Hallo,
Om beurten laat ik gedurende een week een radio uit de verzameling een aantal uurtjes per dag spelen.
Het betreft een Técalémit Super46,AC toestel uit ca.1935 met buizen 6A7 6F7 42 80
Een schema is niet te vinden.
De radio heb ik een tijd geleden nagezien en de nodige componenten zijn vervangen.Ook de buizen zijn vernieuwd.
Het volgende viel mij op bij niet aangesloten antenne en aarde.
Bij aansluiten netspanning hoor ik een lichte maar nog aanvaardbare brom.Bij verbinden met aarde blijft deze lichte (normale) brom.
Draai ik de netstekker om is er een zware brom te horen zonder aarde.Bij aansluiten aarde is de brom practisch volledig weg.
In beide gevallen is de ontvangst met antenne en aarde zeer goed met aangename klank.
Ik heb de radio nog niet uitgekast.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken en wat kan de oorzaak zijn?
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door fred , 23.11.2012, 15:27 (4385 dagen geleden) @ Armand
hallo soms kun je via de buis bezetting een vergelijk baar schema vinden
Oorzaak brom gezocht.
door Piet , Hellendoorn, 23.11.2012, 18:06 (4385 dagen geleden) @ fred
Als er condensatoren zitten van de netaansluitng naar het chassis zou ik die maar eens nakijken. Succes.
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 24.11.2012, 07:15 (4384 dagen geleden) @ Armand
Fred,ik had al gezocht naar een schema a.h.v. de buizenbezetting,dat van de FNR 38A komt wat in de buurt.Vergissing van mij,de tweede buis is hoogstwaarschijnlijk een 6B7 (deze zat op een sloopchassis).
Piet,de C die je bedoelt,is vervangen.
De radio speelt trouwens al een hele week enkele uren per dag.
Zal hem binnenkort uitkasten om te zien of ik iets vind.
Het omdraaien van de netstekker i.v.m. brom ken ik alleen bij U toestellen.Het blijft mij dus wat een raadsel.
Hierbij een foto van de onderkant van het chassis voor de restauratie.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door fred , 24.11.2012, 08:05 (4384 dagen geleden) @ Armand
hallo armand het is toch geen brom storing via het net van bijv een computer tl buis wasmachine of zoiets dergelijks
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 24.11.2012, 08:51 (4384 dagen geleden) @ fred
""hallo armand het is toch geen brom storing via het net van bijv een computer tl buis wasmachine of zoiets dergelijks""
Hallo Fred,nee dat is het niet.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door Ed van der Weele † , Zeist, 24.11.2012, 08:06 (4384 dagen geleden) @ Armand
Als de radio alleen bromt wanneer er een zender wordt ontvangen, maar niet als er is afgestemd op een stil stukje van de band, zit de brom in het hoogfrequente ontvangstpad.
Het lichtnet fungeert dan als aardleiding. De oplossing is dan het aanbrengen van een ratelcondensator. Op welke plaats die het meest effectief is moet je experimenteel vaststellen.
Er is ooit een artikel uit Radio Bulletin over de ratelcondensator op dit forum gepost. Daarin staan de verschillende opties genoemd.
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/condensatoren/cond.htm#ratel
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 24.11.2012, 09:29 (4384 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Armand, 24.11.2012, 09:37
Ed,bedankt voor de verwijzing naar het artikel.
Het voedingsgedeelte is gelijk aan het model Técalémit Super 54 met 5 buizen en 3 golflengten.Bij deze radio is het probleem er niet.
Even verduidelijken wat het probleem is (afhankelijk van de positie van de netstekker in het stopcontact).
Eerste situatie : volume dicht,alleen netspanning aangesloten.Lichte maar normale brom.Het aansluiten van een aarde heeft geen invloed op de lichte brom die normaal is.
Tweede situatie : volume dicht,alleen netspanning aangesloten maar stekker nu omgedraaid.Zware brom die geheel verdwijnt bij aansluiten van aarde.
Ik vraag me af waar die zware brom vandaan komt.
De radio speelt goed in beide situaties met antenne en aarde aangesloten.Geen brom bij ontvangen zenders of tussen de zenders.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door freddy vercruyce , 24.11.2012, 09:54 (4384 dagen geleden) @ Armand
Hallo Armand Heb je al eens een andere gelijkrichters buis geprobeerd.Ik had zo eens in die zin voor en het bleek een slechte gelijkrichter te zijn.Op de buizen tester ok maar in de radio gaf die problemen Groeten Freddy
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 24.11.2012, 09:59 (4384 dagen geleden) @ Armand
Als het met een aarde merkbaar is beter
Dan werkt de ratel condensator probeer ens met een c ergens er bij
Ik zie ook wel dat er genoeg ouden condensators nog in zitten
Prik er eens een elco bij van bvb 10 of 16 uf of het vermindert de brom
Het kan ook zoo zijn dat de Plaat pit oud is dat is ook nog wel een de veroorzaker .Huub
Oorzaak brom gezocht.
door Ed van der Weele † , Zeist, 24.11.2012, 10:28 (4384 dagen geleden) @ Armand
Dan zal de oorzaak waarschijnlijk toch in het gelijkrichtercircuit zitten.
Een paar gegokte mogelijkheden:
- De gelijkrichter voor de helft defect.
- 1 helft van de secundaire van de trafo die niet werkt.
- Afvlak elco defect of slechte verbinding met de massa. (Hoewel ik dat laatste niet kan beredeneren met de verschijnselen die je noemt)
Kijk eens met de scoop of en op welke punten rond de gelijkrichter je de brom kunt lokaliseren. Misschien moet daarvoor de scoop niet met het chassis verbonden zijn, maar met de aardleiding.
Oorzaak brom gezocht.
door Paul Brouwer , Haarlem, 24.11.2012, 21:19 (4383 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
De gelijkrichter was in eerste instantie ook de buis waar ik mijn twijfels bij zette, tot ik las dat deze vervangen was en er vanuit ging dat die door een goed exemplaar vervangen was.
Dat één van de secundaire HS-wikkelingen niet goed zou kunnen zijn, had ik nog niet aan gedacht en is een mogelijkheid.
Echter viel mijn ook direct bij het zien van het gedeeltelijke schema op C19 in dat schema.
Ik vraag mij zo af of deze C wel goed is en/of deze geen roet in het eten gooit.
Groeten,
Paul
--
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 27.11.2012, 09:01 (4381 dagen geleden) @ Armand
Zoo als ook al zie dat de potmeter
Heel erg op de voedings travo is gemaakt
En dat daar ook nog afgeschemde draden aanwezig
Zijn mischien een metalen schot er tussen maken
met pertinax er tussen Ik denk dat deze radio ALTIJD
Al gebromt heeft ok almede de simpele opbouw ook van draden
Huub
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 27.11.2012, 09:55 (4381 dagen geleden) @ huub.jak
Bewerkt door Armand, 27.11.2012, 10:05
Hallo Huub,
""Zoo als ook al zie dat de potmeter
Heel erg op de voedings travo is gemaakt
En dat daar ook nog afgeschemde draden aanwezig
Zijn mischien een metalen schot er tussen maken
met pertinax er tussen Ik denk dat deze radio ALTIJD
Al gebromt heeft ok almede de simpele opbouw ook van draden""
Kan ik proberen maar denk het niet.Met de netstekker in een bepaalde stand en aarde aangesloten is hij volledig bromvrij.We zoeken verder.
Ik heb ook het model Super54 met 3 golflengten en 5 buizen.Het chassis is nagenoeg gelijk en de opbouw komt in grote lijnen overeen.Het schema heb ik wel en is maar gedeeltelijk te gebruiken.
Deze heeft dit probleem niet en bromt niet.Hier een foto van het chassis/ook hier zit de potmeter dicht bij de transfo.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 27.11.2012, 12:30 (4381 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door huub.jak, 27.11.2012, 12:36
De potmeter is wel een sinjaal gevoelig deel
Dus als daar een strooiveld aanwezig is dan word het wel
Opgepikt bij de potmeter .En als je stroom stekker op
een bepaalde stand doe dan kan het zoo wezen dat
Het strooiveld meer naar binnen gaat dus ook minder naar
Buiten is .Normaaliter zal men ook nooit bij voedings
En smoorspoelen bij versterkers bouw bij dat soort wikkelingen
Sinjaal gebieden maken bvb potmeters en dergelijke AC stroom voorzieniginen
Daar omede wijs ik ook naar de 220 ac kabel niet voor krommevonken
Zoo als cees beweert. dat hebben wij ook niet in krommenie hier. huub
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 27.11.2012, 15:53 (4381 dagen geleden) @ huub.jak
Hallo Huub,
Ik hou er zeker rekening mee bij het volgende onderzoek en probeer dit uit.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 27.11.2012, 23:32 (4380 dagen geleden) @ huub.jak
De potmeter is wel een sinjaal gevoelig deel
Dus als daar een strooiveld aanwezig is dan word het wel
Opgepikt bij de potmeter .En als je stroom stekker op
een bepaalde stand doe dan kan het zoo wezen dat
Het strooiveld meer naar binnen gaat dus ook minder naar
Buiten is .Normaaliter zal men ook nooit bij voedings
En smoorspoelen bij versterkers bouw bij dat soort wikkelingen
Sinjaal gebieden maken bvb potmeters en dergelijke AC stroom voorzieniginen
Daar omede wijs ik ook naar de 220 ac kabel niet voor krommevonken
Zoo als cees beweert. dat hebben wij ook niet in krommenie hier. huub
Huub,
Krommenie, daar raak je in de knoop. Grapje, moet kunnen toch?
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Oorzaak brom gezocht.
door hans , Hoorn, 24.11.2012, 11:04 (4384 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door hans, 24.11.2012, 11:12
Armand,
Een schema is niet te vinden? Op doctsf vond ik
en
Wellicht staat er genoeg in om te vergelijken met jouw model 46.
Groeten,
Hans
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 24.11.2012, 11:55 (4384 dagen geleden) @ hans
met een 80.er als plaatpit daar heb ik met een versterker
Met 2x EL 3 ens brom megemaakt dat de 80,er de oorzaak van was
ook in de voet en nokken aan de buis dat kan brom geven
Mist het niet goed schoon is .huub
Oorzaak brom gezocht.
door Andre van der Griend , Vianen (Ut), 24.11.2012, 13:07 (4384 dagen geleden) @ huub.jak
Leerzame tips, goed om te weten maar toch, is het in dit geval wel zo?
De brom komt er in als de steker omgedraaid wordt, dit maakt toch geen enkel verschil voor de gelijkrichter?
Groeten,
Andre
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 24.11.2012, 17:15 (4384 dagen geleden) @ Andre van der Griend
Bewerkt door huub.jak, 24.11.2012, 17:44
Als de stekker zoo staat dat er stroom op het schassis
Staat dan kan het Negentief Positief worden iets met AC
Het komt ook door dat de ratel condensator op het schassis massa
Staat en lekt ook wat af en de elco,s geven negentief naar massa
Dus men geeft via de rooster lek weerstanden posietieven stroom
Op het rooster en dat gaat naar binnen en geeft brom en geen
Goede werking gezien ook de werkpunt buis je hoort het soms ook
aan de volummen potmeter met een soort van rommelig geritsel
als of er iets vrijft .Dat is mijn opmerking daar van .
Dus beter is het zoo de stekker te doen in de AC stopkontakt
Zoo dat er GEEN lek stroom op het schassis staat Dan bromt de radio ook
Het op zijn minst Dus even met de spannings zoeker zien .Huub
Oorzaak brom gezocht.
door Peter1952 , 24.11.2012, 19:36 (4384 dagen geleden) @ huub.jak
Niemand van jullie ziet kennelijk dat het chassis via een condensator aan het lichtnet ligt. Als je de steker verkeerd om zet, dan staat er een flinke bromspanning op het chassis. Aard je het chassis of draai je de stekker om dan is de bromspanning weg.
Ik vind het een groot risico, zo'n condensator. Slaat hij door dan kan de volle netspanning op het chassis terecht komen.
Die condensator is kennelijk bedoeld om h.f. rommel van het lichtnet af te voeren. Maar dan moet het chassis wel geaard worden. Is het chassis niet geaard en de antenne is bijv. min of meer geaard, dan komt er een flinke bromspanning via de antenne ingang binnen.
Hetzelfde probleem kan zich bij U-toestellen voor doen.
Mijn advies: Condensator wegnemen.
Groeten,
Peter
Oorzaak brom gezocht.
door Paul Brouwer , Haarlem, 24.11.2012, 21:24 (4383 dagen geleden) @ Peter1952
Ah! Jij hebt het dus ook gezien. C19. Mij viel deze C gelijk op.
Groeten,
Paul
--
Oorzaak brom gezocht.
door Ed van der Weele † , Zeist, 24.11.2012, 23:49 (4383 dagen geleden) @ Peter1952
Niemand van jullie ziet kennelijk dat het chassis via een condensator aan het lichtnet ligt. Als je de steker verkeerd om zet, dan staat er een flinke bromspanning op het chassis. Aard je het chassis of draai je de stekker om dan is de bromspanning weg.
Dat vraag ik me toch af. Als geen aardleiding is aangesloten "zweeft" het chassis en zou het, denk ik, niet uitmaken hoe de stekker in het stopcontact steekt.
Ik vind het een groot risico, zo'n condensator. Slaat hij door dan kan de volle netspanning op het chassis terecht komen.
Dat geldt voor elke condensator in een netfilter. Daarom worden er tegenwoordig ook Y condensatoren gebruikt.
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 24.11.2012, 19:44 (4384 dagen geleden) @ Armand
Hallo,
Bedankt Ed,Fred,Hans,Freddy,Huub,Piet,Peter en André voor de tips,mogelijke oorzaken,oplossingen enz.
Ik ga dit verder uitpluizen om het euvel te vinden maar zoals André schreef
"" De brom komt er in als de steker omgedraaid wordt.."" ... dat blijft voor mij nog een raadsel.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 25.11.2012, 21:49 (4382 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door Armand, 25.11.2012, 21:58
Hallo,
Vandaag een eerste onderzoek gedaan.
-Buizen vervangen (behalve 6B7,heb er maar 1 en is nieuw) ... probleem blijft.
-Alle componenten nagemeten,solderingen nagezien,gelet op eventuele kortsluitingen,voedingstransfo primair/secundair uitgemeten enz. ... niets kunnen vinden.
Geëxperimenteerd met condensators aan de primaire kant van de transfo.
1 en 2 duiden de positie van de netstekker aan.Volume telkens dicht.
Met C volgens origineel,omkeren netstekker,geen aarde :1=zware brom,2=normale brom.
wel aarde :1=zware brom weg,2=normale brom
Zonder C,omkeren netstekker,geen aarde :1=minder zware brom,2=minder zware brom.
wel aarde :1=brom weg,2=minder zware brom.
Met 2 C's,omkeren netstekker,geen aarde :1=zware brom,2=normale brom.
wel aarde :1=zware brom weg,2=normale brom.
????? Iemand die hier een verklaring voor heeft ????? Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door huub.jak , 25.11.2012, 22:14 (4382 dagen geleden) @ Armand
Doe er eens een nieuw net snoer aan ZONDER KNOOP
Als trekontlaster mischien geeft dat een strooiveld ?
Huub
Oorzaak brom gezocht.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 25.11.2012, 23:58 (4382 dagen geleden) @ huub.jak
Doe er eens een nieuw net snoer aan ZONDER KNOOP
Als trekontlaster mischien geeft dat een strooiveld ?
Huub
Huub,
Krijg je MET knoop een kromme volt?
Ik krijg de indruk dat die brom via het net binnen komt.
Dus eerst eens proberen met een goed net filter tussen
stopcontact en de radio.
Zonder een aardleiding kan een radio ook wel brom vrij spelen.
Maar je kan in een gebied wonen waar b.v veel industrie is, waardoor
het net vervuilt is, of die radio staat op een plaats waar veel TL
buizen branden, in de buurt van winkels e.d.
Ook een niet afgeschermde trafo kan de oorzaak zijn.
De latere trafo's hebben een inwendige afscherming.
De nul van de trafo, midden aftakking van de sec wikk is dan
inwendig verbonden met de inwendige afscherming.
Er zijn radio's gemaakt met trafo zonder inwendige afscherming.
Als dat bij deze radio het geval is zal alleen een goed netfilter
enig soelaas kunnen bieden. Eventueel een kap over de trafo maken.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Oorzaak brom gezocht.
door Ed van der Weele † , Zeist, 26.11.2012, 19:39 (4382 dagen geleden) @ Armand
Als ik alles goed heb gelezen en hopelijk ook begrepen(!) is dit de situatie:
- Geen antenne aangesloten
- Geen aardleiding aangesloten
- Volumeregelaar dicht
- Stekker in stand A = harde brom
- Stekker in stand B = zachte brom
Even hardop denken:
Omdat er geen andere aansluitingen (antenne en aarde) op de radio zijn aangesloten, kan er mijns inziens geen elektrische stroom vanuit het lichtnet dóór het chassis lopen. Verder dan de primaire wikkeling kan niet. Tenzij de primaire wikkeling een lek heeft naar het chassis. Maar dat verklaart dan nog niet de invloed van het omkeren van de stekker.
Kan het magnetische veld van de trafo dan de oorzaak zijn? En hoe kan je dat testen?
Daarop heb ik nog geen antwoord. Behalve de trafo van het chassis demonteren, maar dat is wel erg drastisch.
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 26.11.2012, 22:10 (4381 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Armand, 26.11.2012, 22:26
""Als ik alles goed heb gelezen en hopelijk ook begrepen(!) is dit de situatie:
- Geen antenne aangesloten
- Geen aardleiding aangesloten
- Volumeregelaar dicht
- Stekker in stand A = harde brom
- Stekker in stand B = zachte brom""
Klopt volledig!
Nog een kleine aanvulling : aansluiten van alleen antenne heeft geen invloed op de brom.
Aansluiten van alleen aardleiding wel :
-stekker stand A,de harde brom gaat volledig weg.
-stekker stand B,de zachte brom wordt iets minder (met oor tegen luidspreker) en is normaal voor een buizenradio.
Het is nagenoeg dezelfde harde brom als wanneer je de PU ingang aanraakt.Gisteren ook nagekeken maar lijkt mij in orde.
""...Tenzij de primaire wikkeling een lek heeft naar het chassis. Maar dat verklaart dan nog niet de invloed van het omkeren van de stekker ...
Kan het magnetische veld van de trafo dan de oorzaak zijn?""
Daar had ik ook al aan gedacht,iets mis met de trafo?Lek?Ik heb nog wel eenzelfde trafo van een sloper.
Heb vandaag even niet verder gezocht omdat ik het niet meer weet.
De radio staat al de hele dag te spelen (antenne+aarde aangesloten),wel met de stekker in stand A zonder brom.
Bedankt voor het meedenken Ed en vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 27.11.2012, 23:41 (4380 dagen geleden) @ Armand
""Als ik alles goed heb gelezen en hopelijk ook begrepen(!) is dit de situatie:
- Geen antenne aangesloten
- Geen aardleiding aangesloten
- Volumeregelaar dicht
- Stekker in stand A = harde brom
- Stekker in stand B = zachte brom""Klopt volledig!
Nog een kleine aanvulling : aansluiten van alleen antenne heeft geen invloed op de brom.
Aansluiten van alleen aardleiding wel :
-stekker stand A,de harde brom gaat volledig weg.
-stekker stand B,de zachte brom wordt iets minder (met oor tegen luidspreker) en is normaal voor een buizenradio.
Het is nagenoeg dezelfde harde brom als wanneer je de PU ingang aanraakt.Gisteren ook nagekeken maar lijkt mij in orde.""...Tenzij de primaire wikkeling een lek heeft naar het chassis. Maar dat verklaart dan nog niet de invloed van het omkeren van de stekker ...
Kan het magnetische veld van de trafo dan de oorzaak zijn?""Daar had ik ook al aan gedacht,iets mis met de trafo?Lek?Ik heb nog wel eenzelfde trafo van een sloper.
Heb vandaag even niet verder gezocht omdat ik het niet meer weet.
De radio staat al de hele dag te spelen (antenne+aarde aangesloten),wel met de stekker in stand A zonder brom.Bedankt voor het meedenken Ed en vriendelijke groeten, Armand
Armand,
Je zou dan ook de trafo kunnen loskoppelen, alles dus + Sp en Gloei Sp,
stekker er uit en vervolgens de radio voeden uit een aparte voeding die
apart van de radio staat opgesteld.
Een simpele voeding kun je zelf bouwen m.b.v een redelijk grote trafo van
een sloop radio. Gelijkrichter en trafo in een kastje maken.
Simpel zo iets en erg handig.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 28.11.2012, 18:05 (4380 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Hallo Cees,
Ja,ga ik doen.Zo'n voeding komt altijd goed van pas om te testen.
Vriendelijke groeten, Armand
Oorzaak brom gezocht.
door Armand , 04.12.2012, 08:53 (4374 dagen geleden) @ Armand
Bewerkt door Armand, 04.12.2012, 09:05
Hallo,
De voorbije dagen nog wat verder gezocht.
De voedingstrafo uitgewisseld (komt uit een sloper) maar het probleem bleef.
Het viel mij op dat wanneer ik een vinger op een 5-tal cm van de aansluitbus PU (warme kant) hield,de brom nog luider werd.Hoe dichter bij die bus,hoe luider werd de brom.
Een metalen afschermplaat op maat gemaakt en onder het chassis geschoven.
De brom was er niet meer.Met het oor tegen de luidspreker is er nog een zeer miniem verschil te horen bij omdraaien van de netstekker.Nauwelijks hoorbaar en op een halve meter afstand al helemaal niet meer.Dit alles zonder aangesloten antenne en aarde.
Vermoedelijk was er origineel een afschermplaat en is deze ooit verwijderd of vergeten bij een eerdere herstelling.Moeilijk na te gaan want op het net vind ik hoofdzakelijk alleen maar bijdragen van mezelf over deze radio.
Sommige andere radio's uit de verzameling hebben ook een afschermplaat of een soort folie onder het chassis,soms ook de zijkanten maar andere dan weer niets van afscherming.
Toch zoek ik nog naar een verklaring.Hoe kan het aanbrengen van een afscherming onder het chassis zulke grote invloed hebben op het bromprobleem bij omkeren van de netstekker bij deze radio?
Vriendelijke groeten, Armand
Foto's trafo's en metalen afscherming onder het chassis