21cx221a booster C. (Techniek Radio/TV)
door r van herwaarden , den haag, 26.07.2012, 16:30 (4505 dagen geleden)
booster condensator hoogspanning (21cx221a)
Sinds kort een nieuwe aan winst .Ontvangt wel zenders maar beeldbuis blijft zwart .Heb de buizen rond de hoogspanningskooi al vervangen .Waarvan ik zeker weet dat deze het doen .Kan het zijn dat door de booster condensator volgens mij deze?zie foto hij totaal niks meer doet .Zit er ook nog 1 achterin de kooi .Wil eigenlijk eerst deze vervangen en kijken of er nog leven in zit .Buizen en beeldbuis gloeien wel alvast bedankt groeten ruud
21cx221a booster C.
door Roland Huisman , Zwolle, 26.07.2012, 19:08 (4504 dagen geleden) @ r van herwaarden
Bewerkt door Roland Huisman, 26.07.2012, 19:28
Hoi Ruud,
Het is wel aan te bevelen om dit soort condensatoren te vervangen.
Al zou hij er mee spelen, betrouwbaar wordt het nooit meer.
Je kunt deze toestellen best spelend krijgen als je precies het nodige vervangt.
Het nadeel van die teerdingen is toch de lekweerstand. En laat die nou
ook nog eens gaan verlopen als het toestel warmer wordt.
Zo kan het beeld koud goed zijn en na een tijd spelen beroerd worden.
Daarnaast loopt de capaciteit van deze condensatoren ook op door
het vocht dat er in zit. En ook de capaciteit zal weer verlopen
als de boel warm wordt.
De gebruikte materialen zijn helaas hychroscopisch.
Ik vermoed, dat vroeger bij dagelijks gebruik, dat het kleine
beetje vocht wat er in trok ook weer snel verdampte door het
warme toestel. Als zo'n toestel jaren stil staat kan het zich verzadigen.
Ik heb genoeg van die rommel en vervang ze altijd. Je kunt bezig blijven.
Maar over de boostercondensator, meet de boosterspanning eens. Dan weet je wat meer.
Je hebt het schema toch? Daar staan de spanningen vast in. Meet bijvoorbeed
de spanningen op de elco's eens na.
Groeten, Roland
21cx221a booster C.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 26.07.2012, 21:51 (4504 dagen geleden) @ r van herwaarden
booster condensator hoogspanning (21cx221a)
Sinds kort een nieuwe aan winst .Ontvangt wel zenders maar beeldbuis blijft zwart .Heb de buizen rond de hoogspanningskooi al vervangen .Waarvan ik zeker weet dat deze het doen .Kan het zijn dat door de booster condensator volgens mij deze?zie foto hij totaal niks meer doet .Zit er ook nog 1 achterin de kooi .Wil eigenlijk eerst deze vervangen en kijken of er nog leven in zit .Buizen en beeldbuis gloeien wel alvast bedankt groeten ruud
Dat het beeld zwart is wil nog niet zeggen dat de Z H SP niet werkt.
Teer knollen vervangen is wel verstandig.
Maar een zwart beeld kan je ook krijgen als het video eind gedeelte niet (goed)
werkt.
Als je tijdens het aanstaan van de TV het stuurrooster en de kathode van de BB
even met elkaar door verbind, dan krijg je als de BB nog redelijk is en de H SP
werkt een blank raster met schuine terugslag lijntjes.
Je weet dan dat de H SP werkt. En dat er nog emissie in de BB zit.
Dan weet je dat je de oorzaak moet zoeken in het video eind gedeelte.
Spanning op de kathode van de BB meten, video eind buis vervangen.
Succes en vr gr Cees.
--
CornelisBB
21cx221a booster C.
door Lammert , 28.07.2012, 10:17 (4503 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Hallo,
Als ik het stuurrooster doorverbind met de kathode van de beeldbuis, krijg ik geen blank raster te zien, maar gaat het beeld op zwart.
Hoe kan dit?
Het betreft hier een Bush TV22. Dit toestel werkt, maar het beeld wordt steeds dondkerder na plm. 15 minuten spelen. Het toestel is geheel gereviseerd.
Het was m.i. een mooie test geweest om te weten of dit aan de beeldbuis ligt of aan het video gedeelte.
Groet,
Lammert
21cx221a booster C.
door robot797 , rijssen, 28.07.2012, 10:22 (4503 dagen geleden) @ Lammert
Hetzelfde heb ik met een siemens aleen dan gaat de.beeldbuis pas uit na 30/40minuten
Controleer je kathode spanning deze valt bij mij weg (en daarmee alle booster spanning)
Er is dan ergens een condensator slecht
Meer kan ik je niet helpen
21cx221a booster C.
door Lammert , 28.07.2012, 12:28 (4503 dagen geleden) @ robot797
Hallo,
Kathodespanning blijft ongewijzigd evenals de negatieve roosterspanning.
Alle condensatoren zijn vervangen.
De emissie van plm. 0,2 mA (mAa) blijft ook ongewijzigd na verloop van tijd.
Alle gemeten spanningen aan de beeldbuis wijzigen zich trouwens niet.
Kan ik hieruit concluderen dat het niet aan de beeldbuis ligt?
Groet,
Lammert
21cx221a booster C.
door ruudtx , 27.07.2012, 12:31 (4504 dagen geleden) @ r van herwaarden
Er schijnt een soort booster C hype te zijn, in navolging van de algemene C hype.
Maar bij geen beeld zijn er vele mogelijke oorzaken.
Wel of geen hoogspanning, voelen aan de BB kan al een indicatie zijn.
Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken anode spanning.
Doet ie dat niet dan gaan we de schermroosterspanning gauw meten, ca 200 V.
Belangrijke meting is aanwezigheid stuurspanning op PL, g1 dus. Deze moet minstens 30V negatief zijn, anders gaat het niet werken.
Als de spanningen er zijn, maar geen HSP, dan zijn er nog wat voor de hand liggende verdachten, de lijntrafo en de booster C.
Ik heb veel hsp tje gerepareerd maar zelden of nooit een defecte gehad, en zo ja, dan was dat goed te zien aan het ding zelf.
En ja, let wel op teerdotje in gloeidraadleiding, deze preventief vevangen anders gaan de buizen er aan.
21cx221a booster C.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 27.07.2012, 22:07 (4503 dagen geleden) @ ruudtx
Er schijnt een soort booster C hype te zijn, in navolging van de algemene C hype.
Maar bij geen beeld zijn er vele mogelijke oorzaken.
Wel of geen hoogspanning, voelen aan de BB kan al een indicatie zijn.
Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken anode spanning.
Doet ie dat niet dan gaan we de schermroosterspanning gauw meten, ca 200 V.
Belangrijke meting is aanwezigheid stuurspanning op PL, g1 dus. Deze moet minstens 30V negatief zijn, anders gaat het niet werken.
Als de spanningen er zijn, maar geen HSP, dan zijn er nog wat voor de hand liggende verdachten, de lijntrafo en de booster C.
Ik heb veel hsp tje gerepareerd maar zelden of nooit een defecte gehad, en zo ja, dan was dat goed te zien aan het ding zelf.
En ja, let wel op teerdotje in gloeidraadleiding, deze preventief vevangen anders gaan de buizen er aan.
ruudtx,
Je schrijft: "Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken
anode spanning".
De anode spanning zal dan echter niet ontbreken, zal wel lager worden.
Als de lijn trafo defect is zal er heel veel minder neg op het stuur rooster
G1 van de PL opgebouwd kunnen worden.
Daardoor zal er veel meer anodestroom door de PL gaan lopen en zal deze buis
een rood hart krijgen en uiteindelijk helemaal rood gaan staan.
Als alles goed werkt zal de lijn puls die op G1 komt, door de detecterende
werking in de buis G1 neg maken. Want G1 en kathode werken dan ook als diode.
Het pos deel van de puls word daardoor afgevoerd naar massa.
Het neg deel van de puls zal op het rooster blijven en het rooster neg maken,
waardoor de anodestroom normaal, niet (te) hoog zal worden.
De PL Penthode lijn eind buis doet dus twee twee dingen tegelijk.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
21cx221a booster C.
door ruudtx , 28.07.2012, 14:04 (4503 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
De anode spanning PL is booster spanning = ca 1000 V.
Bij niet werkende lijntrap zal aleen de voedingspanning van 250 V op de anode staan. Dus dat klopt, is niet helemaal nul, maar veel te laag.
Mijn ervaring met PL 500 is dat bij niet werkende of uitgeshakelde eindtrap (afbuigjuk plug lostrekken) ca -30V is, bij goed werkende schakeling ca - 75 V.
Ontbreekt elke stuurspanning, dan is er iets mis met de lijn oscillator.
De moraal van het verhaal is alvorens de hele lijntrap te slopen, eerst maar eens kijken of er sturing is.
21cx221a booster C.
door robot797 , rijssen, 28.07.2012, 15:21 (4503 dagen geleden) @ ruudtx
Bedankt dit zal mij vanpas komen bij mijn rus
21cx221a booster C.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 28.07.2012, 22:06 (4502 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Er schijnt een soort booster C hype te zijn, in navolging van de algemene C hype.
Maar bij geen beeld zijn er vele mogelijke oorzaken.
Wel of geen hoogspanning, voelen aan de BB kan al een indicatie zijn.
Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken anode spanning.
Doet ie dat niet dan gaan we de schermroosterspanning gauw meten, ca 200 V.
Belangrijke meting is aanwezigheid stuurspanning op PL, g1 dus. Deze moet minstens 30V negatief zijn, anders gaat het niet werken.
Als de spanningen er zijn, maar geen HSP, dan zijn er nog wat voor de hand liggende verdachten, de lijntrafo en de booster C.
Ik heb veel hsp tje gerepareerd maar zelden of nooit een defecte gehad, en zo ja, dan was dat goed te zien aan het ding zelf.
En ja, let wel op teerdotje in gloeidraadleiding, deze preventief vevangen anders gaan de buizen er aan.
ruudtx,
Je schrijft: "Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken
anode spanning".
De anode spanning zal dan echter niet ontbreken, zal wel lager worden.
Als de lijn trafo defect is zal er heel veel minder neg op het stuur rooster
G1 van de PL opgebouwd kunnen worden.
Daardoor zal er veel meer anodestroom door de PL gaan lopen en zal deze buis
een rood hart krijgen en uiteindelijk helemaal rood gaan staan.
Als alles goed werkt zal de lijn puls die op G1 komt, door de detecterende
werking in de buis G1 neg maken. Want G1 en kathode werken dan ook als diode.
Het pos deel van de puls word daardoor afgevoerd naar massa.
Het neg deel van de puls zal op het rooster blijven en het rooster neg maken,
waardoor de anodestroom normaal, niet (te) hoog zal worden.
De PL Penthode lijn eind buis doet dus twee twee dingen tegelijk.
Vr gr Cees.
Ik Cees dus bedoel met anode spanning de gelijk spanning anode voeding.
Deze is laag 200-300V. Met het ontbreken van de anode spanning zal dan
worden bedoeld, het ontbreken van de anode spanning puls.
Die is zo hoog dat je er een mooie blauwe boog mee kunt trekken d.m.v een
goed geïsoleerde schroeven draaier.
Die zeer hoge puls spanning op de anode (top) van de PL valt (bijna) weg
als de primaire van de trafo stuk is.
Meten met een universeel meter daar is niet aan te raden.
De schroevendraaier test op de A PL en het meten van het neg op G1 geven
voldoende indicatie, als alle H SP buizen goed zijn, om te bepalen of
de trafo stuk is.
Een sluiting in de DY of DY voet, kan soms ook een oorzaak zijn dat de PL
een rood hart krijgt. Meestal geeft dat veel getik maar soms kan daar een
totale sluiting zijn. DY er uit en voet los maken, geeft dan uitsluiting.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB