Batterij ontvangers (Algemeen)
Wie wil mij eens uitleggen waar die batterij nu voor staat.
Die was niet oplaadbaar denk ik. Kocht je die?
En op een binnenvaart schip had je toch geen batterijen nodig? Waren daar dan speciale toestellen voor?
Toch wel hoor. Nederland had in de vorige eeuw in de jaren 30 tot 50 echt niet overal (wissel)stroom.
Te denken aan afgelegen boerderijen, maar ook zigeuners en woonwagenbewoners gebruikten batterijtoestllen. De batterijen kocht je in een radiowinkel. Vroeger was dat vaak ook de plaatselijke fietsenmaker. Die had ook batterijen voor zaklantaarns etc. Veel toestellen hadden een gloeistroomaccu nodig. Die kon je bij dezelfde winkels weer op laten laden.
Binnenvaartschepen hadden niet altijd een generator aan boord, die dag en nacht in werking was. Men was derhalve aangewezen op accuvoeding van de boordinstallatie. Dat was vaak 24 of 48 volt gelijkstroom. Minder handig voor een radio. Dus werd het een batterijontvanger. In latere jaren kwamen dan de trilleromvormers (een bekend merk was KACO) en weer later de transistoromvormers met de intrede van de tv ontvanger.
De batterijindustrie heeft wel een ferme dip gekent, maar bloeit als nooit tevoren, omdat tegenwoordig alle op batterijen lijkt te werken.
Henk Roovers
Berichten in deze thread:
- Batterij ontvangers -
eric span'berg,
11.06.2008, 13:48
- Batterij ontvangers - soundman2, 11.06.2008, 13:59
- Batterij ontvangers -
G.S. de Groot,
12.06.2008, 08:05
- Batterij ontvangers -
eric span'berg,
15.06.2008, 08:29
- Batterij ontvangers - John Hupse †, 15.06.2008, 15:15
- Batterij ontvangers -
eric span'berg,
15.06.2008, 08:29