Philips 2514 Aanvulling (Techniek Radio/TV)

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 25.06.2008, 07:47 (5994 dagen geleden) @ Sven Zijlemaker

Hallo Sven,

Maar toch weer even vragen hoe ik de gloeispanning van de buisvoet van deze lamp moet meten, ik dacht namelijk dat ik de zwarte meetpen op het chasis moest doen en de rode meetpen in de buisvoet moet doen.

Die E442 zit natuurlijk op een heel lastige plaats in de radio, waardoor je lastig aan de achterkant kunt meten als de buis geplaatst is.

Dus even meten als de lamp uit de radio is. Steek dan de pinnetjes van de multimeter in de gaatjes van de buisvoet waar de gloeispanning uit komt. Buis er dus uit. Voor de veiligheid van jezelf en de radio zou ik dan ook de gelijkrichter eruit halen. Krijg je alleen maar laagspanning op het te meten gedeelte.

En kan ik gewoon de E442 er even uithalen en de andere lampen er in laten >zitten zonder dat er iets stuk gaat bij het meten van de gloeispanning.

Zie boven.
Wat je kunt doen is twee dunne draadjes om de pinnen van de gloeiaansluiting draaien, die naar buiten toe leiden, en daarop de gloeispanning meten als de buis in de radio zit. Zo dus:

[image]

Meet je zo geen spanning op de buis dan is de buisvoet niet in orde.

En stel dat de lamp dan geen gloei spanning krijgt wat kan er dan stuk zijn?

Wat kan het niet zijn? De wikkeling van de transformator. Want de andere buizen krijgen wel gloeispanning.
Wat wel: het ene draadje naar de aansluiting van de buisvoet. Het andere draadje naar de aansluiting van de buisvoet. Beide draadjes naar de aansluiting van de buisvoet. Soldeeraansluitingen, etc.
Wat het ook nog kan zijn is dat de lipjes in de buisvoet wat verbogen (of erg vuil) zijn waardoor de geen contact maken met de pennen van de buis.

Als je wel spanning meet met je multimeter op de buisvoet, dan zou ik echt dat laatste geval controleren. Moet je de buisvoet aan de achterkant gaan bekijken.

Groeten,

Matthias


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum