Dual 1007 A (Techniek Radio/TV)

door Fredo @, Nootdorp(ZH), 31.05.2013, 12:47 (4196 dagen geleden)

Best forummers.

Heb momenteel een DUAL 1007 wisselaar ter reparatie.
Het plateau wordt niet goed aangedreven, de 33 toeren doet helemaal niets.
Na het verwijderen van het plateau zien de wieltjes er op het oog nog goed uit en voelen ook rubberachtig aan.
Ik vermoed dat de plaat A met de tussenrolletjes een veer mist om het geheel tegen de motoras te drukken, wie weet hier meer over.
Verder heb ik geen gegevens van deze wisselaar en weet dus ook niet hoe hij bedient wordt.
Is het normaal dat de motor altijd blijft lopen, ook als ik op de stoptoets druk.
Ik zou heel blij zijn met jullie opmerkingen en aanwijzingen.
[image]
Met vriendelijke groet,
Fred

--
F.K.Bakker

Dual 1007 A

door huub.jak @, 31.05.2013, 14:52 (4196 dagen geleden) @ Fredo

Links onder het aan drijf wiel daar zit toch een veer
Voor de aandruk. Gaat het wiel met de arm goed
licht mischien een drupje olie op het zwenkhevel asje
Huub

Dual 1007 A

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 31.05.2013, 16:52 (4196 dagen geleden) @ Fredo
Bewerkt door John Hupse †, 31.05.2013, 17:11

Ik vermoed dat de plaat A met de tussenrolletjes een veer mist om het geheel tegen de motoras te drukken, wie weet hier meer over.

het tussenwiel (dat is onderdeel 126 in de documentatie) wordt door een trekveertje (onderdeel 127) tussen het gekozen aandrijfwieltje en de binnenkant van de flens op de draaitafel getrokken. Het gekozen aandrijfwieltje drukt zich vervolgens tegen de motoras. Een en ander werkt dus net andersom vergeleken met hoe je het zelf beschrijft.

Een voorwaarde is wel dat de bewegende onderdelen schoon zijn, en de draaiende delen licht gesmeerd volgens de servicedoc (zie de NVHR-schematheek). Verder moet uiteraard het draaiplateau worden gemonteerd.

Is het normaal dat de motor altijd blijft lopen, ook als ik op de stoptoets druk.

Ja, de motor moet blijven lopen, anders zal het stopmechanisme niet in werking kunnen treden. Pas wanneer de arm weer in de rustpositie is beland zal de motor stoppen.

De meeste klachten ontstaan door onvoldoende onderhoud van de bewegende delen. Elke 2 jaar licht smeren, wanneer er ingedroogde vet- of olieresten zijn eerst reinigen met wasbenzine. De rubberen delen moeten absoluut vetvrij zijn, zonodig reinigen met een lapje en een klein beetje spiritus. Ook de binnenzijde van de flens op het draaiplateau, de selectiewieltjes en de motoras moeten schoon en vetvrij zijn.

--
http://www.hupse.eu/radio

Dual 1007 A

door Fredo @, Nootdorp(ZH), 08.06.2013, 13:44 (4188 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt Huub en John, was een paar dagen weg, vandaar mijn late reactie.
Kapotte ontstorings-condensator veroorzaakte kortsluiting in de aan/uit schakelaar, waardoor de motor niet meer afschakelde na het dalen van de pickup arm.
Het schoonmaken van de diverse wieltjes heeft geholpen, draaitafel draait weer mooi rond.
Het wisselmechanisme werkt nog niet goed. het lukt wel een plaat handmatig te draaien waarna de arm aan het eind weer terug komt en de motor afslaat, maar een nieuwe plaat op de spindel wordt niet meer gepakt (valt niet ).
Met groet,
Fred

--
F.K.Bakker

Dual 1007 A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08.06.2013, 19:59 (4188 dagen geleden) @ Fredo
Bewerkt door Maurice, 08.06.2013, 20:09

Fred
"een nieuwe plaat op de spindel wordt niet meer gepakt (valt niet )."

1. zit de spindel er wel goed in? past maar op 1 manier kijk of deze helemaal in zit, dacht bij deze dat er een klein nokje zit waar die in moet vallen.

2, Spindel zelf is niet 100%
Even met Brasso koperpoets weer netjes glad maken helpt ook.

3, indien je de dikke 45T adapter gebruikt werkt die 9 van de 10 keer maar op enkele 45T plaatjes die de juiste dikte hebben.
Indien plaatje maar iets te dik is werkt het niet/slecht.

4. niet alle gaten in de platen zijn voldoende om netjes te vallen.
Soms helpt het er meerdere platen op te leggen, laatste valt dan slecht.

Manual http://dual.pytalhost.eu/1007/
Ja je locked te spindel door slagje te draaien met de klok mee.
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum