Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen (Techniek Radio/TV)
door onbekend, 01.03.2012, 16:34 (4651 dagen geleden)
Nu de brom op de voedingspanning weg is hoor ik het volgende.
De input naar de eindbuis bromt een beetje. Het geluid dat je ook hoort als je de ingang aanraakt. Hoe is dit het beste te verminderen zonder al te veel signaal verlies? Ik heb al geprobeerd om het af te voeren met een 47nF condersator naar massa wat wel resultaat heeft maar ook aardig wat signaal verlies.
Ik heb nu dit in de line zitten.
[code]
22nF 22nF
in o--||--+--||---o uit
|
| |
10K | |
|
===
[/code]
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Ed van der Weele † , Zeist, 01.03.2012, 18:56 (4651 dagen geleden) @ onbekend
Als de brom optreedt in deze zelfbouwradio die je in een andere thread liet zien, allereerst beginnen met de spaghetti op te ruimen.
Al die lange draden pikken brom op. En de massaverbindingen allemaal via zo kort mogelijke draden op 1 punt met het chassis verbinden.
Filters toevoegen is een lapmiddel. Je moet het bij de bron - de spaghetti - aanpakken.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 01.03.2012, 21:13 (4651 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Als de brom optreedt in deze zelfbouwradio die je in een andere thread liet zien, allereerst beginnen met de spaghetti op te ruimen.
Al die lange draden pikken brom op. En de massaverbindingen allemaal via zo kort mogelijke draden op 1 punt met het chassis verbinden.
De draad waar je die foto vandaan heb vermeld bovenaan ook dat ik daarvan op de hoogte bent en dat het allemaal nog in een behoorlijk experimenteer fase is.
Ondertussen is de 'spaghetti' weg en is de juiste, afgeschermde bedrading aangebracht en heb ik geen brom meer. Wat ik wel heb is zacht zo'n open-input geluid wat er door heen komt. Hetzelfde geluid dus als wat je hoort als je je vinger tegen de inputdraad aan houd van een versterker. Het is niet storend. Je hoort het alleen als er geen station doorkomt. Dus... weet je hier iets op?
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Laurens , Zaandam, 01.03.2012, 21:33 (4651 dagen geleden) @ onbekend
Ik ken de schakeling niet, maar heb je ratelcondensatoren toegepast? Die kunnen helpen om brommetjes te verminderen.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Piet Kralt , Rotterdam, 02.03.2012, 01:03 (4651 dagen geleden) @ onbekend
Er zullen weinig buizenradio's zijn die niet een beetje brommen als er geen signaal op de ingang staat. Op afstand is uiteraard moeilijk te beoordelen of de brom in dit geval toch niet te sterk is. Het filter lost niet echt iets op maar dat had je al gemerkt. De oorzaak achterhalen kan lastig zijn, maar er zijn wel een paar tips.
Wat gebeurt er als je de ingang kortsluit?
Is de brom dan weg, dan wordt die brom kennelijk aan - of voor de ingang opgepikt.
Blijft de brom, dan de voorversterker controleren.
Een beetje gloeidraadlek naar de kathode kan de oorzaak zijn.
Onvoldoende ontkoppeling van de voedingsspanning ook.
(Voor onderzoek aan deze schakelingen is een signaalzoeker eigenlijk onontbeerlijk.)
Verdwijnt de brom als je de koppelcondensator naar de eindbuis losmaakt?
En als je de ingang van de eindbuis kortsluit?
Zo niet, dan komt die brom op en andere plaats binnen dan op het stuurrooster. Direct via de uitgangstrafo uit de voeding bijvoorbeeld.
Vooropig een paar ideeën denk ik.
Pieter Kralt
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door huub.jak , 02.03.2012, 07:40 (4651 dagen geleden) @ Piet Kralt
Bewerkt door huub.jak, 02.03.2012, 07:49
Nou dat is niet Helemaal waar
Buizen versterkers kunnen ook redelijk of helemaal stil zijn
Mits er een goed smoorspoel op staat .En alle massa punten op veel
plaatsen aanwezig zijn .En mooi goed zijn opgebouwt niet zoo met een
Spinneweb van meervoudige draaden .En met een goede opstelling
Van de componenten. . Huub
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 02.03.2012, 08:17 (4651 dagen geleden) @ Piet Kralt
Bedankt Pieter,
Ik ga met je opmerkingen aan de slag.
Wat gebeurt er als je de ingang kortsluit?
Het treed op bij de ingang van de eindbuis. Bij de ingang op de triode van een PCL86. Nu weet ik dat de versterking hiervan een beetje aan de hoge kant is. Als ik deze kortsluit dan is er totaal geen stoorsignaal meer. Helemaal stil. Als het volume max staat hoor je een hele kleine brom op de achtergrond en ik weet dat dit normaal is. Sommige 220v adapters maken meer lawaai
Is de brom dan weg, dan wordt die brom kennelijk aan - of voor de ingang opgepikt.
Die is weg. Eigenlijk is het geen brom maar meer een stoorsignaal dat moeilijk te omschrijven is. Het klinkt hetzelfde als wanneer je je vinger tegen de ingang van een versterker houd als aan staat. Zo klinkt het. Het volume? Het is hoorbaar, niet hard of overstemmend.
Blijft de brom, dan de voorversterker controleren.
Ga ik doen.
Een beetje gloeidraadlek naar de kathode kan de oorzaak zijn.
Alle buizen hebben losse kathodes. (PCF80, 12AX7, PCL86)
Onvoldoende ontkoppeling van de voedingsspanning ook.
Die is in orde
Verdwijnt de brom als je de koppelcondensator naar de eindbuis losmaakt?
Dit is een goede, zal ik gaan testen.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.03.2012, 09:55 (4650 dagen geleden) @ onbekend
Een beetje gloeidraadlek naar de kathode kan de oorzaak zijn.
Alle buizen hebben losse kathodes. (PCF80, 12AX7, PCL86)
Daarom heet het ook een lek, en geen verbinding. Als het vervangen van een buis verschil maakt, heb je kans dat deze een lek vertoonde.
Let wel: kans, want je schakeling is ook vrij gevoelig voor de andere eigenschappen van de buizen denk ik.
Echter heb je deze mogelijkheid al uitgesloten door met een batterij te testen, lees ik achteraf. Er zit dus geen lek.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Ed van der Weele † , Zeist, 02.03.2012, 05:30 (4651 dagen geleden) @ onbekend
Als de brom optreedt in deze zelfbouwradio die je in een andere thread liet zien, allereerst beginnen met de spaghetti op te ruimen.
Al die lange draden pikken brom op. En de massaverbindingen allemaal via zo kort mogelijke draden op 1 punt met het chassis verbinden.
De draad waar je die foto vandaan heb vermeld bovenaan ook dat ik daarvan op de hoogte bent en dat het allemaal nog in een behoorlijk experimenteer fase is.
Ik was te zeer geschrokken van de dradenkluwen waardoor me dat is ontgaan.
Ondertussen is de 'spaghetti' weg en is de juiste, afgeschermde bedrading aangebracht en heb ik geen brom meer. Wat ik wel heb is zacht zo'n open-input geluid wat er door heen komt. Hetzelfde geluid dus als wat je hoort als je je vinger tegen de inputdraad aan houd van een versterker. Het is niet storend. Je hoort het alleen als er geen station doorkomt. Dus... weet je hier iets op?
Een buizenradio of -versterker bromt altijd iets. Met je oor tegen de luidspreker kan je horen dat hij "aan staat".
Wat er gebeurt als je je vinger tegen de ingang van een versterker aanhoudt is wel heel veel meer dan "niet storend". Natuurlijk afhankelijk van het ingestelde volume.
De afgeschermde leidingen behoren maar aan één kant met het chassis te zijn verbonden, anders krijg je aardlussen. En die veroorzaken brom.
Verder kunnen de gloeistroomleidingen te dicht bij de stuurroosters van de buizen liggen. Gloeistroomleidingen moeten zijn getwist en zo dicht mogelijk tegen het chassis liggen, met een zo groot mogelijke afstand tot de laagfrequent voerende draden en componenten.
De voedingstransformator en de luidsprekertransformator moeten met de richting van de blikpakketten haaks op elkaar staan. De afstand tussen de twee trafo's stel je het beste vast door met de afstand ertussen te experimenteren, dus vóór de definitieve montage.
En dit zijn alleen de meest voor de hand liggende oorzaken van brom. Met een scoop of een signaltracer kan je proberen de bron van de brom te vinden, hoewel de meetsnoeren daarvan ook weer brom kunnen introduceren.
Met de verzameling tips die in deze thread zijn gegeven moet je een eind op weg kunnen komen.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 02.03.2012, 08:00 (4651 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bedankt Ed,
Ik neem je opmerkingen ter harte.
Ik was te zeer geschrokken van de dradenkluwen waardoor me dat is ontgaan.
Een buizenradio of -versterker bromt altijd iets. Met je oor tegen de luidspreker kan je horen dat hij "aan staat".
Wat er gebeurt als je je vinger tegen de ingang van een versterker aanhoudt is wel heel veel meer dan "niet storend". Natuurlijk afhankelijk van het ingestelde volume.
Het valt mee in vergelijking met de 'dreunende' brom die ik eerst had.
De afgeschermde leidingen behoren maar aan één kant met het chassis te zijn verbonden, anders krijg je aardlussen. En die veroorzaken brom.
Check, gedaan.
Verder kunnen de gloeistroomleidingen te dicht bij de stuurroosters van de buizen liggen. Gloeistroomleidingen moeten zijn getwist en zo dicht mogelijk tegen het chassis liggen, met een zo groot mogelijke afstand tot de laagfrequent voerende draden en componenten.
Getwist, Check
Tegen het chassis, Check
Op afstand van LF en stuurroosters, Check
De voedingstransformator en de luidsprekertransformator moeten met de richting van de blikpakketten haaks op elkaar staan. De afstand tussen de twee trafo's stel je het beste vast door met de afstand ertussen te experimenteren, dus vóór de definitieve montage.
Dit is helaas niet meer mogelijk. Ik heb wat zitten proberen met afscherming maar hoor geen verschil
En dit zijn alleen de meest voor de hand liggende oorzaken van brom. Met een scoop of een signaltracer kan je proberen de bron van de brom te vinden, hoewel de meetsnoeren daarvan ook weer brom kunnen introduceren.
Jammer genoeg heb ik geen van beide.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.03.2012, 09:52 (4650 dagen geleden) @ onbekend
De voedingstransformator en de luidsprekertransformator moeten met de richting van de blikpakketten haaks op elkaar staan. De afstand tussen de twee trafo's stel je het beste vast door met de afstand ertussen te experimenteren, dus vóór de definitieve montage.
Dit is helaas niet meer mogelijk. Ik heb wat zitten proberen met afscherming maar hoor geen verschil
Afschermen van een dergelijk magneetveld is dan ook zeer lastig, je hebt mu-metaal nodig.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Jeroen Boschma, 02.03.2012, 07:26 (4651 dagen geleden) @ onbekend
Soms kan het helpen door parallel aan de gloeispanning een potmeter van 100 Ohm te zetten met de loper aan aarde. Je kan dan vaak een deel van de bromspanning eruit compenseren. Gebruik geen miniatuur potmeter, want die potmeter verstookt 0.4 Watt.
Wat Ed verderop schrijft:
"De voedingstransformator en de luidsprekertransformator moeten met de richting van de blikpakketten haaks op elkaar staan."
is op zich waar, maar niet duidelijk. Het gaat (volgens mij!) niet zozeer om de blikpakketen zelf, maar het is belangrijk dat de assen van de trafo-spoelen haaks op elkaar staan zodat ze zo ongevoelig mogelijk zijn voor elkaars magnetisch veld. Dat krijg je voor elkaar door 1 trafo staand te plaatsen, en 1 trafo liggend. Twee trafo's staand monteren waarbij 1 een kwartslag is gedraaid (blikpakketten staan dan ook haaks op elkaar) helpt niets.
Laat op een gegeven moment even weten wat de resultaten zijn van alle gegeven tips in deze thread, daar leren we allemaal weer van.
Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 02.03.2012, 08:06 (4651 dagen geleden) @ Jeroen Boschma
Soms kan het helpen door parallel aan de gloeispanning een potmeter van 100 Ohm te zetten met de loper aan aarde. Je kan dan vaak een deel van de bromspanning eruit compenseren. Gebruik geen miniatuur potmeter, want die potmeter verstookt 0.4 Watt.
Ik heb geen brom van de gloeispanning.
Dit heb ik gechecked door de gloeispanning los te halen en deze op een batterij aan te sluiten.
Laat op een gegeven moment even weten wat de resultaten zijn van alle gegeven tips in deze thread, daar leren we allemaal weer van.
Natuurlijk, daar is dit forum voor.
Ik test ook alle opmerkingen hier en tik ze af.
Maar helaas ben ik hier niet zo duidelijk geweest. Het is geen brom in de zin zoals je die hoort bij een voedingsspanning rimpel. Het is het geluid van een open ingang (op een versterker bijvoorbeeld). Als ik deze ingangs aard, al dan niet met een weerstand of via een condensator dan neemt deze storing af is is weg. Echter raakt ik dan ook volume kwijt.
Nu weet ik dat de voorversterking voor de eindtrap aan de hoge kant is, dus de kans dat er wat opgepikt wordt is groot.
Vraag-Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door Maurice , Dordrecht, 02.03.2012, 09:27 (4650 dagen geleden) @ onbekend
Bedoel je dat je iets brom hoort als er niets op de versterker aangesloten staat?
Indien je de ingang aansluit en betreffende aangesloten apparaat uit zet, heb je dan ook nog dat brommetje?
Open ingang (niets aangesloten) geeft zeker bij Phono ingang mogelijkheid tot een brommetje.
Vraag-Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 02.03.2012, 11:54 (4650 dagen geleden) @ Maurice
Bedoel je dat je iets brom hoort als er niets op de versterker aangesloten staat?
Indien je de ingang aansluit en betreffende aangesloten apparaat uit zet, heb je dan ook nog dat brommetje?
Open ingang (niets aangesloten) geeft zeker bij Phono ingang mogelijkheid tot een brommetje.
Het is geen losse versterker. Het een zelfbouw radio met een PCL86 eindtrap er achter om voldoende volume te geven om via een speaker te kunnen luisteren. De ingang van deze eindbuis is aangesloten op de uitgang van het audio gedeelte van de radio. Terwijl ik dit type bedenk ik me dat dit ook een impendantie verschil probleem kan zijn. Alleen heb ik geen flauw idee hoe dit te bepalen of moet uitrekenen
Als punt A wordt los gemaakt dan wordt het erger.
Als dit punt aan aarde wordt gelegt is het volledig stil.
[code]
|
| |8K2
| |
| | Punt A
| /
| 0.33u /
+---||---+-----+
| | |
Anode | |
12AX7 | | | | 10n
| | <----+--||---+---> Grid triode PCL86
| | | | |
12K | | 50K | |
========= | |
| | 100K
|
===
[/code]
(Opgelost) Tips gevraagd om imp. ruis op te heffen
door onbekend, 02.03.2012, 13:48 (4650 dagen geleden) @ onbekend
Een ingangs condensator aan een trap eerder dan de eindtrap zat aan de anode ipv het grid gesoldeerd. Het volume is nu tot behoorlijk hard te regelen, geen brom of andere storende geluiden. Ik ben tevreden zo.
Bedankt allemaal voor alle input.
Gr.
Bram