Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963) (Gezocht)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.11.2011, 17:42 (4811 dagen geleden)
Bewerkt door RR1957, 11.11.2011, 18:40

Hoi

Voor een Lenco L70 arm ben ik op zoek naar de kogellagers
voor de verticale beweging.
De lagers zitten in de zijdelingse schroeven om de arm te
centreren. Het zijn kogeltjes in een losse lager. Ong. 7/8mm
Het liefst zoek ik de originelen en wie weet is er iemand
die nog iets in een bakje/zakje heeft.
Een losse arm overnemen behoort ook tot de mogelijkheden.
Mag er niet mooi uit zien, als de constructie maar in orde is.

Groet
René

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door francois129 @, Aartselaar - België, 11.11.2011, 19:34 (4811 dagen geleden) @ RR1957

René,

Zitten deze kogellagers ook ergens in een L75?

François

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.11.2011, 19:35 (4811 dagen geleden) @ francois129
Bewerkt door RR1957, 11.11.2011, 19:42

Hoi Francois.

Nee, daar zitten ze niet in.
Dat is een totaal andere arm.
Wel voor de horizontale beweging lijken de kogellagers hetzelfde.
Deze zijn een stuk groter en de kogels zijn gesloten in de lager.
Het vervelende bij de door mij gevraagde kogellagertjes is dat dit
niet zo is.

Groet
René

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door francois129 @, Aartselaar - België, 11.11.2011, 19:40 (4811 dagen geleden) @ RR1957

René,

Spijtig, ik heb nog ergens L75 onderdelen liggen en dacht je eventueel te kunnen helpen.

:-(

François

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.11.2011, 19:42 (4811 dagen geleden) @ francois129

Hoi Francois.

In ieder geval heel erg bedankt voor de geste.

Groet
René

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.11.2011, 07:23 (4810 dagen geleden) @ RR1957

Zou je er niet gewoon nieuwe lagers in zetten?

Als goed is staat op de rand het nummer.
En anders kun je ze bestellen op diameter, gewoon alles opgeven, kunnen ze kijken of er een passende is.
Lagers zijn in alle soorten en maten te verkrijgen.

Alleen de kogeltjes vervangen lijkt me een probleem.

Maurice

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.11.2011, 09:51 (4810 dagen geleden) @ RR1957

Hoi heren

Hierbij nog wat foto's van de kogellager
en de 'schroefdop' waar hij in hoort te zitten,
evenals het asje van de arm.
De lager is 7mm in diameter en de kogels lijken 1mm.
De inwendige diameter dan de schroefdop is 7,5mm.
Ik heb geen schuifmaat, maar kan die wel zoeken
om exact te meten uiteraard, indien nodig.
Er staan geen markeringen op de lager.
Het is allemaal ook zo klein.
De lagers zijn beschadigd en ik mis een aantal kogels.
Het lastige van deze lagers is dat de kogeltjes er los in
zitten. Bij de twee lagers voor de horizontale beweging
is dat (gelukkig) niet zo (diameter is ook groter).

Groet
René

[image]

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12.11.2011, 10:19 (4810 dagen geleden) @ RR1957

Toch even de schuifmaat pakken.
enkel kogeltje opmeten is voldoende.
Maak desnoods even een foto van schuifmaat met kogeltje.
Kan ik de schuifmaat aflezen.

Kan dan kijken of maandag op de zaak ik kogeltjes vind van de juiste maat.
Lagertjes zat maar juiste maat..

Snap nu dat vervanging lager niet kan.

als deze zitting is beschadigd heb je een groter probleem.
Misschien polijsten kan helpen, je stelt het lager immers met de doppen af.
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Marc Patricia, 12.11.2011, 10:43 (4810 dagen geleden) @ Maurice

Als ik jou was neem eens contact op met de Fabrikant van SKF lagers ik heb een paar jaar geleden een oude tractor gerestaureerd ( Famall H 1943 ROWKOP ) en had daar ook lagers voor nodig en via hun heb ik deze geleverd gekregen.
Voor losse kogeltjes kun je het beste naar een OUDE fietsenmaker die hebben vaak losse kogeltjes liggen.
Maak alles goed schoon met remreiniger of benzine , daarna staalwol 1000 kopen en de boel droog poetsen vooral de loopvlakken goed poetsen !!
Staalwol 1000 gebruikte wij bij Philips om krassen van een beeldscherm af te poetsen en dat ging goed.
Nadat alles weer mooi glimt de boel goed in niet te dikke vet zetten !!.
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel
sterkte met de strijd maar alles is repareerbaar !!.

Grt Marc

http://www.ekugellager.de/?gclid=CNya3fWBsawCFYUm3god7DJgHA

http://www.detechnoshop.nl/frameset800.html

http://www.erxs.nl/leveringsprogramma/lagertechniek_lagers.htm?gclid=CPqYj4-CsawCFQRO3g...

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 12.11.2011, 12:51 (4810 dagen geleden) @ RR1957

Hartelijke dank voor de reacties tot dusver.

De lagerskransjes zijn flink beschadigd.
Diverse pootjes zijn verbogen en daardoor blijven diverse kogeltjes
niet in positie. Ze 'klemmen' niet goed in positie. Nieuwe kransjes is eigenlijk
cruciaal.
Dat heeft weer als gevolg dat als ik deze kogellagers en de arm in elkaar
monteer, de lagers zijdelings uit hun positie wegrollen, uit de schroefdoppen.
Was de binnenzijde van de twee schroefdoppen niet van een ronding voorzien,
dan zou dat uitlopen denk ik niet gebeuren. Maar ik neem aan dat die ronding
noodzakelijk is bij dit soort kogellagertjes.
Er ontbreekt één kogeltje trouwens. Ik heb er 11. In elke lager zitten er 6.
Ik zal op zoek gaan naar een schuifmaat.
De lagerkransjes hebben gemeten een diameter van 7mm.
Ik heb vernomen dat (zie ook mijn foto) er ongeveer 4 kogels in de diameter
van de lagerkrans gaan.
De kogeltjes zouden dus een diameter van iets minder dan/of 2mm hebben.

Maurice,
ik kan uiteraard ook een kogellagertje opsturen, zodat je in de voorraad kunt
vergelijken.

Groet
René

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 12.11.2011, 17:10 (4810 dagen geleden) @ RR1957

Hoi René,

Helaas kan ik niet "op afstand" met je meekijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat de lagertjes versleten zijn door gebruik.
Want zo veel mechanisch werk hoeven ze tenslotte niet te verrichten.
Mogelijk is het mechanisme geforceerd door iemand zonder verstand van de techniek.

Eén kogeltje kun je wel missen in een dergelijk lagertje en het kogelkooitje kun je weer in model buigen en als het alleen maar om de verticale
beweging van de arm gaat, kun je ook een messing of kunststof lagerbusje (laten) draaien of een andere list bedenken.
Laat Henk er anders eens naar kijken :-) .

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13.11.2011, 08:33 (4809 dagen geleden) @ RR1957

Opsturen hoeft niet,
foto's zijn duidelijk genoeg.

kleinste kogeltje wat ik gevonden heb in mijn eigen schroevenbak is 2,4mm
daarvan heb ik er 1

rest is groter.

De krans is enkel om de kogeltjes op de plaats te houden.
Indien deze verder niet aanloopt op overige is enkel je probleem de boel in elkaar te zetten. Dat kan door vet zodat ze blijven plakken.
Dat de kogeltjes niet meer klemmen is niet het probleem.

Mooiste is een inderdaad nieuw kransje maar of dat los te regelen is..
enfin kijk maandag even.

Trouwens,
Zit dat 12e kogeltje niet hier in het midden in het vet verscholen?
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 13.11.2011, 09:26 (4809 dagen geleden) @ Maurice

Zit dat 12e kogeltje niet hier in het midden in het vet verscholen?

Klopt Maurice.
Die heb ik er inmiddels uit kunnen krijgen.
Dat was nummer 11 en dus de laatste die ik gevonden heb.
Dankzij het vet heb ik wel vrijwel alles terug kunnen vinden
omdat de kogellagers aan de binnenkant van het huis bleven kleven.

Groet
René


[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Peter1952 @, 13.11.2011, 09:47 (4809 dagen geleden) @ RR1957

René,

Kan Huub je niet helpen? Misschien heeft hij nog wat liggen.
Hij zit dan wel niet meer op het forum, maar je weet nooit.

Groeten,
Peter

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14.11.2011, 15:47 (4808 dagen geleden) @ RR1957

Rene,

Zover ik nu kan bezien heb ik kogeltjes van 2,1 mm en 2,4mm als kleinste.
Heb nog een geseald lagertje maar zien dat ik dat open krijg.

Welke maat heb je nodig?

De afstand ringen die ik nu heb zijn 7 en 8 tal dus geen 6.
Maar zoals ik aangaf zijn deze er enkel voor dat de kogels niet allemaal naar 1 kant lopen.
Als die van jouw de kogels er vrij in kunnen wandelen is het al goed.

Edit: ging sneller als gedacht : 1,6mm de laatste

[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 15.11.2011, 07:24 (4807 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice.

Zeer bedankt voor je bereidheid voor hulp.
Ik heb nog geen schuifmaat kunnen lenen om de exacte maten te meten.

Daarnaast kreeg ik gisteren een tip van een leverancier van kogellagers
op een industrieterrein in mijn woonplaats.
Daar wil ik vandaag of morgen eens gaan kijken.
Volgens hun site hebben ze ook miniatuur kogellagers.
http://www.brammer.nl/nl_brammer_bearings.aspx

Groet
René

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 15.11.2011, 16:23 (4807 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door RR1957, 15.11.2011, 16:28

Hoi heren.

Vandaag heb ik via een tip een bouwleverancier in mijn woonplaats bezocht
die eveneens leverancier is van kogellagers (als specialiteit).
Ik kon er twee gesloten kogellagertjes kopen met de maten 8-5-2,5mm.
2,5mm dik was de dunste die ze konden leveren.
Deze passen perfect in de schroefbussen om de arm te centreren in het huis
van het draaipunt van de arm.
De originele oude lagers worden uiteraard niet meer vervaardigd.
Via een correspondent in Noorwegen (die ook op zoek was) krijg ik nog twee
kogellagers toegestuurd waarvan hij een voorraadje had gekocht in de USA.
Deze hebben maten van 8-4-2mm en die zouden nog beter passen, volgens zijn
zeggen.
Deze zijn dus slechts 2mm dik (ook gesloten lagers, zie foto).
Inmiddels weet ik helemaal hoe de constructie is van een Lenco L70 arm en
heb ik hem met de nieuwe kogellagers weer terug geplaatst en de bedrading weer
vast gesoldeerd. Met een haakje, gemaakt van een paperclip, zijn de twee veren
voor de naalddruk weer makkelijk terug te plaatsen.
Bij de huidige kogellagers staan de schroefbussen tamelijk ver naar buiten,
bij de exemplaren uit Noorwegen zullen die weer iets meer in het huis zakken.
Als ik die ga plaatsen hoef ik de arm niet meer geheel te demonteren, maar
slechts de lagers te verwisselen (na eerst de veren los te hebben gekoppeld).
De kogellagers zitten verder goed en werken perfect. De arm vertoont geen enkele
frictie of iets dergelijks en werkt zowel horizontaal (originele kogellagers)
als verticaal erg soepel. Dat moet natuurlijk ook. Zaak is de boel niet tè vast
te draaien. Klemvast is voldoende.
De originele kogellagers repareren (de kransen proberen goed te buigen) werkt
niet zo goed. Bij de geringste afwijking lopen de kogellagers uit hun ronde
vatting in de schroefbussen.
De moderne versie van de kogellagers voldoen dus prima, al zitten de schroefbussen
meer naar buiten.

Alle hulpvaardigen dank voor hun advies, hulp en toewijding.
Mochten anderen dezelfde problemen krijgen met hun fraaie Lenco L70 van rond
1960, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Er is hoop. ;-)

Tot slot: draai de 2 schroefbussen nooit los als het geheel goed zit, zoals de
vorige eigenaar van mijn exemplaar had gedaan. Als het goed zit, gaat het 100
jaar mee. Met de nieuwe kogellagers uiteraard ook.

Groet
René

foto: Jan in Noorwegen, de 8-5-2mm kogellagers (en zijn oude).
[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 15.11.2011, 16:58 (4807 dagen geleden) @ RR1957

De moderne versie van de kogellagers voldoen dus prima, al zitten de
schroefbussen meer naar buiten...

Perfect opgelost René,

Je zou eventueel 0,5 mm van het schroefdraadgedeelte van de twee schroefbussen af kunnen vijlen.
Dan heb je het zelfde resultaat als met de lagertjes uit Noorwegen.

Groeten, Hans

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 15.11.2011, 17:15 (4807 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door RR1957, 15.11.2011, 17:20

Hoi Hans.

Hum... ;-)
Als je dat doet worden de schroefdoppen juist te kort.
De nieuwe (gesloten) kogellagers zakken namelijk niet
geheel in de schroefdoppen omdat de binnenzijden daarvan
rond lopen, voor de originele (open) kogellagers.
De afstand dat de kogellagers in de schroefdoppen zakken
is namelijk altijd hetzelfde. De dikkere kogellagers steken
dus iets meer buiten de schroefdoppen dan de dunnere.
Met iets dunnere kogellagers kan je de schroefdoppen
dus iets verder in het huis draaien, voor ze tegen de
assen van de arm stuiten.

Groet
René

foto ook van Jan, hier zie je de 2,5mm dikke kogellagers in de
schroefdoppen zitten. Dunnere zullen met hun buitenzijde dus
iets zakken en kan je de schroefdoppen iets meer in het huis
draaien.
[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 15.11.2011, 17:24 (4807 dagen geleden) @ RR1957

Hoi René,

Nu is het duidelijk; maar ik had begrepen dat de kogellagers precies de zelfde buitendiameter
hadden als de schroefbus. Vandaag mijn gedachte.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 15.11.2011, 19:07 (4807 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door RR1957, 15.11.2011, 19:30

Hoi heren

Hierbij nog even een foto van deze goede platenspeler,
die ik een ieder van harte kan aanbevelen.
Een fraaie machine, sense and simplicity...

Groet
René

[image]

Voor het los- en vast maken van de twee veren in het huis
is het eenvoudig om een haakje te maken van een paperclip.
Werkt simpel en doeltreffend. Ik heb wel foto's gezien van
heren die met draadjes gaan werken, maar dit is volgens mij
behoorlijk de benadering zoals het in de fabriek gebeurde,
alleen met een professioneel haakje uiteraard.
Met wat handigheid zitten de veren snel in positie.

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963)

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 15.11.2011, 19:41 (4807 dagen geleden) @ RR1957

Mooi gedaan Rene

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum