21cx221a booster C. (Techniek Radio/TV)
Er schijnt een soort booster C hype te zijn, in navolging van de algemene C hype.
Maar bij geen beeld zijn er vele mogelijke oorzaken.
Wel of geen hoogspanning, voelen aan de BB kan al een indicatie zijn.
Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken anode spanning.
Doet ie dat niet dan gaan we de schermroosterspanning gauw meten, ca 200 V.
Belangrijke meting is aanwezigheid stuurspanning op PL, g1 dus. Deze moet minstens 30V negatief zijn, anders gaat het niet werken.
Als de spanningen er zijn, maar geen HSP, dan zijn er nog wat voor de hand liggende verdachten, de lijntrafo en de booster C.
Ik heb veel hsp tje gerepareerd maar zelden of nooit een defecte gehad, en zo ja, dan was dat goed te zien aan het ding zelf.
En ja, let wel op teerdotje in gloeidraadleiding, deze preventief vevangen anders gaan de buizen er aan.
ruudtx,
Je schrijft: "Als de HSP trap niet werkt gaat de PL rood staan, wegens ontbreken
anode spanning".
De anode spanning zal dan echter niet ontbreken, zal wel lager worden.
Als de lijn trafo defect is zal er heel veel minder neg op het stuur rooster
G1 van de PL opgebouwd kunnen worden.
Daardoor zal er veel meer anodestroom door de PL gaan lopen en zal deze buis
een rood hart krijgen en uiteindelijk helemaal rood gaan staan.
Als alles goed werkt zal de lijn puls die op G1 komt, door de detecterende
werking in de buis G1 neg maken. Want G1 en kathode werken dan ook als diode.
Het pos deel van de puls word daardoor afgevoerd naar massa.
Het neg deel van de puls zal op het rooster blijven en het rooster neg maken,
waardoor de anodestroom normaal, niet (te) hoog zal worden.
De PL Penthode lijn eind buis doet dus twee twee dingen tegelijk.
Vr gr Cees.
Ik Cees dus bedoel met anode spanning de gelijk spanning anode voeding.
Deze is laag 200-300V. Met het ontbreken van de anode spanning zal dan
worden bedoeld, het ontbreken van de anode spanning puls.
Die is zo hoog dat je er een mooie blauwe boog mee kunt trekken d.m.v een
goed geïsoleerde schroeven draaier.
Die zeer hoge puls spanning op de anode (top) van de PL valt (bijna) weg
als de primaire van de trafo stuk is.
Meten met een universeel meter daar is niet aan te raden.
De schroevendraaier test op de A PL en het meten van het neg op G1 geven
voldoende indicatie, als alle H SP buizen goed zijn, om te bepalen of
de trafo stuk is.
Een sluiting in de DY of DY voet, kan soms ook een oorzaak zijn dat de PL
een rood hart krijgt. Meestal geeft dat veel getik maar soms kan daar een
totale sluiting zijn. DY er uit en voet los maken, geeft dan uitsluiting.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Berichten in deze thread:
- 21cx221a booster C. -
r van herwaarden,
26.07.2012, 16:30
- 21cx221a booster C. - Roland Huisman, 26.07.2012, 19:08
- 21cx221a booster C. -
Cornelis B-B.,
26.07.2012, 21:51
- 21cx221a booster C. -
Lammert,
28.07.2012, 10:17
- 21cx221a booster C. -
robot797,
28.07.2012, 10:22
- 21cx221a booster C. - Lammert, 28.07.2012, 12:28
- 21cx221a booster C. -
robot797,
28.07.2012, 10:22
- 21cx221a booster C. -
Lammert,
28.07.2012, 10:17
- 21cx221a booster C. -
ruudtx,
27.07.2012, 12:31
- 21cx221a booster C. -
Cornelis B-B.,
27.07.2012, 22:07
- 21cx221a booster C. -
ruudtx,
28.07.2012, 14:04
- 21cx221a booster C. - robot797, 28.07.2012, 15:21
- 21cx221a booster C. - Cornelis B-B., 28.07.2012, 22:06
- 21cx221a booster C. -
ruudtx,
28.07.2012, 14:04
- 21cx221a booster C. -
Cornelis B-B.,
27.07.2012, 22:07