Kogellagers Lenco L70 arm (1959-1963) (Gezocht)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 15.11.2011, 16:23 (4807 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door RR1957, 15.11.2011, 16:28

Hoi heren.

Vandaag heb ik via een tip een bouwleverancier in mijn woonplaats bezocht
die eveneens leverancier is van kogellagers (als specialiteit).
Ik kon er twee gesloten kogellagertjes kopen met de maten 8-5-2,5mm.
2,5mm dik was de dunste die ze konden leveren.
Deze passen perfect in de schroefbussen om de arm te centreren in het huis
van het draaipunt van de arm.
De originele oude lagers worden uiteraard niet meer vervaardigd.
Via een correspondent in Noorwegen (die ook op zoek was) krijg ik nog twee
kogellagers toegestuurd waarvan hij een voorraadje had gekocht in de USA.
Deze hebben maten van 8-4-2mm en die zouden nog beter passen, volgens zijn
zeggen.
Deze zijn dus slechts 2mm dik (ook gesloten lagers, zie foto).
Inmiddels weet ik helemaal hoe de constructie is van een Lenco L70 arm en
heb ik hem met de nieuwe kogellagers weer terug geplaatst en de bedrading weer
vast gesoldeerd. Met een haakje, gemaakt van een paperclip, zijn de twee veren
voor de naalddruk weer makkelijk terug te plaatsen.
Bij de huidige kogellagers staan de schroefbussen tamelijk ver naar buiten,
bij de exemplaren uit Noorwegen zullen die weer iets meer in het huis zakken.
Als ik die ga plaatsen hoef ik de arm niet meer geheel te demonteren, maar
slechts de lagers te verwisselen (na eerst de veren los te hebben gekoppeld).
De kogellagers zitten verder goed en werken perfect. De arm vertoont geen enkele
frictie of iets dergelijks en werkt zowel horizontaal (originele kogellagers)
als verticaal erg soepel. Dat moet natuurlijk ook. Zaak is de boel niet tè vast
te draaien. Klemvast is voldoende.
De originele kogellagers repareren (de kransen proberen goed te buigen) werkt
niet zo goed. Bij de geringste afwijking lopen de kogellagers uit hun ronde
vatting in de schroefbussen.
De moderne versie van de kogellagers voldoen dus prima, al zitten de schroefbussen
meer naar buiten.

Alle hulpvaardigen dank voor hun advies, hulp en toewijding.
Mochten anderen dezelfde problemen krijgen met hun fraaie Lenco L70 van rond
1960, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Er is hoop. ;-)

Tot slot: draai de 2 schroefbussen nooit los als het geheel goed zit, zoals de
vorige eigenaar van mijn exemplaar had gedaan. Als het goed zit, gaat het 100
jaar mee. Met de nieuwe kogellagers uiteraard ook.

Groet
René

foto: Jan in Noorwegen, de 8-5-2mm kogellagers (en zijn oude).
[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum