buizenversterker met EL6405 als basis deel 2 (Techniek Radio/TV)
door ronnie van dalen , Hoogeveen, 28.12.2012, 17:52 (4350 dagen geleden)
Ik ben heel wat stappen verder met de buizenversterker.
Het prototype nog iets aangepast en toen alles naar wens was een kastje en nieuwe buisvoetjes enzovoort besteld.
Dit is het voorlopige resultaat geworden:
Nog een kapje voor de voedingstrafo bestellen, de trafos zwart spuiten en cosmetisch is hij klaar.
Van binnen kan het nog wel iets netter....
Uiteraard nog een probleem, het prototype functioneerde prima...geen ruis, brom of andere bijverschijnselen. Dat terwijl er geen enkele rekening was gehouden met steraarde of wat dan ook.
Nu de boel op een klein chassis staat heb ik last van een diepe 50 hz brom.
Deze komt uit de eerste versterkertrap, de ECC82.
Als ik deze trap afkoppel is de versterker stil.
Gloeispanning vanuit labvoeding...geen resultaat
Hoogspanning extra afgevlakt met zenerdiodes...geen resultaat.
Het enige wat ik kan bedenken is: De ECC82 staat precies midden voor de voedingstrafo, kan hij lasthebben van het strooiveld?
Hieronder nog het schema en een foto van de onderkant.
In het schema heb ik het massacircuit toegevoegd.
Dus, doe ik iets fout...of is het echt mogelijk dat de ecc last heeft van instraling?
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 28.12.2012, 18:21 (4350 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Bewerkt door Anton van den Oever, 28.12.2012, 18:39
Altijd lastig, maar als ik zo naar het schema van de aardpunten kijk dan zitten de grootste verbruikers (de eindbuizen) nogal ver van de voedings elco’s af en dat is nou juist niet de bedoeling.
Of het instraling is of een voedingsprobleem, daar kom je snel achter, gezien de waarde van de eerste afvlakelco blijft de versterker nog wel eventjes in bedrijf na het afschakelen van de voedingspanning.
Plaats een schakelaar in serie met de midden aftakking van de trafo, laat de versterker goed op temperatuur komen en open dan de schakelaar.
Na het openen van de schakelaar kunnen de bufferelco’s niet meer bijladen en zou de brom direct verdwenen moeten zijn als het een voeding cq. aardings probleem is.
Sterft de brom daarentegen langzaam uit, dan is het waarschijnlijk instraling.
Buis afschermen kan ook nog.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 28.12.2012, 18:38 (4350 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Voor zover ik kan zien zitten de koppelcondensatoren van de ECC82 rechtsreeks aan de tulp chassis delen, aan het stuurrooster hangt nu een vrij lange draad.
Verplaats deze naar de buisvoet en zorg dat je geen aardlus creëert met de ingangs bekabeling.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 28.12.2012, 21:07 (4350 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Voor zover ik kan zien zitten de koppelcondensatoren van de ECC82 rechtsreeks aan de tulp chassis delen, aan het stuurrooster hangt nu een vrij lange draad.
Verplaats deze naar de buisvoet en zorg dat je geen aardlus creëert met de ingangs bekabeling.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Ja, en de afscherming van de ingang kabeltjes alleen aan het sterpunt, dat zo
dicht mogelijk bij de ingang buis moet zitten, verbinden.
En dan de massa aansluitingen van de beide tulp ingangen met een apart draadje
verbinden met het sterpunt.
De tulp ingangen mogen dus niet direct met het chassis verbinding maken.
Die moeten dus geïsoleerd t.o.v het chassis gemonteerd zijn.
Zo voor kom je een aardlus aan de ingang.
De buis en trafo goed afschermen kan ook wel helpen.
Succes en vr gr Cees.
--
CornelisBB
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Ton Pijnenborg, 28.12.2012, 18:45 (4350 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Hallo Ronnie,
Als ik het goed begrijp heb je de EL6405 2x nagebouwd.
Maar de microfooningang heeft in het originele schema een EF86.
Hierbij is aandacht besteed aan de afschermpunten van de EF86 n.l. de aansluitingen 2+7.
Bovendien is bij het bouwen van een microfoonversterker, het compact bouwen en korte verbindingen heel belangrijk. Ook heeft de EL6405 afschermschotten en is alles gebouwd op een print. Ik zet ook vraagtekens bij de aardverbindeningen.
Groet Ton
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door huub.jak , 28.12.2012, 18:54 (4350 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Je kan nog even een metalen philips kapje om
ECC 82 doen mischien helpt dat tegen strooivelden van de voeding
Elcotje aan de twede katode .Huub
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door soundman2 , Wouw, 28.12.2012, 19:13 (4350 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Bewerkt door soundman2, 28.12.2012, 19:18
Waar dienen de kathodeweerstanden bij de EL 36 voor? Bij uitsturing zal de kathodespanning fors stijgen, en het signaal sterk worden tegengekoppeld. De buizen hebben een vaste negatieve spanning op het stuurrooster en dat is niet voor niets.
Ook de tegenkoppeling via de trafo is veranderd. Dat kan oscilleren tot gevolg hebben, doordat de versterking veel te ver doorloopt en door fasedraaiing het tegenkoppelsignaal niet meer in tegenfase bij de ECC82 aankomt.
Ik denk dat de eerste trap beter voorzien kan worden van een ECC83.
De vonkenbrug zou ik er ook maar in monteren. Het behoedt de uitgangstrafo's voor doorslag, mocht de versterker een keer vol uitgestuurd worden zonder belasting.
Ik denk dat de weergave van de nieuwe versterker een stuk minder is als het origineel.
Soundman2
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Jan van Liempdt , Maarssen, 28.12.2012, 20:02 (4350 dagen geleden) @ soundman2
Zelf had ik altijd sucses met het z.g."ontbrompotmetertje" van 100 ohm over de 6,3 volt met de loper aan massa.
Uiteraard mag dan de "gloeidraad" nergens aan massa liggen.
groet van jan.
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 28.12.2012, 21:12 (4350 dagen geleden) @ Jan van Liempdt
Zelf had ik altijd sucses met het z.g."ontbrompotmetertje" van 100 ohm over de 6,3 volt met de loper aan massa.
Uiteraard mag dan de "gloeidraad" nergens aan massa liggen.groet van jan.
Het midden, dus de loper van dat potmetertje moet dan met de massa verbonden
worden.
De midden aftakking van de gloeidraad wikkeling mag dan dus niet meer met de massa
zijn verbonden.
vr gr Cees.
--
CornelisBB
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Peter1952 , 28.12.2012, 21:13 (4350 dagen geleden) @ Jan van Liempdt
Het punt waar de ingangen geaard zijn is vragen om problemen. De massa van de ECC82 zit midden boven en de ingangen zijn geaard aan het punt waar de grootste stroomverbruikers zitten. Over die lange aardverbinding staat een prachtige bromspanning die netjes versterkt wordt. Advies: Aard de ingang bij de ECC82 en zet ook de koppel C's naar de ingang direct op de stuurroosters van de ECC82, evenals de lekweerstanden.
Beter is het de 1e trap (ECC82) een kathodeweerstand + elco te geven en de roosterlekweerstand een veel lagere waarde te geven. Dat maakt de ingangen minder bromgevoelig. Eventueel de lekweerstand + koppelcondensator inpakken in bijv. aluminiumfolie.
Bij versterkerbouw moet men in het algemeen de aardpunten per buis bij elkaar houden op één punt. Dit punt dan via een zo kort mogelijke verbinding aan het chassis leggen. Ook bij de voeding de massapunten bij elkaar houden om te voorkomen dat bromstromen door het chassis vloeien.
Ik heb ook mijn vraagtekens bij het tegenkoppelcircuit: de verhouding 120 op 180 Ohm is wel erg klein. de tegenkoppeling wordt zo veel te sterk.
Waarom niet de complete print van de EL6405 gebruikt? Daar zit alles op en spaart een hoop werk qua bedrading.
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door soundman2 , Wouw, 28.12.2012, 21:44 (4349 dagen geleden) @ Peter1952
Het punt waar de ingangen geaard zijn is vragen om problemen. De massa van de ECC82 zit midden boven en de ingangen zijn geaard aan het punt waar de grootste stroomverbruikers zitten. Over die lange aardverbinding staat een prachtige bromspanning die netjes versterkt wordt. Advies: Aard de ingang bij de ECC82 en zet ook de koppel C's naar de ingang direct op de stuurroosters van de ECC82, evenals de lekweerstanden.
Beter is het de 1e trap (ECC82) een kathodeweerstand + elco te geven en de roosterlekweerstand een veel lagere waarde te geven. Dat maakt de ingangen minder bromgevoelig. Eventueel de lekweerstand + koppelcondensator inpakken in bijv. aluminiumfolie.Bij versterkerbouw moet men in het algemeen de aardpunten per buis bij elkaar houden op één punt. Dit punt dan via een zo kort mogelijke verbinding aan het chassis leggen. Ook bij de voeding de massapunten bij elkaar houden om te voorkomen dat bromstromen door het chassis vloeien.
Ik heb ook mijn vraagtekens bij het tegenkoppelcircuit: de verhouding 120 op 180 Ohm is wel erg klein. de tegenkoppeling wordt zo veel te sterk.
Waarom niet de complete print van de EL6405 gebruikt? Daar zit alles op en spaart een hoop werk qua bedrading.
Wat ik ook mis, is dat de gloeidraadleidingen niet netjes getwist zijn. Niet alleen ziet het er netter uit, maar ook brom wordt er sterk door onderdrukt, omdat de stromen in de aders tegengesteld zijn.
Het lijkt wel of alle elementaire constructieregels, die vroeger golden bij de versterkerbouw, thans niet meer nodig zijn. Niets is minder waar.
Ik heb al veel foto's voorbij zien komen van versterkers met een stralend high end uiterlijk, maar binnenin een gigantische bedradings chaos. Geen wonder dat de resultaten vaak bedroevend zijn.
Soundman2
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door Peter1952 , 29.12.2012, 07:41 (4349 dagen geleden) @ soundman2
Met die laatste opmerkingen ben ik het ook wel eens.
Je kunt het ook zo stellen: Je kunt merken dat "men" tegenwoordig niet meer gewend is buizenversterkers te bouwen. De meest elementaire dingen worden met voeten getreden.
Dit lijkt misschien allemaal op afkraken en de bouwer heeft zijn best gedaan om er iets moois van te maken. Maar door onwetendheid kunnen je gekke dingen doen.
Tenslotte hebben we het allemaal met vallen en opstaan geleerd.
Ik heb enige tijd geleden een bouwsel gezien waarvan de eigenaar zei dat het fantastisch klonk. Echter het was onder het chassis zo'n chaos dat ik de steker er niet eens in durfde te steken. Wat een puinhoop.
De tip die ik nog wil geven is: Kijk eens hoe iemand met meer ervaring het doet en kijk ook eens bij een fabrieksontwerp.
Met alle tips die hier gegeven worden kan het best wat goeds worden.
Groeten,
Peter
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2 diverse reaktie
door ronnie van dalen , Hoogeveen, 29.12.2012, 09:31 (4349 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Het topic waar het helemaal begon is deze:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=127857
@anton, de brom sterft langzaam uit...instraling dus. Ondanks dat ik ga de ingangsmassa en condensatoren verplaatsen naar de ecc82
Ik heb de versterker zojuist gevoed uit een extrene voedingstrafo, is nu praktisch stil!
@huub kapje over de ecc helpt niet, brom blijft hetzelfde.
Elco over welke kathode? Ik denk eerste triode ECC85, waarom?
@soundman, kathodeweerstanden op advies van ouwe schipper, ecc82 was een 83 maar hierbij was de totale versterking te hoog. Op advies van John Hupse een ecc82
Gloeidraden zijn alle getwist.
@Jan van Liempdt, geexperimenteerd met een ontbrom potmeter, maakt totaal niets uit.
@Peter1952 ga de van de ecc82 de bedrading aanpassen misschien een andere configuratie voor de ecc82 proberen. Tegenkoppeling is concept philips. Complete print wil niet, wordt de versterker veel te groot van. Ook heeft mijn concept ontwerp (zie link hierboen) prima gefunctioneerd. zonder bromverschijnselen.
Wat ik ook nog kan doen is de voedingstrafo rechtop zetten? probleem is dat dan de uitgangstrafos gedraaid moeten worden.
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door hans53126, 29.12.2012, 20:48 (4349 dagen geleden) @ ronnie van dalen
Bewerkt door hans53126, 29.12.2012, 21:05
Beste Ronnie,
Ik heb nog 1 nieuwe EL36 liggen als je intresse hebt,
kun je hem van me overnemen mocht je dat willen.
Niet dat het bromprobleem weg is maar toch.
Heb zelf wel eens een transistor versterker gebouwd,
los op tafel perfect,daarna in een kast gezet knudde niks dan brommen.
Randaarde !!!
Als de eindversterker en voorversterker beide op een randaarde stopcontact,
aangesloten zijn kan het gebeuren dat via de signaalkabels tussen voor en eindversterker toch een aardlus ontstaat en waar vaak niet bij stilgestaan wordt. Maar die misschien wel de bromgeest is.
Vr Gr Hans
buizenversterker met EL6405 als basis deel 2
door huub.jak , 29.12.2012, 22:16 (4348 dagen geleden) @ hans53126
Bewerkt door huub.jak, 29.12.2012, 22:24
Ja dat heb ik ook wel gehad brommen in de metalen kast
Dat gaat kringgen uitgantr. voeding smoorspoel
Mischien is het ook wel beter om een dik stuk pertinax
Tussen de ijzerkerne van de travo,s te maken
Smoorspoelen doe ik ook altijd als het kan onder in de bodem kant
Van een versterker . Huub