Altijd leuk om weer iets van TNT Post te mogen ontvangen. Ditmaal was het
een toch wel zeldzame EKCO radio. Gekocht via het internet. Ophalen
was geen optie. Dan laat je zo'n radio maar opsturen. En nu heb ik wel
redelijk veel via het internet gekocht, maar ik ben o zo bang dat dit toch
wel één van mijn laatste aankopen zal zijn die ik op het internet heb
gedaan. Foto's zeggen meer dan woorden. En mocht ik die woorden
in dit verhaaltje verwerken, dan vrees ik dat het verwijderd wordt.
Maar goed. Weer een EKCO AC 97 minder. Als deze trend zich zo voortzet -
ik heb in het verleden namelijk meerdere van dit soort brokstukken mogen
ontvangen - dan zou het zo wel eens kunnen zijn dat onze voorraad aan
antieke bakelieten radio's over 50 tot 100 jaar gehalveerd is. Of nog eerder?
En dit hebben we dan allemaal te danken aan diverse besteldiensten van
over de hele wereld. En ik maak geen uitzonderingen. Nou, eentje dan maar.
DHL. Ze halen, indien gewenst, het materiaal bij de verkoper op en leveren
dit keurig bij u thuis af. Er wordt niets overgedragen aan andere besteldiensten.
Uiteraard kost het u wat meer, maar het risico op schade is kleiner.
Wat moet je nu doen tegen die 'opzettelijke' vernielers van ons gezamenlijk
cultuurgoed. Dikke boetes? Misschien wel. Dan ben ik al gauw geneigd te
denken aan een bedrag wat op z'n minst uit 4 cijfers bestaat en zonder komma graag. En waarom? Anders raak je ze nog niet. Hele dikke boetes dus.
En je moet ook de volledige zorg en de verantwoording m.b.t. het
verpakkingsmateriaal, het inpakken en het transport bij de besteldienst
neerleggen. Kost mij dit bijvoorbeeld 50 euro meer? So what! Een beetje
radio is al gauw een veelvoud van dat bedrag.
Terug naar de radio. Wat blijft er over. Originele knoppen. Nooit weg. Een
chassis. Ook nooit weg. En weet u wat ik dan zo gek vind? Het originele glazen
afstemschaaltje is nog heel. Ik moest het wel ergens tussenuit vissen.
Zou dit dan toch een geluk bij een ongeluk zijn?
En tot slot. Het is altijd sneu geld. Dat weten we met z'n allen. Wat ik misschien nog wel veel erger vind, is dat er weer een mooie radio van deze aardbodem verdwenen is. Nog even en de AC 97 is uitgestorven. Ik hoop wel dat alle foto's van de AC 97 bewaard zullen blijven. Kunst in beeld zullen we maar zeggen.
Geen werk meer voor de restaurateur en de altijd fanatieke poetser.
Gatse
EKCO AC 97
door Willem.H.N , Enschede, 02.07.2008, 13:14 (5989 dagen geleden) @ gwekkie
Als ik die slappe doos zie kan ik me voorstellen dat het defect aankomt.
EKCO AC 97
door gwekkie , Leeuwarden, 02.07.2008, 13:27 (5989 dagen geleden) @ Willem.H.N
Nog even voor de duidelijkheid. Er zat nog een doos omheen. De radio was met het nemen van de foto's al gedeeltelijk uitgepakt.
Gatse
EKCO AC 97
door soundman2 , Wouw, 02.07.2008, 14:25 (5988 dagen geleden) @ Willem.H.N
Als ik die slappe doos zie kan ik me voorstellen dat het defect aankomt.
Ik heb al eens meer over dit onderwerp geschreven. Dagelijks komen hier dozen en pakken aan met electronica. Eigenlijk is er nooit wat mis mee. Verpakken is vakwerk. Het juiste gebruik van opvullende buffers en stevige dozen. Als je zelf niet met je volle gewicht op de doos durft te gaan staan, dan is de verpakking niet goed. Als je de doos van een tafel van een meter hoog laat kieperen, mag er niets beschadigen. Deze proeven worden ook genomen door fabrikanten.
Het is inderdaad een utopie om te denken dat de vervoerder juist jouw doos met zorg behandelt. Een vrachtwagen moet vol wegrijden en als jouw pak het onderste is, dan staat daar gewoon alles op en dat kan een heel gewicht vertegenwoordigen. Dan wordt een vrachtwagenchaufeur ook nog eens geteistert door allerlei automobilisten, die niet achter, maar voor de vrachtwagen langs gaan, om een afrit op de snelweg te nemen, waardoor de vrachtauto weer eens vol in de remmen moet. Een pak kan dan makkelijk een meter vallen en vervolgens tegen het kopschot van de laadruimte knotsen.
Als dan de snelweg zondere ongelukken genomen is, komt de volgende uitdaging, drempels in woonwijken. Rij zelf eens met 30km/h door een woonwijk. Als je niet oppast, zitten de deuken in het plafond van je auto.
Conclusie, een pak kan naar hobbymaatstaven niet stevig genoeg zijn.
Henk Roovers
EKCO AC 97
door Willem.H.N , Enschede, 02.07.2008, 14:52 (5988 dagen geleden) @ soundman2
Daarom ga ik er niet verder op in , mede de getoonde foto die alles verklaart
en er toch nog IETS van heel is gebleven .
EKCO AC 97
door wim, 02.07.2008, 14:26 (5988 dagen geleden) @ Willem.H.N
hoi,
Inderdaad radio is slecht verpakt, zit totaal geen buffer om de radio.
Dozen strak om een radio pakken is geen optie en geen goede bescherming.
Ik denk dat het verstandiger is bij de verzender verhaal te halen dan bij de post.
wim
EKCO AC 97
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.07.2008, 10:01 (5988 dagen geleden) @ Willem.H.N
Bewerkt door Maarten Bakker, 03.07.2008, 10:12
Niet zozeer de slappe doos, maar het volledige gebrek aan vulmateriaal. Gatse schrijft dat er nog een doos omheen zat, zat daar vulmateriaal tussen? luchtzakjes? proppen krant? piepschuim chips zijn vrij waardeloos en gewoon een paar lagen karton dempen natuurlijk voor geen meter.
En natuurlijk gecondoleerd! Ik hoop dat je er nog wat van weet te maken.
EKCO AC 97
door gwekkie , Leeuwarden, 03.07.2008, 12:19 (5988 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Er zat inderdaad nog een doos omheen. Ook daarbij zijn losse stukken karton als opvulling gebruikt. Helaas geen foto van genomen. Hierbij nog wel een foto van de binnenkant van de radio waarbij de lege ruimte is opgevuld met plastic zakjes.
Kijk, de voeding zit op een extra chassis op de bodem van de kast bevestigd. Dat is uiteraard een kwetsbaar punt. Er is zo veel schade dat ik ook alleen maar kan concluderen dat iemand de doos heeft laten vallen. Misschien heeft die persoon zich wel verkeken op het gewicht. Het blijft natuurlijk altijd gissen.
EKCO AC 97
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 03.07.2008, 17:36 (5987 dagen geleden) @ Willem.H.N
Bij de firma waar ik werkzaam ben worden gevoelige zaken en elektronica verpakt met buffermateriaal op basis van purschuim wat ik kunstof zakken zit, nog nooit gehoord dat e.e.a.schade opgelopen heeft tijdens transport.
kijk eens op http://www.pakexpert.com en tik de zoekterm Buffermaterialen in. Hier vind je allerlei advies op het gebied van inpakken en kun je aan de verzendende partij doorgeven hoe e.e.a. dient te worden ingepakt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
EKCO AC 97
door Peter Lameijn, 02.07.2008, 13:15 (5989 dagen geleden) @ gwekkie
Ik denk dat 95% van de beschadigingen van dit soort zware artikelen niet aan het transportbedrijf maar aan de afzender ligt.
Als je ziet hoe men soms iets inpakt gaan je haren overeind staan...
Veel mensen gaan er vanuit dat het pakje netjes van deur tot deur bij de postbode op schoot mag staan, wat natuurlijk niet kan.
Er is maar een goede manier om zoiets in te pakken:
Pak de radio goed in in een paar lagen bubbeltjes plastic en zorg er voor dat 'ie goed passend in een doos zit.
Neem vervolgens een tweede doos die aan alle kanten minstens 5 cm groter is. (groter=beter)
Pak de eerste doos in met dempend materiaal (ook bubbeltjes of iets dergelijks) en zorg dat deze doos goed passend in de tweede doos zit.
Gebruik ook geen oude sinasappeldoos, maar iets uit fatsoenlijk (export kwaliteit) karton. Stickers met "breekbaar" en dat soort kreten hebben doorgaans weinig tot geen effect...
EKCO AC 97
door JP, 02.07.2008, 13:58 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Hoi Gatse
Dat zijn echte horrorfoto's die je geplaatst hebt , verschrikkelijk !
De verkoper heeft het wel beroerd ingepakt zeg , dit moest wel stuk gaan .
Hij had hem veel ruimer moeten inpakken met vele lagen bubbeltjesplastic ( ook in de radio ) en extra karton en van die wokkeltjes en daaromheen weer een doos .
Ik heb in het verleden bij een bekende utrechtse verzamelaar eens een Philips 2634 gezien die de reis uit Engeland ook niet overleefd had , echt jammer .
Ik verzamel tegenwoordig geen radios meer , maar soms zie je op ebay weleens dingen weggaan waar je nog leuk aan zou kunnen verdienen , maar ik durf het niet op te laten sturen ( de grote radio's )
Hier nog een verhaal ( in het engels ) van een gebroken radio
de Colonial New World Globe Radio uit 1933
http://www.antiqueradio.org/col01.htm
Hoe je een radio echt veilig kunt versturen
http://www.antiqueradio.org/howpack.htm
JP
EKCO AC 97
door Ed van der Weele † , Zeist, 02.07.2008, 14:38 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
In 99% van dit soort schadegevallen is het de schuld van de afzender. In uitzonderlijke gevallen kan het pakket door een auto van de besteldienst worden overreden of bij een brand in een depot worden beschadigd. Alleen dan is de besteldienst als schuldige aan te wijzen.
Je zal je even moeten inleven hoe duizenden pakketten dagelijks van hot naar her worden versleept. Als pakket voor pakket door een medewerker van een depot naar een auto wordt gebracht, daarin voorzichtig neergezet, vervolgens op de zelfde manier weer naar een ander overslagpunt wordt gebracht, opnieuw naar een volgende auto enzovoorts, dan zouden de verzendkosten waarschijnlijk het 10-voudige zijn en de tijdsduur verviervoudigd.
Enkele jaren lang heb ik wekelijks dozen met porselein, glaswerk, schilderijen, delftsblauw aardewerk, boeken, enzovoort uit een erfenis via Marktplaats verkocht. 95% van de verkochte artikelen zijn per TNT-Post verstuurd. Nooit is een van de naar schatting 400 pakketten beschadigd aangekomen.
Wel kreeg ik regelmatig commentaar van de kopers dat er zo ontzettend veel proppen krantenpapier in de doos zaten.
Gewoon de verkoper aanspreken op zijn onverantwoordelijk handelen. Slechte verpakking is een uiting van gemakzucht.
EKCO AC 97
door Pie7er, 02.07.2008, 15:27 (5988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gecondoleerd :-|
Ik heb gelukkig nog maar 2x meegemaakt dat er extra schade was, dat kwam toen omdat de kast gort-droog was en bijna alle lijm verbindingen hadden losgelaten, de luidspreker had de boel los gerukt. (met de voorkant naar beneden gericht was het waarschijnlijk beter afgelopen)
de 2e keer was er een lamp los geraakt en gebroken.
Toevallig heb ik vandaag ook een zending binnengekregen.
Hier een foto verslag betreffende de verpakking en ook hoe men dit vroeger deed!
1 GROTE doos van een TV met veel luchtkussentjes en piepschuim en papier
Daarin de ORIGINELE doos van de radio! (De radio was ook nog volgepropt met van die lucht bubbles in de open ruimtes)
Daarvan zijn de hoeken extra verstevigd met lagen golfkarton.
Dat geheel heeft handvatten waarmee je het losse gedeelte met radio en al uit de doos hijst.
Daar is over nagedacht! :-P
En DIT kwam er uit :-P
EKCO AC 97
door Pie7er, 02.07.2008, 15:31 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Maar ff wat anders. Is dit nou helemaal 'beyond repair'?
Zou wel weer een hele uitdaging zijn, maar als alle scherven er nog zijn... wie weet/
EKCO AC 97
door Piet Blaas , Arnhem, 02.07.2008, 15:48 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Vroeger werd tenminste nog eerst uitgetest of een verpakking deugde...
Groeten,
--
Groeten,
Piet.
EKCO AC 97
door jarno, 02.07.2008, 16:42 (5988 dagen geleden) @ Piet Blaas
wel lullig om dat te doen als je een radio moet verzenden. en met de test voor het verzenden blijkt oeps de vepakking iets minder goed:P. over het algemeen zijn alle toestellen bij mij wel goed over gekomen met verzenden. er is 1 ding dat ik noot weer laat verzenden en dat zijn 78toeren platen. ik had een plaat van willy derby gekocht (meisje met de blauwe hoed en wanneer je alles maar had) helaas had de plaat de reis niet overleefd.
EKCO AC 97
door Hans van Kampen , Voorhout, 02.07.2008, 15:49 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Hallo Gatse,
:FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY:
:FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY:
:FY: :FY: :FY: :FY:G . DV . R D . M M E :FY: :FY: :FY: :FY:
:FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY:
:FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY: :FY:
Balen zeg, verder geen toevoeging op de reacties van anderen.
Een combinatie van toch te slecht verpakt met ruwe behandeling tijdens transport.
Sterkte Gatse,
Hans
EKCO AC 97
door Laurens , Zaandam, 02.07.2008, 16:13 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Is nog te herstellen, die kast, maar het is wel veel werk
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
EKCO AC 97
door Jim, 02.07.2008, 17:31 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Een kennis van mij liet een amp overkomen uit Australie, zwaar deugenlijk verpakt, nieuw, prijs iets van 7000 euro.
Laten die gasten van transploft de kist precies op de verkeerde hoek vallen.
Er zit een hsp trafo in van ongeveer 20 Kg, en die heeft het hele chassis kapot getrokken.
Amp van 7000 euro totalloss.
Mijn kennis was niet blij.
EKCO AC 97
door Ramon Pool, 02.07.2008, 17:37 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Au, dit doet pijn...
Schrale troost, dit overkomt anderen helaas ook, incl. deze persoon.
Ramon
EKCO AC 97
door Jeroen Landman. , Hollands Kroon, 02.07.2008, 19:46 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Wat verschrikkelijk zeg! die radio staat ook al jaren op mijn verlanglijstje...en ja, ik weet ook wat ze kosten ja..
Ik denk dat ik persoonlijk jeukende vuisten had gekregen:FY:
Over het algemeen hebben de Engelse radio's kasten uit dik en stevig bakeliet, zie bijvoorbeeld de Bush DAC90A en de Murphy A98, terwijl Telefunkens uit die tijd wel van gespoten krantenpapier blijken te zijn, net als Philipsen trouwens.
Maar tegen zoveel naiviteit is geen toestel bestand...
Dit is gewoon in één woord: een klotestreek!!
Ik hoop van harte dat je kunt reclameren, ik zou persoonlijk de verkoper van oplichting betichten, zo'n radio hoort maar op één manier verstuurd te worden:
In een HOUTEN TRANSPORTKRAT, algemeen gebruikt door bijvoorbeeld Sothebys, het Rijksmuseum, Neumann en Vettin (antiek en kunst transporteur)
Deze transportkisten lijken op munitiekisten en zijn echt onverwoestbaar, die paar euro meer voor het gewicht zijn het dubbel en dwars waard.
Succes,
Mvg, Jeroen.
EKCO AC 97
door gwekkie , Leeuwarden, 02.07.2008, 20:49 (5988 dagen geleden) @ Jeroen Landman.
Hallo Jeroen,
Bijna twee jaar geleden heb ik een Radio Rentals radio gekocht waarbij de verkoper zijn uiterste best had gedaan voor wat betreft 'de verpakking'.
Een speciaal door hemzelf gemaakte houten kist bestaande uit een frame van latten met aan de buitenkant triplexplaten bevestigd. Binnenin bekleed met tempex. En de radio was ook nog eens apart verpakt in de bekende noppenfolie.
Heel veel lagen noppenfolie. Werkelijk perfect verpakt. Na ontvangst heb ik hem gemaild dat ik bijzonder tevreden was met de manier van verpakken en ook alleen op deze manier zouden alle radio's verpakt moeten worden.
En wat schetst mijn verbazing. Hij mailde mij terug dat hij een Ferguson radio op dezelfde manier had verpakt en deze radio was zwaar beschadigd bij de koper aangekomen. Zo zie je maar weer. Engelse besteldiensten zijn zeer ruig met het behandelen van dergelijke verzendingen.
Die EKCO AC 97 was niet op de meest perfecte manier ingepakt. Maar als je iets voorzichtiger bent met het behandelen van dergelijke pakketten, zal de radio geen schade oplopen.
Het is voor mij iets te kort door de bocht om gelijk maar de schuld te geven aan de verkoper. Althans dit is wat sommige mensen doen als ik zo de commentaren lees.
Hiermee verdedig je het beleid van de besteldiensten. Ik niet. Dus! Of heb je de radio zelfs verpakt in een houten kist gewikkeld in voldoende noppenfolie, dan geeft dat geen garantie voor een behouden reis.
Gatse.
EKCO AC 97
door Paul Brouwer , Haarlem, 02.07.2008, 22:04 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Hallo Gatse,
Als deze Ekco zo verpakt was als jij hier omschrijft en toch zo gehavend aankomt, valt die verkoper niets te verwijten.
In het geval van deze Ekco danwel de op de foto getoonde verpakking, valt de verkoper/afzender weldegelijk iets te verwijten.
Groet,
Paul
--
EKCO AC 97
door Ed van der Weele † , Zeist, 02.07.2008, 23:10 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Bijna twee jaar geleden heb ik een Radio Rentals radio gekocht waarbij de verkoper zijn uiterste best had gedaan voor wat betreft 'de verpakking'.
Een speciaal door hemzelf gemaakte houten kist bestaande uit een frame van latten met aan de buitenkant triplexplaten bevestigd. Binnenin bekleed met tempex. En de radio was ook nog eens apart verpakt in de bekende noppenfolie.
Heel veel lagen noppenfolie. Werkelijk perfect verpakt.
Noch tempexplaat, noch noppenfolie is in staat forse schokken te dempen.
Om een schok op te vangen moet de verpakking verend zijn. Om die reden worden kwetsbare zaken vervoerd in dozen die gevuld zijn met tempex "chips" of "macaroni". Stevige proppen kranten hebben het zelfde effect.
Neem maar de proef op de som: geef een harde klap met je vuist op een plaat tempex of op een plak noppenfolie. Je slaat er geen deuk in, het doet alleen au!
Bij een voorwerp als een radio moet je bovendien rekening houden met de inhoud van de kast. Het chassis is op slechts enkele punten verbonden met de kast. Bij grote krachten zoals een val komen die op alleen die 2 of 4 schroefjes te staan.
Ook de zware onderdelen van een radio, zoals de trafo's en de luidspreker, hangen slechts aan een paar iele schroefjes. Bij een beetje pech breken die schroefjes of de bevestigingslippen af met alle gevolgen van dien.
Zelfs een losgeraakte buis kan binnen in de radio voor veel schade zorgen.
De radio moet daarom niet alleen uitwendig, maar ook inwendig worden beschermd.
En bij vervoer moet je uitgaan van het slechtste scenario dat je je kunt bedenken. Het kan je ook zélf overkomen. Je haalt een radio persoonlijk op om zulke nachtmerries als de jouwe te voorkomen, plaatst het toestel voorzichtig in de kofferbak van de auto en rijdt huiswaarts. Onderweg moet je een noodstop maken voor een onvoorzichtige medeweggebruiker; je gaat vól in de remmen.
De gevolgen voor de radio in de kofferbak laten zich raden. Hij komt los van de vloer, stuitert tegen de rugleuning van de achterbank en ploft weer terug.
Die situaties komen vervoerders dagelijks tegen.
Pas als het apparaat in kwestie op de goede manier is verpakt - en dat is dus niet de manier die je hierboven beschrijft - en de verpakking is uitwendig beschadigd kan je de vervoerder iets verwijten. In alle andere gevallen is het de onzorgvuldigheid van de afzender.
Na ontvangst heb ik hem gemaild dat ik bijzonder tevreden was met de manier van verpakken en ook alleen op deze manier zouden alle radio's verpakt moeten worden.
En wat schetst mijn verbazing. Hij mailde mij terug dat hij een Ferguson radio op dezelfde manier had verpakt en deze radio was zwaar beschadigd bij de koper aangekomen.
Dat verbaast me niets.
Zo zie je maar weer. Engelse besteldiensten zijn zeer ruig met het behandelen van dergelijke verzendingen.
Dit wetende moet je daar je maatregelen voor nemen.
Die EKCO AC 97 was niet op de meest perfecte manier ingepakt. Maar als je iets voorzichtiger bent met het behandelen van dergelijke pakketten, zal de radio geen schade oplopen.
Het is voor mij iets te kort door de bocht om gelijk maar de schuld te geven aan de verkoper. Althans dit is wat sommige mensen doen als ik zo de commentaren lees.
Hiermee verdedig je het beleid van de besteldiensten. Ik niet. Dus! Of heb je de radio zelfs verpakt in een houten kist gewikkeld in voldoende noppenfolie, dan geeft dat geen garantie voor een behouden reis.
Zie mijn commentaar hierboven.
EKCO AC 97
door gwekkie , Leeuwarden, 03.07.2008, 05:38 (5988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Hallo Ed,
Ik ben het ook met je eens. De verkoper had er wel wat meer zorg aan kunnen besteden.
Dan denk ik toch dat je de zorg voor wat betreft het verpakkingsmateriaal en de verpakking maar moet overlaten aan de besteldiensten. Hierdoor krijg je veel minder schadegevallen. Het gaat wat meer kosten, maar de verantwoording ligt niet meer bij de verkoper.
Gatse
EKCO AC 97
door Peter Lameijn, 03.07.2008, 06:05 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
In dit geval waren de grote boosdoeners de uitstekende knoppen en ornamenten. Omdat het karton daar gewoon overheen zit, komt bij schokken het hele gewicht op de betreffende knop terecht, waardoor die als het ware de radio wordt 'ingedrukt'... (Je kunt ook zien dat daar de beschadigingen zijn ontstaan)
Als die delen bij de eerste lagen karton waren uitgesneden, was het gewicht mooi over het hele vlak verdeeld.
EKCO AC 97
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.07.2008, 10:23 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
In de VS heb je wel agentschappen die de boel ook voor je verpakken. Daar zijn de meningen ook niet onverdeeld gunstig over en verzekeringsclaims zijn alsnog vaak lastig... De algemene opinie daar is dat je grote of kwetsbare spullen als bagage per Greyhound moet laten opsturen (wel zelf brengen en laten ophalen bij het busstation), omdat die chauffeurs in principe geen dozenschuivers en smijters zijn. Vaak lees je dat spullen voor USPS, UPS en andere daar gebruikelijke diensten ingepakt moeten zijn alsof ze 'handled by a hurd of deranged monkeys' worden.
EKCO AC 97
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.07.2008, 10:20 (5988 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Over het in de kofferbak plaatsen van losse voorwerpen die stuk kunnen: gewoon niet doen.
Altijd in een stoel zetten met het zwaartepunt laag en eventueel in de gordel. Ik vervoer regelmatig televisies en afhankelijk van hun waarde en de bestemming gaan die in de voorstoel, danwel netjes los met een deken erover stevig in een hoekje van de laadruimte, danwel met 5 tot 10 stuks tegelijk tegenelkaar klemgezet in de laadruimte met karton ertussen (of zonder karton als ze naar de stort moeten). Het trefwoord is in elk geval dat het niet zomaar moet schuiven en bewegen.
EKCO AC 97
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 03.07.2008, 10:15 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Je hebt gelijk, wat besteldiensten doen is lang niet altijd goed te praten, ik heb ook zo m'n verhalen en ideeen daarover, maar aan de andere kant weet je dat ook vantevoren en verpak je de goederen dus alsof er een kudde olifanten overheen moet... Wat professionaliteit en zorgvuldigheid betreft heb ik trouwens van DHL een hogere dunk dan van TNT (bovendien is alleen die naam al een voorteken).
EKCO AC 97
door Ed van der Weele † , Zeist, 03.07.2008, 21:58 (5987 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Je hebt gelijk, wat besteldiensten doen is lang niet altijd goed te praten, ik heb ook zo m'n verhalen en ideeen daarover, maar aan de andere kant weet je dat ook vantevoren en verpak je de goederen dus alsof er een kudde olifanten overheen moet... Wat professionaliteit en zorgvuldigheid betreft heb ik trouwens van DHL een hogere dunk dan van TNT (bovendien is alleen die naam al een voorteken).
Dat het niet altijd goed gaat met besteldiensten ben ik helemaal met je eens.
Enige tijd geleden eens bij Conrad geïnformeerd waar de bestelling bleef die ik 3 weken eerder had gedaan. "Onbestelbaar retour gekomen, meneer. Daarvan heeft u ook een mededeling van SelektVracht in de brievenbus gehad". Geen briefje van SelektVracht gezien.
Vandaag verwachtte ik een pakket dat met TNT is verstuurd. Niets ontvangen.
TNT heeft het prachtige instrument "Track and trace" waarmee je de route dat een pakket afgelegd heeft kunt volgen. Melding op de website van TNT:
"Zending niet afgeleverd bij 1e afleverpoging. 2e afleverpoging volgt.
Op het afleveradres was bij aflevering van de zending helaas niemand thuis. Een schriftelijke kennisgeving hiervan is achtergelaten op het afleveradres door een medewerker van TNT Post. Er volgt zo snel mogelijk een tweede afleverpoging."
Geen kennisgeving in de brievenbus gevonden. En dat is niet voor het eerst.
Het gaat ook wel eens verrassend goed, waarbij ik moet aantekenen dat die ervaring al van een aantal jaren geleden is.
Ik ontving van een postbesteller een doosje dat zo ontzettend beroerd was dichtgemaakt dat het tijdens het vervoer was opengegaan. 1 stukje sellotape van 2cm lengte is rijkelijk onvoldoende om een doos dicht te plakken.
Wonder boven wonder zaten alle artikelen ongeschonden in de doos, die toch een flinke reis had afgelegd van Berlijn naar Zeist.
EKCO AC 97
door Jeroen Landman. , Hollands Kroon, 03.07.2008, 16:38 (5987 dagen geleden) @ gwekkie
Hallo Gatse, ja ok, het was ook misschien niet helemaal fair om alleen de verkoper dit aan te rekenen, transporteurs zijn inderdaad ook vaak zwijnen.
Ik heb ooit eens zo'n kauwgumkauwende petdragende puistenkop totaal verrot gescholden nadat een rinkelende doos met een dure art deco lamp werd bezorgd..die doos was gewoonweg verpletterd..
Blijft verschrikkelijk jammer.
groet, jeroen.
EKCO AC 97
door Paul Brouwer , Haarlem, 02.07.2008, 20:17 (5988 dagen geleden) @ gwekkie
Hallo Gatse,
De behandeling van pakketen door TNT-coureurs is zo langzamerhand wel bekend.
Als ik de wijze van verpakken zo zie, verbaast het mij ook niet zo dat deze radio de reis niet overleefd heeft.
De meerdere lagen karton zijn okay, doch had er tussen die lagen best één dikke laag schok-absorberend materiaal
zoals schuimrubber mogen zitten. Hierdoor zou de buitenste doos aanzienlijk groter moeten worden, maar die zal
wel niet voorhanden geweest zijn.
Ikzelf ben niet zo'n liefhebber van het Ekco-design maar kan mij heel goed voorstellen dat dit voor de liefhebber
van dit soort design/toestellen een grote telleurstelling is. :CRY:
Groet,
Paul
--
EKCO AC 97
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 04.07.2008, 09:32 (5987 dagen geleden) @ gwekkie
Ook gecondoleerd.
Ik heb een paarjaar geleden Tektronix 465B uit Engeland via Ebay aangeschaft.
De verkoper heb ik vriendelijk verzocht om van het inpakken fotos te maken. Ook fotos laten maken van hoe de doos er van buiten uitziet voordat ie op de post gaat (inclusief de wijze waarop mijn adres op de doos is gezet). Gevraagd om waterproof inkt en het afleveradres vooral groot en te verkleven met de doos onder folie of stroken doorzichtig plakband. Dit alles was geen probleem voor de verkoper. Het is verzekerd verzonden met track an trace nummer via DHL. Het apparaat kon ik na een of twee leverpogingen zelf ophalen bij hun kantoor. Ongeschonden en netjes mee omgegaan. Mijn complimenten gingen dan ook naar de verkoper.
Overdreven? Ja maar het apparaat is heelhuids in nieuwstaat thuis gekomen.
Een andere keer een scopewagen uit de VS laten overkomen. 8 weken later kon ik het pakket ophalen op postkantoor. Onderdelen kwijt doos gescheurd gaten erin (waar je met de hand naar binnen kon). Ik heb de verkoper hierop aangesproken omdat hij de onderdelen niet allemaal met zakken en tapecombinatie aan elkaar had vastgelegd en dat de enkele doos een slap geval was. De verhouding gewicht van de zware hoekige losse onderdelen tot de sterkte van de doos was niet goed. Uiteindelijk heb ik een gedeeltelijke refund gevraagd en gekregen.
Overdreven nee verkoper werkte mee voor een oplossing
Een 10 meter lange aluminium telescoop (uitgeschoven) NVA clickmast uit Duistland werd geleverd door UPS. Hij schoof bij aflevering niet goed meer terug. Oorzaak een deuk in het onderste segment. Deze deuk zette zich voort in de andere ingeschoven delen. De Verpakking was een laag dunne gewikkelde golfkarton. Niet verzekerd verzonden.
Ik kon niet aannemelijk maken dat het door de verkoper zo was verkocht of dat transport hier schuldig voor was, immers op de ebayfoto was juist dat deel niet zichtbaar.
Geen actie meer ondernomen. Verkoper verwees naar transporteur.
Achteraf dacht ik: een pvc pijp van 2 meter met deksels erop om de mast had de boel kunnen voorkomen (meer verpakkingskosten en meeer verzendkosten.
Wil je iets sterk verpakken dan kratten maken kleine onderdelen in zakken doen alles zoveel mogelijk vastzetten de boel opvullen of werken met vuilniszakken en purschuim. Dat is ook de reden waarom verkopers geld vragen voor het verpakken.
Dit is ook de reden waarom ik bijvoorbeeld bij verhuizing of om iets te bewaren bewaren, sterke verlijmde of verniete bananendozen gebruik i.p.v. slappe verhuisdozen of winkelverpakkingen.
Laatst zag ik een trekker oplegger combi van DHL gekanteld langs de snelweg liggen..... Je zou je dure maastrichts aardewerk maar in die truck hebben zitten...
groet Sander
EKCO AC 97
door gwekkie , Leeuwarden, 04.07.2008, 18:38 (5986 dagen geleden) @ S.Leunissen
Hallo Sander,
Dat is nu ook het probleem voor mij. Op wie verhaal je de schade. De betrokken partijen zullen elkaar aanwijzen. En dan houdt het verhaal op. Persoonlijk vind ik, en dat heb ik ook al eerder aangegeven, dat de verkoper wel wat meer aandacht had moeten schenken aan de verpakking. Maar waar ligt de grens. Wat zijn de normen voor een goede verpakking. Daar gaat het om. Ieder heeft zo zijn eigen ervaring. Maar als je iets laat vallen, hoe je het ook verpakt, het gaat stuk. En dat is zeker het geval met een bakelieten radio.
Gatse