E443H stuurroosterspanning meten? (Techniek Radio/TV)
Hallo,
ik kom er niet uit : stuurroosterspanning moet zowat 15V neg. zijn tov. kathode, maar op welke pen zit de kathode ? Pen 4 is stuurrooster en die meet O volt. Hoe nu verder te meten & interpreteren?
Mvg. Koen
E443H stuurroosterspanning meten?
door Reint , Tonden, 03.04.2013, 07:54 (4254 dagen geleden) @ Koen
Hallo Koen, E443 is een direct verhitte buis: Gloeidraad = kathode.
E443H stuurroosterspanning meten?
door Koen , GENT, 03.04.2013, 10:46 (4254 dagen geleden) @ Reint
Reint, bedankt.
Moet ik de negatieve spanning op Vg meten met de pennen op Vg en kathode, of zie ik dit verkeerd? En hoe is de polarisatie : min op Vg en plus op kathode?
Mvg. Koen
E443H stuurroosterspanning meten?
door Kees Koren , Bilthoven, 03.04.2013, 10:59 (4254 dagen geleden) @ Reint
Dag Koen,
Je mag met een losse batterij de voorspanning 15 v verzorgen + aan massa of met een weerstand (150 ohm) in de min v.d plaatstoom opnemen en de spanningsval daarover dit verzorgen. Kijk maar eens naar een schema waar een dergelijke radiolamp in voor komt.
succes, Kees
E443H stuurroosterspanning meten?
door Wolfgang , 03.04.2013, 11:13 (4254 dagen geleden) @ Koen
Hi Koen
Het beste, je meet het spanningsverschil over de cathode weerstand (hier 350 Ohm). Dit is de daadwerkelijke -Vg1.
Groeten, Wolfgang
E443H stuurroosterspanning meten?
door Piet Kralt , Rotterdam, 04.04.2013, 00:32 (4254 dagen geleden) @ Wolfgang
Hi Koen
...
Dit is de daadwerkelijke -Vg1.
Niet helemaal goed. Vg1 wordt in principe ten opzichte van de kathode gedefinieerd. Daar zou je hem dan ook moeten meten maar dat kun je alleen als je een meter met een heel hoge weerstand hebt. De meter komt namelijk parallel aan de roosterlekweerstand te staan. In het schema is dat de 0,5M weerstand. Als de meterweerstand in dezelfde orde van grootte ligt, beïnvloedt de meter de meting veel te veel. Tegenwoordig hebben zelfs goedkope digitale metertjes dikwijls al en weerstand van 1M en dat is eigenlijk nog te laag. Duurdere meters doen dikwijls 10M en daarmee is Vg1 goed te meten.
Als het goed is, is de spanning over de kathodeweerstand net zo hoog als -Vg1. Vandaar dat die spanning vaak genomen wordt in plaats van de echte Vg1. Als het niet goed is, zijn die spanningen niet gelijk en kan alleen meten over de kathodeweerstand je op het verkeerde been zetten. Een beruchte en veel voorkomende fout is een lekkende koppelcondensator. De stroom door die lekkende condensator moet ook door de roosterlekweerstand waardoor de roosterspanning omhoog gaat. (Het rooster minder negatief wordt.)
Een heel oude truc om met een laagohmige meter toch te kunnen zien of de koppelcondensator lekt, is het meten van de spanning over de kathodeweerstand en dan de roosterlekweerstand kortsluiten. De gemeten spanning mag dan niet of maar heel weinig veranderen. Verandert de spanning wel dan is de koppelcondensator vrijwel zeker lek.
Pieter Kralt
E443H stuurroosterspanning meten?
door doeve , Borgercompagnie, 04.04.2013, 06:16 (4253 dagen geleden) @ Piet Kralt
Of de buis zelf.
Henk
--
HJD
E443H stuurroosterspanning meten?
door Wolfgang , 04.04.2013, 07:05 (4253 dagen geleden) @ Piet Kralt
Hallo Piet
Je schreef:
"Vg1 wordt in principe ten opzichte van de kathode gedefinieerd. Daar zou je hem dan ook moeten meten maar dat kun je alleen als je een meter met een heel hoge weerstand hebt. De meter komt namelijk parallel aan de roosterlekweerstand te staan. In het schema is dat de 0,5M weerstand. Als de meterweerstand in dezelfde orde van grootte ligt, beïnvloedt de meter de meting veel te veel."
Wat jij voorsteld is de meting in oranje getekend. Uitgaande dat er geen roosterlekstroom vloeit en de koppelcondensator goed is, dan is er geen spanningsverschil over de lekkweerstand. Dus ook geen spanning te meten want je meet niet ten opzichte van de (virtueele) kathode!
Ik denk je bedoeld de meting in blauw. Hier is wél de inwendige weerstand van de meter van belang. Want je meet weliswaar tussen het rooster en de (virtueele) kathode maar nu ligt de lekweerstand in serie, niet paralel!
Als dan de inwendige weerstand van de meter te laag is heb je een spanningsverlies, zoals je het reeds omschreef.
Om die problemen te omzijlen geeft de meting aan de spanningsbron (=kathodeweerstand) de beste -Vg1 indicatie.
Groeten, Wolfgang
E443H stuurroosterspanning meten?
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 04.04.2013, 08:47 (4253 dagen geleden) @ Wolfgang
Er zit geen wezenlijk verschil in de meting tussen rood en blauw.
De lekweerstand blijft parallel aan de meter staan, die paar honderd Ohm van de kathode weerstand welke er mee in serie staat is te verwaarlozen tegenover de 0,5 MΩ van de lekweerstand.
Het meten van de spanning over kathode weerstand is inderdaad wel de meest eenvoudige manier om de negatieve roosterspanning te bepalen, aangevuld met het kortsluiten van de roosterlekweerstand.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
E443H stuurroosterspanning meten?
door Wolfgang , 04.04.2013, 10:47 (4253 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Bewerkt door Wolfgang, 04.04.2013, 11:01
Er zit geen wezenlijk verschil in de meting tussen rood en blauw.
De lekweerstand blijft parallel aan de meter staan, die paar honderd Ohm van de kathode weerstand welke er mee in serie staat is te verwaarlozen tegenover de 0,5 MΩ van de lekweerstand.
Hallo Anton
Ik heb het schema omgetekend om het verschil meer duidelijk te maken.
Met de meting rood wordt niet de -Vg gemeten. Waar moet de spanning ook vandaan komen?
E443H stuurroosterspanning meten?
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 04.04.2013, 19:02 (4253 dagen geleden) @ Wolfgang
Wolfgang, zo is het inderdaad duidelijker, ik vermoedde wel dat je dit ook bedoelde.
Met de meting rood wordt niet de -Vg gemeten. Waar moet de spanning ook vandaan komen?
In principe kun je op de “rode” manier niets meten, in de praktijk zul je bij dergelijke oude eindbuizen altijd wel iets meten tgv. een kleine roosterstroom, vaak iets zo tussen de 1 tot 3 µA zodat er hier ongeveer 0,5 tot 1,5 V zou staan.
Deze roosterstroom wordt meestal veroorzaakt door gasresten.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
E443H stuurroosterspanning meten?
door Piet Kralt , Rotterdam, 04.04.2013, 18:32 (4253 dagen geleden) @ Wolfgang
Je hebt gelijk en ik vrees dat mijn verhaal te onduidelijk is en ook niet helemaal juist. Ik bedoel inderdaad de "blauwe" meting. Die gaat fout tenzij je een meter met heel hoge eigen weerstand gebruikt. (Hoog ten opzichte van de roosterlekweestand.)
Het meten van de roosterspanning ten opzichte van massa, de oranje meting, gaat met een te laagohmige meter ook fout als de condensator lekt. Als het goed is, moet die spanning 0V zijn.
Precies wat jij al schreef dus. Ik heb beide metingen door elkaar gegooid.
Het meten van de spanning over de kathodeweerstand is een goede indicatie voor de waarde van Vg1. Alleen, bij een lekkende koppelcondesator is de spanning tussen rooster en massa geen 0V meer en die mis je op die manier. Als je die spanning toch wilt meten (de oranje meting dus) heb je niet veel aan een - relatief - laagohmige meter. Hier is de parallelschakeling van meter en roosterlekweerstand van toepassing.
De truc, meten over de kathodeweerstand en dan de roosterlekweerstand kortsluiten, gaat wel op.
Pieter Kralt
E443H stuurroosterspanning meten?
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 04.04.2013, 20:32 (4253 dagen geleden) @ Wolfgang
Hallo Piet
Je schreef:
"Vg1 wordt in principe ten opzichte van de kathode gedefinieerd. Daar zou je hem dan ook moeten meten maar dat kun je alleen als je een meter met een heel hoge weerstand hebt. De meter komt namelijk parallel aan de roosterlekweerstand te staan. In het schema is dat de 0,5M weerstand. Als de meterweerstand in dezelfde orde van grootte ligt, beïnvloedt de meter de meting veel te veel."
Wat jij voorsteld is de meting in oranje getekend. Uitgaande dat er geen roosterlekstroom vloeit en de koppelcondensator goed is, dan is er geen spanningsverschil over de lekkweerstand. Dus ook geen spanning te meten want je meet niet ten opzichte van de (virtueele) kathode!
Ik denk je bedoeld de meting in blauw. Hier is wél de inwendige weerstand van de meter van belang. Want je meet weliswaar tussen het rooster en de (virtueele) kathode maar nu ligt de lekweerstand in serie, niet paralel!
Als dan de inwendige weerstand van de meter te laag is heb je een spanningsverlies, zoals je het reeds omschreef.
Om die problemen te omzijlen geeft de meting aan de spanningsbron (=kathodeweerstand) de beste -Vg1 indicatie.Groeten, Wolfgang
Dus de enige juiste methode is gewoon de spanning over de kathode R te meten.
De kathode elco even los te nemen, dan moet die spanning gelijk blijven.
En even de waarde van de rooster R op verlopen te controleren.
En dan zou ik ook nog maar even controleren of die k spanning gelijk blijft
bij los genomen koppel C.
Succes en vr gr Cees.
--
CornelisBB