Brand B7X44A (Techniek Radio/TV)

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 03.07.2012, 16:32 (4527 dagen geleden) @ Martin Deubel

Martin bedankt, ik ben reeds op de hoogte van deze gegevens. De radio heb ik aangeschaft van iemand nadat deze in de fik vloog. De meest aannemelijk oorzaak is de overbelastings van de trafo door te zware schaallampjes, overbrugging van de zekering van 10Amp in dit circuit, sluiting in het stereolamp printje en vermoedelijk de Condensator die in het gloeistroom circuit zit bij de trafo.

De EZ81 was goed en ook geen sluitingen gevonden in het HS gedeelte.

Op het BRCF had Had ook nog een goede opmerking die hieronder wordt geciteerd, en daar kan ik mij helemaal in vinden.

citaat;
Als ik het goed heb heeft de trafo twee parallel geschakelde wikkelingen van 6,3V 3A, totaal dus 6A.
Waarom is dit zo gedaan? Ik denk vanwege de draaddikte. Dikker draad is wat moeilijker te wikkelen. Die volgt niet helemaal de spoelbus, waardoor (in de bochten) de hele spoel wat dikker wordt. En past dan mogelijk niet meer in het blikpakket.

In vol bedrijf bedraagt de gloeistroom van de B7X44A 3835mA plus 3x250 +50 = 4635mA.

Wat kan er zijn gebeurd.
Eén schaallampje kapot. Dat is vlg de servicedoc 8009D van 250mA.
Dat type was niet in voorraad. Wel lampjes van 500mA.
Dan alle drie vervangen. Want één lampje een stuk feller dan de andere, dat kan niet.
Kost dus 750mA meer. Totaal wordt dat dan 5385mA
De werkelijke stroomsterkte kan best nog wat groter zijn.
De trafo zal dat wel aankunnen, maar als die zekering ook al kapot is.
Even overbruggen met een draadje. Moet kunnen, toch.

De thermozekering slaat door bij 125°C.
Als die nou ook kapot gaat, wat is dan gemakkelijker dan gewoon een nieuw drupje soldeer.
Losmaken en vervangen kost tijd en geld. Dat het smeltpunt dan wat hoger ligt. Weet ik veel. Misschien ook niet in voorraad.

Als er dan wat fout gaat, kan het goed fout gaan. Zoals in dit geval.
Stond de carrousel soms ook nog op 220V. Nog meer pep.

Wat hier de oorzaak is van het braden, daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar dat trafo's in een plano gevaarlijk zijn is kletskoek. Sorry Gino.
En dat het aan dat Rapido Sound ligt lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ook sorry René

Ik ben ook niet kapot van de ECL86. Hier één ECC83 en 2x EL84 was beter geweest.
Maar 3x ECC83 in de LF was waarschijnlijk toch wat teveel van het goede.

Nog wat over de thermo veiligheid.
Van fabriekswege moet die op een bepaalde diepte IN de spoel worden gestoken.
Is dat goed gedaan, let op de aansluitdraden, dan maakt het niet zoveel uit of die nou aan de boven- of de zijkant zit.
Zit die toch niet diep genoeg, dan helpt het ook niet.
Dat mag ik zeggen. In 1964-1966 werkte ik zelf als ontwerper van voedingstrafo's bij Philips Eindhoven. Dus ook met deze thermozekeringen.
Ben dus ervaringdeskundige, zoals dat tegenwoordig heet

Henk, ik heb je niks nieuws verteld. Dit wist je ook wel
Dit is meer voor de oplettende en nieuwsgierige lezertjes onder ons.

Groet,
Han

--
Gr. Henk van 't Kruis

https://www.buizenradioclub.nl


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum