BX732A (Techniek Radio/TV)
Hallo Medeforummers,
Bij mijn pas verworven BX732A liep ik tegen meerdere problemen.
MF AM was op 465 khz afgeregeld; moet 452 khz zijn. Hierdoor stonden ook verschillende oscillator- en antennekringen niet goed. Resultaat: een ongevoelig toestel met foute schaalaanwijzingen. Toestel volgens documentatie afgeregeld.
Gevoeligheid nu prima. FM werkt ook heel goed.
De vorige eigenaar heeft alle slechte c's al vervangen; dat is nu ok.
Nu is deze radio uitgerust met een balanseindtrap ( 2 x EL84) zonder fasedraaier.
De kathodes van B8 en B9 zijn via één kathodeweerstand van 70 ohm (R69) aangesloten naar massa. De -Ug van B9 wordt gegenereerd door de totale Ia en Ig2 ( en dus kathodestroom van B8 + B9 samen door R69. Nu had de vorige eigenaar de buisvoet van V9 vervangen, maar R67 niet aan aarde gelegd, zodat g1 van B9 "zweefde". Resultaat: Ia van B9 steeg naar 100 mA; zelfs de balansuitgangstrafo werd warm en op R69 (Rk) kon je een eitje bakken ! R 67 aan aarde gelegd en probleem was over. Nu is dit niet het beste ontwerp voor een balanseindtrap, maar het bespaart de kodtn van een extra buis. Als B8 bijv slecht wordt (minder emissie), dan wordt Ia kleiner en wordt URk kleiner en dus -Ug kleiner . ook van de goede buis B9. Die gaat dan meer stroom trekken; kan ontoelaatbaar groot worden. Maar ja : kathodeweerstanden splitsen gaat hier niet.
Dan nog de combinatie R71-C114-C113-schakelaar u9-u10/grammofoonschakelaar.
Op AM bromt het toestel meer (100 Hz; komt van rimpel over C1 en C2). Op FM bromt het toestel niet. Ik vind het een vreemde schakeling; of C1/C2 moeten niet optimaal meer zijn (verdroogd oid). Bijplaatsen elco over C1 en/of C2 helpt niet heel veel op AM.
Ik hab dus maar tijdelijk C113 aan één zijde losgekoppeld; dan is de 100 Hz brom weg. Volgens mij wordt de 100 Hz brom veroorzaakt door de rimpel, die bij gesloten kontakt u9-u10 (dus op AM)over C113 via de primaire wikkelingen s71/s72 van de balans eindtrafo brom genereert. Ik vind het maar een slechte schakeling.
Berichten in deze thread: