Hallo forumleden
ik heb sinds kort deze 630a kunnen aanschaffen maar ik kwam er al snel achter dat de radio helaas niet wilde spelen, ik heb een condensatorblok al geheel vernieuwd die andere wijkt maar een beetje af, ook de koppel c40 en een paar weerstanden heb ik vernieuwd. ik krijg nu een beetje geluid op mg en lg het is maar een zachte iets robbelig geluidje, aansluiting antenne.
ik heb nog even de spanningen op de lampvoeten gemeten en die wijken flink af, volgens de buizentester moeten de buizen nog in redelijke staat zijn.
L1 e462 = 159-240v meet 133 v
L2 e462 = 165-180v meet 138 v
L3 e428 = 45-70v meet 80 v
L4 e428 = 105- 136 meet 76 v
L5 c453 = 210-230v meet 297 v
L6 1823 = 2x 250v meet 2x 294v
heeft iemand een idee waar ik deze heuvel zou moeten zoeken?
MVG.Fokke
Je begint al met een veel te hoge voedingsspanning. Nu is de netspanning tegenwoordig wel hoger, maar niet zo veel. Ter controle kun je kijken hoeveel de gloeispanning afwijkt. Die zou iets hoger mogen zijn dan 4V, bijvoorbeeld 4,2V of 4,3V maar meer ook niet.
Het lijkt er daarom op dat de schakeling in zijn geheel veel minder stroom trekt dan verwacht. De eerste verdachte is dan de eindbuis, de C453. Dat is immers de grootste stroomtrekker. Belangrijk zijn hier behalve de anodespanning ook de roosterspanningen en vooral de anodestroom. Deze laatste is makkelijk te meten door een stroommeter parallel aan S23 te zetten. Ik verwacht daar een veel te lage stroom en de oorzaak daarvan is dan waarschijnlijk een uitgeputte kathode. Niettemin moet je ander mogelijkheden niet uitsluiten. De schermroosterspanning zal ook wel te hoog zijn maar zo niet dan zijn R11 en C10 verdacht. De stuurroosterspanning zou veel te negatief moeten zijn om een te kleine anodestroom te verklaren. Ik zie niet zo snel hoe dat in deze schakeling kan ontstaan.
Post de resultaten van je metingen hier dan kunnen we verder zien. Het heeft niet zo veel zin allerlei andere mogelijkheden te gaan behandelen als we hier niet uit zijn.
Pieter Kralt