E443H stuurroosterspanning meten? (Techniek Radio/TV)

door Piet Kralt @, Rotterdam, 04.04.2013, 00:32 (4254 dagen geleden) @ Wolfgang

Hi Koen
...
Dit is de daadwerkelijke -Vg1.

Niet helemaal goed. Vg1 wordt in principe ten opzichte van de kathode gedefinieerd. Daar zou je hem dan ook moeten meten maar dat kun je alleen als je een meter met een heel hoge weerstand hebt. De meter komt namelijk parallel aan de roosterlekweerstand te staan. In het schema is dat de 0,5M weerstand. Als de meterweerstand in dezelfde orde van grootte ligt, beïnvloedt de meter de meting veel te veel. Tegenwoordig hebben zelfs goedkope digitale metertjes dikwijls al en weerstand van 1M en dat is eigenlijk nog te laag. Duurdere meters doen dikwijls 10M en daarmee is Vg1 goed te meten.

Als het goed is, is de spanning over de kathodeweerstand net zo hoog als -Vg1. Vandaar dat die spanning vaak genomen wordt in plaats van de echte Vg1. Als het niet goed is, zijn die spanningen niet gelijk en kan alleen meten over de kathodeweerstand je op het verkeerde been zetten. Een beruchte en veel voorkomende fout is een lekkende koppelcondensator. De stroom door die lekkende condensator moet ook door de roosterlekweerstand waardoor de roosterspanning omhoog gaat. (Het rooster minder negatief wordt.)

Een heel oude truc om met een laagohmige meter toch te kunnen zien of de koppelcondensator lekt, is het meten van de spanning over de kathodeweerstand en dan de roosterlekweerstand kortsluiten. De gemeten spanning mag dan niet of maar heel weinig veranderen. Verandert de spanning wel dan is de koppelcondensator vrijwel zeker lek.

Pieter Kralt


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum