triller (Techniek Radio/TV)
door Robin168, 21.05.2012, 10:06 (4571 dagen geleden)
ik heb hier een triller van een britse autoradio ( triller type 127 ) , het toestel is voor positieve massa maar de triller kan normaal voor positieve of negatieve worden gebruikt , de radio is verder helemaal nagekeken en lijkt in orde, toch lijkt de triller niets te doen , is er een manier dat ik deze kan testen ?
Ik heb ergens gelezen dat deze elektronisch kunnen gemaakt worden , is hiervoor een schema ?
alvast bedankt ,
robin
triller
door francois129 , Aartselaar - België, 21.05.2012, 14:02 (4571 dagen geleden) @ Robin168
Dag Robin,
Er staat een heel artikel op dit forum.
Reparatie / restauratie van autoradio uit 1941 (Techniek - ervaren)
door Gidi Verheijen , Buchten, 16-08-2010, 13:11 (644 dagen geleden)
Bewerkt door Gidi Verheijen, 16-08-2010, 13:43
François
triller
door Robin168, 21.05.2012, 14:03 (4571 dagen geleden) @ francois129
dank u voor de tip
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Robin168, 22.05.2012, 11:15 (4570 dagen geleden) @ Robin168
Ik heb ook nog een mail ontvangen met enkele schema's die me al een eind hebben verder geholpen , nu blijken de meeste trilleromvormers maar 3 aansluitingen te hebben , Ik heb een schema met positieve massa maar dit is ook voor 3 aansluitingen , de trilleromvormer die ik heb heeft er 5 ( 2 die van de secundaire kant komen ) , het enige schema dat hiervoor in aanmerking komt is :
http://www.rrd.demon.nl/philips%20%28buizen%29%20autoradio.htm
Het probleem hierbij is dat de massa negatief is , welke aanpassingen moeten gemaakt worden , ik denk de elco's omdraaien en de transistoren vervangen door pnp equivalenten , moet de zener van 5v1 ook niet 12v... worden , en wat is de hdr3 eigenlijk in het schema ?
Zijn er verder nog suggesties voor aanpassingen of heeft iemand nog een betere oplossing ?
Waarvoor dienen de 2 aansluitingen die van de secundaire kant terug komen naar de triller eigenlijk ?
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Hans Op den Camp , Leusden, 22.05.2012, 12:14 (4570 dagen geleden) @ Robin168
Hoi Robin,
Waarom probeer je de originele triller niet te repareren. Een triller is niets anders dan een electro mechanisch apparaatje dat van 6 of 12 volt auto accuspanning een pulserende
stroom maakt die getransformeerd kan worden naar de anode-spanning. Meer niet.
De triller hakt de gelijkstroom van de auto accu als het ware in stukjes. Zerhacker heet zo'n apparaat dat in het Duits. De triller van mijn Blaupunkt buizen auto radio deed het ook niet meer
en daarom heb ik de aluminium koker onderaan opengezaagd.
Toen kon ik pas zien hoe een triller omvormer werkt en heb ik de contactpuntjes schoongemaakt en na een beetje bijstellen van de stelschroefjes ging het ding weer werken en trillen.
En bijna tien jaar later werkt die Blaupunkt triller nog steeds goed.
Eigenlijk hoort er in de aluminium behuizing van een een triller geen lucht maar stikstof of een edelgas te zitten om te voorkomen dat de contactpuntjes inbranden, maar daar heb ik
bij mijn
Blaupunkt autoradio na 10 jaar nog geen last van gehad. Theorie en praktijk dus.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door huub.jak , 22.05.2012, 12:36 (4570 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door huub.jak, 22.05.2012, 13:03
Ja dat zou ik ook maar eens eerst proberen
Dat moet wel gaan denk ik ook wel.
Kontakt punten branden meestal in
Dus met een heel fein schuurpapiertje
er tussen door te halen gaat het wel weer
en schoon maken met kontakter bvb watten staafje
Denk ik zoo ..
Vroeger voor de auto daar had men een vijltje er voor
Huub
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Robin168, 22.05.2012, 15:10 (4569 dagen geleden) @ huub.jak
Heb de contacten al gereinigd , als ik er spanning op zet gaat hij een kant uit maar keert niet terug en in de schakeling lijkt hij ook niet echt veel te doen ...
een stelschroef zit er niet aan ...
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Willem.H.N , Enschede, 22.05.2012, 16:59 (4569 dagen geleden) @ Robin168
Heb de contacten al gereinigd , als ik er spanning op zet gaat hij een kant uit maar keert niet terug en in de schakeling lijkt hij ook niet echt veel te doen ...
een stelschroef zit er niet aan ...robin
Misschien dan toch niet goed aangesloten want tijdens het kontakt maken
moet het reeds gemaakte kontakt ook weer verbroken worden, en dan weer
hetzelfde zo krijg je een wisseling a.h.w. beter kan ik het ook niet uitleggen.
grt. willem.
--
Wil het niet lukken?
overkomt mij ook wel eens.
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Robin168, 22.05.2012, 17:07 (4569 dagen geleden) @ Willem.H.N
Hij verbreekt voor zover ik zie de contacten wel maar de spanning blijft door de spoel gaan en ik heb hem wel degelijk goed aangesloten , het lijkt mij een isolatieprobleem , deze ziet er niet al te best uit ..
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Paul van der Mast , Ulvenhout, 22.05.2012, 12:46 (4570 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Dag Hans,
Nou je dat toch zo mooi uitlegt heb ik meteen een vraag: met welke vloeistof zijn die tere contactpunten het beste te reinigen?
Ik hoor het graag van je.
Groeten,
Paul van der Mast
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door kris , Gent België, 22.05.2012, 14:06 (4570 dagen geleden) @ Paul van der Mast
@Robin:
die extra contacten dienen voor de gelijkrichting. Kun je vervange door diodes.
Vraagje : wil je de originele trafo gebruiken, of een vervanger, zoals die man het deed die de triller verving door een elektronische versie? In dat laatste zijn - of + aan de grond niet zo belangrijk, je zit met een scheiding in de trafo.
@Paul: wat de reiningingsvloeistor moet doen is het losgevijlde oxide wegspoelen. Alcohol, spiritus en aceton doen dat prima. zolang er maar geen olie achterblijft.
Trillerkontakten zijn niet echt teer, hun positie wel. Door de jaren komt er een sowieso een oxidelaag op de kontakten (ook als de triller nooit gebruikt is) hierdoor wil hij niet meer aanslaan.. Even een dunne vijl ertussen doet meestal wonderen, hiervoor moet je eerst de koker verwijderen. Tip: soms is een ferme tik ertegen al voldoende, probeer dit alvorens hem te demonteren uit de koker.
groeten
Kris)
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Robin168, 24.05.2012, 12:37 (4568 dagen geleden) @ kris
Ik zou inderdaad de originele transfo willen gebruiken .
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Hans Op den Camp , Leusden, 22.05.2012, 15:08 (4570 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Bewerkt door Hans Op den Camp, 22.05.2012, 15:16
Beste Paul.
Paul, die contacten kun je normaal gespoken ook niet schoonmaken omdat een triller een vanaf de fabriek dichtgemaakte behuizing heeft gevuld met een
edelgas om corrosie van de contacten te vermijden.
In de praktijk viel het mij nogal mee en heb ik wel eens van die trillers kunnen repareren door ze open te maken en bij te stellen. Zo speelt de oude Blaupunkt
radio van een oude Volkswagen uit 1956 nog steeds perfect met een oude originele Blaupunkt triller.
Maar met het oog op de toekomst zou een elektronische moderne versie van zo'n triller wel eens welkom zijn voor verzamelaars van autoradio's.
Groeten, Hans
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Antoine , Diepenbeek, 22.05.2012, 15:52 (4569 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
googelen op 'trilleromvormer' geeft oa dit resultaat: http://www.rrd.demon.nl/philips%20%28buizen%29%20autoradio.htm
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door Robin168, 24.05.2012, 12:38 (4568 dagen geleden) @ Antoine
Deze website had ik al , toch bedankt .
robin
triller - nog niet helemaal opgelost + extra vraag
door soundman2 , Wouw, 24.05.2012, 18:29 (4567 dagen geleden) @ Robin168
Deze website had ik al , toch bedankt .
robin
De transistoren T5 en T6 met bijhorende basisweerstanden, kun je eenvoudig vervangen door twee diodes 1N4007.Synchroon schakelen is hiet helemaal niet nodig. Diodes werken maar in één richting. De kathodes van de diodes komen in dit geval aan de uiteinden van de trafowikkeling. De anodes komen op de massa zitten nu de emitters aan).De middenaftakking komt de gelijkgerichte spanning uit.
Soundman2