De C35 en C28 zaten met de min aan het chassis gemonteerd dat heb ik reeds omgedraaid de waardes daarvan kloppen wel hoop dat ze nog heel zijn. Ik heb wel vervangende, maar dat zijn joekels... passen er niet in wel dezelfde waarde alleen het voltage is hoger, maar ik had wel begrepen dat dat wel mag..
Omdat de spanning die op C28 en C35 staat maar enkele volts bedraagt heb je een grote kans dat de elco's niet teveel te lijden hebben gehad van hun uit-, of liever, misstapje.
Als je de radio onder spanning zet is het raadzaam om te meten of er gelijkstroom door deze twee elco's vloeit. Als dit zo is hebben ze de foute montage niet overleefd. (Bij inschakeling zal je kortstondig een stroom door de elco's zien vloeien door het opladen, maar even later moet dat ophouden)
Zit aleen nog een grote teerdot in en daarnaast een elco de C17 en C18. Ik heb vervangende is het raadzaam die preventief te vervangen of eerst maar laten zitten?
Hiervoor geldt hetzelfde als voor C28 en C35. Er staat maar heel weinig spanning op, dus als C18 (de teerklont) een elektrische lek vertoont zal dit nauwelijks de werking beïnvloeden.
De elco C17 staat parallel over de 6 Volt batterij. Ook hier even bij het aanzetten de stroom door de elco meten geeft een eerste indicatie of de elco elektrische lek vertoond.
Of de capaciteit (het aantal microFarads) nog klopt kan je later uittesten door een betrouwbare (nieuwe) elco van 1000uF parallel aan de oude te hangen. Merk je geen verschil, dan de oude gewoon laten zitten.
Om de originaliteit van de radio geen geweld aan te doen kan je bij eventuele vervanging de originele elcobus open maken en voorzien van een nieuwe inhoud. De huidige elco's zijn van dusdanige afmetingen dat ze er makkelijk in moeten passen. Voor teerklonten geldt hetzelfde.
Hoe anderen teerklontimmitaties hebben gemaakt is in Tips & Trucs terug te vinden.