BX732A (Techniek Radio/TV)

door Alco Bouwense @, Vlissingen, 16.05.2012, 18:25 (4575 dagen geleden)

:-( Hallo Medeforummers,

Bij mijn pas verworven BX732A liep ik tegen meerdere problemen.
MF AM was op 465 khz afgeregeld; moet 452 khz zijn. Hierdoor stonden ook verschillende oscillator- en antennekringen niet goed. Resultaat: een ongevoelig toestel met foute schaalaanwijzingen. Toestel volgens documentatie afgeregeld.
Gevoeligheid nu prima. FM werkt ook heel goed.
De vorige eigenaar heeft alle slechte c's al vervangen; dat is nu ok.
Nu is deze radio uitgerust met een balanseindtrap ( 2 x EL84) zonder fasedraaier.
De kathodes van B8 en B9 zijn via één kathodeweerstand van 70 ohm (R69) aangesloten naar massa. De -Ug van B9 wordt gegenereerd door de totale Ia en Ig2 ( en dus kathodestroom van B8 + B9 samen door R69. Nu had de vorige eigenaar de buisvoet van V9 vervangen, maar R67 niet aan aarde gelegd, zodat g1 van B9 "zweefde". Resultaat: Ia van B9 steeg naar 100 mA; zelfs de balansuitgangstrafo werd warm en op R69 (Rk) kon je een eitje bakken ! R 67 aan aarde gelegd en probleem was over. Nu is dit niet het beste ontwerp voor een balanseindtrap, maar het bespaart de kodtn van een extra buis. Als B8 bijv slecht wordt (minder emissie), dan wordt Ia kleiner en wordt URk kleiner en dus -Ug kleiner . ook van de goede buis B9. Die gaat dan meer stroom trekken; kan ontoelaatbaar groot worden. Maar ja : kathodeweerstanden splitsen gaat hier niet.

[image]

Dan nog de combinatie R71-C114-C113-schakelaar u9-u10/grammofoonschakelaar.
Op AM bromt het toestel meer (100 Hz; komt van rimpel over C1 en C2). Op FM bromt het toestel niet. Ik vind het een vreemde schakeling; of C1/C2 moeten niet optimaal meer zijn (verdroogd oid). Bijplaatsen elco over C1 en/of C2 helpt niet heel veel op AM.
Ik hab dus maar tijdelijk C113 aan één zijde losgekoppeld; dan is de 100 Hz brom weg. Volgens mij wordt de 100 Hz brom veroorzaakt door de rimpel, die bij gesloten kontakt u9-u10 (dus op AM)over C113 via de primaire wikkelingen s71/s72 van de balans eindtrafo brom genereert. Ik vind het maar een slechte schakeling.

BX732A

door huub.jak @, 17.05.2012, 06:19 (4575 dagen geleden) @ Alco Bouwense
Bewerkt door huub.jak, 17.05.2012, 06:35

Alco ik heb dat toestel ook wel gehad met twee EL 84 en twee spiekers
Nu gebruik ik het type bX 631 A met een X EL 84 het zijn duitsen philipsen
En deze wijken niet zoo veel af van elkaar Ze bezitten versterker alure
Wat ik op merk aan deze toestellen Dat de voorversterkrs zeer
Sterk zijn dus dat pakt snel resonantie op daar zit het in
Verder het ik het toestel Van onderen er zij SPEC twee gaten voor aanwezig
om de trimmers te berijken afgeregelt .Ja Condensetors vernieuwt
Buzen vervangen voor beteren Ik moet zeggen Dat deze radio,s
Dan perfeckt onvangen .Wat ik wel merk dat is bij zender gebruik
Dat de volummen zeeeer kort dus NIET loggeritmich regelt
Het Tunner gedeelte is gewoon veel ste hard met insturing
Zoo wel met alle golf berijke . Maar er zit in bede typens resonantie
Maar niet zoo storent veel .komt omede de voorversterker te krachtig is
Althans meer opgemerkt met de radio een keer EL 84
Ik dat type met twee luitsprekers ook niet zoo perfeckt klinken
Het is wel zoo als de radio is uitgerust met twee buizen gelijk richters
bvb EZ 80 dat behoren deze wel heel goed gelijk te zijn .
De radio met een el 84 bezit een brugcel Bx 631 A zelfde type rado.
Huub

BX732A

door TIPO4 ⌂ @, Den Bommel, 18.05.2012, 08:26 (4574 dagen geleden) @ huub.jak

Ben het met Huub eens dat dit een fraaie radio is qua ontvangst, met een wat mij betreft zelfs wel mooi geluid. Het klopt als mensen een verschil horen met wat ze traditioneel van Philips uit deze tijd gewend zijn, het accent zit verhoudingsgewijs wat meer op het middengebied en de radio klinkt dus wat aanweziger dan het wat donkerdere en omfloerste geluid van de 'Nederlanders' uit die tijd. Eigenlijk wel passend met de Duitse opvattingen omtrent hifi uit die tijd.

Die van mij is in een nog originele en dus op bepaalde punten helemaal niet zo'n denderende conditie, het brommen op de AM is desondanks niet aanwezig.

Of ik moet me compleet vergissen, maar ik vermoed dat het R71-C114-C113 circuit er juist zit om het laatste beetje brom nog eens weg te poetsen door vanaf de '+' juist de rimpel(die ook daar onvermijdelijk aanwezig is) in bescheiden mate in tegenfase aan het AF signaal toe te voegen om zo de totale brom te verminderen.
Juist daar mijn verdenkingen, omdat met het eenvoudig 'wegknippen' van C113 de brom verdwijnt, geeft mij dit de indruk dat er vanaf R1 op deze wijze wellicht iets wordt toegevoegd wat nu juist overcompenseert en dus juist de brom toevoegt.
Ik zou, beginnend met R1, nog eens alle componenten in het traject kritisch doorlopen, alleen al die R1 heeft waarschijnlijk al wel het eea te verduren gehad en kan uit zijn waarde gelopen zijn. Maar ook de C2 kan, ondanks je test, een defect hebben. Als deze lek is, zal een parallel geschakelde elco weinig effect geven, de sluiting zit immers nog steeds in het circuit.

succes!

BX732A

door huub.jak @, 18.05.2012, 11:36 (4574 dagen geleden) @ TIPO4

Brommen doet mijn radio niet redelijk stil
Ik hen ook alle condensators vernieuwt en ook de beker
Elco. ik gebruik de radio dagenlijks ook voor ouden
Plaatjes .En het afstem oog gaat geheel dicht
Zelfs op AM over elkaar dan doe ik de Feroceptor antennen
Wat terug .Op fm is het ook perfeckt soms beter met een antennen spriet
Huub

BX732A

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 18.05.2012, 12:37 (4574 dagen geleden) @ Alco Bouwense

Volgens mij wordt de 100 Hz brom veroorzaakt door de rimpel, die bij gesloten kontakt u9-u10 (dus op AM)over C113 via de primaire wikkelingen s71/s72 van de balans eindtrafo brom genereert. Ik vind het maar een slechte schakeling.

Waarschijnlijk is C113 behoorlijk lek, hierdoor werkt het afvlakfilter niet goed meer en loopt er bovendien te veel ruststroom door de bovenste tak van de uitgangstrafo.

De functie van C113 is het verminderen van de hoge tonen in de stand AM. Normaal zou men C113 met de V++ hebben verbonden, maar daar kan de pertinax schakelaar niet tegen (280 volt).

--
http://www.hupse.eu/radio

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum