fridor waldorp type 501 (Techniek Radio/TV)

door onbekend, 30.06.2013, 14:53 (4166 dagen geleden)

hallo
ik heb een radio als bovenstaande met een dikke brom die alleen ophoud als ik de radio uitschakel. Ik ben leek op gebied van reparatie deze radio's maar heb de wil om zelf te gaan repareren.

Wie kan mij op weg helpen om de storing te verhelpen en eventueel nieuwe onderdelen te plaatsen als deze al te krijgen zijn?

Aangezien ik het zelf wil doen heb ik alle info nodig die ik kan krijgen.


gr fred

fridor waldorp type 501

door Henny @, Hengelo, 30.06.2013, 15:03 (4166 dagen geleden) @ onbekend

Hallo Fred,
Kijk op de site van John Hupse, daar staat exact beschreven hoe je dit toestel kunt reparen.
Succes,
Henny

fridor waldorp type 501

door johan van wijngaarden @, omgeving raamsdonk (noord brabant), 30.06.2013, 15:13 (4166 dagen geleden) @ onbekend

hallo
ik heb een radio als bovenstaande met een dikke brom die alleen ophoud als ik de radio uitschakel. Ik ben leek op gebied van reparatie deze radio's maar heb de wil om zelf te gaan repareren.

Wie kan mij op weg helpen om de storing te verhelpen en eventueel nieuwe onderdelen te plaatsen als deze al te krijgen zijn?

Aangezien ik het zelf wil doen heb ik alle info nodig die ik kan krijgen.


gr fred

hoi fred

aangezien je schrijft dat je een leek bent op het gebied van reparatie
is deze cursus misschien ook wel handig, om wat bij te leren
en is gratis te downloaden, zodat je het kunt lezen
wanneer je daar zelf tijd ,en of zin in hebt

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/theorie/#cursus

en natuurlijk tips en trucs site niet vergeten

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/storingen/


mvg johan van wijngaarden

fridor waldorp type 501

door Henny @, Hengelo, 30.06.2013, 15:52 (4166 dagen geleden) @ onbekend

Hallo Fred,
Ik was even te vlug. De 501 staat niet bij John Hupse.
Echter het schema van de 501 staat op de site van de NVHR
Dit is een interessante vereniging voor radio-hobbyisten.
Dat kun je downloaden. Je kunt er ook lid van worden, dat geeft veel voordelen.
Lees de site maar eens n keer aandachtig door.
Succes,
Henny

fridor waldorp type 501

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 30.06.2013, 15:59 (4166 dagen geleden) @ onbekend

ik heb een radio als bovenstaande met een dikke brom die alleen ophoud als ik de radio uitschakel.

je moet een oud radiotoestel helemaal niet zomaar op het lichtnet aansluiten.

Wanneer je een reparatiecursus volgt leer je dit, en leer je ook op welke manier je veilig een oud radiotoestel kunt repareren. Zie hiervoor b.v. http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm

Tijdschriftartikelen, zoals de 5 artikelen van Maurits Eycken, kunnen de reparatiecursus helaas niet vervangen. De reden hiervoor is simpel, deze vijf artikelen zijn gebaseerd op een cursus Radiotechniek, en vormen dus geen basis voor een reparatiecursus.

De informatie die iemand nodig heeft wanneer hij of zij voor het eerst een radiotoestel gaat repareren ziet er nu eenmaal heel anders uit. Het gaat daarbij om zaken als b.v. veiligheid. De Fridor 501 is een toestel waarvan het chassis rechtstreeks met de 230 volt van het lichtnet is verbonden. Wanneer je de 5 artikelen van Maurits doorleest zie je dat hij hierover terloops het volgende opmerkt (op pagina 10):

"Wees voorzichtig met universeeltoestellen, want daarvan ligt het chassis aan het net - levensgevaarlijk! Draag altijd goed isolerend schoeisel en raak niets anders aan als je met de vinger de schroevendraaier raakt."

Dat is wellicht voldoende voor een cursus radiotechiek, maar in een reparatiecursus verwacht je informatie over de wijze waarop je wel veilig kunt werken. Een niet alleen ergens een zinnetje in een hoofdstuk dat verder over iets heel anders gaat. En je verwacht dat tenminste wordt uitgelegd hoe je een "universeeltoestel" kunt herkennen.

Wat betreft de Fridor 501, vervang in elk geval C14, C32 en C34 voordat je het apparaat aanluit op het lichtnet. Tenminste wanneer iemand dat nog niet heeft gedaan. Hoe je dit kunt zien en hoe je dit moet doen wordt uitgelegd in een reparatiecursus.

--
http://www.hupse.eu/radio

fridor waldorp 501

door onbekend, 30.06.2013, 16:27 (4166 dagen geleden) @ onbekend

hallo ik wil de personen die hebben gereageerd heel hartelijk bedanken voor hun reactie.Ben er zeer blij mee.
Ik houd jullie op de hoogte.

gr fred

fridor waldorp type 501

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.06.2013, 18:01 (4166 dagen geleden) @ onbekend

Als de bromtoon direct bij inschakelen al uit de speaker komt kan je er vergif op innemen dat de voedingelco's C1 en C2 (beide 50uF) defect zijn.
Hierna verdient het aanbeveling om ook C14 (22nF), C32 (6,8nF), C33 (100uF) en C34 (4,7nF) te vervangen.

Groeten,
Paul

--
[image]

fridor waldorp type 501

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 30.06.2013, 18:37 (4166 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Als de bromtoon direct bij inschakelen al uit de speaker komt kan je er vergif op innemen dat de voedingelco's C1 en C2 (beide 50uF) defect zijn. Hierna verdient het aanbeveling om ook C14 (22nF), C32 (6,8nF), C33 (100uF) en C34 (4,7nF) te vervangen.

De grap van het repareren van oude radio's is nu juist dat je de handelingen in de juiste volgorde uitvoert. Je leert dit tijdens een reparatiecursus.

Dus niet eerst het toestel inschakelen en dan pas de koppelcondensator vervangen. En vooral ook niet eerst de voedingselco's vervangen en dan pas de koppelcondensator vervangen.

Wel eerst de condensatoren vervangen die voor preventieve vervanging in aanmerking komen (dit zijn C14, C32 en C34 bij de Fridor 501). Vervolgens de weerstand meten over de primaire afvlakelco, en dan pas het toestel opstarten. Daarna ga je eerst een paar eenvoudige metingen doen met een multimeter (anodestroom eindbuis, voltage anode eindbuis), en dan pas ga je zonodig foutzoeken.

Deze volgorde is erg belangrijk, omdat er anders onderdelen defect kunnen raken tijdens het opstarten. In een cursus Radiotechniek wordt hier inderdaad meestal weinig of niets over gezegd omdat daarbij de nadruk ligt op de technische werking, en niet op de reparatie.

Ik neem overigens nooit vergif in tijden de reparatie van dergelijke toestellen. Een luide brom kan immers ook opklinken wanneer de koppelcondensator finaal is doorgeslagen en iemand het toestel voortijdig heeft aangezet. Daardoor kan zelfs een gezonde voedingselco alsnog defect raken. Ik beweer niet dat dit hier het geval is, maar het kan wel gebeuren wanneer je de dingen in de verkeerde volgorde doet.

Uiteindelijk is het zo dat je veel meer hobbyplezier hebt wanneer je weet wat je moet doen, en je weet in welke volgorde je dat moet doen.

--
http://www.hupse.eu/radio

fridor waldorp type 501

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.06.2013, 19:07 (4166 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo John,

Ik weet het, maar 'het kwaad' is al geschied en maakt derhalve niet meer uit.

Ik acht het ook niet uitgesloten dat de voedingelco's de geest gegeven hebben doordat het toestel direct aan het lichtnet is aangesloten.

Groeten,
Paul


PS
Het is en blijft werken met electriciteit en dan is vergif innemen in letterljke zin ook niet aan te raden. Dit was figuurlijk bedoeld. ;-)

--
[image]

fridor waldorp type 501

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 30.06.2013, 19:30 (4166 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

ik bedoelde het door jou genoemde "vergif" natuurlijk ook figuurlijk. En op een forum als dit kan je niet voorzichtig genoeg zijn met (natuurlijk) goed bedoelde raadgevingen.

Voordat je het in de gaten hebt brandt er immers een serieweerstand door, of een voedingstrafo. Een elco of een gelijkrichter is misschien nog niet zo ernstig, maar het is gewoon veel leuker om de boel netjes heel te houden.

Het gaat toch uiteindelijk om de lol die je aan een hobby beleeft.

--
http://www.hupse.eu/radio

fridor waldorp type 501

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.06.2013, 19:38 (4166 dagen geleden) @ John Hupse †

Zo is het maar net. Maar veelal wordt een stekker van het toestel direct in het stopcontact gestoken met alle gevolgen van dien.

Groeten,
Paul

--
[image]

fridor waldorp type 501

door huub.jak @, 01.07.2013, 06:49 (4166 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Nou een gloeilamp in serie
Dat is Het Tegen vergif denk ik altijd
Ja ook gelijk een regel travo .Maar niet iedereen
Bezit dat allemaal aan tegen vergif . Huub

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum