afzonderlijke gloeispanning ECC83
Beste forumleden,
Op mijn werkplank staat een zieke Grundig 3260. Die radio heeft een balans eindtrap met ELL80. Voorversterker/fasedraaier is een ECC83. Het toestel heeft al eerder een reparatie ondergaan. De originele voedingstrafo is vervangen door een moderne van het merk EREA. Zelfs als ik de gelijkrichter loskoppel en de 250V voeding afneem van een externe gestabiliseerde voeding blijft de radio brommen. Volgens het schema wordt de ECC83 gevoed uit een aparte trafowikkeling met geaard middelpunt. De vorige reparateur heeft dat veranderd en de ECC83 krijgt gloeispanning parallel met de andere buizen. Ik heb intussen een sloopchassis waaruit zulke trafo kan worden gesloopt. Het bromprobleem zal wel worden verholpen.
Mijn vraag is daarom meer theoretisch. Wie weet waarom Grundig een afzonderlijke wikkeling voorziet voor de ECC83? Is bij deze buis de lek tussen gloeidraad en kathode groter dan bij andere?
Vriendelijke groeten,
Eduard
gloeispanning ECC83
door Florick Wibier , Schaijk Noord Brabant, 13.08.2012, 09:32 (4487 dagen geleden) @ Eduard
afzonderlijke gloeispanning ECC83
waarschijnlijk cathodyne fasedraaier. dan staat de kathode op een verhoogd voltage. als je de eindbuizen dan van dezelfde voeding voed kun je problemen krijgen.
de lek zal wel niet groter zijn. maar kathode isolatie die slijt ook. en dan word doorslag een mogelijkheid zeker voor buizen aan het einde van hun levensduur.
als de cathode isolatie gaat lekken kan dat de fasedraaier uit balans brengen immers staat er nu een weerstand paralel aan de Kathodeweerstand.
de philips datasheet zegt een maximum van 150K lekkage voor fasedraaier toepassingen dit is niet van toepassing voor buizen uit een eigen wikkeling immers is die wikkeling nergens verbonden met het chassis. denk dat ze het bij de grunding met een C aan massa leggen niet ? dan kan de cathode van de fasedraaier geen DC offset zien
Mvg.
florick
gloeispanning ECC83
door John Hupse † , Schoonhoven, 13.08.2012, 13:15 (4487 dagen geleden) @ Eduard
afzonderlijke gloeispanning ECC83
Mijn vraag is daarom meer theoretisch. Wie weet waarom Grundig een afzonderlijke wikkeling voorziet voor de ECC83? Is bij deze buis de lek tussen gloeidraad en kathode groter dan bij andere?
Beide kathodes van de ECC83 bevinden zich vrijwel op 0-niveau, gelijkspanning zal het probleem dus niet zijn.
Wat veel ontwerpers zich niet realiseren is dat de triode verbonden met de pennen 6,7 en 8 het minst gevoelig is voor brom. Uitgerekend de andere triode is door Grundig gebruikt als fase-omkeerbuis. Deze buishelft (in het schema aangeduidt met ECC83') is bovendien aan de ingang zeer hoogohmig uitgevoerd. Hierdoor is capacitieve overspraak van de gloeidraadaansluitingen naar de aansluiting van het rooster vrijwel onvermijdelijk. Ook de plaatsing van de ECC83 pal naast de voedingstrafo lijkt me vrij gewaagd.
Wellicht dat het helpt om C71 te vergroten naar 47 nF, de ingangsimpedantie wordt dan al een stuk lager voor 50 Hz zonder dat je het geluidssignaal aantast.
gloeispanning ECC83
door Eduard , 13.08.2012, 14:09 (4487 dagen geleden) @ John Hupse †
dag John, dag Florick,
Volgens het schema ligt het middelpunt van de ECC83 gloeidraadwikkeling direct aan massa. Er staat geen condensator. Alhoewel ik in de buizentijd radiotechniek leerde is het me nooit verteld dat de ene helft van de ECC minder bromt dan de andere. Intussen heb ik de trafo uit een afbraak gesloopt en al gedeeltelijk overgebouwd. Groot was mijn verrassing toen ik zag hoe de vorige reparateur de klus heeft geklaard. Je kan het haast een moordpoging noemen. De EREA trafo levert enkel gloeispanning. Naar HS heeft de vorige er een U toestel van gemaakt.
1 stroomdraad direct aan massa en enkelfasige gelijkrichting. Ik verwacht geen netspanning op het chassis van zulke radio. Omdat ik op isolerende vloerbedekking zit heb ik niks gemerkt. Wellicht zal de radio veel beter spelen met een originele trafo uit de sloop.
Vriendelijke groeten,
Eduard
gloeispanning ECC83
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 13.08.2012, 15:04 (4487 dagen geleden) @ Eduard
"middelpunt" is dus pen 9. De pennen 4 & 5 kun je zonder problemen doorverbinden met elkaar. Dan verbind je ze aan dàt punt van de gloeiwikkeling dat 6,3 volt voert tov aarde. Mocht de gloeiwikkeling voor de andere buizen met z'n midden aftakking aan aarde liggen, dan is het gebruikelijk om die 6,3 aan te leggen tussen 9 en 4&5.
Zie het buizenboek
Nico
gloeispanning ECC83
door John Hupse † , Schoonhoven, 13.08.2012, 17:13 (4486 dagen geleden) @ Eduard
Alhoewel ik in de buizentijd radiotechniek leerde is het me nooit verteld dat de ene helft van de ECC minder bromt dan de andere
Ik weet niet precies wat men vroeger zoal leerde, maar capacitieve overdracht van brom via de aansluitingen van een buis is vrij normaal in de buizentechniek. Voor wat betreft de ECC83 lees je hier in de Philips datasheet van dit buistype meer over.
Je moet verder verschil maken tussen een enkele gloeidraad met een middenaftakking, en een buis met twee gloeidraden. De ECC83 valt in de laatste categorie, er is dus in feite helemaal geen sprake van een "middelpunt". Zowel pen 9 als de pennen 4-5 zijn elk verbonden met de uiteinden van beide gloeidraden. Wel is het zo dat het de voorkeur heeft om pen 9 met de nul te verbinden, ook hiervoor verwijs ik naar de Philips datasheet.
Grundig specificeert dat bij dit toestel de brom hoogstens 1 mV is bij een geheel naar links gedraaide volumeregelaar. Dat komt dus neer op -54 dB bij 50 mW uitgangsvermogen. Moet te meten zijn.
Het rechtstreeks verbinden van dit chassis met het lichtnet is natuurlijk levensgevaarlijk. Je kan zoiets alleen voorkomen door elk toestel op zichtbare modificaties te controleren voordat je het op het lichtnet aansluit. Dit kost even tijd, maar wanneer je van te voren al weet wat er is gemodificeerd bespaart dit je bij het foutzoeken nog veel meer tijd. En het is een stuk veiliger! Controleer dus vooraf alles wat er niet origineel uitziet. En natuurlijk zaken zoals uitgelopen condensatoren, barsten in onderdelen en vooral vervangen bedrading.
gloeispanning ECC83
door Mans Veldman , Leidschendam, 13.08.2012, 18:31 (4486 dagen geleden) @ Eduard
De ECC83 kan ook gewoon defect zijn. Ik heb dit brommen ook wel eens bij een Philips plano gehad. Vervangen van de ECC83 loste het probleem op.
gloeispanning ECC83
door Eduard , 15.08.2012, 11:02 (4485 dagen geleden) @ Eduard
beste forumleden.
Praktisch is het probleem opgelost. Na vervanging van de voedingstrafo en het herstellen van de originele toestand volgens het schema speelt de radio prima.
Ook de theorie van capacitieve koppeling rooster/gloeidraad is bij deze weer wat verder uitgevlooid. John, bedankt voor de hint naar rooster/gloeidraad koppeling.
Na het op spanning brengen via variac en wattmeter waande ik me veilig. Nooit gedacht dat iemand bij een ac toestel het chassis met een netleiding zou verbinden. Een aardleiding zoals aanbevolen bij AM kan de aardlekschakelaar uitschakelen of voor vuurwerk zorgen.
Vriendelijke groeten,
Eduard