Batterij ontvangers (Algemeen)

door eric span'berg, 11.06.2008, 13:48 (6009 dagen geleden)

Wie wil mij eens uitleggen waar die batterij nu voor staat.
Die was niet oplaadbaar denk ik. Kocht je die?
En op een binnenvaart schip had je toch geen batterijen nodig? Waren daar dan speciale toestellen voor?

Batterij ontvangers

door soundman2 @, Wouw, 11.06.2008, 13:59 (6009 dagen geleden) @ eric span'berg

Wie wil mij eens uitleggen waar die batterij nu voor staat.
Die was niet oplaadbaar denk ik. Kocht je die?
En op een binnenvaart schip had je toch geen batterijen nodig? Waren daar dan speciale toestellen voor?

Toch wel hoor. Nederland had in de vorige eeuw in de jaren 30 tot 50 echt niet overal (wissel)stroom.
Te denken aan afgelegen boerderijen, maar ook zigeuners en woonwagenbewoners gebruikten batterijtoestllen. De batterijen kocht je in een radiowinkel. Vroeger was dat vaak ook de plaatselijke fietsenmaker. Die had ook batterijen voor zaklantaarns etc. Veel toestellen hadden een gloeistroomaccu nodig. Die kon je bij dezelfde winkels weer op laten laden.
Binnenvaartschepen hadden niet altijd een generator aan boord, die dag en nacht in werking was. Men was derhalve aangewezen op accuvoeding van de boordinstallatie. Dat was vaak 24 of 48 volt gelijkstroom. Minder handig voor een radio. Dus werd het een batterijontvanger. In latere jaren kwamen dan de trilleromvormers (een bekend merk was KACO) en weer later de transistoromvormers met de intrede van de tv ontvanger.
De batterijindustrie heeft wel een ferme dip gekent, maar bloeit als nooit tevoren, omdat tegenwoordig alle op batterijen lijkt te werken.

Henk Roovers

Batterij ontvangers

door G.S. de Groot, 12.06.2008, 08:05 (6009 dagen geleden) @ eric span'berg

Over batterijontvangers kan ik wel wat vertellen. Toen ik mijn zaak begon, in
1951, had ik er veel mee te maken. Populaire toestellen waren toen de Philips
BX 400 B, de BX 484 B, en voor accuvoeding de BX 485 AV Veel schippers hadden
geen stroom aan boord, en waren dus op deze toestellen aangewezen.Je moest op een of andere manier een antenne installeren, soms een heel probleem. Aarde was gemakkelijk, aan de ijzeren romp van het schip Verder hadden de radios een anodebatterij nodig,van 120 V en een gloeistroombatterij van 1,5 V Ook de landbouwers in het buitengebied hadden geen stroom, hier hetzelfde verhaal.
Het waren goede klanten, want, behalve de radio, kochten ze ook nog 4 of 5 keer
per jaar een stel batterijen,dus extra omzet.Verder kwamen in Grou veel kustvaarders, om hout af te leveren. De bemanning had ook radios, en ik moest vaak aan boord komen voor diverse klusjes, en ook nieuwe toestellen. Het was een prettige tijd, waaraan ik nog met genoegen terugdenk. Gerben de Groot, Grou

Batterij ontvangers

door eric span'berg, 15.06.2008, 08:29 (6006 dagen geleden) @ G.S. de Groot

Bedankt voor jullie reacties, ook via mail, maar ik mis het geld aspect...

Wat kostte zo'n batterij en hoelang ging die mee?

Opladen van de gloeistroomaccu was mogelijk? Van die andere batterijen dus niet?

Bvd Eric

Batterij ontvangers

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 15.06.2008, 15:15 (6005 dagen geleden) @ eric span'berg

In de jaren '60 kostte een 90 volts anodebatterij bij Aurora Kontakt 8 gulden. De levensduur ligt rond de 300-500 uur, afhankelijk van het stroomverbruik van het toestel.

Een flinke 1,5 volts gloeistroombatterij kostte toen Hfl 3,80, deze gaat circa 60 uur mee.

Dit soort batterijen zijn niet oplaadbaar en werden na gebruik weggegooid. Een accu als gloeistroombatterij kwam in de jaren '50 en '60 vooral voor bij de wat luxere draagbare toestellen. Het laadapparaat was dan meestal ingebouwd in de radio zodat de accu eenvoudig kon worden opgeladen.

--
http://www.hupse.eu/radio

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum