Ben bezig met een B7X63A en heb een vraag. De rubberen ring die op het ietsie pietsie conische vliegwiel wiel zit heeft de neiging er af te lopen, zit wat los. Ring zelf is wat ruim maar nog goed. Heeft iemand dit partnummer nog liggen A3 566 34.0. Ik had het idee de rubberen ring een beetje vast te lijmen met secondelijm. Of alternatief een nieuwe ring laten maken, dan is de vraag voor ik demonteer welke vorm heeft de ring. Iemand ervaring mee.
Gr. Henk
--
Gr. Henk van 't Kruis
https://www.buizenradioclub.nl
B7X63A
door huub.jak , 29.05.2012, 20:36 (4562 dagen geleden) @ hkruis
Henk het is een beetje moeilijk tezien
Zit deze ring in een V voor gevat of heb de ring een
Binnen slobnaat . ? Als deze in een V voor zit dan zijn
Er nog wel dikke band recorder snaren Ik kan zoo ook geen maat zien
Ik heb zoo nog wel het een en ander aan dikke snaren
ook wielen en haspel dragers waar een rubber ring om zit
Maar of het gaat en of er wat bij zit ??? Huub
B7X63A
door hkruis , Amsterdam, 30.05.2012, 02:25 (4562 dagen geleden) @ huub.jak
Huub, de ring ligt niet in een gleuf o.i.d. maar klemt gewoom rond het conische wiel. .
--
Gr. Henk van 't Kruis
https://www.buizenradioclub.nl
B7X63A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 29.05.2012, 20:53 (4562 dagen geleden) @ hkruis
Ben bezig met een B7X63A en heb een vraag. De rubberen ring die op het ietsie pietsie conische vliegwiel wiel zit heeft de neiging er af te lopen, zit wat los. Ring zelf is wat ruim maar nog goed. Heeft iemand dit partnummer nog liggen A3 566 34.0. Ik had het idee de rubberen ring een beetje vast te lijmen met secondelijm. Of alternatief een nieuwe ring laten maken, dan is de vraag voor ik demonteer welke vorm heeft de ring. Iemand ervaring mee.
Gr. Henk
Henk,
Ik heb dit 3x gehad bij dit type.
Ik heb het als volgt opgelost; Ik koop bij Burger ijzer winkel in Amsterdam noord
een grote ronde O ring.
Deze lijm ik op het voor af zeer goed schoon gemaakte wiel.
Ik gebruik daarvoor constructie lijm. Heel dun op het vliegwiel aanbrengen.
Vervolgens de nieuwe O ring,die er strak om komt te liggen, er over duwen.
De maat van deze ring is dus zodanig gekozen dat hij er strak over gaat.
Een dag later is de lijm droog en uitgezet.
De overtollige lijm resten haal ik m.b.v een oude vijl of een mes weg.
Daarna maak ik m.b.v een conisch slijp steentje in een Dremel machientje de
de schuine kant aan de ring.
Dat doe ik door het machientje heel hart te laten draaien en het steentje
met zijn schuine kant, schuin tegen de ring te laten draaien, waardoor het
vliegwiel gaat mee draaien en het steentje er een laagje rubber af slijpt.
Het is even een handigheidje om het onder de knie te krijgen.
Je kunt dit gewoon doen terwijl het vliegwiel al in de radio is gemonteerd.
Als het klaar is, slijpsel wegzuigen af blazen met perslucht.
Het is mij drie keer op deze manier goed gelukt.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
B7X63A
door hkruis , Amsterdam, 30.05.2012, 02:40 (4562 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Mogge Cees, welke maat ring heb je gebruikt, diameter en dikte. Je oplossing is de moeite van het proberen waard. Toevallig, Ik heb er 3 staan die gereviseerd moeten worden. Ik overweeg om de gehele motor constructie te demonteren dan kan ik de maat nemen en is het ook beter schoon te maken. Overigens loopt het geheel nu goed na schoonmaken en opnieuw beetje olie en vet. Alleen de ring loopt naar achteren.
Zie de eeste plaatjes alhier.
--
Gr. Henk van 't Kruis
https://www.buizenradioclub.nl
B7X63A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 30.05.2012, 21:45 (4561 dagen geleden) @ hkruis
Mogge Cees, welke maat ring heb je gebruikt, diameter en dikte. Je oplossing is de moeite van het proberen waard. Toevallig, Ik heb er 3 staan die gereviseerd moeten worden. Ik overweeg om de gehele motor constructie te demonteren dan kan ik de maat nemen en is het ook beter schoon te maken. Overigens loopt het geheel nu goed na schoonmaken en opnieuw beetje olie en vet. Alleen de ring loopt naar achteren.
Zie de eeste plaatjes alhier.
Henk,
De dikte van die O ring is 5mm de doorsnede is ca 60 mm.(62)
De doorsnede maat is iets kleiner dan de omtrek van het wiel.
Hij gaat er echt strak om heen en wil er graag weer af.
Dus lijmen en tijdens het drogen van de lijm op zijn plaats geklemd houden.
Als de konstruktie bruis lijm droog is, blijft hij goed zitten.
Zit bij mijn radio's al een jaar goed.
Succes en vr gr Cees.
--
CornelisBB
B7X63A
door Sieme , Niekerk, 30.05.2012, 03:30 (4562 dagen geleden) @ hkruis
Henk,superlijm hardt te snel uit.Bij mij resulteerde dat in een weliswaar functioneel maar hobbelig wiel.
Als ik het over kon doen zou ik het met een drupje loctite borgmiddel voor kogellagers proberen.
Dan heb je rustig de tijd om m.b.v. het motortje de ring op z'n plaats
te masseren.
groeten
Sieme
--
het experiment heeft altijd gelijk
B7X63A
door Mick , Rotterdam, 30.05.2012, 18:22 (4561 dagen geleden) @ hkruis
Henk, ik had hetzelfde probleem als jij en heb het als volgt opgelost:
De rubber ring van het wiel gehaald. Ingesneden met scherp hobbymesje. Toen (op het oog geschat) een stukje van het rubber afgesneden, zodanig dat de ring weer net met een klein beetje spanning om het wiel paste. De beide rubber snijvlakken met een druppeltje secondelijm aan elkaar gezet en de ring met Bisonkit (twee zijden insmeren) weer aan het wiel gefixeerd.
Het probleem bij mijn (gerepareerde) ring was dat de dikte niet overal gelijkmatig was, waardoor het zenderzoeken soms halverwege bleef steken. Daarom (zoals ook in een eerdere reactie vermeld) met een slijpschijfje van de Dremel de schuine rand van de rubber ring opgeruwd. Daarbij de Dremel zo stil mogelijk gehouden, slijpschijfje op hoog toerental en met de hand het wiel rustig heen en weer gedraaid totdat de oneffenheden weg waren. Sindsdien loopt de mijne weer prima.
Succes & groeten, Mick
B7X63A
door hkruis , Amsterdam, 30.05.2012, 18:26 (4561 dagen geleden) @ hkruis
Bedankt voor alle tips, ik ga er mee aan de slag, het resultaat zal ik hier vermelden.
Gr. henk
--
Gr. Henk van 't Kruis
https://www.buizenradioclub.nl
B7X63A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 30.05.2012, 22:08 (4561 dagen geleden) @ hkruis
Henk,
Ik raad je aan om die oude oneffen versleten ring gewoon te vergeten.
Dat word half werk. De O ring afslijpen met de Dremel met conisch
slijpsteentje, zo een die op een spantang asje zit gaat prima.
Is een kwestie van aan voelen.Je schaaft door de Dremel schuin te houden
het rubber er af. Houd je hem recht dan schaaft hij er niets af.
Met de mate waarin je hem schuin houd regel je de snelheid waarmee het
wiel draait. Je kunt het zo heel gelijkmatig schuin af schaven.
De aandrijf motor en het maganiek zijn meestal heel erg vervuilt.
Dus gewoon de tijd er voor nemen en demonteren, goed reinigen in elkaar
monteren en het kleine touwtje en veertje weer secuur afstellen loont de moeite.
Let er ook op hoe de uitslag van de motoras is, niet te klein of te groot.
Als de uitslag te groot of te klein is dan wil het niet mooi lopen.
Je krijgt het dan niet meer mooi afgesteld. Motor blijft dan door lopen of
gaat heel even lopen zonder het wiel mee te nemen.
Succes en vr gr Cees.
--
CornelisBB