B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v. (Techniek Radio/TV)

door peetey @, Lanaken, Belgie, 13.04.2013, 09:43 (4244 dagen geleden)

Beste allemaal,
heb een B6X72A hier onderhanden die een condensatorkuur krijgt. De radio werkt verder ok.
Ik merk alleen op dat in het schema het stuurrooster van de EL84 een 1k weerstand ziet(R51) terwijl in het toestel een-zo te zien originele- 10k weerstand gemonteerd zit.
Evenals in het schema de anode van de EL84 hard aan het stuurrooster van de EL86 ligt met een weerstand van 390 Ohm(R42) naar de kathode. In het toestel zit er echter een weerstand van 1k tussen anode en stuurrooster opgenomen. De weerstand van 390 Ohm is een 3W uitvoering die mij dan wel op zijn plaats lijkt.

Wat zeggen jullie ervan? Gewoon updates van Philips of?

sorry dat ik het schema hier niet kan plaatsen, de link met het schema is:
http://www.philipsradios.nl/Schemas/B6X72A.pdf

groeten,
Peter

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 13.04.2013, 10:39 (4244 dagen geleden) @ peetey

Als een toestel eenmaal in produktie is blijkt dat alles toch niet helemaal is zoals men eerder gedacht had. Dan wordt er een wijziging bedacht getest en uitgevoerd. Ook komt er dan een wijzigingsblad bij de doc.
bij oude doc zijn de wijzingsbladen meestal verdwenen.
Zoals jij de schakeling beschrijft lijkt het er op dat de eindtrap niet altijd stabiel was.

Groeten , Hans PA0H

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door peetey @, Lanaken, Belgie, 13.04.2013, 13:30 (4244 dagen geleden) @ Hans PA0H

Ok Hans,
da's duidelijk dus.

grtz,
Peter

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.04.2013, 13:16 (4244 dagen geleden) @ peetey

R51 met een hogere waarde kan een Philips modificatie zijn. Dit kan verder geen kwaad.

R42 (origineel 390 ohm) is een ander verhaal. De huidige waarde (1 Kohm) is beslist te hoog, bij een anodestroom van 50 mA ontstaat er in dat geval immers een negatieve roosterspanning van 50 x 1 = 50 volt. Veel te veel dus.

Vervang R42 door een weerstand van 390 ohm, controleer C59 en controleer vervolgens de anodespanning van B6 (deze moet 120 volt zijn).

--
http://www.hupse.eu/radio

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door peetey @, Lanaken, Belgie, 13.04.2013, 13:30 (4244 dagen geleden) @ John Hupse †

Hoi John,
je hebt me iets verkeerd begrepen denk ik; op kruispunt van R42 heeft men in de leiding naar stuurrooster van B9 een 1k weerstand opgenomen. R42 is dus gewoon blijven zitten.

groeten,
Peter

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.04.2013, 13:34 (4244 dagen geleden) @ peetey

Ok, dat kan geen kwaad.

--
http://www.hupse.eu/radio

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 13.04.2013, 20:54 (4244 dagen geleden) @ John Hupse †

Ok, dat kan geen kwaad.

Van af de anode van de "onderste" buis gaat de R van 390 Ohm naar de kathode
van de "bovenste" buis. Over de R van 390 Ohm ontstaat een spanningsval.
Die spanningsval word gebruikt om een rooster spanning op de "bovenste"buis te krijgen. Dat doet men dan door een R van 1k vanaf de anode van de "onderste
buis naar (met) het stuur rooster G1 van de "bovenste" buis te verbinden.
Die R van 1K zou je ook kunnen vervangen door een draadje, maar om ongewenste
oscillaties tegen te gaan gebruikt men de als stop R werkende 1K R.
Als je alles goed bekijkt dan kun je begrijpen dat de beide eindbuizen met
in tegen fase van elkaar staande ingangssignalen worden gestuurd.
De "onderste " buis word hier dus tevens gebruikt als fase draaier.
Vr gr Cees.

--
CornelisBB

B6X72A-schema niet conform uitvoering of v.v.

door peetey @, Lanaken, Belgie, 14.04.2013, 05:19 (4243 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Dank voor de uitleg Cornelis:)

groeten,
Peter

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum