Geen ontvangst meer op KG ( blaupunkt barcelona) (Techniek Radio/TV)

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 02.06.2013, 16:03 (4194 dagen geleden) @ ruudtx

er zijn bij dit soort fout (toestel uit de jaren '50 werkt niet, of toestel werkt niet op een bepaald golfbereik) diverse oorzaken mogelijk. Soms zijn er zelfs meerdere foutoorzaken tegelijkertijd actief. Tijdens de Reparatiedagen blijkt dit keer op keer.

Verreweg de meest voorkomende oorzaak is een lekke koppelcondensator. Hierdoor neemt de anodestroom van de eindbuis sterk toe, en daalt de anodespanning. Dus ook de anodespanning van de oscillator, die vervolgens afslaat. Echter, lang niet altijd op alle banden.

Zelfs getrainde en gediplomeerde technici zijn niet goed in staat om meerdere foutoorzaken tegelijkertijd op te sporen. Je kan je misschien voorstellen dat het radiotoestel nog maanden doorspeelt nadat de anodestroom van de eindbuis al ontoelaatbaar is opgelopen. In die tussentijd kan b.v. de gelijkrichtbuis of -cel beschadigd raken door de te hoge anodestroom. Hierdoor zakt de anodespanning nog meer dan al het geval was. Het toestel doet het vervolgens helemaal niet meer, en komt werkeloos in een schuur terecht. Waar de kontakten van de golflengteschakelaar geoxideerd raken.

Op dat moment zijn er dus al 3 foutoorzaken voor hetzelfde euvel: lekke koppelcondensator, beschadigde gelijkrichter en vervuilde schakelkontakten.

De moraal van dit verhaal is dat er vooral behoefte is aan een methode waarbij alle foutoorzaken zonder tijdverlies één voor één worden opgespoord en verholpen. Niet allemaal tegelijkertijd, dat lukt gewoon niet. Wel stap voor stap, waarbij elke stap een veel voorkomende foutoorzaak uitsluit of juist bevestigd.

Door deze stappen in de aangegeven volgorde uit te voeren heb je in korte tijd en op een begrijpelijke manier zo'n toestel hersteld. Wanneer je deze stappen in de verkeerde volgorde uitvoert trek je verkeerde conclusies, en slaagt de reparatie vaak niet.

Voorbeeld: wanneer je er meteen van uit gaat dat het probleem in de schakelaar zit dan zie je de lekke koppelcondensator en de beschadigde gelijkrichter gemakkelijk over het hoofd. En wanneer het probleem eigenlijk alleen maar een versleten ECH81 is dan verspil je natuurlijk heel veel tijd door eerst de golfbereikschakelaar te demonteren en te reinigen.

--
http://www.hupse.eu/radio


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum