Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ? (Techniek Radio/TV)

door Jan Kootstra ⌂ @, Ede, 14.06.2008, 16:23 (6004 dagen geleden)

Ik ben bezig met de restauratie van een Philips 738B, waarvan jammergenoeg
de trafo tussen B5 en B6 kortgesloten is, Zie foto. S13 is onderbroken, ik meet een oneindige weerstand.
Wie kan me vertellen hoe ik deze spoel kan vervangen door misschien een meer moderne totdat ik een 'echte' werkende ergens op de kop heb getikt. Marcel 'buizenradiomuseum' zit met het zelfde 'probleem', dus mogelijk heeft hij hier ook nog wat aan.
De ohmse waarden van de surrogaat moeten overigens overeenkomen met de originele
trafo anders weet ik niet wat er gebeurt met de levensduur van de B6.

Wie kan me vertellen hoe ik bijvoorbeeld dit mooie trafootje kan vervangen of misschien nog leuker hoe ik zelf zo een mooi ding kan maken.

Wie kan me helpen ?

Jan

[image]

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 14.06.2008, 18:30 (6004 dagen geleden) @ Jan Kootstra

de trafo tussen B5 en B6 kortgesloten is
S13 is onderbroken

Een trafowikkeling die zowel onderbroken is als kortgesloten is ongebruikelijk, zal ik maar zeggen. Het is het een of het ander.

De trafo is te repareren door S13 te verwijderen en vervolgens met nieuw wikkeldraad opnieuw te wikkelen. De ohmse weerstand van de wikkeling is niet van belang, wel het aantal windingen en de diameter van de gebruikte lakdraad. Het beste is om de oorspronkelijke waarden hiervan aan te houden.

--
http://www.hupse.eu/radio

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14.06.2008, 21:26 (6004 dagen geleden) @ John Hupse †

de trafo tussen B5 en B6 kortgesloten is
S13 is onderbroken


Een trafowikkeling die zowel onderbroken is als kortgesloten is ongebruikelijk, zal ik maar zeggen. Het is het een of het ander.

Wat ik begrijp is dat i.p.v. de trafo op een of andere manier een verbinding is gemaakt tussen de anode van B5 en de roosters van B6, omdat S13 onderbroken is. Dat dit niet goed kan gaan zal duidelijk zijn.

De trafo is te repareren door S13 te verwijderen en vervolgens met nieuw wikkeldraad opnieuw te wikkelen. De ohmse weerstand van de wikkeling is niet van belang,

Dat is nog maar de vraag. Bij een laagohmige trafowikkeling staat de volle voedingsspanning over de buis. Als de oorspronkelijke primaire wikkeling een hoge eigen ohmse weerstand heeft is de anode-kathodespanning en -stroom een stuk lager.
Vergelijkbaar met de koppeltrafo van bijvoorbeeld de Philips 2534 (typenr. 4000) die ook een vrij hoge ohmse weerstand heeft.

wel het aantal windingen en de diameter van de gebruikte lakdraad. Het beste is om de oorspronkelijke waarden hiervan aan te houden.

De Philips trafo 4000 is niet van zuiver koper gemaakt, anders was de inwendige weerstand een stuk lager geweest.
1 op 1 vervangen van de draad met de juiste diameter geeft in dat geval niet hetzelfde resultaat als het originele draad.

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 15.06.2008, 07:10 (6004 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bij een laagohmige trafowikkeling staat de volle voedingsspanning over de buis. Als de oorspronkelijke primaire wikkeling een hoge eigen ohmse weerstand heeft is de anode-kathodespanning en -stroom een stuk lager.

Dat klopt niet, de weerstand van de primaire wikkeling van deze trafo is circa 500 ohm, zie de doc. De stroom door B2 is 0,5 mA, dus de spanningsval is ongeveer 0,25 volt. Stel dat door het gebruik van ander draad de weerstand 50 ohm wordt, of zelfs 5000 ohm dan verandert de instelling van de buis nauwelijks. De spanningsval wordt dan 25 mV resp. 2,5 volt, dit is volkomen ongevaarlijk.

--
http://www.hupse.eu/radio

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door soundman2 @, Wouw, 14.06.2008, 18:34 (6004 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Ik ben bezig met de restauratie van een Philips 738B, waarvan jammergenoeg
de trafo tussen B5 en B6 kortgesloten is, Zie foto. S13 is onderbroken, ik meet een oneindige weerstand.
Wie kan me vertellen hoe ik deze spoel kan vervangen door misschien een meer moderne totdat ik een 'echte' werkende ergens op de kop heb getikt. Marcel 'buizenradiomuseum' zit met het zelfde 'probleem', dus mogelijk heeft hij hier ook nog wat aan.
De ohmse waarden van de surrogaat moeten overigens overeenkomen met de originele
trafo anders weet ik niet wat er gebeurt met de levensduur van de B6.

Wie kan me vertellen hoe ik bijvoorbeeld dit mooie trafootje kan vervangen of misschien nog leuker hoe ik zelf zo een mooi ding kan maken.

Wie kan me helpen ?

Jan

[image]

Een trafo is in principe een ijzerkern met daarin een klosje koperdraad. Als je hem netjes uitelkaar haalt, kun je hem precies namaken. Alleen zijn sommige trafos met uitertst dun draad gewikkeld en dat is zonder wikkelmachine lastig netjes naast elkaar te wikkelen, Maar als hobby telt geen tijd-
Verder is het een kwestie van aansluitingen noteren en windingen tellen. Trafo´s die volledig zijn geimpregneerd, zul je moeten verwarmen.
Het is te doen.

Henk Roovers

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door reneradio ⌂ @, Oosterhout NB, 15.06.2008, 05:43 (6004 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Hallo Jan,

Ik heb ook eens een soortgelijke trafo defect gehad van mijn KY111.
Daarvan was ook de primaire onderbroken, net als bij die van jou.
Lees onderstaande link maar eens

http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=2079

Ik kon het eerst ook niet geloven maar onder het motto, baat het niet dan schaad het niet, heb ik dit trucje geprobeert en het werkt nog steeds prima.

groeten,
René

--
A real radio glows in the dark
73 René .--. . .---- -.. .--. ..-. PE1DPF

Denk dat het herwikkelen wordt

door Jan Kootstra ⌂ @, Ede, 15.06.2008, 08:52 (6003 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Hallo Ed, John en Rene

Ik heb de door Rene voorgestelde 'flits' methode geprobeerd en heb jammergenoeg geen positief resultaat. Door S13 met in serie een glaszekering eventjes op het lichtnet te zetten heeft de onderbroken winding niet hersteld.
De S13 winding blijft onderbroken. Ik zal de trafo moeten herwikkelen of ik zal een goede vervanger moeten vinden. Er komt weer een beurs aan dus je weet maar nooit. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Jan

Denk dat het herwikkelen wordt

door J.Post @, Brisbane, 15.06.2008, 10:44 (6003 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Hallo Jan

Heb je wel eens gehoord van Philips Vintage Radio House in Australia?
Zou het daar eens proberen.

Met vr. groet,

Jan.

Denk dat het herwikkelen wordt

door Jan Kootstra ⌂ @, Ede, 15.06.2008, 17:15 (6003 dagen geleden) @ J.Post

Nou en of, of ik van het Philips Vintage Radio House weet. :-)
Deze unieke organisatie heeft mij al verscheidene malen uit de brand geholpen
met nou net dat ene onderdeel dat ik 'nodig' had, waarvan je eigenlijk al de
moed hebt opgegeven het ooit nog te, kunnen, vinden.
De restauratie vordert gestaag op het chassis dat je voor me hebt gecadmeerd.
De onderdelen mooi schoongemaakt en voorzichtig in de juiste volgorde weer op het chassis vastgeschroeft en -gesoldeerd. Laatst van een 'oud'-forumlid nog een erg goede B255 kunnen overnemen etc.. Komt goed.

Ik neem via de email contact met je op Jan, waarvan ik denk dat het het juiste email-adres is. Anders verneem ik het wel via mijn email-adres.

m.v.g.

Jan Kootstra

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door Joep Bijhouwer @, Hoorn (N.H), 16.06.2008, 17:55 (6002 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Hallo Jan,
Als ik mij niet vergis heb ik nog een (restant)sloopchassis van een 738 op
zolder liggen .Wellicht zit het door jou gezochte trafootje er nog in.
Ik zal morgen even kijken,dan laat ik het je weten.
Groeten Joep Bijhouwer.

Trafo 738B, vervanging of zelf wikkelen ?

door Joep Bijhouwer @, Hoorn (N.H), 17.06.2008, 19:13 (6001 dagen geleden) @ Jan Kootstra

Hallo Jan,
Zie je mailbox.
m.vr.gr. Joep Bijhouwer.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum