraag luidspreker DKE
door Pieter , Zeeland, 01.09.2011, 11:59 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Is het luidspreker chassis van deze radio nu gemaakt van een soort hardboard? Want daar lijkt het enorm veel op. En wat is de reden dat dit gedaan is? Gebrek aan grondstoffen?
Groeten Pieter
--
Zonder prutsen kom je nergens!
Vraag luidspreker DKE
door Jaap, 01.09.2011, 12:04 (4833 dagen geleden) @ Pieter
Is het luidspreker chassis van deze radio nu gemaakt van een soort hardboard? Want daar lijkt het enorm veel op.
Inderdaad het is een soor geperst papier/karton.
En wat is de reden dat dit gedaan is? Gebrek aan grondstoffen?
Dat weet ik niet zeker Pieter ik neem ook aan dat het een gebrek aan grondstoffen was.
Er waren ook van deze ontvangers die helemaal van dit materiaal waren, dus ook de kast. Niet echt watervast natuurlijk
Vraag luidspreker DKE
door John Hupse † , Schoonhoven, 01.09.2011, 12:42 (4833 dagen geleden) @ Jaap
Bewerkt door John Hupse †, 01.09.2011, 12:48
Het ontwerp van dit toestel is uit 1938. De toenmalige Duitse overheid vroeg aan de Duitse radioindustrie een radiotoestel te ontwerpen dat slechts de helft mocht kosten van de Volksempfänger 301 dyn.
Het ontwerp van Lorenz werd het beste bevonden. Er was inderdaad veel bespaard op de kosten, vandaar de keuze voor materialen als geperst karton. De consumentenprijs voor deze Deutschen Kleinempfänger (DKE) was in 1938 RM 35. Uiteindelijk zijn er meer dan 2 miljoen stuks van gemaakt.
Na afloop van de oorlog (periode 1945 tot 1947) ontstond een groot tekort aan radiotoestellen in Duitsland. Er waren natuurlijk nog zeer veel DKE's in omloop, maar reservebuizen waren er niet meer. Men ging er in deze periode toe over om defect geraakte DKE's te herstellen met behulp van legerbuizen van het type RV12RP2000. Dit zijn de pentodes die ook in jouw AEG zitten. Met behulp van een aantal aanpassingen kan de VY2 worden vervangen door zo'n legerbuisje, terwijl voor het vervangen van de VCL11 minimaal 2 van dergelijke buisjes nodig zijn.
Zoals je ziet werd deze ombouw netjes gedaan, door mensen die er verstand van hadden. Je kan de zaak natuurlijk wel weer terugbouwen, maar historisch gezien is er veel voor te zeggen om dat juist niet te doen.
Wanneer je 'm toch wilt terugbouwen, het schema etc. staat in de NVHR schematheek onder Volksontvanger DKE
Vraag luidspreker DKE
door Jaap, 01.09.2011, 13:48 (4833 dagen geleden) @ John Hupse †
Je kan de zaak natuurlijk wel weer terugbouwen, maar historisch gezien is er veel voor te zeggen om dat juist niet te doen.
Bedankt voor deze info John!
En nee! Ik ga hem niet terug bouwen, geen denken aan!
Het is een prachtig tijdsbeeld en bovendien professioneel omgebouwd voor zover ik het kan bekijken.
Met behulp van een aantal aanpassingen kan de VY2 worden vervangen door zo'n legerbuisje, terwijl voor het vervangen van de VCL11 minimaal 2 van dergelijke buisjes nodig zijn.
Aha dat verklaart die extra buis!
Weet je misschien of er ergens ook schema's rondzwerven van die ombouw?
Lijkt mij wel erg handig als ik hem onderhanden moet nemen.
Het hele zaakje op schema zetten is ook zowat, bovendien zijn de waardes vaak niet of slecht te lezen.
Groet,
Jaap
Vraag luidspreker DKE
door John Hupse † , Schoonhoven, 03.09.2011, 08:50 (4831 dagen geleden) @ Jaap
Weet je misschien of er ergens ook schema's rondzwerven van die ombouw?
Een schema voor het vervangen van de VCL11 door 2 maal RV12P2000:
Dit is slechts 1 mogelijkheid, er zijn natuurlijk andere manieren om dit te doen. Met b.v. nog een extra RV12P2000 parallel aan de tetrode (die op dit RMorg schema foutief is aangeduid als heptode) blijft het uitgangsvermogen van de DKE op peil.
Bij de VY2 ombouw wordt het eerste rooster van de RV12P2000 gebruikt als anode.
De gloeistroom van de RV12P2000 is 75 mA, tegen 50 mA voor de V-buizen. De gloeispanningen wijken ook behoorlijk af. Om een en ander te corrigeren moet een extra weerstand (bij gebruik van 3 RV12P2000 buizen 400 ohm) in serie worden geplaatst met de gloeidraden. Dit is niet aangegeven op dit schema.
Vraag luidspreker DKE
door Pieter , Zeeland, 01.09.2011, 14:52 (4833 dagen geleden) @ John Hupse †
Zoeits vermoedde ik al maar het was me eigenlijk nog nooit eerder opgevallen!
Waar ik wel benieuwd naar ben is of dit veel invloed heeft op de klank van de speaker.
Het lijkt mij dat een metalen chassis een stuk stugger is dan dit exemplaar van geperst materiaal. Ben dan ook wel nieuwsgierig of dit in andere toestellen ook is toegepast.
--
Zonder prutsen kom je nergens!
Vraag luidspreker DKE
door Jaap, 01.09.2011, 17:02 (4833 dagen geleden) @ Pieter
Zoeits vermoedde ik al maar het was me eigenlijk nog nooit eerder opgevallen!
Waar ik wel benieuwd naar ben is of dit veel invloed heeft op de klank van de speaker.
Het lijkt mij dat een metalen chassis een stuk stugger is dan dit exemplaar van geperst materiaal. Ben dan ook wel nieuwsgierig of dit in andere toestellen ook is toegepast.
Ik denk dat je er met deze toestelletjes weinig van zal merken. De conus zal weinig kracht uitoeffenen op de constructie. Weinig vermogen en geen lage tonen.
Het materiaal is nog redelijk stevig hoor, lijkt een beetje op dun MDF.
Het moet alleen niet vochtig worden want dan wordt het pudding.
Of het ook in andere toestellen is toegepast weet ik niet, ik denk omdat er materiaal schaarste was er ook weinig andere toestellen gemaakt zijn in die periode. Er was zelfs van deze toch al mager uitgevoerde DKE op een gegeven moment nog een verder uitgeklede versie..... ik weet even niet meer hoe ze die noemde.
Jaap
Vraag luidspreker DKE
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.09.2011, 17:11 (4832 dagen geleden) @ Jaap
Of het ook in andere toestellen is toegepast weet ik niet, ik denk omdat er materiaal schaarste was er ook weinig andere toestellen gemaakt zijn in die periode. Er was zelfs van deze toch al mager uitgevoerde DKE op een gegeven moment nog een verder uitgeklede versie..... ik weet even niet meer hoe ze die noemde.
Dit zal niet ( hoofdzakelijk ) met materiaalschaarste te maken hebben gehad, het speelt nog voor de oorlog.
Wel was de kostprijs erg belangrijk. Het regime destijds wilde dat iedereen naar hun propaganda kon luisteren ( en dus kon worden beinvloed ). Maar zoals overal hadden de lagere arbeiders weinig te makken en daarvoor moest de prijs laag blijven.
Daarnaast kan onderzoek naar goedkope materialen ook voor de oorlogsvoorbereiding interessant geweest zijn. Bedenk dat een oorlogsvoertuig een levensduur van minuten tot enkele weken heeft ( aanvalstanks minuten, vliegtuigen wat langer ). Ook daar was kostenbesparing wenselijk.
Daarnaast, door de grote volumes die werden geproduceerd was er ook veel capaciteit ontwikkeld/opgesteld voor productie van oorlogsmaterieel.
Hoewel voor de verkeerde redenen was het wel zo dat Duitsland destijds ver voor liep op het aantal radio's onder de bevolking.
Vraag luidspreker DKE
door Jaap, 02.09.2011, 18:23 (4832 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Dat is inderdaad correct Hans.
Het kan best zijn dat ze de speakers puur uit kostenoverweging van geperst karton maakten.
Ik heb laatst wel een (Duits) artikel gelezen dat er in '44 door gebrek aan grondstoffen o.a. geen transformatoren meer voorhanden waren en er van overheidswege een aanpassing van de DKE werd opgelegd. Een z.g. spaar versie of zoiets. Helaas kan ik het artikel nu even niet meer terug vinden.
Er werden alleen nog toestellen met een voorschakel weerstand en een paar andere aanpassingen geleverd.
Dus in een later stadium was de materiaal schaarste wel degelijk in het spel.
Groet,
Jaap