Geknoei met schema's van de Philips 650A (Techniek Radio/TV)
door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 13:07 (4461 dagen geleden)
Bewerkt door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 13:42
Hallo mede-techneuten.
Ik ben bezig met de reparatie van het HF-gedeelte van de Philips 650A.
Ik heb het schema gedownload van de NVHR.
Maar er zijn twee schema's van dat toestel. In het tweede schema zijn er wijzigingen aangebracht rond de HF-spoel S12-14-16, (deze spoel was bij mij stuk), Maar deze wijzigingen zijn met ballpen aangebracht. Dit lijkt me geen
Philips wijzing, want die doet dat niet op zo'n klungelige manier.
Bovendien doet Philips dat nooit zonder een officiéle bijlage.
Moeten deze schema's niet verwijderd worden uit het archief???
Overigens waren die wijzigingen in mijn toestel aangebracht. Dit was misschien
de rede dat die spoel stuk is gegaan. Met die nieuwe spoel hou ik me maar aan
het officiele schema van Philips.
Graag jullie mening over dit soort toevoegingen die niet van Philips afkomstig
zijn
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Gerard Jongbloed , Bergen NH, 08.09.2012, 14:08 (4461 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Heb je hier iets aan?
Schema Philips 650A
--
Met vriendelijke groet,
Gerard Jongbloed
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 14:35 (4461 dagen geleden) @ Gerard Jongbloed
Hallo Gerard,
Ik ken dit mooi getekende schema, het is afgeleid, van het originele Philips
schema. Zoals je ziet zijn S12,14,16 afgestemde kringen samen met C44 en C45.
Maar wanneer C45 is vervangen door een weerstand,en een capacitieve koppeling
is gemaakt tussen S16 en S17. dan begin ik toch achter m'n oren te krabben.
Dit is niet zomaar een teken foutje, maar een wijziging.
met vriendelijke groeten
Ton
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Ben Dijkman , Hellendoorn, 08.09.2012, 14:15 (4461 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Ook in de schema's van Philips staan wel eens (ernstige) teken fouten .
Bijvb. een verbindig staat er niet met punt getekend, of juist wel, terwijl dat juist niet moet.
Ook de bedradings tekeningen bevatten soms grove fouten.
Je kunt als niet geoeffende tekening lezer dus soms ook flink de mist in gaan door je juist wel aan het schema te houden.
De doc van de 526 en de 209U bijvb. hebben dergelijke fouten weet ik mij nog wel te herinneren
Bij de 209U staat in de getekende bedradings en onderdelen-loop één draad vanaf C1/C2 totaal verkeerd getekend:Sluit je de die draad zo aan als op de tekening staat....dan werkt de radio never nooit een keer...
Een echte techneut ziet meteen dat dat niet klopt en trapt er dan ook niet in, maar ik, die helemaal op de tekeningen vertrouwde toendertijd, dus wel...
Misschien zijn die aantekingen op jou doc dus wel gemaakt n.a.v een wijziging of een ontdekte fout in het schema.
Je zou dat dan ook nog even goed moeten navragen aan de echte techneuten onder ons.
Succes!
--
Als het oude op is.....dan maken we toch weer nieuwe?
http://www.bendijkman.nl/
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.09.2012, 14:16 (4461 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Onder het motto "iets is beter dan niets", zou ik zeggen dat je zo'n document pas verwijdert als je een origineel (inclusief eventuele wijzigingsbladen van die strekking) ter beschikking krijgt.
Bovendien heb ik hier ook veel (modernere) schema's liggen waar door monteurs veel voorkomende mankementen en wijzigingen op zijn aangetekend. Dat kan je ook nog zien als waardevolle aanvullende informatie.
Bovendien sluit ik me aan bij wat Ben Dijkman al schreef: Een wijziging kan ook de correctie van een pertinente fout zijn. Voor zover het niet puur om de archivering gaat, zou ik véél liever een slordig gecorrigeerd schema bezitten dan een keurig maar incorrect schema.
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 14:45 (4461 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Hallo Maarten,
Ik heb de schema's van de 650A en 752A naast elkaar liggen en die zijn
qua HF-schakeling precies het zelfde. Ik kan me niet voorstellen dat Philips
twee maal de zelfde fout maakte.
m.v.gr.
Ton
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door huub.jak , 08.09.2012, 14:48 (4461 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Philips geeft later een ERATA briefje er bij
Van welke tijd ze dat deden ?? Huub
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 08.09.2012, 18:35 (4460 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Hallo Ton,
Het is natuurlijk niet gezegd dat er hier sprake was van een fout of een officiele correctie (ik zie inmiddels dat John Hupse zijn licht daarover heeft laten schijnen hieronder), maar ik denk dat dergelijke aantekeningen in schema's absoluut hun waarde hebben. Het lijkt me dat losse aantekeningen (ongeacht hun herkomst) in schema's niet verward kunnen worden met officiële documentatie en er op die manier dus geen aanleiding is tot misverstanden. Totdat er officiële documentatie opduikt lijkt een dergelijke versie van het schema me zeker iets toe te voegen. Het was kennelijk geen geheel uit de lucht gegrepen knutselwerk en je kan het in de praktijk tegenkomen zoals op het schema staat.
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door henkk , Alkmaar, 08.09.2012, 16:10 (4461 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Die spoel was heel vaak kapot,een van de oorzaken is de kruipstroom in het
schakelsegment dat de anodestroom van de EF 8 schakelt.
Als je de spoel vervang,vervang dan ook deze schakelaar door een onverdacht exemplaar.
Toen de voorraad vervangspoelen op was hebben ze maar de noodoplossing met de
anodeweerstand voor de EF8 en de capacitieve koppeling bedacht.
De capacitieve koppeling ontstemd de daarachter komende afgestemde kring en
dempt deze bovendien dus is het resultaat van deze beunreparatie vrij treurig.
Tegenwoordig kan je met wat zoeken en geluk nog wel een goede spoel uit een
slooptoestel vinden maar kijk dus goed uit met de schakelaar,deze bijvoorbeeld
nooit met kontaktspray inspuiten,kan de spoel al mee sneuvelen.
Henk
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 16:17 (4461 dagen geleden) @ henkk
Hallo Henk,
Dit is informatie waar ik wat aan heb.
Ik zal dus speciale aandacht besteden aan deze schakelaar.
Het was dus een noodreparatie, maar met slecht resultaat.
Bedankt Henk voor de informatie.
groet
Ton
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door John Hupse † , Schoonhoven, 08.09.2012, 17:27 (4461 dagen geleden) @ henkk
Een paar opmerkingen:
- deze modificatie voorkomt niet dat de anodespanning wordt geschakeld, dat is een misverstand. Wanneer je de oude en de nieuwe schakeling naast elkaar legt zie je dat de extra koppelcondensator niet voorkomt dat de anodespanning wordt geschakeld.
- deze modificatie dient hoogstwaarschijnlijk om een instabiliteit op het lange-golfbereik te verhelpen. Op de MG en de KG heeft deze modificatie geen enkel effect.
- wanneer deze modificatie wordt uitgevoerd moet C11 opnieuw worden afgeregeld, anders is er sprake van gevoeligheidsverlies aan de korte kant van het LG-bereik
Overigens waren die wijzigingen in mijn toestel aangebracht. Dit was misschien de rede dat die spoel stuk is gegaan. Met die nieuwe spoel hou ik me maar aan het officiele schema van Philips
- na het besproeien van de pertinax schakeldekken met kontaktspray kan het pertinax inderdaad gaan smeulen, en kan S16 defect raken. Dit heeft echter niets te maken met deze modificatie.
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Ton Pijnenborg, 08.09.2012, 17:43 (4460 dagen geleden) @ John Hupse †
Dank John voor je reactie,
maar bij mij was niet alleen S16 (lange golf) maar ook S14 (middengolf) stuk.
De enige verklaring die ik daarvoor heb is, wat ook al eerder aangegeven werd,
dat door er een kruipstroom via de schakelaar naar de sec. spoelen loopt, die op hun beurt weer aan een kant aan massa liggen.
Dat neemt niet weg dat ik het onjuist vind dat dergelijke schema's gepubliceerd
worden zonder dat de herkomst en rede ervan bekend zijn. Dit gaat duidelijk buiten Philips om.
Met vriendelijke groeten
Ton
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door John Hupse † , Schoonhoven, 08.09.2012, 18:17 (4460 dagen geleden) @ Ton Pijnenborg
Ton,
de oorzaak van de kapotte spoelen zit 'm inderdaad in een defecte golflengteschakelaar. Meerdere kontakten van dit schakeldek zijn rechtstreeks met de nul verbonden zodat bij een kortsluiting er een aanzienlijke stroom door de spoelen vloeit.
De ingescande documentatie voor de Philips 650A is weliswaar afkomstig van een Philips dealer, maar er bestaat geen absolute zekerheid over de precieze herkomst van de in jouw toestel aangebrachte modificatie. Meestal kwamen dergelijke modificaties uit Eindhoven, nadat 1 of meerdere handelaren hadden geklaagd over een probleem. Veel handelaren tekenden zo'n wijziging vervolgens zelf in op het schema. Het is bekend dat handelaren zelf ook wel wijzigingen bedachten, vooral in het geval dat de officiële wijziging op zich liet wachten.
In dit geval gaat het vrijwel zeker om een instabiliteit veroorzaakt door de afgestemde kring S16-C45.
Wanneer er op enig moment een Philips wijzigingsblad hierover opduikt wordt dit toegevoegd aan de schematheek, tot die tijd moeten we het doen met de informatie die we hebben.
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 09.09.2012, 21:32 (4459 dagen geleden) @ John Hupse †
Konklusie: "Wees voorzichtig met contact spray"!
Ik zelf gebruik dat helemaal niet meer.
Niet zo maar lekker van alles er mee inspuiten!
Dat geeft alleen maar ellende en narigheid.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Geknoei met schema's van de Philips 650A
door huub.jak , 10.09.2012, 05:53 (4459 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Ik gebruik het nog wel eens op een golf schakelaar contactspray
Maar haal het weer weg met een aantal watten staafjes
En die worden dan helemaal zwart van het ouden vuil
knijp de watten staafjes ook nog wel ens plat met de tang
om beter er tussen te komen .Maar ik haal het wel zoo veel
Als het kan weer weg Contactspray.Ik gebruik meer alcohol
Huub