Beste forumleden,
Door roosterstroom werd het stuurrooster van de EL84 in een Philips plano na een 10 tal minuten opwarmen positief en schiet de stroomopname van het toestel de lucht in. Zonder tijdig afschakelen ontstaat er wellicht schade. Bij testen van de buis op een buizentester werd roosterstroom gemeten.
Dit onderwerp is bekend bij defecte buizen en al eerder behandeld in draad:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=78457
Toen kwam de eerste grote verrassing. Een nieuwe buis, vers uit het witte doosje, voor een tweetal jaar gekocht bij Conrad, (een Russische Sovtek), meet nog meer roosterstroom dan de defecte Philips. Een tweede Conrad buis idem. bovendien is er een groot verschil in steilheid tussen de twee nieuwe buizen. Een matched pair kan je dit stel moeilijk noemen maar dat was ook niet gesteld bij aankoop. Toch een waarschuwing voor wie een balanstrap met zulke buizen zou overwegen.
Ten slotte de klap op de vuurpeil. Een Philips EL84, NOS, recht uit het doosje, heeft prima emissie en steilheid maar ook roosterstroom.
Mijn vraag: Verslijten deze buizen door het terugloop van het vacuum na tientallen jaren rust in het doosje?
Vriendelijke groeten,
Eduard
roosterstroom EL84
door Franc , 20.11.2012, 07:34 (4388 dagen geleden) @ Eduard
Hoi Eduard,
Of een nieuwe EL 84 roosterstroom meet kan ik zelf niet testen maar het hoort niet.
Buizen kunnen soms verouderen terwijl ze niet gebruikt zijn maar dat moet niet na enkele jaren te merken zijn.
Dat ligt natuurlijk aan het vacuüm dat afhankelijk van fabrikant minder kan worden.
Maar in de praktijk moet je het niet merken dat bij nieuw aangeschafte buizen na enkele jaren er al iets fout is gegaan.
Doorgaans zijn Russische buizen best goed maar de verschillen tussen jouw 2 buizen is wel verontrustend bij nieuwe exemplaren.
Andere vraag; is jouw radio wel goed tav condensatoren en voedingselko, gescheiden kathodeweerstand en zijn de buisvoeten niet zwart geworden.
En vergeet de 2 teerknollen op de uitgangen niet.
Dit speelt allemaal mee met de problemen in je radio.
Ik neem aan dat je deze perikelen kent.
Groet Frank
roosterstroom EL84
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 20.11.2012, 08:26 (4388 dagen geleden) @ Eduard
De eerste vraag die bij mij opkomt is: hoevéél roosterstroom meet je en onder welke meetkondities? De weerstand tussen G1 en aarde mag volgens het Muiderkring handboek maximaal 1Mohm zijn, maar ik voel me bij dergelijke eindbuizen pas veilig met 330K of minder.
Het is bekend dat buizen die een heel klein beetje gas hebben gekregen dit gedrag vertonen maar je schakeling moet er dan ook op ontworpen zijn. Als je het stuurrooster erg heet laat worden kan het zelfs gewoon gaan emitteren! Weet je bijvoorbeeld zeker dat de gloeispanning niet aan de hoge kant is? Meer dan 6,5 volt kan al rare effecten opleveren
Nico
roosterstroom EL84
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.11.2012, 09:51 (4388 dagen geleden) @ Eduard
Ten slotte de klap op de vuurpeil. Een Philips EL84, NOS, recht uit het doosje, heeft prima emissie en steilheid maar ook roosterstroom.
Hierbij wat regels voor de omgang met buizen:
- Alle buizen vertonen roosterstroom, ook wanneer ze uit een doosje komen
- NOS buizen bestaan niet, een buis kan immers niet tegelijkertijd nieuw zijn en ook nog eens 50 jaar oud
- Tijdens het testen van een EL84 bij een "normale" instelling mag de roosterstroom niet hoger zijn dan circa 0,3 uA
- Relatief veel Russische buizen vertonen afwijkingen, een goede leverancier weet dit en test dergelijke buizen alvorens deze naar een klant te verzenden
roosterstroom EL84
door Philip , ,s-gravenhage, 20.11.2012, 10:11 (4388 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Philip, 20.11.2012, 10:17
Hallo Allemaal.
Nu vind ik wel dat er NOS buizen bestaan ,je kan dat niet vergelijken met een mens ,ook al werkt deze niet , de mens wordt gewoon oud.
Verder hebben goede buis-leveranciers vaak niet eens een buizentester staan en
ook hebben deze die wel is dit meestal niet een buizentester die ook nog eens
roosterstroom kan meten.
Veroudering van buizen en zeker merkbuizen ,dus geen russische en chinese
die enkel op een plank liggen daar geloof ik niet in kon ik deze merkbuizen met een productie dat van voor 1965 nog maar kopen,deze vind ik gewoon beter.
Nu kan je op toptesters vaak enkel roosterstroom meten en ook carakteristieken geven aan wat de grensen daarvan zijn van een bepaalde buis.
Ook hebben russische testers op bijna elke kaart staan wat de roosterstroom
kan zijn ,daar wordt er dus al rekening mee gehouden.
Leuk dat nu eigenlijk het belang van een goede tester wordt aangegeven
ik heb wel eens andere verhalen gehoord.
Met vriendelijke groet Philip
roosterstroom EL84
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 20.11.2012, 10:21 (4388 dagen geleden) @ Eduard
Korte antwoord op je vraag, ja dat kan maar komt niet vaak voor.
Het hangt er nogal van af hoe de roosterstroom wordt gemeten en met welke tester.
"Nieuwe" buizen hebben geen last van roosteremissie, ze zijn immers nog niet gebruikt en dus kan er nog geen kathode materiaal op het rooster zitten, fabricage defecten uitgezonderd natuurlijk.
Wel is het mogelijk dat er gasresten uit de metalen delen zijn vrijgekomen en/of er is iets lucht in de buis gekomen.
Vergeet ook niet dat de eigenschappen van buizen gedurende de eerste 100 uur bedrijfsuren nogal veranderen, daarna zijn ze redelijk stabiel.
Als er vroegtijdig uitval is, zit dat ook vrijwel altijd in die periode.
Probeer het volgende eens, zet de buizen gedurende 48 uur op 7,5 V gloeispanning en meet daarna nog eens, meestal is het verschijnsel dan weg. (als het gasresten betreft)
Voor eindbuizen ala EL84 e.d. is 1 μA nog toelaatbaar, ook voor Russische buizen .
m.vr.gr.
Anton van den Oever
roosterstroom EL84
door jan van eijck, 20.11.2012, 10:47 (4388 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Hallo Eduard
Naar aanleiding van Uw ervaring met roosterstroom van een EL84 heb ik een tiental zowel nieuwe als gebruikte buizen in de tester geplaatst, speciaal om de roosterstroom te meten. Bij alle buizen kwam als resultaat een roosterstroom van 0,1 uA tot 0,9 uA, wel te verstaan dat de laagste roosterstroom bij nieuwe z.g. NOS buizen werd gemeten.
roosterstroom EL84
door huub.jak , 20.11.2012, 11:03 (4388 dagen geleden) @ jan van eijck
Ik heb ook wel russische gebruikt en geen problemen er mee
Wel heb ik opgemerkt dat deze buizen veel warmte vast houden
Gezien dat het glas veel dikker is Mischien dat daar om
bij iets langer aan staan van de radio de buis behoorlijk heet
Word dat er dan ook van binnen het metaal verandering ontstaat
Deze russische buizen worden behoorlijk heet door dat dikke glas
Dat houd veel warmte vast en straalt minder warmte uit naar buiten
En ook de nikkelen pennen geeft nikel wel goed door ? .Huub
roosterstroom EL84
door Eduard , 20.11.2012, 11:07 (4388 dagen geleden) @ jan van eijck
dag Jan,
Voor alle duidelijkheid, de roosterstroom die je meet heeft toch zo'n stroomzin dat het rooster meer positief wordt tov de kathode.
Als dat het geval is dan is er overeenstemming tussen onze waarnemingen. De zieke buis meet 0,6 µA direct na inschakeling. Na enkele minuten opwarmen gaat die stroom de lucht in. In de radio zorgt de roosterlekweerstand ervoor dat de anodestroom stijgt. Na omruil is het radio probleem weg.
Het is mijn gewoonte interessante dingen die ik in de werkplaats opmerk wat verder uit te vlooien. Vandaar de vaststelling van roosterstroom bij alle EL84.
Enkel bij de zieke buis loopt die verder op als de buis opwarmt. Nul µA heb ik bij geen enkel van de vier geteste buizen gezien.
Vriendelijke groeten,
Eduard
roosterstroom EL84
door Philip , ,s-gravenhage, 20.11.2012, 13:00 (4388 dagen geleden) @ Eduard
Hallo Eduard
Ik las ergens in de antwoorden last van "roosteremissie" eigenlijk metalicering
van het rooster naar de kathode toe .
Dit heb je ook vaak bij de ebl 1 ubl 1 cbl 1 el41 ul 41 ubl 21 enz
Hierdoor gaat er meer roosterstroom lopen i.v.m met inwendig deze metalicering
een soort van weerstand dus.
Kijk in een buis kunnen we niet kijken ,ja of hij gloeid en maken wij hem open
dan is hij niet meer bruikbaar.
Vele testers meten zeg leak en gas in de buis .
Wat ik er van denk is een normale bijkomstigheid in het gebruik van buizen.
Verder is dit verschijnsel ook waar te nemen bij gewoon kleine triode,s
zoals de ecc 81 ach noem ze maar op.
Dus meten of de andere buis die je in de radio plaatst nog volgens jou normen
zijn,want ja wat is bij jou de grens daarvan .
Met vriendelijke groet Philip.
roosterstroom EL84
door Florick Wibier , Schaijk Noord Brabant, 20.11.2012, 15:34 (4388 dagen geleden) @ Philip
In de handleiding van een Neuberger tester staat een mooi stukje over roosterstroom testen en redelijke criteria
Bladzijde 19 van de PDF
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Roe-Pruefer/Neuberger-400/RMP40...
mvg.
florick
roosterstroom EL84
door Philip , ,s-gravenhage, 20.11.2012, 17:15 (4388 dagen geleden) @ Florick Wibier
Bewerkt door Philip, 20.11.2012, 17:27
Hallo Florick
Ikzelf heb een vertaling in het frans en nederlands ,maar dan van de
Neuberger 370/1 daarin staat in paragraaf 3.3 en de dan volgende
weergegeven "De groep van de eigenlijke metingen "
Nu is dit voor neuberger ,maar ik durf te wedden dat andere merktesters
weer hier verschillend mee omgaan.
Verder geeft Neuberger aan niet de 0,6 tot 1 micro-ampere te boven te gaan
zelfs voor de voorversterker-buizen 1,5 tot 2 micro-ampere.
Men kan nogthans voorversterkerbuizen tot 4 micro-ampere en de eindbuizen waarbij
deze stroom 10 microampere zou bedragen nog als bruikbaar beschouwen.
Sorry en zeker het laatste is mij iets te hoog .
Nu op het moment meet ik met AVO MK 4 en als bij leak de meter maar iets omhoog
komt ,keur ik de buis af.
Verder een tester die via hickok-principe meet geeft leak ook mooi aan.
Er zijn dus meer testers die dit verschijnsel weergeven.
Verder heb ik de Neuberger 370/1 gehad meerdere zelfs en ik persoonlijk vond de
Neuberger 370/1 nu niet een meetinstument welke leak gevoeligheid aangaf.
Met vriendelijke groet Philip.
roosterstroom EL84
door hans53126, 20.11.2012, 18:33 (4388 dagen geleden) @ Eduard
Bewerkt door hans53126, 20.11.2012, 18:39
Beste Eduard,
Ook ik heb diverse plano's staan en in 1 had ik hetzelfde.
Op 1 eindbuis had ik een anodespanning van 210 Volt,
en op de andere eindbuis ca: 148 Volt en werd kokend heet,
inclusief de uitgangstrafo, dit kwam door de hoge anodestroom daardoorheen.
Nameten van de roosterlek weerstanden leverde niks op die waren goed,alsmede de koppelcondensatoren, die ook in orde waren al was ik bang dat die in het defecte kanaal niet goed waren, vanwege de roosterspanning van 7 Volt !
Na het meten op de roosters van de EL84 zag ik het volgende,
op het goede kanaal 210V anode 190V op het schermrooster en,
op het stuurrooster had ik 0V, meter gaf dus echt nul ook op milivolt bereik.
En nu komt het:
Op het kanaal met de defecte EL84 148V anodespanning 190V schermroosterspanning,
en het STUURROOSTER had 7V net als de kathode.
Na het omwisselen van deze buis was het probleem weg en werkte de radio ook weer goed want de ontvanger moest het ook doen met een lagere spanning en dat gaat niet echt goed.
Na het wisselen van de el84 was ook de kathodespanning weer zoals ie moet zijn namelijk ong 5½ - 6 Volt. en het goede kanaal vervormde ook niet meer want die stond lekker in klasse B te werken wat vervorming geeft.
Dit kan voorkomen worden door de kathode weerstanden te splitsen,
Maar dan tast je de orginaliteit aan van de radio naar mijn mening.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Eduard.
Vr Gr Hans.
roosterstroom EL84
door Philip , ,s-gravenhage, 20.11.2012, 20:52 (4387 dagen geleden) @ hans53126
Hallo Op de site van Kees van Dijke
Staat http://kvdijke.radiocollection.net/nl/techniek.html
Bij veel voorkomende storingen dit weergegeven.
Kijk eens verder op deze site en doe mogelijk je voordeel.
Bij de Philips Plano modellen (Jaren '60) gaat 1 kanaal vervormen of geeft slechts 1 kanaal geluid.
Beide EL84 buizen dienen vervangen te worden en dienen gepaard te zijn. Wanneer de EL84 buizen niet gepaard zijn of verschillend zijn van fabrikaat en/of bouwjaar, dan dienen de kathode-weerstanden en -elco's gesplitst te worden door respectievelijk 180 Ohm 2 Watt en 100 uF 25 Volt. Tevens wordt hiermee voorkomen dat de EL84 buizen onnodig snel verslijten en de kans op defecten aan de uitgangstransformatoren neemt af. Als je niet over reserve EL84 buizen beschikt, dan is het splitsen van de kathode weerstanden en elco's een goed begin, omdat elke buis dan zijn optimale werk-punt kan innemen.
Met groeten Philip.
roosterstroom EL84
door Franc , 20.11.2012, 21:58 (4387 dagen geleden) @ Philip
Hoi Philip,
Het is wel een echt plano probleem.
Ik heb een Pioneer SA400 versterker met 4 keer ECL82 op een enkele gezamenlijke kathodeweerstand die nog niet eens is verkleurd.
Door iedere buis loopt ong 30 mA, eerlijk gezegd zijn er wat verschillen.
3 eindbuizen zijn nog origineel en de 4e is een nieuwe, volgens mij een Rus.
De versterker speelt als het moet etmalen aan een stuk en er gebeurt helemaal niets behalve dat het ding de sterren van de hemel speelt.
Er komt ook meer power uit dan uit een Plano, ongeacht welke.
De versterker is heel magertjes gereviseerd, alleen 3 kathode elko' s zijn vervangen, 1 in de eindtrap dan en twee stuks in de voorversterker.
Verder is alles origineel, ook de polyester koppel C's.
Er is nog nooit een buis rood geworden.
Wel heel typisch.
Bij plano's heb ik het al vaak gezien, ook lang geleden al.
Ook bij mono Erres toestellen met EL84 op print.
Groet Frank
roosterstroom EL84
door Boudewijn , 21.11.2012, 08:06 (4387 dagen geleden) @ Franc
heeft deze versterker keramische buisvoetjes of zijn het pertinax voetjes?
roosterstroom EL84
door Philip , ,s-gravenhage, 21.11.2012, 15:42 (4387 dagen geleden) @ Franc
Beste Franc
Laten we er kort over zijn ook ik vond in de 60 er jaren pioneer gewoon beter.
Ook al de keuze van componenten die teerdotten werden bij pioneer niet gebruikt.
Verder had Philips nog pertinax voeten voor de EL 84 deze hebben bijna allemaal
verkolings-schade en wordt er een keramische voor in de plaatst gedaan..
Mijn jongste zoon is nogal weg van die gebids-radio,s maar kamt ook met dit
euvel.
Nu is dit niet van de laatste tijd zelfs radio,s uit de laat 30-er jaren hadden
van Philips gecombineerde kathode elko en weerstand.
Ook waren deze radio,s voorzien van P voeten en bij slecht contact gierde de
boel of het een lieve lust was.
Dus veel heeft Philips hier niet van geleerd.
Maar ja het is dan aan ons om de boel te vervangen en of te verbeteren.
Dan merk van buizen nu hoeft een russische buis niet bijvoorbaad slecht te zijn
maar dat is een keuze die jezelf neemt.
Met vriendelijke groet Philip.
roosterstroom EL84
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 21.11.2012, 21:47 (4386 dagen geleden) @ Eduard
Beste forumleden,
Door roosterstroom werd het stuurrooster van de EL84 in een Philips plano na een 10 tal minuten opwarmen positief en schiet de stroomopname van het toestel de lucht in. Zonder tijdig afschakelen ontstaat er wellicht schade. Bij testen van de buis op een buizentester werd roosterstroom gemeten.
Dit onderwerp is bekend bij defecte buizen en al eerder behandeld in draad:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=78457Toen kwam de eerste grote verrassing. Een nieuwe buis, vers uit het witte doosje, voor een tweetal jaar gekocht bij Conrad, (een Russische Sovtek), meet nog meer roosterstroom dan de defecte Philips. Een tweede Conrad buis idem. bovendien is er een groot verschil in steilheid tussen de twee nieuwe buizen. Een matched pair kan je dit stel moeilijk noemen maar dat was ook niet gesteld bij aankoop. Toch een waarschuwing voor wie een balanstrap met zulke buizen zou overwegen.
Ten slotte de klap op de vuurpeil. Een Philips EL84, NOS, recht uit het doosje, heeft prima emissie en steilheid maar ook roosterstroom.
Mijn vraag: Verslijten deze buizen door het terugloop van het vacuum na tientallen jaren rust in het doosje?
Vriendelijke groeten,
Eduard
Eduard,
Nog even over de Russische vervangers voor de EL84.
Er zijn er (goedkoop) die niet zo best zijn.Uitval.
De iets duurdere zijn best wel goed.
De 6N14N-EB is een goede vervanger voor de EL84.
De buis is een heel klein beetje dikker en kan ook best veel hebben.
Gewoon via E-Bay een partij bestellen en je hebt goede EL84 vervangers
voor weinig geld.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB