De AZ41 en sommige buizentesters (Algemeen)

door Wolfgang @, 14.07.2013, 14:20 (4152 dagen geleden)

Hallo allemaal

De Rimlockbuis AZ41 is een „vreemde eend“ met zijn abnormale aansluitingen op de pennen 7 & 8. Dat geeft problemen bij buizentesters die een vaste bedrading voor de gloeidraad op de pennen 1 & 8 hebben.

Funke, met zijn W19, heeft getracht dit op te lossen door pen 7 met pen 1 te verbinden d.m.v. stekker 24, helemaal rechts boven op kaart 920.

[image]

Dat werkt goed alleen voor de AZ41’s waar pen 1 ook werkelijk intern NIET gebruikt wordt. Bij mijn TELEFUNKEN AZ41 met kenmerk B.rg.00 is dat het geval. Men heeft de veertjes voor het strak houden van de gloeidraad aan de bovendste micaschijf vast gemaakt.

Bij de AZ41 van Philips, VALVO, SIEMENS is dat anders. Hier dient een staafje aan pen 1 als steun voor het genoemde veertje. Dit geld trouwens ook voor pen 5.

[image]

Wij zien dat maar de helft van de gloeidraad in anode 2 wordt verhit, dus is ook de emissie veel minder voor deze sectie. Wie een W19 heeft kan dit verschijnsel in het donker met een loep bekijken...
Nu zou je kunnen zeggen: het waren toch geen domme jongens bij Funke....?

Op kaart 920 is het schema (met de vraagtekens) ook fout. Zo’n buis was er nooit! Men heeft gewoon het eveneens foute schema uit de Duitse tabel van de Franzis- Verlag (Röhren-Taschen-Tabelle, Ri6) overgenomen.

[image]

Helemaal fout loopt het met AZ41’s waar pen 1 met pen 2 intern is doorverbonden, b. v. TUNGSRAM. De anodespanning wordt naar de gloeidraad kortgesloten.

Nog een aanbeveling:
Om al het gedoe te ontgaan heb ik mij toen een adapter van Rimlockvoet naar P-huls gemaakt. Alleen de noodzakelijke 4 draden worden doorverbonden en de AZ41 als AZ1 getest.

M.v.g. Wolfgang


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum