GM2883 (Techniek Radio/TV)

door Wolfgang @, 14.07.2013, 10:29 (4152 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Wolfgang, 14.07.2013, 10:57

Hallo Maurice

Ik kan me in de argumentatie van Anton en Henk helemaal vinden!

Je schrijft:
"....Als nu over zeer lange tijd en vele modellen 2883 de boel zo zit aangesloten, dan lijkt me dat daar een reden voor is.
....-maar over lange periode het maar "fout" blijven aan sluiten, ieder die zo'2883 heeft zit het zo....."

Nee, denk ik niet. De vrouwen hebben bij de montage een aanwijzing gekregen waar iedere draad gesoldeerd moet worden. Diegene die dit op papier heeft gezet heeft zich gewoon vergist, aannemende dat bij alle Rimlockbuizen de gloeidraad op 1 & 8 zit. Dat heeft men pas een tijdje later doorgehad! Mans Veldman heeft in zijn GM2883/02 de juiste bedrading.

"....Gebruik een goede passende buis en werkt het kennelijk.
Immers ding heeft er 50 jaar mee gefunctioneerd."

Dat is juist het vervelende: De GM2883 werkt ook met die fout, anders was ie niet door de eindcontrole gekomen. Maar het mag niets uitmaken welk merk AZ41 wordt ingezet.

"...John Hupse geeft hier in de draad toch een aantal opties weer."

De AZ41 is de enige Rimlockbuis waar de gloeidraad alleen op 7 & 8 zit! Omdat de DL41 twee gloeidraden heeft (die ook in serie mogen worden gebruikt) moest men een derde pen gebruiken. Maar de nominale gloeispanning van 1,4 volt (D-buis) is op 1 & 8 met een doorverbinding naar 7."

Het argument dat bij een ongewilde verwisseling de gloeidraad van de AZ41 wordt gespaard is nonsense. Als je per ongeluk de AZ41 in de voet van b.v. de EL41 steekt, krijgt 3/4 van de gloeidraad van de Philips, VALVO, SIEMENS AZ41 6,3 volt te verwerken waar maar 3 volt inofficieel mag, dus het dubbele!

Men had beter aan het merendeel van de buizentesters kunnen denken, die met de AZ41 (als enige Rimlockbuis) grote problemen hebben. Ik noem als voorbbeeld de Funke W19. Dat werkt niet goed met kaart 920 en de genoemde merken. Als gewenst, wil ik dat graag narder toelichten...

Groeten, Wolfgang


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum