Brommen 634A (Techniek Radio/TV)
door Marc Patricia, 14.05.2012, 18:10 (4577 dagen geleden)
Hallo medeforumleden ,
Ik heb eindelijk de goede speaker met trafo voor deze radio binnen gekregen .
Heb het condensatorblok geheel voorzien van nieuwe inhoud maar er blijft een rare BROM in .
Ik heb de 2 elco,s vervangen ( binnenwerk) en het condensatorblok ook voorzien van nieuwe verse inhoud .
Zodra ik de C443 of een C453 erin stop is er een beste brom .
Ik heb een losse elco eraan gehangen maar blijft hetzelfde .
Ook het condensatorblok heb ik draad voor draar losgenomen en een losse condensator ertussen gehangen maar helaas dus niets.
Alle buizen vervangen maar helaas geen resultaat .
Wie o wie weet er raad ?
O ja ik heb ook de stripjes op de voeding veranderd maar ook dat maakt niets uit.
Grt Marc
Brommen 634A
door Jan Kootstra , Ede, 14.05.2012, 18:32 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
Is een open deur...
- Draden nalopen.. op sluiting en of ze goed zijn verbonden.
- (voorzichtig ) Een variac gebruiken en deze op 40% volle spanning zetten ( ca. 90 Volt of nog lager ) Alle buizen er uit halen behalve de gelijkrichter. Nu alle spanningen meten die aangegeven zijn in het schema en delen door 2,5.
Is de gemeten spanning meer of minder dan verwacht dan weet je dat het rondom die meetplek fout zit.
- Heb je alle koppel- en ontkoppel-condensatoren al op capaciteit gemeten ?
gr,
Jan
Brommen 634A
door hansvdklugt , 16.05.2012, 16:45 (4575 dagen geleden) @ Jan Kootstra
Jan , ik ben echt nog een beginneling. Als je nu een buisgelijkrichter hebt als bijv. een EF40, dan krijgt ie op deze manier toch te weinig gloeispanning ? Dus sowieso geen correcte spanning aan de uitgang, of zie ik dat verkeerd ?
Groet Hans
Brommen 634A
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 16.05.2012, 20:05 (4575 dagen geleden) @ hansvdklugt
Bewerkt door Ben Dijkman, 16.05.2012, 20:11
Euhh...Een EF40 is alles behalve een gelijkrichtbuis.
Maar jou eigenlijke vraag kan ik wel met je delen.
Je bedoeld toch dat de buis niet eens warm genoeg zal worden om zelfs ook maar half te kunnen werken.Dan kloppen de spanningen totaal niet meer ook al deel je die door NNN.
Vind ik eigenlijk wel een hele slimme vraag,al helemaal voor een beginner
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
Brommen 634A
door hansvdklugt , 16.05.2012, 20:56 (4575 dagen geleden) @ Ben Dijkman
Sorry, bedoelde AZ41
Brommen 634A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 17.05.2012, 23:25 (4574 dagen geleden) @ hansvdklugt
Ja maar daarom is mijn advies om een dummy- gelijkrichter in de houder van de gelijkricht buis te zetten, met twee stuks 1N4007. Serieweerstandje van 1 K in de kathodeleidingzodat je de lekstroom kunt meten
Nico
Brommen 634A
door fred , 14.05.2012, 19:10 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
is de speaker trafo wel goed
Brommen 634A
door rene , Castricum, 15.05.2012, 04:50 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
Dat zou kunnen betekenen dat de eindbuis, c453 teveel stroom trekt door een lekke koppelcondensator .
Op het schema is dit de koppelcondensator c24.
Dit is de condensator tussen de topaansluiting van de e444, b3, dit is de anode en het stuurrooster, g1 van de c453.b4.
Brommen 634A
door rene , Castricum, 15.05.2012, 05:11 (4577 dagen geleden) @ rene
ik heb nog even gekeken , c24 zit niet in het condensatorblik.
c24 zit naast de voedingselco's.
c24 , 2000pf of 0,002mfd of 2kpf of 202k.
Brommen 634A
door Marc Patricia, 15.05.2012, 05:47 (4577 dagen geleden) @ rene
Dank jullie wel ,
Ik ga zometeen even kijken of dat het probleem is ,
ik heb ook de voedingsbuis 1823 eruit gehaald en dan zit de brom er ook nog in .
Maar ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Mvgr Marc
Brommen 634A
door Marc Patricia, 15.05.2012, 08:23 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
C24 is goed heb er even een andere ingezet ( nieuw) maar maakt geen verschil.
Ik heb nu eens de voedingsbuis eruit getrokken en je hoort nog steeds een brom .
Pff ik kom er echt niet meer uit heb het schaallampje er ook uit gehaald en dat maakt geen verschil helaas .
WIE O WIE weet het.
Met vriendelijke RADIOGROET MARC
Brommen 634A
door Franc , 15.05.2012, 08:59 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
Hallo,
Heb je speaker met trafo soms aangesloten op de voedingstrafo omdat het brommen blijft met uitgetrokken gelijkrichter, dat kan normaal niet.
Of zit er een sluiting tusse bedrading aan de onderzijde van het chassis?
Succes!
gr Frank
Brommen 634A
door Fredo , Nootdorp(ZH), 15.05.2012, 10:35 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
Bewerkt door Fredo, 15.05.2012, 11:31
Komt de brom wel uit de lúidspreker?
--
F.K.Bakker
Brommen 634A
door P. de Koning , Castricum, 15.05.2012, 12:25 (4577 dagen geleden) @ Marc Patricia
probeer eens: huidige voeding loskoppelen en een ander voeding er naast. weet je in ieder geval of het uit de voeding komt of uit de radio.
groeten,
Peter
Brommen 634A
door Marc Patricia, 15.05.2012, 14:18 (4577 dagen geleden) @ P. de Koning
Oke dan bij deze zoek ik dus een voeding en een complete speaker want ik heb mijn trafo nu kapot door een doorgeslagen condensator en de speaker en traf zijn beide kaduuk .
Wie o wie heeft er nog 1 te koop .
Grt Marc
Brommen 634A
door Marc Patricia, 15.05.2012, 18:54 (4576 dagen geleden) @ P. de Koning
Yes hij speelt !!
De oorzaak was een C443 ik had gelukkig nog 6 goede gebruikte liggen en 3 nieuwe .
Verder gewoon goed nu geen brom meer .......
alleen een speaker trafo met speaker zou erg welkom zijn wie o wie heeft er iets liggen en natuurlijk te koop.
Ook het spoeltje zoek ik nog van de antenne ingang zie foto 1 en de laatste
Brommen 634A
door Maurice , Dordrecht, 16.05.2012, 20:41 (4575 dagen geleden) @ Marc Patricia
Nu wil ik niet erg vervelend zijn maar een beetje meer voorzichtigheid bij dit spul is toch wel geboden.
De gedachte dat er maar een oneindige voorraad van dat antieke spul is....
Cq dat wij als hobbyisten maar hele schuren van vol hebben liggen.
Toestel speelde toen je een eerste keer met losse onderdelen aan de gang ging.
Dan ga je C-blok netjes herstellen en komen er problemen.
Loop je je stappen eerst na ivm mogelijk foutieve aansluiting, cq door plaatsing een draad verbogen, losgeraakt etc.
Bij aanzetten en hard brommen direct uit zetten.
Lang aanzetten met dergelijke grove fouten krijg je alles stuk.
Dat gaat zo met elektronica 1 fout en de hele boel fikt er uit.
Trekken van een gelijkrichter en nog brommen moeten er helemaal zorgvuldig gewerkt worden omdat nu helemaal duidelijk is dat er wat goed mis is.
Dus,
Controleer op sluitingen en foutive aansluitingen.
Let op een schema is niet altijd 100% op orde , kunnen fouten in zitten.
Nadenken en goed meten hoe onderdelen in de schakeling zitten.
Brommen 634A
door Marc Patricia, 17.05.2012, 03:42 (4575 dagen geleden) @ Maurice
Goedenmorgen Maurice ,
Dit is de tweede 634A die wij nu hebben en deze was uit elkaar getrokken door de vorige eigenaar.
Gelukkig de andere uitgekast en ernaast geplaatst zo kon ik dus de bedrading terug monteren en zga opnieuw aansluiten en verdwenen onderdelen bij het toestel zoeken.
Helaas was de brom lichtelijk aanwezig en op een gegeven moment 1 keiharde brom van ongeveer 4 seconden en een flinke tik en klaar alles stil , rook uit de UGT ( speaker trafo)
Zo is het gegaan en niet anders ik ben altijd voorzichtig met opstarten en uit testen maar helaas kan het een keer fout gaan .
Maar wie weet spreken wij elkaar eens als dit ook jou overkomen zal.
Toen ik bij PHILIPS werkte op de TD is er ook weleens een spanningstrafo ( nieuw gemonteerd) ontploft dis nieuw uit de doos kwam en gemonteerd werd in een TV dus ook dat kan.
Mvgr Marc
Meten is niet altijd WETEN hoor !!
Brommen 634A
door Ed van der Weele † , Zeist, 18.05.2012, 01:46 (4574 dagen geleden) @ Marc Patricia
Meten is niet altijd WETEN hoor !!
Dat zijn nog eens wijze woorden.
Met meten alleen schiet je inderdaad helemaal niets op.
Je zal op zijn minst moeten weten waar je wat moet meten, waarmee je moet meten, en - het allerbelangrijkst - wat de getallen op die meter betekenen. Als je dat allemaal niet weet heeft het meten geen enkele zin.
Maar als je wel een meting kunt interpreteren, vertelt de meting je ook alles over het defect.
Een meter in je handen houden is één ding, hem weten te gebruiken is iets heel anders.
En voor het begrijpen van de aanwijzing van de meter is kennis noodzakelijk.
Brommen 634A
door Philip , ,s-gravenhage, 17.05.2012, 13:28 (4575 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Philip, 17.05.2012, 13:34
Tsje Maurice
Dit was hun antwoord :
Yes hij speelt !!
De oorzaak was een C443 ik had gelukkig nog 6 goede gebruikte liggen en 3 nieuwe .
Verder gewoon goed nu geen brom meer .......
alleen een speaker trafo met speaker zou erg welkom zijn wie o wie heeft er iets liggen en natuurlijk te koop.
Ook het spoeltje zoek ik nog van de antenne ingang zie foto 1 en de laatste .
De antennespoel door dus de fout aan het begin en het Eind een foute eindbuis.
Verder tussen tijds een voedings-trafo door en niet het minst ook nog een
uitgangstrafo .
Dan komt ook nog de vraag heeft iemand een vervanger voor dit en wat is de vraag dan
,EEN HEEL VERVANGEND CHASSIE wat speeld.
Je weet gewoon niet waar en hoe je reageren moet en ik vind dat je gelijk hebt.
Zelf de heer Woudsma kan hier niet tegen aan wikkelen en is zelf hiermede
gestopt.
We moeten het met de bestaande onderdelen doen die we nog hebben.
Dan als ik de tread doorlees is het snoer verkeerd aangesloten van
uit het chassie naar de uitgangstrafo en is de min gedraaid met aarde .
Vandaar het brommen en de sluiting.
Met vriendelijke groet Philip.
Brommen 634A
door Marc Patricia, 17.05.2012, 13:33 (4575 dagen geleden) @ Philip
Philip ,
Ik heb geheel niets verkeerd aangesloten heb alles hetzelfde aangesloten als mijn SPELENDE 634A .
Ik heb de bekabeling enz geheel zo aangesloten als de andere maar gelukkig heb ik een goed voorbeeld staan.
Vandaag div mensen gesproken op DE JUTBERG en er was zelfs 1 persoon die dit ook 1 keer heeft gehad .
Helaas heb ik de pech dat het nu bij mij ook fout gegaan is hoe spijtig ook.
En ja ik moet het bekopen met een C443 en een UGT en SPEAKER .
Hopelijk heeft iemand nog iets in de verkoop.
Anders zet ik het toestel zo weg en kom er ooit wel aan.
Mvgr Marc
Brommen 634A
door Philip , ,s-gravenhage, 17.05.2012, 13:40 (4575 dagen geleden) @ Marc Patricia
Nou moet je ophouden.
En ja ik moet het bekopen met een C443 en een UGT en SPEAKER .
Hopelijk heeft iemand nog iets in de verkoop.
Anders zet ik het toestel zo weg en kom er ooit wel aan.
Eerst schrijf je dit
Yes hij speelt !!
De oorzaak was een C443 ik had gelukkig nog 6 goede gebruikte liggen en 3 nieuwe .
Verder gewoon goed nu geen brom meer .......
alleen een speaker trafo met speaker zou erg welkom zijn wie o wie heeft er iets liggen en natuurlijk te koop.
Ook het spoeltje zoek ik nog van de antenne ingang zie foto 1 en de laatste .
De antennespoel door dus de fout aan het begin en het Eind een foute eindbuis.
Sorry hoor ik kan er geen touw meer aan vastknopen.
Maar goed is de Voedingstrafo nog in orde ???.
en volgens eerder schrijven had je nog C 443 Op voorraad.
Schrijf nou eens eerlijk wat je nodig hebt .
Ik ben echt benieuwd want veel heb ik op voorraad ,tot zelfs een spelend chassie toe.
Met groeten Philip,
Brommen 634A
door Marc Patricia, 17.05.2012, 13:42 (4575 dagen geleden) @ Philip
Wat ik nodig heb is het volgende :
UGT + SPEAKER voor de 634A
en
UGT + SPEAKER voor de 730A.
Graag via mail anders word dit zo een lang stuk op het forum.
Mvgr Marc
Brommen 634A
door Philip , ,s-gravenhage, 17.05.2012, 13:45 (4575 dagen geleden) @ Marc Patricia
Hallo M % P
Ik zoek een sloop chassie en kast 634A .
Weet jij wat ?
Mag ook via mail ,om het forum niet te bevuilen
Groet Philip.
Brommen 634A
door Marc Patricia, 17.05.2012, 13:52 (4575 dagen geleden) @ Philip
Hallo Philip ,
Helaas heb ik het sloop chassis niet meer deze heb ik weggedaan ongeveer 2 weken geleden want zo kwam ik aan onderdelen voor de 730A sorry .
Maar kun jij mij wel helpen aan de speaker(s) en UGT(s) van de 730A en 634A.
Mvgr Marc
Brommen 634A
door Philip , ,s-gravenhage, 17.05.2012, 14:04 (4575 dagen geleden) @ Marc Patricia
Tsja M % P
Mogelijk doe je je sloop chassie weleens te gauw weg .
Kijk had je een sloop chassie van een 634A en ik zoek nog een 630C kompleet.
Dan had ik zaken met je kunnen doen .
Ook moet er een stukje eerlijk heid uit je treads komen bij ( 6 stuks bruikbare
C 443 op stok hebben )en er dan om vragen ,daar vraagd men zich af klopt e.e.a.
wel .
Maar goed ,ooit heb ik eens jouw buizen aangeboden en op dit zelfde forum
ook E 4610 de industrie uitvoering van de E 442 welke ik ook nieuw heb ik
voor 65,00 euro aangeboden,deze waren binnen een uur weg naar hun nieuwe eigenaar.
Verder heb ik van Tungsgram de PP430 deze is gelijk aan de C453 kost 32,50
Komt wel verzenden bij 6,75 maar al wil je er 4 dat kan ook.
Dan de speakers waar jij om vraagd ,zoek ik ook nog voor een Erres KY 121
Dus ik heb er al een en moet er twee hebben ,maak me eens blij .
Wil ik ook ruilen tegen C 443 E 442 van Philips ik bedoel maar .
We zitten beiden op de zelfde vinkenbaan als wijze van spreken .
Verder let goed op wat je doet onderdelen zijn gewoon schaars.
Zoek ook nog een laagfrequent trafo voor een 830A .
Met groeten Philip.
Brommen 634A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 17.05.2012, 21:22 (4574 dagen geleden) @ Philip
Ik ben nou even de draad van deze draad kwijt geraakt hier.
Is dit nog wel serieus te nemen?
Vr gr aan Marc Patricia en Philip.
--
CornelisBB
Brommen 634A
door Forumbeheer , 18.05.2012, 04:53 (4574 dagen geleden) @ Marc Patricia
Deze draad is gesloten.
Forumbeheer.