Crosley: Wat moet ik nou? (Techniek Radio/TV)
Van de week heb ik een Amerikaans radiootje gekocht, een Crosley 56TD.
Van buiten zit er wat werk aan (verflaag) maar van het binnenaanzicht word ik ook niet vrolijk: roest, uit elkaar gevallen condensators en losliggende draden.
Er ontbreekt ook een gelijkrichtbuis 35Z5. Maar goed, die dingen daar kom je nog wel uit.
Maar bij het uitkasten kwam ik een lastige schroef tegen:
Daarmee zit het chassisje in de plastic kast vast.
Hij zit muurvast, op een lastig plekje en de kruiskop is al helemaal rondgedraaid.
Hebben jullie tips hoe ik dat nog los kan krijgen?
Als ik het chassis niet uitgekast krijg is het natuurlijk einde verhaal met de reparatie.
Al te veel geweld is ongepast want dan zou de plastic kast wel eens kunnen scheuren. Ik heb er wat kruipolie op laten lopen maar dat heeft nog geen effect.
Hier is een foto van de Crosley 56TD uit 1946/47:
Crosley: Wat moet ik nou?
door meabil, 07.04.2012, 12:31 (4615 dagen geleden) @ gerard
wat ik zou doen een platte tang of een lange bek tang nemen en ze er horizontal opzetten en heel voorzichtig proberen
Crosley: Wat moet ik nou?
door Haarm , Eenrum, 07.04.2012, 12:32 (4615 dagen geleden) @ gerard
Hoi Gerard,
Ik zou de schroef uitboren.
Eerst voorzichtig met een kleinere boor dan de vermoedelijke diameter van de schroef. Daarmee maak je een centergat voor als je later besluit de hele schroef uit te boren.
Daarna een grotere diameter boor om de schroefkop los te boren.
Succes!
Harm Post
Crosley: Wat moet ik nou?
door Jac Janssen , Eindhoven, 07.04.2012, 12:39 (4615 dagen geleden) @ gerard
Ik zou de schroef met de punt van de soldeerbout (net genoeg) warm stoken en dan met de scherpe bekken van een snijtangetje proberen (ietsje) los te draaien.
Jac
Crosley: Wat moet ik nou?
door Hans PA0H , Apeldoorn, 07.04.2012, 12:41 (4615 dagen geleden) @ gerard
Kop eraf. Met een tang proberen het stompje uit te draaien. Als de kast van thermoplastisch materiaal is wil een warme sordeerbout nog er eens helpen, maar dit lijkt me bakeliet.
Groeten,
Hans PA0H
Crosley: Wat moet ik nou?
door Arie , Heerhugowaard, 07.04.2012, 12:49 (4615 dagen geleden) @ gerard
Hallo Gerard,
als de ruimte het toelaat, proberen met een babyzaagje een gleufje in te zagen en dan met een platte schroevendraaier proberen.
gr. Arie Schets
Crosley: Wat moet ik nou?
door Otto Tuil , Drenthe, 07.04.2012, 12:53 (4615 dagen geleden) @ gerard
Maar bij het uitkasten kwam ik een lastige schroef tegen:
Met een Dremel met doorslijpschijfje de kop inslijpen en met een ouderwetse platte schroevendraaier uitdrraaien?
Otto
--
Ohm sweet Ohm...
Crosley: Wat moet ik nou?
door andre veys , B-9052Gent, 07.04.2012, 13:08 (4615 dagen geleden) @ Otto Tuil
Otto,de beste manier inderdaad-doormeter snijsnijfjes zo klein mogelijk nemen..moet lukken. DRé.
Crosley: Wat moet ik nou?
door Fredo , Nootdorp(ZH), 07.04.2012, 12:55 (4615 dagen geleden) @ gerard
De schroef lijkt niet zo diep te zitten, maar dat kan gezichtsbedrog zijn.
Ik zou ook zeggen met een stevige platbek tang, waar je een flinke knijpkracht op kan zetten. eventueel met een een combitool 2 platte kantjes eraf slijpen voor meer grip.
Succes,
Fred
--
F.K.Bakker
Crosley: Wat moet ik nou?
door huub.jak , 07.04.2012, 13:29 (4614 dagen geleden) @ gerard
Boor de kop er af met een dikke boor
dan kanje later mischien het laatste stukje met de
platbek tang rondraaien . Huub
Crosley: Wat moet ik nou?
door Ed de Jong , Terneuzen, 07.04.2012, 13:44 (4614 dagen geleden) @ gerard
Met een gewone tang heb je meestal te weinig grip op de schroef.
Ik gebruik altijd een zijkniptang, 1 punt in het gat van de schroef en dan samenknijpen.
Ik krijg ze in 9 van de 10 gevallen zo wel los.
Crosley: Wat moet ik nou?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 07.04.2012, 13:59 (4614 dagen geleden) @ gerard
Ik heb zoiets soms met een linkse losdraaitap (andere draad dan een gewone linkse tap) op kunnen lossen. Mogelijk dat je daarvoor de kop nog wel iets in moet boren.
Voordeel boven volledig uitboren is, dat je de schroef er mogelijk makkelijker helemaal uit kan draaien op deze manier.
Verder heb ik ook goede ervaringen met de kniptangmethode en met het zagen van een sleuf, maar daar moet je wel maar net de ruimte voor hebben.
Crosley: Wat moet ik nou?
door Henk Waardenburg , Doesburg, 07.04.2012, 14:42 (4614 dagen geleden) @ gerard
Gerard,
Het gaat hier niet om een kruiskopschroef maar een zogenaamde ster inbus bout.
Dit type inbus boutjes is bij de amerikanen lange tijd populair geweest, tot ver in de 90-er jaren.
Bij de betere gereedschapzaak zijn hier sleuteltjes voor te koop.
Als je iemand in je kennisenkring hebt die in de jaren 80/90 aan amerikaanse spullen heeft gewerkt dan heeft hij wellicht nog zo´n setje.
Misschien een optie om het zo te doen i.p.v. boorgeweld toe te passen?
Ik heb nog zo´n setje maar het is niet compleet meer en ik vrees dat de maat van jouw boutje een van de ontbrekende is.
Succes,
Henk
Crosley: Wat moet ik nou?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 07.04.2012, 14:55 (4614 dagen geleden) @ Henk Waardenburg
Een ster inbus? Is dat hetzelfde als een TORX? Die ken ik vooral van Philips vanaf ongeveer 1990. Het leuke van TORX is dat je ze in noodgevallen vaak losgedraaid krijgt met een precies passende platte schroevendraaier. Het is een van de meest vernielbestendige schroefkoppen die ik ken.
Helaas vermoed ik (de foto laat inderdaad wel ruimte voor twijfel) hier dat het toch gaat om een uitgelubberde normale kruiskop (Phillips met 2 ll'en in het Amerikaans) of een uitgelubberde pozidriv kruiskop (hier vooral bekend van spaanplaatschroeven, maar ook wel in diverse apparatuur gebruikt en te herkennen aan de ondiepe snedes tussen de echte snedes van het kruis in). Het naast elkaar bestaan van de twee laatstgenoemde zeer sterk op elkaar lijkende kruiskopsoorten kan overigens ook heel goed de reden zijn dat hij is stukgedraaid, iedereen verwisselt die schroevendraaiers altijd maar ze passen nèt niet op elkaars schroefkoppen.
Crosley: Wat moet ik nou?
door huub.jak , 07.04.2012, 15:18 (4614 dagen geleden) @ Maarten Bakker
eerst maar eens laten weken met een drupje dunnen olie
Het is alemaal zoo geoxdeert aan de kop ,en dan een
Platbek tang er op de kop mischien .Huub
Crosley: Wat moet ik nou?
door hkruis , Amsterdam, 07.04.2012, 15:44 (4614 dagen geleden) @ gerard
Het zou met een griptang kunnen lukken. een andere mogelijkheid is de linkse tap, dus stukje inboren en dan de linkse tap erin, deze loopt vast in het boorgat en neemt het boutje ermee uit
Griptang
Linkse tap
--
Gr. Henk van 't Kruis
https://www.buizenradioclub.nl
Crosley: Is los
door gerard , Zeist, 07.04.2012, 15:47 (4614 dagen geleden) @ gerard
Jongens wat een geweldige hulp! En dat zo snel! Allemaal bedankt voor de reacties.
Voor slijpen, tollen of zagen in de schroefkop was echt geen plaats, de schroef zat achter de plek van de buisvoet.
Het was zeker geen torx-schroef, wat ik kan zien aan de andere schroef: het chassis zat met twee bouten vast, de andere kwam gewoon met de kruiskop los.
Kon zo wel de diameter opmeten (3mm), de schroef eerst met 3mm en dan met 4mm geboord. Na een poosje kwam de schroefkop er als een ringetje af en was het chassis natuurlijk los:
Het resterende boutje zit (dat kan ik ook zien aan de andere schroef) in een metalen busje dat in het kunststof is vastgesmolten.
Je ziet dat het chassis aardig is verroest en beschimmeld:
Om de onderkant zit de schaal, voor ons gevoel hangt het chassisje namelijk op de kop in de kast, de buisjes hangen met hun pootjes omhoog.
En aan de onderkant is het ook een ramp met ingestorte condensators en afgebrokkeld draad.
Voor de missende gelijkrichter zal ik even een diode en wat weerstanden in een buisvoetje solderen, de andere buizen meten tot mijn verrassing nog 70 tot 100 op de emissietester.
Crosley: Is los
door fotoralf, 07.04.2012, 16:44 (4614 dagen geleden) @ gerard
Lijkt mij het voormalige boordradio van de Andrea Doria te zijn.
Ralf
Crosley: Is los
door Leo Snoeren , Dongen, 07.04.2012, 16:57 (4614 dagen geleden) @ gerard
[quote]Voor de missende gelijkrichter zal ik even een diode en wat weerstanden in een buisvoetje solderen, de andere buizen meten tot mijn verrassing nog 70 tot 100 op de emissietester.[/quote]
Hallo Gerard,
Weet je zeker dat het geen serietoestel betreft? Ik dat geval zal je de voeding van de gloeidraden ook van serieweerstand moeten voorzien.....
Succes met deze uitdaging, ik hoop dat de spoelen en uitgangstrafo niet teveel aangetast zijn door het vocht!
EDIT:
Yep, is serietoestel......
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Crosley: Is los
door gerard , Zeist, 07.04.2012, 18:23 (4614 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Voor de missende gelijkrichter zal ik even een diode en wat weerstanden in een buisvoetje solderen, de andere buizen meten tot mijn verrassing nog 70 tot 100 op de emissietester.
[/color]
Weet je zeker dat het geen serietoestel betreft?
Ja dat is het, schema had ik al.
Dus twee weerstanden: een ter vervanging van de gloeidraad en eentje in serie met de diode. Ga morgen m'n rekenmachine zoeken voor 35V/150mA.
Crosley: Is los
door Henk Waardenburg , Doesburg, 10.04.2012, 14:21 (4611 dagen geleden) @ gerard
Gerard,
Mooi dat ie nu uit de kast is.
Volgens mij heeft dat ding aan zee gewoond of er zelfs in gezwommen!
Ach dit is een leuke uitdaging!
Ik heb nog een 35Z5G en een 35Z4 gevonden in mijn "rommeldoos" ( nee, niks met m´n vrouw te maken )
Van beide is de gloeidraad heel en ziet de ballon er prima uit,verdere conditie onbekend.
Ik verkoop ze voor €15,-/stuk onder de noemer "no cure-no pay".
Is dit iets voor je?
Groetjes,
Henk