motorboten bij franse radio (Techniek Radio/TV)

door peetey @, Lanaken, Belgie, 01.04.2013, 20:58 (4256 dagen geleden)

Hallo allemaal,
ik heb een Larquemin waarvan ik de voedingstrafo heb moeten vervangen (1 zijde hoogspanning secundair was stuk) en tevens was de smoorspoel stuk; deze smoorspoel zit gewikkeld om de magneet van de LS.

Een goede voedingstrafo gemonteerd uit andere radio, de Larquemin getest op een andere utg/ls kombinatie uit een andere franse radio en hij werkt weer, alleen heb ik nu zodra ik niet meer moduleer op de p.u. ingang een motorboot effect.
Dit verdwijnt bijna wanneer ik de verbinding los maak tussen potmeter en p.u. ingang. Heb dit kabeltje dus vervangen door afgeschermd snoer maar motorboot blijft aanwezig.

Iemand enig idee? Alle weerstanden en condensatoren rond de voorversterker (6AV6) en eindversterker (EL84) zijn vervangen. De EL84 stelt zich ook netjes in met ruim 6 volt over kathode weerstand.

groeten,
Peter

motorboten bij franse radio

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 01.04.2013, 21:11 (4256 dagen geleden) @ peetey

Hallo allemaal,
ik heb een Larquemin waarvan ik de voedingstrafo heb moeten vervangen (1 zijde hoogspanning secundair was stuk) en tevens was de smoorspoel stuk; deze smoorspoel zit gewikkeld om de magneet van de LS.

Een goede voedingstrafo gemonteerd uit andere radio, de Larquemin getest op een andere utg/ls kombinatie uit een andere franse radio en hij werkt weer, alleen heb ik nu zodra ik niet meer moduleer op de p.u. ingang een motorboot effect.
Dit verdwijnt bijna wanneer ik de verbinding los maak tussen potmeter en p.u. ingang. Heb dit kabeltje dus vervangen door afgeschermd snoer maar motorboot blijft aanwezig.

Iemand enig idee? Alle weerstanden en condensatoren rond de voorversterker (6AV6) en eindversterker (EL84) zijn vervangen. De EL84 stelt zich ook netjes in met ruim 6 volt over kathode weerstand.

groeten,
Peter

Peter,
De UGT zit misschien niet in de zelfde fase aangesloten als de oude?
De twee aansluitingen aan de prim kant even omwisselen?
En de UGT wat verder van de schakeling plaatsen of afschermen? Proberen.

Vr gr Cees.

--
CornelisBB

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 01.04.2013, 21:27 (4256 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Hoi Cees, merci, ga ik morgen eens uitproberen maar kun je je antwoord nader toelichten?

groeten,
Peter

motorboten bij franse radio

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02.04.2013, 02:19 (4256 dagen geleden) @ peetey

Motorboten wordt meestal veroorzaakt door onvoldoende ontkoppeling van de voedingsspanning.
Hoe is het gesteld met de elco's van de gelijkrichter? Hebben deze nog voldoende capaciteit en is de verbinding tussen de min van de elco's en het chassis of de meest negatieve spanning wel in orde?

motorboten bij franse radio

door PE9ZZ, 02.04.2013, 02:58 (4256 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Sluit ook eens het stuurrooster van je eindbuis kort naar massa. Blijft-ie motorboten ligt het aan je eindtrap zoniet komt het ergens eerder vandaan. Een scoop doet wonderen in dit soort obscure gevallen.

Tjerk, 9ZZ

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 02.04.2013, 09:10 (4255 dagen geleden) @ PE9ZZ

De beide HSP elko's zijn nieuw en werken ok, daar ligt het dus niet aan. Als ik stuurrooster kort sluit is motorboten kompleet verdwenen dus ligt het niet aan eindtrap begrijp ik.

Tsja, eens verder zoeken dus...

groet,
Peter

motorboten bij franse radio

door mikkes @, 02.04.2013, 09:19 (4255 dagen geleden) @ peetey

hallo.....heb je evt een schema ook? Zit er een tegenkoppelingnetwerk in?

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 02.04.2013, 09:44 (4255 dagen geleden) @ mikkes

Helaas, zoals zo vaak bij franse radio's geen schema. Het is een Larquemin magique 53
http://doctsf.com/grandlivre/fiche.php?ref=5819&ori=ps&idx=8

De buisbezetting is ook anders dan hier vermeld, een ECH81 en EL84 zitten erin inplaats van de genoemde 7 pins buisjes.

Omdraaien van fase op ugt maakt geen verschil. Alleen bij verlaging van de voedings-spanning verdwijnt de motorboot geheel nadat eerst de frequentie toeneemt, bij anode spanning van 150V op EL84 is het effect geheel verdwenen. Daarboven komt het terug.
Moduleren van pick-up ingang geeft ook een bijna geheel verdwijnen van het effect en bij kortsluiting van G1 naar massa is het totaal verdwenen evenals bij kortsluiten naar massa van p.u. ingang.

groet,
Peter

motorboten bij franse radio

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 02.04.2013, 21:57 (4255 dagen geleden) @ mikkes

hallo.....heb je evt een schema ook? Zit er een tegenkoppelingnetwerk in?

Ja, dat is wel belangrijk, want als er een tegen koppeling in zit dan zal hij
ook stil worden als je het stuur rooster G1 aan massa legt, dus óók als de UGT
niet is fase is aangesloten.
Systematisch te werk gaan deel voor deel controleren dus.
En juist beginnen met de laatste veranderingen die zijn aan gebracht.
Vr gr Cees.

--
CornelisBB

motorboten bij franse radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.04.2013, 12:19 (4255 dagen geleden) @ peetey

Waar op gedoeld werd was de ontkoppelelco die meestal tussen de kathode van de eindbuis (EL84) en massa ligt, parallel aan de kathodeweerstand.

Groeten,
Paul

--
[image]

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 02.04.2013, 17:31 (4255 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door peetey, 02.04.2013, 18:22

Beiden nieuw uiteraard, 220E parallel aan 100u/25V. Verder zie ik alleen de suggestie van Ed over elko's in de gelijkrichting die tevens vernieuwd zijn.

groet,
Peter

motorboten bij franse radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04.04.2013, 12:48 (4253 dagen geleden) @ peetey

Dan is dat echt de enige mogelijke optie. Ik heb het een paar maanden geleden ook een keer mee mogen maken dat ik de voedingselco´s uitsloot omdat deze door nieuwe vervangen waren. Uiteindelijk bleken toch deze elco´s de boosdoener te zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 09:40 (4199 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Eindelijk weer eens tijd deze radio nogmaals op de werktafel te leggen, tot nu toe gedaan:
- nieuwe condensatoren voor alle papier/teer rommel
- nieuwe voedingscondensatoren
- kathode weerstand + elko EL84 vervangen
- nieuw afgeschermd kabeltje pu ingang -> potmeter gemonteerd

test gedaan mbt motorboot effect:
- ECH81 pootje 9 aan massa, oscillator uitschakelen: geen effect
- EL84 stuurrooster aan massa: motorboot is weg dus fout in voorversterker
- moduleren v.v. op p.u. ingang met 1KHz: motorboot is weg, zodra ik kabeltje losmaak van pu ingang is motorboot er weer
- kortsluiten loper met ingang potmeter: motorboot weg
- fase omdraaien ugt maakt niets uit, fout zit ook niet in eindtrap denk ik
- 6AV6 vernieuwd: geen effect dus oude buis was ok

[image]

motorboten bij franse radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 28.05.2013, 10:13 (4199 dagen geleden) @ peetey

Hallo Peter ..... maak deze modificatie eens:

Weerstand van 10K bijplaatsen in anodeleiding van 6AV6 en ontkoppelen met 0,47 µF.

[image]


Groeten .... Hugo Sneyers

motorboten bij franse radio

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.05.2013, 10:18 (4199 dagen geleden) @ peetey

Rondom de 6AV6 zou ik twee dingen doen:
De weerstand van 3M9 kontroleren
Een kathodeweerstandje van 220 ohm aanbrengen, niet ontkoppeld
Door dat laatste wordt de ingang minder gevoelig, maar gewoonlijk is dat niet zo'n groot probleem. Wel even kontroleren of de spanningsval over die 220 ohm de detectie niet in de war stuurt; ik verwacht dat die spanning onder de 0,1 volt blijft
Met een oscilloscope kun je kontroleren of het LF motorboten is, danwel of er HF oscilleren plaatsvindt dat zichzelf telkens even opheft
Nico

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 10:53 (4199 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Hugo en Nico,

beide modificaties halen niets uit. Alles blijft keurig totdat ik rond de 150VAC voedingsspanning kom, dan een licht ruisen en ineens is de motorboot weer daar.
Het is ook precies het moment waarop de ECH81 "aanspringt"

Hoe kan ik het beste met de scoop onderzoeken of het een HF oscillatie is?

PS: Nico, alle waardes in deze radio heb ik gecontroleerd, betreffende weerstand is 4.1M

grtz,
Peter

motorboten bij franse radio

door PE9ZZ, 28.05.2013, 11:30 (4199 dagen geleden) @ peetey

Als het een LF oscillatie is zie je een dunne lijn op en neer gaan, bij HF oscillatie krijg je een brede band die op en neer gaat. Of een brede band met stukjes dunne lijn.

Overigens, schema's zijn beter te lezen en te begrijpen met de functie van de componenten, niet met de pennen op een buisvoet. Nu moet ik de datasheet van die buizen erbij halen en dat is teveel moeite.

Tjerk, 9ZZ

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 11:34 (4199 dagen geleden) @ PE9ZZ
Bewerkt door peetey, 28.05.2013, 12:06

Hoi Tjerk,
tekening was in 1e instantie niet voor op dit forum bedoeld maar heb ik er uiteindelijk toch opgezet.
Voor de 6AV6 en EL84 data sheets nodig? hmzzzzz...:)
data sheet 6AV6data sheet EL84

Dank voor je opmerking iig.

groeten,
Peter

motorboten bij franse radio

door huub.jak @, 28.05.2013, 12:23 (4199 dagen geleden) @ peetey

Je heeft ook een anderen uitgangs travo er in gezet
Zit de Tegen koppeling nu op een minderen ohms
aan sluiting van de travo als voor heen ?
probeer anders een anderen aansluiting
Als er zoo een TK op zit huub

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 16:36 (4199 dagen geleden) @ huub.jak

Klopt dat ik er een andere UGT in heb geplaatst, maar in deze radio wordt geen enkele vorm van tegenkoppeling gebruikt

grtz,
Peter

motorboten bij franse radio

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 28.05.2013, 12:54 (4199 dagen geleden) @ peetey

Een eventueel HF stoorsignaal kun je 't best met de 10:1 probe opsporen, te beginnen op de anode van de EL84. Vergeet niet dat die buis onzinnig steil is, (bijna 12 mA/volt) probeer ook eens wat het weglaten van de kathode- elco van die buis uithaalt.
Verder (als het HF óveroscilleren zou zijn) kun je proberen wat 't uithaalt als je een "mosterd" condensator van minstens 0,47uF parallel zet aan de tweede voedings elco
Nico

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 16:37 (4199 dagen geleden) @ Ouwe Schipper

Merci Nico, ik ga het morgenochtend even uitproberen en meten en testen

motorboten bij franse radio

door huub.jak @, 28.05.2013, 16:54 (4199 dagen geleden) @ peetey

is de vervangen uitgang precies het zelfde
In k.ohm ? Huub

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 17:00 (4199 dagen geleden) @ huub.jak

Ik neem aan dat je de UGT bedoeld Huub? Die komt uit een andere franse radio met een EL84 dus moet in principe kloppen.

motorboten bij franse radio

door huub.jak @, 28.05.2013, 17:14 (4199 dagen geleden) @ peetey

Voor proef dan kan je bvb
een anderen met meer K.ohm er naast uit proberen
Huub

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 28.05.2013, 17:22 (4199 dagen geleden) @ huub.jak

Huub, het probleem zit niet in de eindtrap! Bij kortsluiten van stuurrooster EL84 is het motorboot effect weg!

grtz,
Peter

motorboten bij franse radio

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 28.05.2013, 18:23 (4199 dagen geleden) @ peetey

Huub, het probleem zit niet in de eindtrap! Bij kortsluiten van stuurrooster EL84 is het motorboot effect weg!

misschien handig om te weten dat "motorboten" altijd wijst op een positieve terugkoppeling met een rondgaande versterking van tenminste 1 maal.

Wanneer je het stuurrooster van de eindbuis kortsluit naar de nul zal de eindtrap niet meer versterken, de rondgaande versterking wordt nul en het "motorboten" stopt dus. Ook wanneer het probleem wel in de eindtrap zit stopt het motorboten. De enige conclusie die je nu kunt trekken is dat in dit geval de eindtrap wel degelijk een rol speelt bij het motorboten.

Meestal gaat het bij "motorboten" om een onvoldoende ontkoppeling. Vaak is sprake van een overgangsweerstand tussen een voedingselco en de nul. Maar er zijn ook gevallen waarin een rooster van een buis onvoldoende is ontkoppeld.

--
http://www.hupse.eu/radio

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 29.05.2013, 06:35 (4198 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt John, weer wat geleerd. Ik had nog nooit eerder een radio gehad met dit fenomeen dus ik richtte me op eerdere aanbevelingen.

We zoeken verder:)

groet,
Peter

motorboten bij franse radio

door gerard ⌂ @, Zeist, 29.05.2013, 08:01 (4198 dagen geleden) @ peetey

Zoals John zegt, vaak is er onvoldoende ontkoppeling.
Ik ken het schema van jouw radio niet, maar wat bij Philips radios vaak is: dat er een elco zit in de negatieve voedingsspanning, die uitgedroogd is. Bij deze voedingsschakeling is het huis van de voedingselco geisoleerd van het chassis, er staat zo'n -6V op. Om die 6V af te vlakken zit dan ergens een laagspanningselco in een kartonnen koker, kijk maar eens of je die kunt vinden. Probeer hem tijdelijk te overbruggen met een goeie elco en kijk of je boot verdwijnt.

motorboten bij franse radio

door peetey @, Lanaken, Belgie, 29.05.2013, 18:28 (4198 dagen geleden) @ gerard

Hallo Gerard,
zulke fraaie voorzieningen zitten niet op dit soort radio's. Als je een stukje naar boven scrollt in de reeks antwoorden zie je vanzelf gedeelte van het schema.

Die Philips elko's in katonnen kokertje ken ik wel, zitten vaak ergens boven op chassis in de buurt van de voedingstrafo vastgeklemd.

Punt blijft dat wanneer ik de p.u. ingang moduleer alles perfekt is en zodra ik die losneem ik een mega motorboot heb.

groeten,
Peter

motorboten bij franse radio

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 02.06.2013, 22:17 (4194 dagen geleden) @ peetey

Hallo Gerard,
zulke fraaie voorzieningen zitten niet op dit soort radio's. Als je een stukje naar boven scrollt in de reeks antwoorden zie je vanzelf gedeelte van het schema.

Die Philips elko's in katonnen kokertje ken ik wel, zitten vaak ergens boven op chassis in de buurt van de voedingstrafo vastgeklemd.

Punt blijft dat wanneer ik de p.u. ingang moduleer alles perfekt is en zodra ik die losneem ik een mega motorboot heb.

groeten,
Peter

Kun je nog één ding doen: Een weerstandje van b.v 100 Ohm aan de anode in serie
met de primaire van de UGT plaatsen. Doet soms wonderen tegen zelf oscillatie
of te wel motor boten.
Proberen dus. Succes en vr gr Cees.

--
CornelisBB

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum