Project 208U (vervolg) (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08.12.2012, 21:47 (4369 dagen geleden)
Bewerkt door Paul Brouwer, 08.12.2012, 21:54

Vandaag heb ik de middag kunnen besteden aan het onderhanden 208U-tje met bromproblemen. Alles was goed totdat ik C85 verving.
Toen was het hommeles c.q. brom die opkomt naarmate er anodespanningbeschikbaar komt.

Ik heb alles nu al minimaal 10x nagekeken en kan geen fouten ontdekken.

Mischien weet iemand anders nog raad.

Alle eclo's zijn vervangen, zo ook de ratel-C, de ontkoppel-C en de C over de UGT (in het schema) en de buizen (nieuw).

Ik dacht deze U-tjes toch goed te kennen maar dit euvel stelt mijn voor vraagteken.

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 08.12.2012, 22:19 (4369 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Vandaag heb ik de middag kunnen besteden aan het onderhanden 208U-tje met bromproblemen. Alles was goed totdat ik C85 verving.
Toen was het hommeles c.q. brom die opkomt naarmate er anodespanningbeschikbaar komt.

Ik heb alles nu al minimaal 10x nagekeken en kan geen fouten ontdekken.

Mischien weet iemand anders nog raad.

Alle eclo's zijn vervangen, zo ook de ratel-C, de ontkoppel-C en de C over de UGT (in het schema) en de buizen (nieuw).

Ik dacht deze U-tjes toch goed te kennen maar dit euvel stelt mijn voor vraagteken.

Groeten,
Paul

Als ik het zo lees, ontstond het probleem na dat C85 was vervangen.
Ik zou het daar in de buurt zoeken.
Iets dat los is gaan zitten? Draadbreuk? Los zittend massa contact?
Een soldering die nooit echt goed is door gevloeid, van fabriek af en nu
is los gaan zitten?
Succes en vr gr Cees.

--
CornelisBB

Project 208U (vervolg)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09.12.2012, 00:15 (4369 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Vandaag heb ik de middag kunnen besteden aan het onderhanden 208U-tje met bromproblemen. Alles was goed totdat ik C85 verving.

C85 op zich kan nooit iets met brom te maken hebben. Aannemelijker is dat de afvlakelco slecht is, of slecht contact met de massa-ring maakt.

[image]

Project 208U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2012, 20:50 (4368 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Ik ben het met jouw redenering eens, doch had voor C85 nog de koppel-C (C106) vervangen en het toestel getest. Toen werkte hij nog naar behoren. Pas na vervanging van C85 is het fout gegaan.

De reden c.q. oorzaak is mij nog geheel onduidelijk maar het uiteindelijke resultaat werd vanmiddag duidelijk. De nieuwe voedingselco's waren defect en konden weer vervangen worden.

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 09.12.2012, 12:48 (4369 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Vandaag heb ik de middag kunnen besteden aan het onderhanden 208U-tje met bromproblemen. Alles was goed totdat ik C85 verving.

Hallo Paul,

Een brom veroorzaakt door die C85 kan ik mij ook niet voorstellen. Laat die C85 anders weg en luister opnieuw.

Als de brom altijd aanwezig is, dus onafhankelijk van de stand van de volumeknop,
dan moet je de fout toch zoeken in de afvlakkings elco's. Dat kan bijna niet anders.

Onlangs had ik hetzelfde probleem bij een BX233U. Elco van nieuwe inhoud voorzien en toch een netbrom. En door de aluminium huls met een losse
draad met het chassis te verbinden was de brom weg. Gewoon een slechte verbinding met het chassis was het. Mag dat soms na bijna 70 jaar ;-)

Groeten, Hans

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Project 208U (vervolg)

door huub.jak @, 09.12.2012, 16:46 (4369 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Het is ook zoo als je alle condensators vernieuw
Dan loopt ook de hoogspanning op en dat kan de vervangde
Elco mischien nog niet hebben en lekt dan ook weer af
Ik weet niet of je een nieuwe gebruikt heeft of een
Anderen ouden exemplaar , ?? ik test zoo,n elco altijd
Huub

Project 208U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2012, 21:01 (4368 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hoi Hans,

Uiteindelijk ben ik ook tot die conclusie gekomen. Maar die elco's waren reeds vervangen dus ga je er niet 1, 2, 3 vanuit dat nieuwe elco's de oorzaak zijn maar eerder een foutje in het vervangen van bedrading of iets dergelijks.

Een foutje had ik niet gemaakt en alle contacten waren ook goed (door-)gesoldeerd. Om voor mij onduidelijke redenen hadden de nieuwe voedingselco's de geest gegeven. Na deze vervangen te hebben, speelt het toestelletje weer perfect. :MUS:

Door al het gekantel van het chassis moet ik nu wel op zoek naar een vervangend net-entrée. :-(

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door K. van Hulsen @, Leeuwarden, 09.12.2012, 18:46 (4369 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door K. van Hulsen, 09.12.2012, 18:54

Nog enige tips:
Let op, bij deze toestelletjes is de bus van de afvlakelco NIET verbonden met massa (chassis), maar met het n.r.s. circuit.
Indien de antiratelc. aangebracht is over a-k van de UY1N, deze nogmaals controleren op sluiting / lekkage, even losnemen dus.
Controleer ook de UY1N op kathode-gloeidraad sluiting of lek.
Indien om wat voor reden dan ook het totale DC stroomverbruik van de radio te groot is, kan de afvlakelco het ook niet bijbenen, controleren dus

Project 208U (vervolg)

door huub.jak @, 09.12.2012, 20:08 (4369 dagen geleden) @ K. van Hulsen

Ja precies van hulsen zoo heb ik ook wel eens gehad
Dat de bvb AZ 1 aan een kant niet goed was
En brom gaf

Project 208U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2012, 20:36 (4368 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Vandaag heb ik tot vervelens toe alle bedrading op aansluiting en kortsluiting gecontroleerd en alles zat goed. De nieuwe C75 wederom vervangen, zonder resultaat. UGT vervangen. Ook zonder resultaat. Uiteindelijk gaf ik er de brui aan en ben weer naar boven gegaan. Daar zat ik dan en ongeveer 10 minuten later was ik weer op weg naar de berging. Er is geen
U-tje die mij ooit op mijn knieën heeft gekregen, dus dit ding ook niet. ;-)

Dus de nieuwe voedingselco's eruit gehaald en gemeten. Naar de eeuwige jachtvelden! Wederom nieuwe elco's erin gezet en spelen als een tierelier! :MUS:

Het is mij een waar raadsel waardoor die elco's de geest gegeven hebben. Het resultaat is wel dat bijna alle verteerde rubberen bedrading is vervangen en dit U-tje nog jaren vooruit kan.

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 09.12.2012, 20:42 (4368 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Zo zie je maar weer dat de bekende voetbalgoeroe gelijk heeft met z'n "ieder nadeel heb se voordeel" . Speeltie zo hard dat je er geluidsdempers bij nodig hebt ?;-)

--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !

Project 208U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09.12.2012, 20:51 (4368 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Met een grote externe speaker wel. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door soundman2 @, Wouw, 09.12.2012, 22:02 (4368 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Het valt mij op, dat er in dit toestel alles wel tienmaal is gecontroleerd, maar dar er kennelijk niets gemeten wordt (is). Met de volumeregelaar op nul, is de fout al ingekrompen tot de LF versterker of de voeding. Een scope op de diverse spanningen, zou meteen uitsluitsel geven, de rimpel op de voeding zou dan onacceptabel groot zijn. Zelfs met de universeelmeter kun je de rimpel op voedingen meten. In de stand AC wordt DC meestal geblokkkerd.

Soundman2

Project 208U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10.12.2012, 23:04 (4367 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Er is tientallen keren gecontroleerd en gemeten. Alleen wie verwacht het dat nieuwe 400V-elco's de geest zouden geven?

Het kromme is dat als de koppel-C van g1 van de UBL21 losgehaald werd de brom minder werd en bij beroering van g1 een bromtoon uit de speaker kwam.
Na loslaten van g1 was het toestel enige seconden muisstil. Dan zoek je het niet in de voeding maar in de eindtrap van zo'n toestel dunkt mij.

Uiteindelijk heb ik toch die elco's maar vervangen, wat bij dit soort toestelletjes gezien de beperkte ruimte die je hebt werkelijk een crime is.

Dit bleek dan de 'gouden greep' te zijn geweest. Weer wat geleerd moet je maar denken. ;-)
En ja; een rimpelspanning zou te meten geweest zijn hoewel deze bij een U-tje altijd wel aanwezig is.

Groeten,
Paul

--
[image]

Project 208U (vervolg)

door huub.jak @, 11.12.2012, 07:52 (4367 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul is denk toch dat jij de volle MEP stroom
Op de toestel gezet heeft dat jij dat KOM ik heb er een
Nieuwe elco opgezet DIE al JAREN stil gelegen heeft
En OOK geformeert moet worden .?
Ik doe dat ook even zoo met een nieuwe elo met de
Regel travo met uren lang opstarten .
Ik denk dat jij wat te veel haast gehad heeft ??
Huub

Project 208U (vervolg)

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 11.12.2012, 23:29 (4366 dagen geleden) @ huub.jak

Paul is denk toch dat jij de volle MEP stroom
Op de toestel gezet heeft dat jij dat KOM ik heb er een
Nieuwe elco opgezet DIE al JAREN stil gelegen heeft
En OOK geformeert moet worden .?
Ik doe dat ook even zoo met een nieuwe elo met de
Regel travo met uren lang opstarten .
Ik denk dat jij wat te veel haast gehad heeft ??
Huub

Tsja, "nieuwe" die al vele jaren hebben gelegen die moeten volgens Philips óók
geformeerd worden.
Is heel simpel: Neem een gelijkrichtdiode, verbind die met één kant aan het net.
De andere kant word verbonden met een R van 50-100 kOhm.
De diode en de R komen dus in serie te staan.
Vervolgens verbind je de andere kant van die R aan de elco.
De elco verbind je dus met de andere zijde met het net en de R.
Let wel op de polariteit van de diode en de elco.
Een aantal uren "aan de spanning" en als controle de spanning over de elco
meten. Die moet na verloop van tijd toe nemen tot maximaal ca315Volt.
Blijft de spanning over de elco na vele uren laag, dan is de elco defect.
Loopt de spanning over de elco langzaam op tot ongeveer de maximale waarde,
dan is de elco geformeerd.
Je hebt dus geen dure regel trafo nodig.
Deze manier is óók wel eens beschreven in de "Radio Bulletin".
Succes met formeren en vr gr Cees.

--
CornelisBB

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum