Balanstrafo (Techniek Radio/TV)

door Mohawk @, Ter Apel, 13.01.2012, 10:54 (4699 dagen geleden) @ doeve

Hoi, ik kwam dit nog tegen (oude topics in dit forum):

In Radio Bulletin van begin jaren 50 staan enkele schema's waar van de U80K gebruik gemaakt wordt. Bij gebruik als balanstrafo wordt altijd aan de primaire kant punt B als middenaftakking voor de hoogspanning gebruikt, punten A en D voor de anodes. Wat de secundaire kant aangaat: in ieder geval wordt punt 1 gebruikt, en de keuze van de het andere punt bepaalt de transformatieverhouding en de belasting van secundair naar primair. Met punten 1 + 2 is die het hoogst, met 1 + 6 het laagst. In een balansontwerp met 2 x EL 41 worden de punten 1 en 5 genomen voor in die tijd, neem ik aan, een ca. 5 Ohm luidspreker. De EL 84 is natuurlijk als EL 41 te schakelen door de keuze van de kathodeweerstand, maar wil je met een lagere kathodeweerstand het grootst haalbare vermogen hebben, dan zou ik de punten 1 en 6 gebruiken. Maar zonder verder al te veel gegevens te hebben is de gehoortest, wat klinkt het best, waarschijnlijk doorslaggevend.

De Amroh U80 is een trafo met een matige kwaliteit; dus verwacht er niet te veel van. Dat komt omdat hij voor zowel enkelvoudige- als balans-trappen inzetbaar moet zijn. De betekent dat er voor comprissen in de opbouw moest worden gekozen: Een luchtspleet in de kern. Voor een enkelvoudige eindtrap is een luchtspleet in de kern noodzakelijk om magnetisatie te voorkomen; bij een balans-eindtrap is het juist bevorderlijk voor de kwaliteit om hem weg te laten. Deze trafo kan niet veel tegenkoppeling verdragen en zal zonder speciale maatregelen dan snel in genereren vervallen. Het maximale bereikbare vermogen met 2x EL84 van ca 15 Watt zal bij lange na niet gehaald worden. Daarvoor had Amroh zwaardere trafo's zoals de U70B in de catalogus. Een enkelvoudige eindtrap met Amroh U72 en EL84 zal daarom gehoormatig nauwelijks minder presteren.

Voor een balansschakeling, zou je het blikpakket om en om kunnen stapelen.

Groet, Wim


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum